The aim of the present study is to investigate
the purchase intention of licensed products of sport clubs of fans in Turkey,
using the theory of planned behavior. Specifically we examine how behavior
oriented attitude, subjective norms, and perceived behavioral control influence
fans buying intentions. The sample of the study consisted of 310 randomly
selected people living nearby the city center of Istanbul city in Turkey. The
Statistical Package for Social Sciences (SPSS) was used for the analysis of the
data obtained from self-administered questionnaires. A multiple regression
analysis was used as the main analytical tool to test our research hypotheses.
The results evidenced that attitude toward behavior, subjective norms, and
perceived behavioral control positively influenced the fans buying intentions.
The effect of perceived behavioral control on purchase intention was found
stronger than the first two predictors. Although perceived control appeared to
have a relatively strong effect on purchase intentions of fans, it can change
over the time and thus, affect the future purchase intentions. In this manner,
it is of prime importance for sports clubs to integrate that into their sales
strategies, because they rely heavily on the sale of their licensed products.
Other implications and limitations are further discussed.
Fans Licensed Sports Products Purchase Intention Theory of Planned Behavior Multiple Regression Analysis
Yapılan çalışma, Türkiye’deki
taraftarların spor kulüplerindeki lisanslı ürünleri satın alma niyetlerinin
planlanmış davranış teorisinde yer alan davranışa yönelik tutum, sübjektif
(öznel) norm ve algılanan davranışsal kontrol değişkenlerine göre
incelenmesidir. Çalışmanın örneklemini, Türkiye’nin İstanbul ilinde ve kent
merkezinde yaşayan tesadüfi olarak seçilen 310 kişi oluşturmaktadır. Yüz yüze
anket yöntemi kullanılarak katılımcılara ulaşılan verilerin analizinde Sosyal Bilimler için İstatistik Paket
Programı (SPSS – Statistical Package for Social Sciences) kullanılmış,
satın alma niyeti üzerinde durulan araştırma hipotezlerini test etmek için de
çoklu regresyon analizi yapılarak çözümlemeye gidilmiştir. Gerçekleştirilen
verilerin analizi sonucunda; davranışa yönelik tutumun, sübjektif (öznel)
normun ve algılanan davranışsal kontrollerin satın alma niyeti üzerinde pozitif
bir etkisi bulunduğu görülmüştür. Davranışa yönelik tutum ve sübjektif (öznel)
norm değişkenleri satın alma niyeti üzerinde aynı etkiyi gösterirken algılanan
davranışsal kontrol değişkeninin ise diğer değişkenlere göre en güçlü satın
alma niyetini açıkladığı saptanmıştır. En güçlü satın alma niyetinin
açıklandığı taraftarların algıladığı kontrol biçimini ifade eden algılanan
davranışsal kontrolün ise ileri de ya da gelecekte davranışların ortaya
çıkmasında değişkenlik gösterebileceği ve bu durumun spor kulüplerinin lisanslı
spor ürünlere yönelik satış stratejilerine bağlı olduğu düşünülmektedir.
Taraftar Spor Kulüplerindeki Lisanslı Ürünler Satın Alma Niyeti Planlanmış Davranış Teorisi Çoklu Regresyon Analizi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Submission Date | April 4, 2018 |
Acceptance Date | May 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 1 |
Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi