Research Article
BibTex RIS Cite

Metaphorical Perceptions of Curling Athletes Towards Their Field of Sport

Year 2025, Volume: 13 Issue: 2, 107 - 116, 28.06.2025

Abstract

This research aims to determine the metaphorical perceptions of curling athletes regarding their sport. The study employs a qualitative research approach and a phenomenological design. The research group consists of 60 athletes, including 36 women and 24 men, competing in the 2023-2024 Season Turkey 2nd League promotion matches. Data collected through semi-structured interviews were analyzed using content analysis methods. In the data collection process, each athlete was given a personal information form and asked to complete the sentence: "Curling is like……….; because it…………." The data analysis followed the stages of naming, elimination, category development, ensuring validity and reliability, calculating the frequencies of the obtained metaphors, and interpreting them. As a result, the obtained metaphors were dimensioned into four categories. These categories are "Development," "Relaxing Element," "Life," and "Social Environment," with the most frequently produced metaphors identified as life, future, and entertainment.

References

  • Ağduman, F. (2023). Curling sporcularında sürekli kaygı düzeyi ve problem çözme becerilerinin incelenmesi. Research in Sport Education and Sciences, 25(3), 68-73.
  • Arslan, Ö., Tekkurşun Demir, G., İlhan, E. L., & Mutlu Bozkurt, T. (2019). İlkokul öğrencilerinin beden eğitimi dersine ilişkin metaforları. II. Dünya Spor Bilimleri Araştırmaları Kongresi, Manisa, Türkiye, 21-24 Mart 2019.
  • Aydın, İ. S., & Pehlivan, A. (2010). Türkçe öğretmeni adaylarının “öğretmen” ve “öğrenci” kavramlarına ilişkin kullandıkları metaforlar. Turkish Studies, 5(3), 818-842.
  • Ayyıldız, T. (2016). Üniversite öğrencilerinin dans kavramına yönelik metaforik algılarının analizi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 13-25.
  • Craig, C. J. (2018). Metaphors of knowing, doing and being: Capturing experience in teaching and teacher education. Teaching and Teacher Education, 69, 300-311.
  • Dobrić, N. (2010). Theory of names and cognitive linguistics the case of the metaphor. Fılozofıja Društvo, 21(1), 135‐147.
  • Eraslan, A., Halıcı, A., & Livmercan, E. (2022). Korfball from the perspective of athletes: a metaphor study. 20. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, Antalya, Türkiye, 28 Kasım-01 Aralık 2022, ss.717.
  • Güler, B. (2017). Yaz spor okulu sporcularının antrenörlerine ilişkin metaforları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Bartın: Bartın Üniversitesi, Eğitim Bilimler Enstitüsü.
  • Gür, Y., & Taşkın, A. K. (2022). Farklı branşlardaki engelli sporcuların antrenör ve spora yönelik metaforik algıları. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(3), 176-187.
  • Kurtipek, S. (2019). Spor kulüplerine üye bireylerin spor kulübü kavramına ilişkin algılarının belirlenmesi: Bir metafor analizi çalışması. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(1), 209-145.
  • Kurtipek, S., & Güngör, N. (2019). Determination of the perceptions of sport managers on the concept of organization: A metaphor analysis study. Journal of Education and Training Studies, 7(2), 57-63.
  • Lakoff, G., & Johnson, M. (2010). Metaforlar (hayat, anlam ve dil) (G. Y. Demir, Çev.). Paradigma Yayınları. Levine P. M. (2005). Metaphors and images of classrooms. Kappa Delta Pi Record, 41(4), 172-175.
  • Memiş Kartal, P. (2020). Bir hak olarak spor faaliyeti. Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi, 26(2), 537-570.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. California: Sage. Pekel, A. Ö., Kırıkoğlu, N., Iğdır, E. C., & Okan, İ. (2023). Futbol hakemlerinin fair play terimlerine yönelik algıları: metafor çalışması. Çevrimiçi Rekreasyon ve Spor Dergisi, 12(3), 362-367.
  • Pekel, A. Ö., Kırıkoğlu, N., Yatak, S., & Aydos, L. (2023). Ragbi Sporcularının Ragbi Kavramına Yönelik Metaforik Algıları. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 28(4), 253-259.
Year 2025, Volume: 13 Issue: 2, 107 - 116, 28.06.2025

Abstract

References

  • Ağduman, F. (2023). Curling sporcularında sürekli kaygı düzeyi ve problem çözme becerilerinin incelenmesi. Research in Sport Education and Sciences, 25(3), 68-73.
  • Arslan, Ö., Tekkurşun Demir, G., İlhan, E. L., & Mutlu Bozkurt, T. (2019). İlkokul öğrencilerinin beden eğitimi dersine ilişkin metaforları. II. Dünya Spor Bilimleri Araştırmaları Kongresi, Manisa, Türkiye, 21-24 Mart 2019.
  • Aydın, İ. S., & Pehlivan, A. (2010). Türkçe öğretmeni adaylarının “öğretmen” ve “öğrenci” kavramlarına ilişkin kullandıkları metaforlar. Turkish Studies, 5(3), 818-842.
  • Ayyıldız, T. (2016). Üniversite öğrencilerinin dans kavramına yönelik metaforik algılarının analizi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 13-25.
  • Craig, C. J. (2018). Metaphors of knowing, doing and being: Capturing experience in teaching and teacher education. Teaching and Teacher Education, 69, 300-311.
  • Dobrić, N. (2010). Theory of names and cognitive linguistics the case of the metaphor. Fılozofıja Društvo, 21(1), 135‐147.
  • Eraslan, A., Halıcı, A., & Livmercan, E. (2022). Korfball from the perspective of athletes: a metaphor study. 20. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, Antalya, Türkiye, 28 Kasım-01 Aralık 2022, ss.717.
  • Güler, B. (2017). Yaz spor okulu sporcularının antrenörlerine ilişkin metaforları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Bartın: Bartın Üniversitesi, Eğitim Bilimler Enstitüsü.
  • Gür, Y., & Taşkın, A. K. (2022). Farklı branşlardaki engelli sporcuların antrenör ve spora yönelik metaforik algıları. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(3), 176-187.
  • Kurtipek, S. (2019). Spor kulüplerine üye bireylerin spor kulübü kavramına ilişkin algılarının belirlenmesi: Bir metafor analizi çalışması. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(1), 209-145.
  • Kurtipek, S., & Güngör, N. (2019). Determination of the perceptions of sport managers on the concept of organization: A metaphor analysis study. Journal of Education and Training Studies, 7(2), 57-63.
  • Lakoff, G., & Johnson, M. (2010). Metaforlar (hayat, anlam ve dil) (G. Y. Demir, Çev.). Paradigma Yayınları. Levine P. M. (2005). Metaphors and images of classrooms. Kappa Delta Pi Record, 41(4), 172-175.
  • Memiş Kartal, P. (2020). Bir hak olarak spor faaliyeti. Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi, 26(2), 537-570.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. California: Sage. Pekel, A. Ö., Kırıkoğlu, N., Iğdır, E. C., & Okan, İ. (2023). Futbol hakemlerinin fair play terimlerine yönelik algıları: metafor çalışması. Çevrimiçi Rekreasyon ve Spor Dergisi, 12(3), 362-367.
  • Pekel, A. Ö., Kırıkoğlu, N., Yatak, S., & Aydos, L. (2023). Ragbi Sporcularının Ragbi Kavramına Yönelik Metaforik Algıları. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 28(4), 253-259.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Physical Training and Sports Pedagogy
Journal Section Articles
Authors

Tuğba Demir Onur 0000-0003-0662-6322

Ekrem Levent İlhan 0000-0002-1117-2700

Publication Date June 28, 2025
Submission Date July 8, 2024
Acceptance Date April 7, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 13 Issue: 2

Cite

APA Demir Onur, T., & İlhan, E. L. (2025). Metaphorical Perceptions of Curling Athletes Towards Their Field of Sport. International Journal of Sport Culture and Science, 13(2), 107-116.
IntJSCS is published by International Science Culture and Sport Association (ISCSA).