Bu araştırmanın amacı, beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencilerinin paralimpik spor farkındalıklarını incelemektir. Tarama modeli ile yürütülen araştırmaya, üç devlet üniversitesinden gönüllü olarak katılan 205’i kadın, 213’ü erkek olmak üzere toplam 418 öğrenci dahil edilmiştir. Veriler “Paralimpik Sporlar Farkındalık Ölçeği” ve Kişisel Bilgi Formu ile elde edilmiştir. Toplanan veriler betimsel istatistikler, tek yönlü MANOVA ve Pearson korelasyon analizleri ile çözümlenmiştir. Yapılan analizler sonucunda, cinsiyet değişkenine göre paralimpik ilgi, paralimpik bilgi ve genel puan ortalamalarında anlamlı bir farklılık olmadığı belirlenmiştir (p>,05). Engelli öğrencilere öğretmenlik yapma durumuna göre, katılımcıların paralimpik bilgi ve paralimpik sporlar farkındalık genel ortalama puanlarında anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir (p<,05). Sınıf düzeyi açısından sonuçlar incelendiğinde ise katılımcıların paralimpik bilgi, paralimpik ilgi ve paralimpik genel farkındalık ortalama puanlarında anlamlı bir farklılık olmadığı belirlenmiştir (p>,05). Son olarak yaş değişkenine göre yapılan Pearson korelasyon analizi sonucunda, paralimpik bilgi ile yaş arasında ve paralimpik sporlar farkındalık ölçek genel puanı ile yaş arasında pozitif yönde düşük düzeyde anlamlı ilişkiler olduğu tespit edilmiştir (p<,05). Sonuç olarak, cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenlerinin paralimpik bilgi, paralimpik ilgi ve farkındalık üzerinde anlamlı bir etkisi olmadığı belirlenmiştir. Öte yandan engelli öğrencilere öğretmenlik yapma durumu, paralimpik bilgi ve farkındalık düzeyini artırırken; yaş arttıkça paralimpik bilgi ve farkındalık ölçek genel puanında düşük düzeyde bir artış gözlemlenmiştir.
The aim of this study is to examine the Paralympic sport awareness of physical education and sports teaching students. A total of 418 students, 205 female and 213 male, from three state universities participated voluntarily in the study, which was conducted with a survey model. The data were obtained with the “Paralympic Sports Awareness Scale” and Personal Information Form. The collected data were analyzed with descriptive statistics, one-way MANOVA and Pearson correlation analysis. As a result of the analysis, it was determined that there was no significant difference in the mean scores of Paralympic interest, Paralympic knowledge and general scores according to gender variable (p>.05). According to the status of teaching students with disabilities, it was determined that there was a significant difference in the participants' paralympic knowledge and paralympic sports awareness general average scores (p<,05). When the results were analyzed in terms of class level, it was determined that there was no significant difference in the mean scores of the participants' Paralympic knowledge, Paralympic interest and Paralympic general awareness (p>,05). Finally, as a result of Pearson correlation analysis according to the age variable, it was determined that there were low significant positive relationships between age and Paralympic knowledge and between age and Paralympic sports awareness scale general score and age (p<.05). As a result, it was determined that gender and grade level variables did not have a significant effect on Paralympic knowledge, Paralympic interest and awareness. On the other hand, while the status of teaching students with disabilities increased the level of Paralympic knowledge and awareness, a low level increase was observed in the Paralympic knowledge and awareness scale general score as age increased.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physical Training and Sports Pedagogy |
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2025 |
Submission Date | April 27, 2025 |
Acceptance Date | June 20, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 11 Issue: 1 |