Research Article
BibTex RIS Cite

Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Paralimpik Sporlar Hakkında Farkındalıklarının İncelenmesi

Year 2025, Volume: 11 Issue: 1, 1 - 10, 29.06.2025

Abstract

Bu araştırmanın amacı, beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencilerinin paralimpik spor farkındalıklarını incelemektir. Tarama modeli ile yürütülen araştırmaya, üç devlet üniversitesinden gönüllü olarak katılan 205’i kadın, 213’ü erkek olmak üzere toplam 418 öğrenci dahil edilmiştir. Veriler “Paralimpik Sporlar Farkındalık Ölçeği” ve Kişisel Bilgi Formu ile elde edilmiştir. Toplanan veriler betimsel istatistikler, tek yönlü MANOVA ve Pearson korelasyon analizleri ile çözümlenmiştir. Yapılan analizler sonucunda, cinsiyet değişkenine göre paralimpik ilgi, paralimpik bilgi ve genel puan ortalamalarında anlamlı bir farklılık olmadığı belirlenmiştir (p>,05). Engelli öğrencilere öğretmenlik yapma durumuna göre, katılımcıların paralimpik bilgi ve paralimpik sporlar farkındalık genel ortalama puanlarında anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir (p<,05). Sınıf düzeyi açısından sonuçlar incelendiğinde ise katılımcıların paralimpik bilgi, paralimpik ilgi ve paralimpik genel farkındalık ortalama puanlarında anlamlı bir farklılık olmadığı belirlenmiştir (p>,05). Son olarak yaş değişkenine göre yapılan Pearson korelasyon analizi sonucunda, paralimpik bilgi ile yaş arasında ve paralimpik sporlar farkındalık ölçek genel puanı ile yaş arasında pozitif yönde düşük düzeyde anlamlı ilişkiler olduğu tespit edilmiştir (p<,05). Sonuç olarak, cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenlerinin paralimpik bilgi, paralimpik ilgi ve farkındalık üzerinde anlamlı bir etkisi olmadığı belirlenmiştir. Öte yandan engelli öğrencilere öğretmenlik yapma durumu, paralimpik bilgi ve farkındalık düzeyini artırırken; yaş arttıkça paralimpik bilgi ve farkındalık ölçek genel puanında düşük düzeyde bir artış gözlemlenmiştir.

References

  • Açak, M., Kaya, O. (2015). İşitme engelli ve işitme engelli olmayan futbolcuların benlik saygıları ve saldırganlık düzeylerinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 1-11.
  • Afacan, E. (2020). Beden eğitimi ve sporun sosyolojik boyutları. Akademisyen Kitabevi.
  • Bekçi, B. (2012). Fiziksel engelli kullanıcılar için en uygun ulaşım akslarının erişebilirlik açısından irdelenmesi: Bartın kenti örneği. Bartın Orman Fakültesi Dergisi, 14(21), 26-36.
  • Canpolat, B. (2022). Spor bilimleri öğrencilerinin engellilere yönelik tutumlari ile paralimpik algilari arasindaki ilişki. (Doktora Tezi). İnönü Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Canpolat, B., Akyol, B. (2022). Spor bilimleri öğrencileri için paralimpik sporlar farkındalık ölçeğinin (PSFÖ) geliştirilmesi: Geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(3), 1-24. Coyne, I. T. (1997). Sampling in qualitative research. Purposeful and theoretical sampling; merging or clear boundaries? Journal of Advanced Nursing, 26(3), 623-630. https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.1997.t01-25-00999.x Creswell, J. W. (2016). Araştırma deseni nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (S. B. Demir, Çev.). Eğiten Kitap. Çınarlı, S., Ersöz, G. (2010). Engellilere yönelik spor hizmetlerinin gelişimi açısından sponsorluk ve vergisel düzenlemelere ilişkin öneriler. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12, 141-156.
  • Demir Sarıipek, A., Süngü, B., Konar, N. (2024). Üniversite öğrencilerinin paralimpik spor farkındalıklarının incelenmesi. In ASES II. International Bandırma Scientific Studies Conference Conference Book (p. 26). Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi.
  • Dursun, M., Güler, B., Bozkurt, T. M. (2019). Öğretmen adaylarının zihinsel engelli bireylerin sportif etkinliklere katılımına ilişkin tutumlarının incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(3), 202-209.
  • Ergun, N. (2011). Bedensel engellilerde sportif aktiviteler ve klasifikasyon. Uluslararası Katılımlı Engellilerde Beden Eğitim ve Spor Kongresi Kongre Kitabı, 42-47. Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Erişti, S. D., Kuzu, A., Yurdakul, I. K., Akbulut, Y., Kurt, A. A. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Anadolu Üniversitesi.
  • Genç, Y., Çat, G. (2013). Engellilerin istihdam ve sosyal içerleme ilişkisi. Akademik İncelemeler Dergisi, 8(1), 363-394.
  • George, D., Mallery, P. (2019). IBM SPSS statistics 26 step by step: A simple guide and reference. (Sixteenth edition). Routledge, New York, NY 10017.
  • Güngör, B. (2009). Berlin Olimpiyatları ekseninde basında Türk sporu (1936-1938). (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Türk İnkılap Tarihi Enstitüsü, Ankara.
  • Ison, N., McIntyre, S., Rothery, S., Smithers-Sheedy, H., Goldsmith, S., Parsonage, S., Foy, L. (2010). ‘Just like you’: A disability awareness programme for children that enhanced knowledge, attitudes and acceptance: Pilot study findings. Developmental Neurorehabilitation, 13(5), 360-368. https://doi.org/10.3109/17518423.2010.496764

An Examination of the Awareness of Paralympic Sports Among Students of the Physical Education and Sports Teaching Department

Year 2025, Volume: 11 Issue: 1, 1 - 10, 29.06.2025

Abstract

The aim of this study is to examine the Paralympic sport awareness of physical education and sports teaching students. A total of 418 students, 205 female and 213 male, from three state universities participated voluntarily in the study, which was conducted with a survey model. The data were obtained with the “Paralympic Sports Awareness Scale” and Personal Information Form. The collected data were analyzed with descriptive statistics, one-way MANOVA and Pearson correlation analysis. As a result of the analysis, it was determined that there was no significant difference in the mean scores of Paralympic interest, Paralympic knowledge and general scores according to gender variable (p>.05). According to the status of teaching students with disabilities, it was determined that there was a significant difference in the participants' paralympic knowledge and paralympic sports awareness general average scores (p<,05). When the results were analyzed in terms of class level, it was determined that there was no significant difference in the mean scores of the participants' Paralympic knowledge, Paralympic interest and Paralympic general awareness (p>,05). Finally, as a result of Pearson correlation analysis according to the age variable, it was determined that there were low significant positive relationships between age and Paralympic knowledge and between age and Paralympic sports awareness scale general score and age (p<.05). As a result, it was determined that gender and grade level variables did not have a significant effect on Paralympic knowledge, Paralympic interest and awareness. On the other hand, while the status of teaching students with disabilities increased the level of Paralympic knowledge and awareness, a low level increase was observed in the Paralympic knowledge and awareness scale general score as age increased.

References

  • Açak, M., Kaya, O. (2015). İşitme engelli ve işitme engelli olmayan futbolcuların benlik saygıları ve saldırganlık düzeylerinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 1-11.
  • Afacan, E. (2020). Beden eğitimi ve sporun sosyolojik boyutları. Akademisyen Kitabevi.
  • Bekçi, B. (2012). Fiziksel engelli kullanıcılar için en uygun ulaşım akslarının erişebilirlik açısından irdelenmesi: Bartın kenti örneği. Bartın Orman Fakültesi Dergisi, 14(21), 26-36.
  • Canpolat, B. (2022). Spor bilimleri öğrencilerinin engellilere yönelik tutumlari ile paralimpik algilari arasindaki ilişki. (Doktora Tezi). İnönü Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Canpolat, B., Akyol, B. (2022). Spor bilimleri öğrencileri için paralimpik sporlar farkındalık ölçeğinin (PSFÖ) geliştirilmesi: Geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(3), 1-24. Coyne, I. T. (1997). Sampling in qualitative research. Purposeful and theoretical sampling; merging or clear boundaries? Journal of Advanced Nursing, 26(3), 623-630. https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.1997.t01-25-00999.x Creswell, J. W. (2016). Araştırma deseni nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (S. B. Demir, Çev.). Eğiten Kitap. Çınarlı, S., Ersöz, G. (2010). Engellilere yönelik spor hizmetlerinin gelişimi açısından sponsorluk ve vergisel düzenlemelere ilişkin öneriler. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12, 141-156.
  • Demir Sarıipek, A., Süngü, B., Konar, N. (2024). Üniversite öğrencilerinin paralimpik spor farkındalıklarının incelenmesi. In ASES II. International Bandırma Scientific Studies Conference Conference Book (p. 26). Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi.
  • Dursun, M., Güler, B., Bozkurt, T. M. (2019). Öğretmen adaylarının zihinsel engelli bireylerin sportif etkinliklere katılımına ilişkin tutumlarının incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(3), 202-209.
  • Ergun, N. (2011). Bedensel engellilerde sportif aktiviteler ve klasifikasyon. Uluslararası Katılımlı Engellilerde Beden Eğitim ve Spor Kongresi Kongre Kitabı, 42-47. Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Erişti, S. D., Kuzu, A., Yurdakul, I. K., Akbulut, Y., Kurt, A. A. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Anadolu Üniversitesi.
  • Genç, Y., Çat, G. (2013). Engellilerin istihdam ve sosyal içerleme ilişkisi. Akademik İncelemeler Dergisi, 8(1), 363-394.
  • George, D., Mallery, P. (2019). IBM SPSS statistics 26 step by step: A simple guide and reference. (Sixteenth edition). Routledge, New York, NY 10017.
  • Güngör, B. (2009). Berlin Olimpiyatları ekseninde basında Türk sporu (1936-1938). (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Türk İnkılap Tarihi Enstitüsü, Ankara.
  • Ison, N., McIntyre, S., Rothery, S., Smithers-Sheedy, H., Goldsmith, S., Parsonage, S., Foy, L. (2010). ‘Just like you’: A disability awareness programme for children that enhanced knowledge, attitudes and acceptance: Pilot study findings. Developmental Neurorehabilitation, 13(5), 360-368. https://doi.org/10.3109/17518423.2010.496764
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Physical Training and Sports Pedagogy
Journal Section Research
Authors

Engin Vural 0000-0002-7717-4928

Tuba Fatma Karadağ 0000-0003-4720-2657

Yeliz Ay Yıldız 0000-0002-2002-0389

Güngör Doğanay 0000-0003-1366-305X

Publication Date June 29, 2025
Submission Date April 27, 2025
Acceptance Date June 20, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 11 Issue: 1

Cite

APA Vural, E., Karadağ, T. F., Ay Yıldız, Y., Doğanay, G. (2025). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Paralimpik Sporlar Hakkında Farkındalıklarının İncelenmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 11(1), 1-10.
AMA Vural E, Karadağ TF, Ay Yıldız Y, Doğanay G. Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Paralimpik Sporlar Hakkında Farkındalıklarının İncelenmesi. UGEAD - IntJCES. June 2025;11(1):1-10.
Chicago Vural, Engin, Tuba Fatma Karadağ, Yeliz Ay Yıldız, and Güngör Doğanay. “Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Paralimpik Sporlar Hakkında Farkındalıklarının İncelenmesi”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 11, no. 1 (June 2025): 1-10.
EndNote Vural E, Karadağ TF, Ay Yıldız Y, Doğanay G (June 1, 2025) Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Paralimpik Sporlar Hakkında Farkındalıklarının İncelenmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 11 1 1–10.
IEEE E. Vural, T. F. Karadağ, Y. Ay Yıldız, and G. Doğanay, “Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Paralimpik Sporlar Hakkında Farkındalıklarının İncelenmesi”, UGEAD - IntJCES, vol. 11, no. 1, pp. 1–10, 2025.
ISNAD Vural, Engin et al. “Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Paralimpik Sporlar Hakkında Farkındalıklarının İncelenmesi”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 11/1 (June 2025), 1-10.
JAMA Vural E, Karadağ TF, Ay Yıldız Y, Doğanay G. Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Paralimpik Sporlar Hakkında Farkındalıklarının İncelenmesi. UGEAD - IntJCES. 2025;11:1–10.
MLA Vural, Engin et al. “Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Paralimpik Sporlar Hakkında Farkındalıklarının İncelenmesi”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, vol. 11, no. 1, 2025, pp. 1-10.
Vancouver Vural E, Karadağ TF, Ay Yıldız Y, Doğanay G. Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Paralimpik Sporlar Hakkında Farkındalıklarının İncelenmesi. UGEAD - IntJCES. 2025;11(1):1-10.