This study comparatively examines Carl Rogers' person-centered therapeutic empathy model and the concept of "understanding others' states" (halden anlama) reflected in the works of Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî, Shams-i Tabrizi, and Yunus Emre through a phenomenological approach. The primary aim is to analyze the similarities and differences between the structured concept of empathy in modern psychology and the spiritually-centered empathic consciousness shaped around intuition, divine love, and moral responsibility in Sufi experience. A qualitative research design was adopted, and document analysis was employed as the data collection method. The primary sources included Mevlânâ’s Masnavi, Yunus Emre’s Divan and Risaletü’n-Nushiyye, and Shams-i Tabrizi’s Maqalat. Data were analyzed through thematic analysis, conceptual analysis, and narrative analysis; the cognitive, emotional, and intuitive dimensions of empathy were coded and compared with Rogers’ model. Findings indicate that empathy plays a central role in both Rogers’ therapeutic model and Sufi understanding in facilitating inner transformation, self-awareness, and authentic relational bonds. However, while Rogers conceptualizes empathy as a psychological healing and self-actualization tool, Sufi thought frames empathy as a necessary stage for attaining a transcendent consciousness and divine truth. Moreover, it is determined that the Sufi empathy perspective can be integrated into modern therapeutic approaches such as mindfulness-based therapies, compassion-focused psychotherapy, and existential therapy. Consequently, this study aims to establish a new interdisciplinary dialogue between psychology and Sufism through the lens of empathy, offering a unique contribution to individual and collective spiritual development processes.
Empathy Understanding others' states Sufism Therapeutic relationship Spiritual transformation
Bu çalışma, Carl Rogers’ın birey merkezli terapötik empati modeli ile Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî, Şems-i Tebrizî ve Yunus Emre'nin eserlerinde temsil edilen tasavvufî "halden anlama" anlayışını fenomenolojik bir yaklaşımla karşılaştırmalı olarak incelemektedir. Araştırmanın amacı, modern psikolojide yapılandırılan empati kavramı ile tasavvufî tecrübede sezgi, ilahi aşk ve manevi sorumluluk ekseninde şekillenen empatik bilincin benzerlik ve farklılıklarını analiz etmektir. Çalışmada nitel araştırma deseni benimsenmiş, veri toplama aracı olarak doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Mevlânâ’nın Mesnevîsi, Yunus Emre’nin Divanı ve Risaletü’n-Nushiyyesi ile Şems-i Tebrizî’nin Makalâtı temel veri kaynaklarını oluşturmuştur. Veriler tematik analiz, kavramsal çözümleme ve anlatı analizi teknikleriyle değerlendirilmiş; empati süreçleri bilişsel, duygusal ve sezgisel boyutlarda kodlanarak Rogers’ın modeline göre karşılaştırılmıştır. Bulgular, hem Rogers’ın empati modelinin hem de tasavvufî empati anlayışının bireyin içsel dönüşümünde, öz-farkındalık ve sahici ilişkiler geliştirmesinde merkezi bir rol oynadığını göstermektedir. Ancak Rogers empatiyi psikolojik iyileşme ve öz-gerçekleştirme aracı olarak tanımlarken, tasavvufî yaklaşım, empatiyi aşkın bir varoluş bilincine ulaşmanın zorunlu aşaması olarak konumlandırmaktadır. Ayrıca tasavvufî empati anlayışının, mindfulness temelli terapiler, şefkat odaklı psikoterapi ve varoluşçu terapiler gibi modern yaklaşımlarla bütünleştirilebileceği tespit edilmiştir. Sonuç olarak çalışma, psikoloji ve tasavvuf arasında empati kavramı üzerinden disiplinler arası yeni bir düşünsel köprü kurmayı hedeflemekte ve hem bireysel hem de kolektif ruhsal gelişim süreçlerine dair özgün bir katkı sunmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Cultural Studies (Other) |
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | April 28, 2025 |
Acceptance Date | June 21, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 11 Issue: 1 |
Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi