“Ok ve yay ile yapılan spor” olarak tanımlanan okçuluk, göçebe ve
savaşçı bir yapıya sahip kültürlerde, avcılık,
beslenme ve savaş sanatı olarak
önemli bir paya sahip olmuştur. Dolayısıyla okçuluğu bir yaşam biçimi olarak benimseyen ve “Okçu Milletler” olarak betimlenen Türkler, kendilerine “Bozok” ve “Üçok” gibi ok ile
ilişkili isimler vermişlerdir. Onlar; ok ile yayı, adalet ve hâkimiyet sembolü
kabul etmiş, hatta “yayı hakanlık, oku da
hakana bağlılık” şeklinde anlamlandırmışlardır. Zaten Türklerin, doğum,
evlilik ve ölüm gibi hayatın her alanında ok-yay kullandıkları ve ok
kullanabilmenin, alplik/yiğitlik sembolü saydıkları ifade edilmektedir. Bununla
birlikte onların, güçlerini ispatlama yolu olarak “ok atma yarışı” düzenledikleri de bilinmektedir. Ayrıca İslâm
öncesinde yeminlerin de bir davet/çağrı aracı olan ok-yay üzerine yapılması, ok
ve okçuluğa yüklenen dinî boyutun ve önemin açık bir göstergesini
oluşturmaktadır. İslâm’ın kabulünden sonra ise okçuluğun, dinî bir motif,
meziyet/erdem şeklinde tasavvuru ön plâna çıkmaya başlamıştır. Bu tasavvurda;
Hz. Muhammed’in hadislerinin etkisi görülmektedir. “Bir ok sayesinde üç kişi cennete girer; oku yapan, sunan ve atan… Ok atmayı öğrenen sonra da (sebepsiz yere)
terk eden kişi bizden değildir” şeklindeki hadisler, bu örneklerden sadece
birkaç tanesidir. Hatta Hz. Muhammed’in, okçuluğu, bir babanın evladına öğretme
yükümlüğünde olduğunu belirttiği rivayet edilmektedir. Böylece okçuluk,
Türklerde bir “sünnet” algısı
oluşturmuş ve “ruhsal/tinsel bir disiplin” olarak
değerlendirilmiştir. Ayrıca “Ok
Meydanları”na da kutsiyet atfedilmiş ve bu meydanlar, “cennetten bir parça” şeklinde betimlenmiştir. Dolayısıyla Türkler,
ok meydanlarına, alkollü ve abdestsiz girmemeye ve ok atarken, kalpten
besmeleyle birlikte “Ya Allah/Hak”
demeye özen göstermiştir. Netice olarak günümüzde sportif bir faaliyet olan okçuluk,
Türklerde, İslâm öncesinde de, İslam sonrasında da bir sanat, spor ve dinî bir
motif olmakla birlikte meziyet, adalet, güç, kuvvet ve yiğitlik sembolü olarak
bir yaşam şekli olmuştur.
Archery
which is defined as “sports made with
arrows and bows”, has an important share in hunting, nutrition and war arts
in cultures with nomadic and warlike structures. Therefore, the Turks, who
adopted archery as a way of life and portrayed as “Archer Nations”, they gave names related to the arrows such as
“Bozok” and “Üçok” for themselves. Turks who accepted arrow and bow as symbols
of justice and sovereignty, they have even defined such as “Khan for bow,
loyalty for Khan for arrow”. It is already stated that the Turks use arrow-bow
in every area of life, such as birth, marriage and death, and use the arrow
that it means symbol of hero/courage. However, it is also known that the Turks
have organized an “arrow-throwing race” as a way of proving their power.
Moreover, the pre-Islamic oaths on the arrow-bow, which is an invitation/call
tool, it constitutes a clear indication of the religious dimension and
importance attributed to the arrow and archery. The archery which has begun to
appear in the foreground in the form of virtue/merit after the acceptance of
Islam. In this conception, it is visible that the influence of Prophet
Muhammad’s hadiths. Hadiths are such as “Three
people go to the heaven thanks to an arrow; the people who makes the arrow, who
proffer and who shoot… The one who learns to throw arrows and then leaves
(without reason) is not from us” are only a few of these examples. Even it
is rumored that Prophet Muhammad indicated that a father’s an obligation to
teach his son archery. Thus, archery created a sense of “sunnah” in the Turks
and was regarded as a “spiritual discipline”. In addition, the “Squares of
Arrow” have been attributed to the sanctity and these squares have been
described in the form of “a piece from heaven”. Therefore, the Turks are not
allowed to enter the squares of arrow, alcoholic or ablution and they have
shown care to say “Ya Allah” with the
recite bismillah from the heart when they shooting arrows. As a result,
archery, which is a sporting activity today, has become a symbol of life as a symbol of merit, justice, power, strength and
courage, as well as being an art, sports and religious motif in Turks, before
Islam and after Islam.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Submission Date | April 8, 2018 |
Acceptance Date | June 4, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 1 |
Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi