Research Article
BibTex RIS Cite

Üniversite Öğrencilerinin Çocukluk Çağı Travmaları ve Psikolojik Kırılganlıkları ile Öz Şefkat Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2025, Volume: 26 Issue: 1, 346 - 369, 30.04.2025
https://doi.org/10.17679/inuefd.1558617

Abstract

Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin çocukluk çağı travmaları, psikolojik kırılganlıkları ve öz şefkat seviyeleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmada, çocukluk travmaları, psikolojik kırılganlık ve öz şefkat arasındaki ilişkileri incelerken öz şefkatin, çocukluk travmaları ile psikolojik kırılganlık arasındaki ilişki üzerindeki aracılık rolü de değerlendirilmiştir. İlişkisel tarama modeline dayanan bu çalışmaya, Türkiye'nin farklı illerinde ikamet eden 470 üniversite öğrencisi katılmıştır. Veriler, kolayda örnekleme yöntemi kullanılarak çevrimiçi anketler yoluyla toplanmıştır. Veri toplama sürecinde Kişisel Bilgi Formu, Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği (ÇÇTÖ), Öz Duyarlılık Ölçeği (ÖDÖ) ve Psikolojik Kırılganlık Ölçeği (PKÖ) gibi araçlar kullanılmıştır. Verilerin analizi için SPSS 26.0 ve Amos 24 yazılımları tercih edilmiştir. İki kategorili değişkenler ile ölçek puanlarının karşılaştırılması amacıyla Independent Sample T testi veya Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Üç veya daha fazla kategorili değişkenler için ise One Way ANOVA veya Kruskal Wallis H testi uygulanmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkiyi incelemek için Pearson Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Aracılık etkisi ise AMOS 24 programında, Bootsrap tekniğini içeren yol analizi yöntemiyle test edilmiştir. Sonuçlar, çocukluk çağı travmaları ve psikolojik kırılganlık ile öz şefkat seviyeleri arasında anlamlı bir ilişki olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca, öz şefkatin, çocukluk travmaları ve psikolojik kırılganlık arasındaki ilişkide aracılık rolü oynadığı saptanmıştır.
Anahtar Kelimeler: Çocukluk çağı travmaları, psikolojik kırılganlık, öz şefkat, yapısal eşitlik modeli

References

  • Akdeniz, H. (2018). Beden eğitimi öğretmenlerinin psikolojik kırılganlık ve öğrenilmiş güçlülük düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Akın, A., Demirci, Ş., ve Yıldız, E. (2015). Personal self-concept as mediator and moderator of the relationship between insight and psychological vulnerability. International Online Journal of Educational Sciences, 7, 79-86. https://doi.org/10.15345/iojes.2015.01.007
  • Akın, S., ve Eker, H. (2011). Turkish version of the psychological vulnerability scale: A study of the validity and reliability. 32th International Conference Of The Stres and Anxiety Research Society (STAR), Münster, Germany.
  • Akın, Ü., Akın, A., ve Abacı, R. (2007). Öz-duyarlık Ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(33), 1-10.
  • Akın, Ü. (2014). The predictive role of self-compassion on psychological vulnerability in Turkish university students. International Journal of Social Sciences and Education, 4(3), 693-701.
  • Allen, A. B., Goldwasser, E. R., ve Leary, M. R. (2012). Self-compassion and well-being among older adults. Self and Identity: The Journal of the International Society for Self and Identity, 11(4), 428-453. https://doi.org/10.1080/15298868.2011.595082
  • Alp, A. (2021). Beliren yetişkinlerde bilinçli farkındalık temelli psikoeğitim programının belirsizliğe tahammülsüzlük ve bilişsel esnekliğe etkisi (Yayın No.699688) [Yüksek lisans tezi, Hasan Kalyoncu Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Anchin, D. (2010). Does self-compassion affect stress? Testing a decreased vulnerability hypothesis [Master’s thesis, State University of New York]. Retrieved from https://soar.suny.edu/handle/20.500.12648/647
  • Arslan, G., Türk, N., ve Kaya, A. (2024). Psychological vulnerability, emotional problems, and quality-of-life: Validation of the brief suicide cognitions scale for Turkish college students. Current Psychology. https://doi.org/10.1007/s12144-024-05913-w
  • Ashok, G. P. (2017). Childhood trauma, BDSM, and self-esteem: An exploration of the impact of childhood trauma on sexual behavior and the effects to self-esteem. Faculty of The Chicago School of Professional Psychology.
  • BagheriPanah, M., Golafroz, M., Boloorsaz-Mashhadi, H., Moayedimehr, M., ve Khorooshi, M. (2020). The mediating role of self-compassion in the relationship between psychological vulnerability and attachment to God in female students studying at Karaj Islamic Azad University in 2016. Journal of Pizhūhish Dar Dīnva Salāmat, 6(1), Article 1.
  • Balgobin, M. (2021). The role of spiritual well-being in the psychological well-being of adults with a history of childhood trauma [Unpublished doctoral dissertation]. Barry University.
  • Banks, K. (2015). Mindfulness, self-compassion and post-traumatic stress disorder [Doctoral dissertation, University of Edinburgh].
  • Barlow, M. R., Goldsmith Turow, R. E., ve Gerhart, J. (2017). Trauma appraisals, emotion regulation difficulties, and self-compassion predict posttraumatic stress symptoms following childhood abuse. Child Abuse & Neglect, 65, 37-47. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2017.01.006
  • Bernstein, D. P., Stein, J. A., Newcomb, M. D., Walker, E., Pogge, D., Ahluvalia, T., Stokes, J., Handelsman, L., Medrano, M., Desmond, D., ve Zule, W. (2003). Development and validation of a brief screening version of the Childhood Trauma Questionnaire. Child Abuse & Neglect, 27(2), 169-190.
  • Boardman, K. A. (2022). Childhood trauma experiences, metacognition, psychological vulnerability and resilience: Tests of a metacognitive mediation model [Doctoral dissertation, University of Manchester].
  • Bokszczanin, A. (2008). Parental support, family conflict, and overprotectiveness: Predicting PTSD symptom levels of adolescents 28 months after a natural disaster. Anxiety, Stress, & Coping, 21(4), 325–335. https://doi.org/10.1080/10615800801950584
  • Brown, K. W., ve Ryan, R. M. (2003). The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 84(4), 822–848. https://doi.org/10.1037/0022-3514.84.4.822
  • Deniz, M. E., Kesici, ġ., ve Sümer, A. S. (2008). The validity and reliability of the Turkish version of the self-compassion scale. Social Behavior and Personality: An International Journal, 36(9), 1151-1160. https://doi.org/10.2224/sbp.2008.36.9.1151
  • Dilmaç, B., Deniz, M., ve Deniz, M. E. (2009). Üniversite öğrencilerinin özanlayışları ile değer tercihlerinin incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 7(18), 9-24.
  • Duran, Y. (2023). Üniversite öğrencilerinin çocukluk çağı travmaları ile ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmaları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Düzce Üniversitesi.
  • Erduran Tekin, Ö. (2022). Çocukluk çağı travmalarının bilişsel ayrışma, psikolojik esneklik ve duygu düzenleme ile ilişkisinde ruminasyonun aracı rolü: Karma metodoloji. (Yayın No.742304) [Doktora tezi, Marmara Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Fink, L. A., Bernstein, D., Handelsman, L., Foote, J., ve Lovejoy, M. (1995). Initial reliability and validity of the Childhood Trauma Interview: A new multidimensional measure of childhood interpersonal trauma. The American Journal of Psychiatry, 152(9), 1329– 1335. https://doi.org/10.1176/ajp.152.9.1329
  • Gilbert, P. (2009). Developing a compassion-focused approach in cognitive behavioural therapy. In G. Simos (Ed.), Cognitive behaviour therapy: A guide to the practicing clinician (Vol. 2). Routledge.
  • Glaser, D. (2002). Emotional abuse and neglect (psychological maltreatment): A conceptual framework. Child Abuse & Neglect, 26(6-7), 697–714. https://doi.org/10.1016/s01452134(02)00342-3
  • Glover, H., Silver, S., Goodnick, P., Ohlde, C., Packard, P., & Hamlin, C. L. (1994). Vulnerability Scale: A preliminary report of psychometric properties. Psychological Reports, 75(3_suppl), 1651-1668. https://doi.org/10.2466/pr0.1994.75.3f.1651
  • Gürbüz, S., ve Şahin, F. (2016). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: Felsefe-yöntemanaliz (3. baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Gürbüz, S. (2019). AMOS ile yapısal eşitlik modellemesi. Seçkin Yayıncılık.
  • Gürbüz, S. (2021). AMOS ile yapısal eşitlik modellemesi: Temel ilkeler ve uygulamalı analizler (2. baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Güder, E. (2022). Romantik ilişki yaşayan bireylerde çocukluk çağı travmaları, psikolojik kırılganlık ve ilişki doyumu arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayın No.771958) [Yüksek lisans tezi, Yakın Doğu Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Güneri Yöyen, E. (2017). Çocukluk çağı travması ve benlik saygısı. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(1), 267-282.
  • Güneş, T. (2017). Birinci basamak sağlık hizmetlerinde 0-6 yaş çocuğun ihmal ve istismarında erken tanı ve yönlendirme. Toplum ve Sosyal Hizmet, 28(1), 247-262.
  • Ingram, R. E., ve Luxton, D. D. (2005). Vulnerability-stress models. In B. L. Hankin & J. R. Z. Abela (Eds.), Development of psychopathology: A vulnerability-stress perspective (pp. 32-46). Sage Publications, Inc. https://doi.org/10.4135/9781452231655.n2
  • Ingram, R. E., ve Price, J. M. (2010). Understanding psychopathology: The role of vulnerability. In R. E. Ingram (Ed.), Vulnerability to psychopathology: Risk across the lifespan (2nd ed., pp. 3-17). The Guilford Press.
  • Ingram, R. E., Atchley, R. A., ve Segal, Z. (2011). Vulnerability to depression: From cognitive neuroscience to prevention and treatment. Guilford Press.
  • Kalantar, E., ve Berghoff, C. (2020). The Effect of Self-Compassion on Trauma Reactivity.
  • Kaplan, S. J., Pelcovitz, D., ve Labruna, V. (1999). Child and adolescent abuse and neglect research: A review of the past 10 years. Part I: Physical and emotional abuse and neglect. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 38(10), 1214-1222. https://doi.org/10.1097/00004583-199910000-00009
  • Karagöz, Ş., ve Uzunbacak, H. H. (2023). Türkiye’de öz şefkat alanında yazılmış lisansüstü tezlerin incelenmesine yönelik bir içerik analizi. Journal of Organizational Behavior Review, 5(1), Article 1.
  • Karaoğlu, M., ve Erzi, S. (2019). Yeme tutumları ve travmatik yaşantılar: Öz şefkat ve duygu düzenlemenin aracı rolü. Kıbrıs Türk Psikiyatri ve Psikoloji Dergisi, 1(3), 145-151.
  • Kimm, A. J. (2021). Interpersonal trauma, adult attachment, and self-compassion: A relational model of shame [Doctoral dissertation, University of Northern Colorado].
  • Köksal, Z., Topkaya, N., ve Şahin, E. (2023). Üniversite öğrencilerinde cinsiyet, psikolojik kırılganlık ve öz Şefkatin psikolojik iyi oluş ile ilişkisinin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 22(87), 1309-1324. https://doi.org/10.17755/esosder.1223885
  • Kwok, S. Y. C. L., Gu, M., ve Kwok, K. (2022). Childhood emotional abuse and adolescent flourishing: A moderated mediation model of self-compassion and curiosity. Child Abuse & Neglect, 129, 105629. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2022.105629
  • McCrory, E. J., ve Viding, E. (2015). The theory of latent vulnerability: Reconceptualizing the link between childhood maltreatment and psychiatric disorder. Development and Psychopathology, 27(2), 493-505. https://doi.org/10.1017/S0954579415000110
  • Misurya, P., Udgirkar, N., Shukla, V., ve Anand, P. V. (2021). Self-compassion and post traumatic growth: The mediating role of psychological flexibility. https://doi.org/10.31234/osf.io/q5fjd
  • Moore, S. K., Okst, K., Smith, L., Fatkin, T., Creedon, T., Fredericksen, A. K., Gawande, R., ve Schuman-Olivier, Z. (2022). ―Today I can look in the mirror and like myself‖: Effects of a trauma-informed mindful recovery program on self-compassion. Frontiers in Psychology, 13, 780383. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.780383
  • Neff, K. D. (2003). Self-compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self and Identity, 2(2), 85-102
  • Neff, K. D. (2008). Self-compassion: Moving beyond the pitfalls of a separate self-concept. In H. A. Wayment & J. J. Bauer (Eds.), Transcending self-interest: Psychological explorations of the quiet ego (pp. 95–105). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/11771-009
  • Neff, K. D. (2012). The science of self-compassion. Compassion And Wisdom İn Psychotherapy, 1, 79-92.
  • Neff, K. D. (2023). Self-compassion: Theory, method, research, and intervention. Annual Review of Psychology, 74, 193-218. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-032420- 031047
  • Neff, K. D., ve Beretvas, S. N. (2013). The role of self-compassion in romantic relationships. Self and Identity, 12(1), 78-98. https://doi.org/10.1080/15298868.2011.639548
  • Neff, K. D., ve Germer, C. K. (2013). A pilot study and randomized controlled trial of the Mindful Self-Compassion program. Journal of Clinical Psychology, 69(1), 28-44. https://doi.org/10.1002/jclp.21923
  • Neff, K. D., Hsieh, Y. P., ve Dejitterat, K. (2005). Self-compassion, achievement goals, and coping with academic failure. Self and Identity, 4(3), 263-287. https://doi.org/10.1080/13576500444000317
  • Neff, K. D., Rude, S. S., ve Kirkpatrick, K. L. (2007). An examination of self-compassion in relation to positive psychological functioning and personality traits. Journal of Research in Personality, 41(4), 908-916. https://doi.org/10.1016/j.jrp.2006.08.002
  • Neff, K., ve Tirch, D. (2013). Self-compassion and ACT. Mindfulness, acceptance, and positive psychology: The seven foundations of well-being, 78-106
  • Öveç, Ü. (2007). Öz-duyarlık ile öz-bilinç, depresyon, anksiyete ve stres arasındaki ilişkilerin yapısal eşitlik modeliyle incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Özdemir, M., Eruyar, ġ., Yazıcı, H., ve Tan, Y. W. (2022). The contribution of selfcompassion in the relationship between social support and posttraumatic growth. European Review of Applied Psychology, 72(3), 100747. https://doi.org/10.1016/j.erap.2021.100747
  • Raes, F., Pommier, E., Neff, K. D., ve Van Gucht, D. (2010). Construction and factorial validation of a short form of the Self-Compassion Scale. Clinical Psychology & Psychotherapy, 18(3), 250-255. https://doi.org/10.1002/cpp.702
  • Rostami, M., Abdi, M., ve Heidari, H. (2014). Correlation of childhood maltreatment, selfcompassion and mental health in married people. Journal of Fundamentals of Mental Health, 16(61), 73-61. https://doi.org/10.22038/jfmh.2014.2560
  • Satıcı, S. A. (2016). Psychological vulnerability, resilience, and subjective well-being: The mediating role of hope. Personality and Individual Differences, 102, 68-73. https://doi.org/10.1016/j.paid.2016.06.057
  • Scanlon, A., ve Lee, G. A. (2007). The use of the term vulnerability in acute care: Why does it differ and what does it mean? The Australian Journal of Advanced Nursing: A Quarterly Publication of the Royal Australian Nursing Federation, 24(3), 54-59.
  • Sinclair, V. G., ve Wallston, K. A. (1999). The development and validation of the Psychological Vulnerability Scale. Cognitive Therapy and Research, 23(2), 119-129. https://doi.org/10.1023/A:1018770926615
  • Smeaton, E. J. (2020). Attention bias and metacognition: Relationships with childhood trauma and psychological vulnerability [Doctoral dissertation, The University of Manchester].
  • Şar, V. (1998). Kötüye kullanım ve ihmalle ilişkili sorunlar. Psikiyatri Temel Kitabı (pp. 823- 834). Ankara: Hekimler Yayın Birliği.
  • Şar, V., Necef, I., Mutluer, T., Fatih, P., ve Türk-Kurtça, T. (2021). A revised and expanded version of the Turkish Childhood Trauma Questionnaire (CTQ-33): Overprotectionovercontrol as additional factor. Journal of Trauma & Dissociation: The Official Journal of the International Society for the Study of Dissociation (ISSD), 22(1), 35-51.
  • Şerbetçioğlu, M. S. (2022). Romantik ilişkilerde ilişki doyumu, çocukluk çağı travması ve benlik saygısı arasındaki ilişkiler. (Yayın No.724483) [Yüksek lisans tezi, İstanbul Kent Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Tanaka, M., Wekerle, C., Schmuck, M. L., ve Paglia-Boak, A. (2011). The linkages among childhood maltreatment, adolescent mental health, and self-compassion in child welfare adolescents. Child Abuse & Neglect, 35(10), 887–898. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2011.07.003
  • Taner, Y., ve Gökler, B. (2004). Çocuk istismarı ve ihmali: Psikiyatrik yönleri. Hacettepe Tıp Dergisi, 35, 82-86.
  • Tao, J., He, K., ve Xu, J. (2021). The mediating effect of self-compassion on the relationship between childhood maltreatment and depression. Journal of Affective Disorders, 291(May), 288-293. https://doi.org/10.1016/j.jad.2021.05.019
  • Tatlılıoğlu, K. A. (2021). Üniversite öğrencilerinin psikolojik kırılganlıkları, psikolojik iyilik halleri ve sosyal güven ve memnuniyet düzeyleri arasındaki ilişkinin kardeş sayısına göre incelenmesi. Bingöl Araştırmaları Dergisi. https://doi.org/10.53440/bad.945414
  • Thompson, R. A. (1994). Emotion regulation: A theme in search of definition. Monographs of the Society for Research in Child Development, 59(2-3), 250–283. https://doi.org/10.2307/1166137
  • Thompson, B. L., ve Waltz, J. (2008). Self‐ compassion and PTSD symptom severity. Journal of Traumatic Stress: Official Publication of the International Society for Traumatic Stress Studies, 21(6), 556-558.
  • Tsang, M. E., ve Ahmadi, N. (2022). 2.132 Exploring the role of self-compassion in traumaexposed youth: A literature review. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 61(10), S226-S227. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2022.09.276
  • Uğur, E. (2023). Olumsuz çocukluk çağı yaşantılarının öz şefkat ilişkisinde psikolojik esnekliğin aracı rolü. (Yayın No.821743) [Yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi].
  • Ülker, A. (2023). Lise öğrencilerinin psikolojik kırılganlık ve psikolojik esneklik düzeyleri arasındaki ilişkide öz anlayışın aracı rolü. (Yayın No.804728) [Doktora tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi].
  • Yıldırım, B., ve Sarıçam, H. (2022). Beliren yetişkinlerin mükemmeliyetçilik ve psikolojik kırılma düzeylerinin incelenmesi. Erciyes Akademi, 36(1), 252-281.
  • Yıldırım, M., Çağış, Z. G., Crescenzo, P., Ferrari, G., Dhimal, M., Nucera, G., Szarpak, Ł., ve Chirico, F. (2022). Vulnerability and self-efficacy predict loneliness among the Turkish public during the COVID-19 pandemic. Journal of Health and Social Sciences, 7, 410-421. https://doi.org/10.19204/2022/VLNR6
  • Yılmaz Irmak, T. (2008). Çocuk istismarı ve ihmalinin yaygınlığı ve dayanıklılıkla ilişkili faktörler. (Yayın No.230905) [Doktora tezi, Ege Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Yumuşakkaya, E. (2022). Çocukluk çağı travmaları ile öz şefkat arasındaki ilişki. (Yayın No.748840) [Yüksek lisans tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Yüksel, M., ve Çifci, E. G. (2017). Yetişkin hükümlülerin çocukluk çağı travma düzeyinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Türkiye Adalet Akademisi Dergisi, 30, 57–86.
  • Zhang, H., Li, J., Sun, B., ve Wei, Q. (2021). Effects of childhood maltreatment on selfcompassion: A systematic review and meta-analysis. Trauma, Violence, & Abuse, 20(10), 1-13. https://doi.org/10.1177/15248380211050917
  • Zubin, J., ve Spring, B. (1977). Vulnerability—A new view of schizophrenia. Journal of Abnormal Psychology, 86(2), 103-126. https://doi.org/10.1037//0021-843x.86.2.103
  • Wong, C. C. Y., ve Yeung, N. C. (2017). Self-compassion and posttraumatic growth: Cognitive processes as mediators. Mindfulness, 8, 1078-1087
  • Wu, Q., Cao, H., Lin, X., Zhou, N., ve Chi, P. (2021). Child maltreatment and subjective well-being in Chinese emerging adults: A process model involving self-esteem and self-compassion. Journal of Interpersonal Violence, 37(15-17). https://doi.org/10.1177/0886260521993
Year 2025, Volume: 26 Issue: 1, 346 - 369, 30.04.2025
https://doi.org/10.17679/inuefd.1558617

Abstract

References

  • Akdeniz, H. (2018). Beden eğitimi öğretmenlerinin psikolojik kırılganlık ve öğrenilmiş güçlülük düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Akın, A., Demirci, Ş., ve Yıldız, E. (2015). Personal self-concept as mediator and moderator of the relationship between insight and psychological vulnerability. International Online Journal of Educational Sciences, 7, 79-86. https://doi.org/10.15345/iojes.2015.01.007
  • Akın, S., ve Eker, H. (2011). Turkish version of the psychological vulnerability scale: A study of the validity and reliability. 32th International Conference Of The Stres and Anxiety Research Society (STAR), Münster, Germany.
  • Akın, Ü., Akın, A., ve Abacı, R. (2007). Öz-duyarlık Ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(33), 1-10.
  • Akın, Ü. (2014). The predictive role of self-compassion on psychological vulnerability in Turkish university students. International Journal of Social Sciences and Education, 4(3), 693-701.
  • Allen, A. B., Goldwasser, E. R., ve Leary, M. R. (2012). Self-compassion and well-being among older adults. Self and Identity: The Journal of the International Society for Self and Identity, 11(4), 428-453. https://doi.org/10.1080/15298868.2011.595082
  • Alp, A. (2021). Beliren yetişkinlerde bilinçli farkındalık temelli psikoeğitim programının belirsizliğe tahammülsüzlük ve bilişsel esnekliğe etkisi (Yayın No.699688) [Yüksek lisans tezi, Hasan Kalyoncu Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Anchin, D. (2010). Does self-compassion affect stress? Testing a decreased vulnerability hypothesis [Master’s thesis, State University of New York]. Retrieved from https://soar.suny.edu/handle/20.500.12648/647
  • Arslan, G., Türk, N., ve Kaya, A. (2024). Psychological vulnerability, emotional problems, and quality-of-life: Validation of the brief suicide cognitions scale for Turkish college students. Current Psychology. https://doi.org/10.1007/s12144-024-05913-w
  • Ashok, G. P. (2017). Childhood trauma, BDSM, and self-esteem: An exploration of the impact of childhood trauma on sexual behavior and the effects to self-esteem. Faculty of The Chicago School of Professional Psychology.
  • BagheriPanah, M., Golafroz, M., Boloorsaz-Mashhadi, H., Moayedimehr, M., ve Khorooshi, M. (2020). The mediating role of self-compassion in the relationship between psychological vulnerability and attachment to God in female students studying at Karaj Islamic Azad University in 2016. Journal of Pizhūhish Dar Dīnva Salāmat, 6(1), Article 1.
  • Balgobin, M. (2021). The role of spiritual well-being in the psychological well-being of adults with a history of childhood trauma [Unpublished doctoral dissertation]. Barry University.
  • Banks, K. (2015). Mindfulness, self-compassion and post-traumatic stress disorder [Doctoral dissertation, University of Edinburgh].
  • Barlow, M. R., Goldsmith Turow, R. E., ve Gerhart, J. (2017). Trauma appraisals, emotion regulation difficulties, and self-compassion predict posttraumatic stress symptoms following childhood abuse. Child Abuse & Neglect, 65, 37-47. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2017.01.006
  • Bernstein, D. P., Stein, J. A., Newcomb, M. D., Walker, E., Pogge, D., Ahluvalia, T., Stokes, J., Handelsman, L., Medrano, M., Desmond, D., ve Zule, W. (2003). Development and validation of a brief screening version of the Childhood Trauma Questionnaire. Child Abuse & Neglect, 27(2), 169-190.
  • Boardman, K. A. (2022). Childhood trauma experiences, metacognition, psychological vulnerability and resilience: Tests of a metacognitive mediation model [Doctoral dissertation, University of Manchester].
  • Bokszczanin, A. (2008). Parental support, family conflict, and overprotectiveness: Predicting PTSD symptom levels of adolescents 28 months after a natural disaster. Anxiety, Stress, & Coping, 21(4), 325–335. https://doi.org/10.1080/10615800801950584
  • Brown, K. W., ve Ryan, R. M. (2003). The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 84(4), 822–848. https://doi.org/10.1037/0022-3514.84.4.822
  • Deniz, M. E., Kesici, ġ., ve Sümer, A. S. (2008). The validity and reliability of the Turkish version of the self-compassion scale. Social Behavior and Personality: An International Journal, 36(9), 1151-1160. https://doi.org/10.2224/sbp.2008.36.9.1151
  • Dilmaç, B., Deniz, M., ve Deniz, M. E. (2009). Üniversite öğrencilerinin özanlayışları ile değer tercihlerinin incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 7(18), 9-24.
  • Duran, Y. (2023). Üniversite öğrencilerinin çocukluk çağı travmaları ile ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmaları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Düzce Üniversitesi.
  • Erduran Tekin, Ö. (2022). Çocukluk çağı travmalarının bilişsel ayrışma, psikolojik esneklik ve duygu düzenleme ile ilişkisinde ruminasyonun aracı rolü: Karma metodoloji. (Yayın No.742304) [Doktora tezi, Marmara Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Fink, L. A., Bernstein, D., Handelsman, L., Foote, J., ve Lovejoy, M. (1995). Initial reliability and validity of the Childhood Trauma Interview: A new multidimensional measure of childhood interpersonal trauma. The American Journal of Psychiatry, 152(9), 1329– 1335. https://doi.org/10.1176/ajp.152.9.1329
  • Gilbert, P. (2009). Developing a compassion-focused approach in cognitive behavioural therapy. In G. Simos (Ed.), Cognitive behaviour therapy: A guide to the practicing clinician (Vol. 2). Routledge.
  • Glaser, D. (2002). Emotional abuse and neglect (psychological maltreatment): A conceptual framework. Child Abuse & Neglect, 26(6-7), 697–714. https://doi.org/10.1016/s01452134(02)00342-3
  • Glover, H., Silver, S., Goodnick, P., Ohlde, C., Packard, P., & Hamlin, C. L. (1994). Vulnerability Scale: A preliminary report of psychometric properties. Psychological Reports, 75(3_suppl), 1651-1668. https://doi.org/10.2466/pr0.1994.75.3f.1651
  • Gürbüz, S., ve Şahin, F. (2016). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: Felsefe-yöntemanaliz (3. baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Gürbüz, S. (2019). AMOS ile yapısal eşitlik modellemesi. Seçkin Yayıncılık.
  • Gürbüz, S. (2021). AMOS ile yapısal eşitlik modellemesi: Temel ilkeler ve uygulamalı analizler (2. baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Güder, E. (2022). Romantik ilişki yaşayan bireylerde çocukluk çağı travmaları, psikolojik kırılganlık ve ilişki doyumu arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayın No.771958) [Yüksek lisans tezi, Yakın Doğu Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Güneri Yöyen, E. (2017). Çocukluk çağı travması ve benlik saygısı. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(1), 267-282.
  • Güneş, T. (2017). Birinci basamak sağlık hizmetlerinde 0-6 yaş çocuğun ihmal ve istismarında erken tanı ve yönlendirme. Toplum ve Sosyal Hizmet, 28(1), 247-262.
  • Ingram, R. E., ve Luxton, D. D. (2005). Vulnerability-stress models. In B. L. Hankin & J. R. Z. Abela (Eds.), Development of psychopathology: A vulnerability-stress perspective (pp. 32-46). Sage Publications, Inc. https://doi.org/10.4135/9781452231655.n2
  • Ingram, R. E., ve Price, J. M. (2010). Understanding psychopathology: The role of vulnerability. In R. E. Ingram (Ed.), Vulnerability to psychopathology: Risk across the lifespan (2nd ed., pp. 3-17). The Guilford Press.
  • Ingram, R. E., Atchley, R. A., ve Segal, Z. (2011). Vulnerability to depression: From cognitive neuroscience to prevention and treatment. Guilford Press.
  • Kalantar, E., ve Berghoff, C. (2020). The Effect of Self-Compassion on Trauma Reactivity.
  • Kaplan, S. J., Pelcovitz, D., ve Labruna, V. (1999). Child and adolescent abuse and neglect research: A review of the past 10 years. Part I: Physical and emotional abuse and neglect. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 38(10), 1214-1222. https://doi.org/10.1097/00004583-199910000-00009
  • Karagöz, Ş., ve Uzunbacak, H. H. (2023). Türkiye’de öz şefkat alanında yazılmış lisansüstü tezlerin incelenmesine yönelik bir içerik analizi. Journal of Organizational Behavior Review, 5(1), Article 1.
  • Karaoğlu, M., ve Erzi, S. (2019). Yeme tutumları ve travmatik yaşantılar: Öz şefkat ve duygu düzenlemenin aracı rolü. Kıbrıs Türk Psikiyatri ve Psikoloji Dergisi, 1(3), 145-151.
  • Kimm, A. J. (2021). Interpersonal trauma, adult attachment, and self-compassion: A relational model of shame [Doctoral dissertation, University of Northern Colorado].
  • Köksal, Z., Topkaya, N., ve Şahin, E. (2023). Üniversite öğrencilerinde cinsiyet, psikolojik kırılganlık ve öz Şefkatin psikolojik iyi oluş ile ilişkisinin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 22(87), 1309-1324. https://doi.org/10.17755/esosder.1223885
  • Kwok, S. Y. C. L., Gu, M., ve Kwok, K. (2022). Childhood emotional abuse and adolescent flourishing: A moderated mediation model of self-compassion and curiosity. Child Abuse & Neglect, 129, 105629. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2022.105629
  • McCrory, E. J., ve Viding, E. (2015). The theory of latent vulnerability: Reconceptualizing the link between childhood maltreatment and psychiatric disorder. Development and Psychopathology, 27(2), 493-505. https://doi.org/10.1017/S0954579415000110
  • Misurya, P., Udgirkar, N., Shukla, V., ve Anand, P. V. (2021). Self-compassion and post traumatic growth: The mediating role of psychological flexibility. https://doi.org/10.31234/osf.io/q5fjd
  • Moore, S. K., Okst, K., Smith, L., Fatkin, T., Creedon, T., Fredericksen, A. K., Gawande, R., ve Schuman-Olivier, Z. (2022). ―Today I can look in the mirror and like myself‖: Effects of a trauma-informed mindful recovery program on self-compassion. Frontiers in Psychology, 13, 780383. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.780383
  • Neff, K. D. (2003). Self-compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self and Identity, 2(2), 85-102
  • Neff, K. D. (2008). Self-compassion: Moving beyond the pitfalls of a separate self-concept. In H. A. Wayment & J. J. Bauer (Eds.), Transcending self-interest: Psychological explorations of the quiet ego (pp. 95–105). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/11771-009
  • Neff, K. D. (2012). The science of self-compassion. Compassion And Wisdom İn Psychotherapy, 1, 79-92.
  • Neff, K. D. (2023). Self-compassion: Theory, method, research, and intervention. Annual Review of Psychology, 74, 193-218. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-032420- 031047
  • Neff, K. D., ve Beretvas, S. N. (2013). The role of self-compassion in romantic relationships. Self and Identity, 12(1), 78-98. https://doi.org/10.1080/15298868.2011.639548
  • Neff, K. D., ve Germer, C. K. (2013). A pilot study and randomized controlled trial of the Mindful Self-Compassion program. Journal of Clinical Psychology, 69(1), 28-44. https://doi.org/10.1002/jclp.21923
  • Neff, K. D., Hsieh, Y. P., ve Dejitterat, K. (2005). Self-compassion, achievement goals, and coping with academic failure. Self and Identity, 4(3), 263-287. https://doi.org/10.1080/13576500444000317
  • Neff, K. D., Rude, S. S., ve Kirkpatrick, K. L. (2007). An examination of self-compassion in relation to positive psychological functioning and personality traits. Journal of Research in Personality, 41(4), 908-916. https://doi.org/10.1016/j.jrp.2006.08.002
  • Neff, K., ve Tirch, D. (2013). Self-compassion and ACT. Mindfulness, acceptance, and positive psychology: The seven foundations of well-being, 78-106
  • Öveç, Ü. (2007). Öz-duyarlık ile öz-bilinç, depresyon, anksiyete ve stres arasındaki ilişkilerin yapısal eşitlik modeliyle incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Özdemir, M., Eruyar, ġ., Yazıcı, H., ve Tan, Y. W. (2022). The contribution of selfcompassion in the relationship between social support and posttraumatic growth. European Review of Applied Psychology, 72(3), 100747. https://doi.org/10.1016/j.erap.2021.100747
  • Raes, F., Pommier, E., Neff, K. D., ve Van Gucht, D. (2010). Construction and factorial validation of a short form of the Self-Compassion Scale. Clinical Psychology & Psychotherapy, 18(3), 250-255. https://doi.org/10.1002/cpp.702
  • Rostami, M., Abdi, M., ve Heidari, H. (2014). Correlation of childhood maltreatment, selfcompassion and mental health in married people. Journal of Fundamentals of Mental Health, 16(61), 73-61. https://doi.org/10.22038/jfmh.2014.2560
  • Satıcı, S. A. (2016). Psychological vulnerability, resilience, and subjective well-being: The mediating role of hope. Personality and Individual Differences, 102, 68-73. https://doi.org/10.1016/j.paid.2016.06.057
  • Scanlon, A., ve Lee, G. A. (2007). The use of the term vulnerability in acute care: Why does it differ and what does it mean? The Australian Journal of Advanced Nursing: A Quarterly Publication of the Royal Australian Nursing Federation, 24(3), 54-59.
  • Sinclair, V. G., ve Wallston, K. A. (1999). The development and validation of the Psychological Vulnerability Scale. Cognitive Therapy and Research, 23(2), 119-129. https://doi.org/10.1023/A:1018770926615
  • Smeaton, E. J. (2020). Attention bias and metacognition: Relationships with childhood trauma and psychological vulnerability [Doctoral dissertation, The University of Manchester].
  • Şar, V. (1998). Kötüye kullanım ve ihmalle ilişkili sorunlar. Psikiyatri Temel Kitabı (pp. 823- 834). Ankara: Hekimler Yayın Birliği.
  • Şar, V., Necef, I., Mutluer, T., Fatih, P., ve Türk-Kurtça, T. (2021). A revised and expanded version of the Turkish Childhood Trauma Questionnaire (CTQ-33): Overprotectionovercontrol as additional factor. Journal of Trauma & Dissociation: The Official Journal of the International Society for the Study of Dissociation (ISSD), 22(1), 35-51.
  • Şerbetçioğlu, M. S. (2022). Romantik ilişkilerde ilişki doyumu, çocukluk çağı travması ve benlik saygısı arasındaki ilişkiler. (Yayın No.724483) [Yüksek lisans tezi, İstanbul Kent Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Tanaka, M., Wekerle, C., Schmuck, M. L., ve Paglia-Boak, A. (2011). The linkages among childhood maltreatment, adolescent mental health, and self-compassion in child welfare adolescents. Child Abuse & Neglect, 35(10), 887–898. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2011.07.003
  • Taner, Y., ve Gökler, B. (2004). Çocuk istismarı ve ihmali: Psikiyatrik yönleri. Hacettepe Tıp Dergisi, 35, 82-86.
  • Tao, J., He, K., ve Xu, J. (2021). The mediating effect of self-compassion on the relationship between childhood maltreatment and depression. Journal of Affective Disorders, 291(May), 288-293. https://doi.org/10.1016/j.jad.2021.05.019
  • Tatlılıoğlu, K. A. (2021). Üniversite öğrencilerinin psikolojik kırılganlıkları, psikolojik iyilik halleri ve sosyal güven ve memnuniyet düzeyleri arasındaki ilişkinin kardeş sayısına göre incelenmesi. Bingöl Araştırmaları Dergisi. https://doi.org/10.53440/bad.945414
  • Thompson, R. A. (1994). Emotion regulation: A theme in search of definition. Monographs of the Society for Research in Child Development, 59(2-3), 250–283. https://doi.org/10.2307/1166137
  • Thompson, B. L., ve Waltz, J. (2008). Self‐ compassion and PTSD symptom severity. Journal of Traumatic Stress: Official Publication of the International Society for Traumatic Stress Studies, 21(6), 556-558.
  • Tsang, M. E., ve Ahmadi, N. (2022). 2.132 Exploring the role of self-compassion in traumaexposed youth: A literature review. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 61(10), S226-S227. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2022.09.276
  • Uğur, E. (2023). Olumsuz çocukluk çağı yaşantılarının öz şefkat ilişkisinde psikolojik esnekliğin aracı rolü. (Yayın No.821743) [Yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi].
  • Ülker, A. (2023). Lise öğrencilerinin psikolojik kırılganlık ve psikolojik esneklik düzeyleri arasındaki ilişkide öz anlayışın aracı rolü. (Yayın No.804728) [Doktora tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi].
  • Yıldırım, B., ve Sarıçam, H. (2022). Beliren yetişkinlerin mükemmeliyetçilik ve psikolojik kırılma düzeylerinin incelenmesi. Erciyes Akademi, 36(1), 252-281.
  • Yıldırım, M., Çağış, Z. G., Crescenzo, P., Ferrari, G., Dhimal, M., Nucera, G., Szarpak, Ł., ve Chirico, F. (2022). Vulnerability and self-efficacy predict loneliness among the Turkish public during the COVID-19 pandemic. Journal of Health and Social Sciences, 7, 410-421. https://doi.org/10.19204/2022/VLNR6
  • Yılmaz Irmak, T. (2008). Çocuk istismarı ve ihmalinin yaygınlığı ve dayanıklılıkla ilişkili faktörler. (Yayın No.230905) [Doktora tezi, Ege Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Yumuşakkaya, E. (2022). Çocukluk çağı travmaları ile öz şefkat arasındaki ilişki. (Yayın No.748840) [Yüksek lisans tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Yüksel, M., ve Çifci, E. G. (2017). Yetişkin hükümlülerin çocukluk çağı travma düzeyinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Türkiye Adalet Akademisi Dergisi, 30, 57–86.
  • Zhang, H., Li, J., Sun, B., ve Wei, Q. (2021). Effects of childhood maltreatment on selfcompassion: A systematic review and meta-analysis. Trauma, Violence, & Abuse, 20(10), 1-13. https://doi.org/10.1177/15248380211050917
  • Zubin, J., ve Spring, B. (1977). Vulnerability—A new view of schizophrenia. Journal of Abnormal Psychology, 86(2), 103-126. https://doi.org/10.1037//0021-843x.86.2.103
  • Wong, C. C. Y., ve Yeung, N. C. (2017). Self-compassion and posttraumatic growth: Cognitive processes as mediators. Mindfulness, 8, 1078-1087
  • Wu, Q., Cao, H., Lin, X., Zhou, N., ve Chi, P. (2021). Child maltreatment and subjective well-being in Chinese emerging adults: A process model involving self-esteem and self-compassion. Journal of Interpersonal Violence, 37(15-17). https://doi.org/10.1177/0886260521993
There are 83 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Psychological Counseling and Guidance (Other)
Journal Section Articles
Authors

Nurşen Bostancıoğlu 0009-0006-9632-6241

Ahmet Şirin 0000-0003-1582-0493

Özge Erduran Tekin 0000-0002-4052-1914

Publication Date April 30, 2025
Submission Date October 1, 2024
Acceptance Date April 7, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 26 Issue: 1

Cite

APA Bostancıoğlu, N., Şirin, A., & Erduran Tekin, Ö. (2025). Üniversite Öğrencilerinin Çocukluk Çağı Travmaları ve Psikolojik Kırılganlıkları ile Öz Şefkat Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 346-369. https://doi.org/10.17679/inuefd.1558617
AMA Bostancıoğlu N, Şirin A, Erduran Tekin Ö. Üniversite Öğrencilerinin Çocukluk Çağı Travmaları ve Psikolojik Kırılganlıkları ile Öz Şefkat Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. INUJFE. April 2025;26(1):346-369. doi:10.17679/inuefd.1558617
Chicago Bostancıoğlu, Nurşen, Ahmet Şirin, and Özge Erduran Tekin. “Üniversite Öğrencilerinin Çocukluk Çağı Travmaları Ve Psikolojik Kırılganlıkları Ile Öz Şefkat Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 26, no. 1 (April 2025): 346-69. https://doi.org/10.17679/inuefd.1558617.
EndNote Bostancıoğlu N, Şirin A, Erduran Tekin Ö (April 1, 2025) Üniversite Öğrencilerinin Çocukluk Çağı Travmaları ve Psikolojik Kırılganlıkları ile Öz Şefkat Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 26 1 346–369.
IEEE N. Bostancıoğlu, A. Şirin, and Ö. Erduran Tekin, “Üniversite Öğrencilerinin Çocukluk Çağı Travmaları ve Psikolojik Kırılganlıkları ile Öz Şefkat Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, INUJFE, vol. 26, no. 1, pp. 346–369, 2025, doi: 10.17679/inuefd.1558617.
ISNAD Bostancıoğlu, Nurşen et al. “Üniversite Öğrencilerinin Çocukluk Çağı Travmaları Ve Psikolojik Kırılganlıkları Ile Öz Şefkat Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 26/1 (April 2025), 346-369. https://doi.org/10.17679/inuefd.1558617.
JAMA Bostancıoğlu N, Şirin A, Erduran Tekin Ö. Üniversite Öğrencilerinin Çocukluk Çağı Travmaları ve Psikolojik Kırılganlıkları ile Öz Şefkat Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. INUJFE. 2025;26:346–369.
MLA Bostancıoğlu, Nurşen et al. “Üniversite Öğrencilerinin Çocukluk Çağı Travmaları Ve Psikolojik Kırılganlıkları Ile Öz Şefkat Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 26, no. 1, 2025, pp. 346-69, doi:10.17679/inuefd.1558617.
Vancouver Bostancıoğlu N, Şirin A, Erduran Tekin Ö. Üniversite Öğrencilerinin Çocukluk Çağı Travmaları ve Psikolojik Kırılganlıkları ile Öz Şefkat Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. INUJFE. 2025;26(1):346-69.