Spor Bilimleri Öğrencilerinin E-Sağlıklı Beslenme Okuryazarlığı Düzeylerinin İncelenmesi
Year 2025,
Volume: 11 Issue: 1, 141 - 152, 29.06.2025
Hüsniye Çelik
Abstract
Bu çalışmada spor bilimleri alanında öğrenim gören öğrencilerin e-sağlıklı beslenme okuryazarlık düzeylerinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Çalışmada veri elde etmek amacıyla araştırmacı tarafından oluşturulan kişisel bilgi formu ve E-Sağlıklı Beslenme Okuryazarlığı Ölçeği kullanılmıştır. Veriler SPSS 26 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Betimsel istatistikten ve normallik testinden yararlanılmıştır. Normal dağılan verilerde parametrik testlerden “T-testi” ve “Varyans Analizi (ANOVA)” testi ile LSD testi kullanılmıştır. Veri değerlendirmesi ,05 anlamlılık düzeyine göre yorumlanmıştır. Çalışmada yapılan analiz sonucunda öğrencilerin kişisel gelir düzeyleri, VKİ, sağlıklı beslenme eğitimi alma durumu ve sporcu beslenme eğitimi alma durumu değişkenlerinde anlamlı farklılık olduğu, bölüm, yaş ve cinsiyet değişkenlerinde ise anlamlı farklılık olmadığı görülmüştür.
Sonuç olarak bu çalışma spor bilimleri öğrencilerinin E-sağlıklı beslenme okuryazarlık düzeyinin incelenmesinde öğrencilerin sağlıklı beslenme bilgi düzeyinin ve dijital ortamlarda sağlıklı beslenmeye yönelik okuryazarlığın önemli olduğu ortaya çıkmıştır. Öğrencilerin sağlıklı beslenme yönelik bilgi düzeyleri ve dijital ortamlarda sağlıklı beslenmeye yönelik okuryazarlık düzeyi arttıkça spor yaşamlarında ve sağlıklı beslenmeye yönelik tutum ve davranışlarının da etkili olduğu görülmüştür.
Ethical Statement
Bu çalışmanın, özgün bir çalışma olduğunu; çalışmanın hazırlık, veri toplama, analiz
ve bilgilerin sunumu olmak üzere tüm aşamalarından bilimsel etik ilke ve kurallarına uygun
davrandığımı; bu çalışma kapsamında elde edilmeyen tüm veri ve bilgiler için kaynak
gösterdiğimi ve bu kaynaklara kaynakçada yer verdiğimi; kullanılan verilerde herhangi bir
değişiklik yapmadığımı, çalışmanın Committee on Publication Ethics (COPE)' in tüm şartlarını
ve koşullarını kabul ederek etik görev ve sorumluluklara riayet ettiğimi beyan ederim.
References
- Adatepe, E., & Çelik, H. (2022). “Amatör futbolcuların sağlıklı beslenmeye ilişkin tutumlarının incelenmesi”. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 5 (Özel Sayı 1), 217-229. https://doi.org/10.38021/asbid.1199506
- Bağcı, A., Azimli, P., Uluçay, H., & Keskin, A. (2024). “Spor yapan öğrencilerin beslenme bilgi düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi”. Ulusal Eğitim Dergisi, 4(2), 942-953.
- Batmaz, H. (2018). “Yetişkinler için beslenme bilgi düzeyi ölçeği geliştirilmesi ve geçerlik-güvenirlik çalışması”. (Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Besler, H. T., & Rakıcıoğlu, N. (2015). “Türkiye’ye özgü besin ve beslenme rehberi”. Ankara: merdiven reklam tanıtım. The international olympic committee and the international society for sports nutrition. South African journal of clinical nutrition, 26(1).
- Birkenhead, K. L. & Slater, G. (2015). “A review of factors influencing athletes’ food choices”. Sports Medicine, 45(11), 1511–1522. Erişim adresi: https://doi.org/10.1007/s40279-015-0372-1
- Coşkun, R., Altunışık, R., & Yıldırım, E. (2017). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri SPSS uygulamalı. Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
- Deliens, T., Clarys, P., De Bourdeaudhuij, I. & Deforche, B. (2014). “Determinants of eating behaviour in university students: A qualitative study using focus group dizcussions”. BMC Public Health, 14(53), 1–22. Erişim adresi: http://www.biomedcentral.com/1471-2458/14/53%0ARESEARCH
- Ertürk Yaşar, H. (2023). “Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin sağlıklı beslenmeye ilişkin tutumları ve beslenme okuryazarlığı”. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(3), 1150-1158. Doi:10.33206/mjss.1248108
- George, D., & Mallery, P. (2010). “SPSS for windows step by step: a simple guide and reference 17.0” Update (10th Edition). Boston: Pearson.
- Gibbs, H. D., Ellerbeck, E. F., Gajewski, B., Zhang, C. & Sullivan, D. K. (2018). “The nutrition literacy assessment instrument is a valid and reliable measure of nutrition literacy in adults with chronic disease”. Journal of Nutrition Education and Behavior, 50(3), 247-257.e1. Erişim adresi: https://doi.org/10.1016/j.jneb.2017.10.008
- Göral, K., & Yıldırım, D. (2022). “Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin sağlıklı beslenmeye ilişkin tutumlarının branş farklılıklarına göre araştırılması”. Celal Bayar Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(1), 58–69. Erişim adresi: https://doi.org/10.33459/cbubesbd.1114833
- Karasar, N. (2007). “Bilimsel araştırma yöntemi” (17. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
- Kaya, Y., & Arslan-Şeker, S. (2022). “Hemşirelik öğrencilerinde akran zorbalığı ile ilişkili faktörler ve kendini kabul arasındaki ilişki”. Manas Sosyal Araştırma Dergisi, 11(4), 1641-1661.
- Monteiro, M., Fontes, T. & Ferreira-Pêgo, C. (2021). “Nutrition literacy of portuguese adults—A pilot study”. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(6), 1-9. Erişim adresi: https://doi.org/10.3390/ijerph18063177