The concept of culture represents the values of a society and evolves through interaction with different cultures over time, leading to acculturation. Acculturation occurs due to different cultural groups establishing relationships with each other.This process leads to integration, assimilation, separation, and marginalization strategies.In our study, acculturation strategies are examined through cinema, which plays an active role in intercultural communication and is considered a reflection of society.In this context, Iranian cinema plays a significant role by cinematically portraying the difficulties, struggles, and efforts of Afghan immigrants to establish a new life. This study takes Muhsin Mahmelbaf's "The Cyclist" and Majid Majidi's "Baran" as references, which objectively reflect the experiences of Afghan immigrants in Iran.To serve the purpose of the study, document analysis, a qualitative research method, was employed, and "The Cyclist" and "Baran" were selected from films addressing Afghan immigrants for examination.The scenes from the movie were systematically organized through content analysis, and they were descriptively analyzed within the context of cultural strategies including assimilation, separation, integration, and marginalization stages.According to the findings, the films "The Cyclist" and "Baran" predominantly feature the integration strategy.Simultaneously, scenes depicting separation strategies were less prevalent in both films, indicating the directors' inclination towards integration.Scenes related to the assimilation strategy were more prominent in "The Cyclist”. Furthermore, it is a significant finding that both films equally feature scenes related to the marginalization strategy.
Communication Iranian cinema acculturation cultural strategies Majid Majidi Mohsen Makhmalbaf.
Kültür kavramı, bir topluma ait değerlerinin temsili olup, zaman içerisinde farklı kültürlerle etkileşim sonucunda kültürleşmeyi oluşturmaktadır. Kültürleşme, farklı kültürlere sahip grupların birbirleriyle ilişki kurmaları sonucunda meydana gelmektedir. Bu süreç; bütünleşme, asimilasyon, ayrışma ve marjinalleşme stratejilerini ortaya çıkarmaktadır. Çalışmamızda kültürleşme stratejileri; kültürlerarası iletişimde etkin bir role sahip olan ve toplumun aynası olarak kabul gören sinema aracılığıyla incelenmiştir.
Bu bağlamda, söz konusu İran sineması; Afgan göçmenlerin karşılaştıkları zorlukları, verdikleri mücadeleyi ve yeni yaşam kurma çabalarını sinematik bir çerçevede göstererek önemli bir rol oynamaktadır. Bu çalışmada, İran’daki Afgan göçmenlerin yaşadıklarını ve deneyimlerini objektif bir şekilde yansıtan Muhsin Mahmelbaf’ın Bisikletçi filmi ile Mecid Mecid’nin Baran filmleri referans olarak alınmıştır. Çalışmanın amacına hizmet etmesi adına, nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi yapılarak Afgan göçmenleri konu edinen filmler arasından Bisikletçi ve Baran incelenmek üzere seçilmiştir. Filmlerin sahneleri içerik analizi yöntemiyle sistematik bir şekilde düzenlenerek; asimilasyon, ayrışma, bütünleşme, marjinalleşme aşamalarını içeren kültürel stratejileri bağlamında betimsel analiz yapılmıştır. Bisikletçi ve Baran filmlerinde bütünleşme stratejisine yer verildiği sonucuna ulaşılmaktadır. Aynı zamanda, Bisikletçi ve Baran filmlerinde ayrışma stratejilerine dair sahnelere daha az yer verilerek; yönetmenlerin bütünleşmeden yana tavır sahibi olduğu tespit edilmiştir. Asimilasyon stratejisine dair sahneler ise Bisikletçi filminde daha çok yer verilmiştir. Ayrıca her iki filmde de marjinalleşme stratejisine eşit sayıda sahnelerde yer verildiği elde edilen önemli bulgulardandır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication Studies, Communication and Media Studies (Other), Cultural Studies (Other) |
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | March 23, 2025 |
Acceptance Date | June 27, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 11 Issue: 1 |
Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi