The effect of out-of-class learning (OCL) environment on students' academic achievement, motivation to learn science, and attitudes toward science lessons were aimed to be examined in this study. Unlike the literature, this study tried to examine the direct effect of the learning environment outside the classroom. As quantitative research, the study was designed according to the quasi-experimental research design with a pre-test and post-test control group. The study group consisted of thirty-two 8th-grade students. The pressure subjects' activities were designed per the curriculum and implemented in the classroom for the control group and in the schoolyard for the experimental group. The activities were implemented for ten hours. The data collection tools were the Pressure Achievement Test, Motivation Scale for Learning Science, and Attitude towards Science Scale. The skewness-kurtosis coefficient and Shapiro-Wilk test were used for the normality test before and after the application. Independent samples t-test was used to analyze the data. The data shows no statistically significant difference in students' academic achievement and attitudes toward learning science. However, there is a significant difference in students' motivation towards learning science. In conclusion, OCL may be more successful if they are implemented for a more extended period.
Outdoor learning environment out-of-school learning out-of-class learning science education schoolyards.
Bu çalışmada sınıf dışı öğrenme (SDÖ) ortamının öğrencilerin akademik başarıları, fen öğrenmeye yönelik motivasyonları ve fen derslerine yönelik tutumları üzerindeki etkisi incelenmiştir. Literatürden farklı olarak bu çalışmada SDÖ ortamının doğrudan etkisi incelenmeye çalışılmıştır. Nicel bir araştırma olan bu çalışma, ön test - son test kontrol gruplu yarı deneysel araştırma desenine göre tasarlanmıştır. Çalışma grubu otuziki 8. sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Basınç konularına yönelik etkinlikler müfredata uygun olarak tasarlanmış ve kontrol grubuna sınıfta, deney grubuna ise okul bahçesinde uygulanmıştır. Etkinlikler on ders saati boyunca uygulanmıştır. Verilerin elde edilmesinde Basınç Başarı Testi, Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeği ve Fene Yönelik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Uygulama öncesi ve sonrasında normallik testi için çarpıklık-basıklık katsayısı ve Shapiro-Wilk testi kullanılmıştır. Okul bahçesinde SDÖ’nün başarı, motivasyon ve tutumu etkileyip etkilemediğini belirlemek için bağımsız örneklemler t-testi kullanılmıştır. Çalışmadan elde edilen veriler SDÖ ortamının; öğrencilerin akademik başarılarına ve fen öğrenmeye yönelik tutumlarına etki etmediği, ancak öğrencilerin fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarında artış sağladığını göstermektedir. SDÖ ortamının etkisi öğretim ve etkinlikler uzun süre uygulandığında artacağı düşünülmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Science Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | April 18, 2024 |
Acceptance Date | March 3, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 26 Issue: 1 |