The main purpose of the study is to examine the relationship between the leadership characteristics of badminton coaches and employee performance. While the universe of the study was formed by badminton coaches, the sample group consisted of 166 coaches selected by convenience sampling method. “Personal Information Form”, “ Leadership Scale for Sports ” and “ Employee Performance Scale ” were used as data collection tools. According to the analysis of the obtained data, Independent Samples T-Test and single factor analysis of variance (ANOVA) test were performed to determine the differences between the groups. Pearson Correlation analysis test was performed to determine the relationship between the variables. As a result of the analyses performed, no statistically significant difference was observed in the gender and education status variables. It was observed that there was a significant difference in the professional tenure and coaching level variables. It was determined that there were low-level negative correlations between the age variable and the “Contextual” sub-dimensions. In the data regarding the sub-dimensions and total scores of the “Leadership for Sports” scale, a low positive correlation was found between age and the “Democratic Behavior” and “Total Leadership for Sports Scale” sub-dimensions, while a moderate positive correlation was found between the “Education-Training” and “Positive Feedback” sub-dimensions.
Araştırmanın temel amacı; badminton antrenörlerinin liderlik özellikleri ile çalışan performansı arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın evrenini Badminton antrenörleri oluşturmuşken, örneklem grubunu kolayda örnekleme yöntemi ile seçilen 166 antrenör oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak; “Kişisel Bilgi Formu”, “Spor İçin Liderlik Ölçeği” ve “Çalışan Performansı Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizine göre gruplar arasındaki farkları belirlemek için ilişkisiz örneklemler Independent Samples T-Testi ve tek faktörlü varyans analizi (ANOVA) testi yapıldı. Değişkenler arasındaki ilişkiyi belirlemek için Pearson Korelasyon analizi testi yapıldı. Yapılan analizler neticesinde cinsiyet ve eğitim durumu değişkeninde istatiksel olarak anlamlı farklılık görülmemiştir. Mesleki görev süreleri ve antrenörlük kademesi değişkeninde anlamlı fark olduğu görülmüştür. Yaş değişkeni ile “Bağlamsal” alt boyutlar arasında düşük düzeyde negatif korelasyonların olduğu belirlendi. “Spor için liderlik” ölçeği alt boyutları ve toplam puanları ilişkin verilerde ise yaş ile “Demokratik Davranış” ve “Spor için liderlik ölçeği toplam” alt boyutları arasında düşük pozitif korelasyon bulunurken, “Eğitim-Öğretim” ve “Pozitif Geribildirim” alt boyutlar arasında pozitif yönde orta düzeyde bir ilişki tespit edilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Physical Training and Sports Pedagogy, Sports Activity Management |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2025 |
Submission Date | January 16, 2025 |
Acceptance Date | April 10, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 13 Issue: 2 |