The aim of this study is to reveal the relationship between pre-service teachers’ academic perfectionism levels and their public speaking anxiety levels. Relational research design, one of the quantitative research designs, was preferred in the study. The sample of the study consisted of 295 fourth grade pre-service teachers studying at the faculty of education of a state university located in the Central Anatolia Region. The data of this study were collected through the Academic Perfectionism Scale (APS) and the Public Speaking Anxiety Scale (PSAS). In the analysis of the data, t-test was used to determine the levels of pre-service teachers’ APS and PSAS. Simple linear regression analysis was preferred in order to determine the direction of the relationship between the APS and the PSAS. As a result of the analyses, it was determined that the levels of pre-service teachers’ APS and PSAS were at a moderate level, and although the relationship between the two variables was significant, the effect was quite small (R=.128, R2=.016). In other words, it can be stated that anxiety increases slightly as academic perfectionism increases. Based on this result, it can be suggested to determine the relationship between the two variables in a different sample. In addition, qualitative research can be conducted to examine the relationship between academic perfectionism and public speaking anxiety in depth. On the other hand, studies testing the relationship with different variables that are assumed to affect pre-service teachers' public speaking anxiety can also be conducted.
Bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının akademik mükemmeliyetçilik düzeyleri ile topluluk karşısında konuşma kaygı seviyeleri arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmaktır. Araştırmada nicel araştırma desenlerinden ilişkisel araştırma deseni tercih edilmiştir. Araştırmanın örneklemini İç Anadolu Bölgesi’nde bulunan bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde öğrenim gören 295 dördüncü sınıf öğretmen adayları oluşturmaktır. Bu araştırmanın verileri, Akademik Mükemmeliyetçilik Ölçeği (AMÖ) ile Topluluk Önünde Konuşma Kaygısı Ölçeği (TÖKKÖ) aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde öğretmen adaylarının AMÖ ve TÖKKÖ düzeylerini tespit etmek için t testi kullanılmıştır. AMÖ ile TÖKKÖ arasındaki ilişkinin yönünü belirlemek amacıyla ise basit doğrusal regresyon analizi tercih edilmiştir. Analizler sonucunda öğretmen adaylarının AMÖ ve TÖKKÖ seviylerinin orta düzeyde olduğu, iki değişken arasındaki ilişkinin anlamlı olmasına rağmen etkinin oldukça az olduğu (R=.128, R2=.016) belirlenmiştir. Bir başka ifadeyle akademik mükemmeliyetçilik arttıkça kaygının çok az arttığı ifade edilebilir. Bu sonuçtan hareketle farklı bir örneklemde iki değişken arasındaki ilişkinin belirlenmesi önerilebilir. Ayrıca akademik mükemmeliyetçilik ile topluluk karşısında konuşma kaygısı arasındaki ilişkiyi derinlemesine ele almak amacıyla nitel araştırmalar yapılabilir. Diğer yandan öğretmen adaylarının topluluk önünde konuşma kaygısını etkileyebileceği varsayılan farklı değişkenlerle ilişkinin test edildiği çalışmalar da gerçekleştirilebilir.
Öğretmen adayları akademik mükemmeliyetçilik topluluk önünde konuşma kaygısı ilişkisel araştırma
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Teacher Education and Professional Development of Educators |
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2025 |
Submission Date | February 11, 2025 |
Acceptance Date | May 26, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 11 Issue: 1 |