The aim of the study is to examine men’s definition of fatherhood, the factors that influence their views of fatherhood, and their perceptions of their roles as fathers. A basic qualitative research design was used. The participants were selected using criterion sampling method, one of the purposive sampling methods. The study group consisted of 12 fathers with children aged 0-6. A structured interview form was used as the data collection tool in the research. The interviews with the fathers were conducted online and recorded. As a result of thematic analysis of the data obtained, fathers' views on fatherhood were gathered under three main themes: social-cultural context of fatherhood, fatherhood and family life, fatherhood and gender. The fathers participating in the study emphasized the gender factor in childcare, considering that the duties of mothers and fathers in childcare are separate. Participants who expressed the father-child relationship regarding fatherhood and family life by referring to their relationships with their own fathers based the fatherhood they saw from their own fathers mostly on the material and spiritual difficulties experienced in the past, customs and traditions, and the educational status of their fathers. The participants drew attention to the financial and moral responsibilities related to fatherhood. Additionally, they presented various views on the concept of fatherhood within the framework of the gender concept. Based on these results, intervention programs that emphasizing the importance of fathers' contributions to child development and encouraging them to take an active role in child care can be organized. Studies that more closely examine the fathering styles that fathers take as role models or reject can be included.
Bu araştırmanın amacı erkeklerin babalığı nasıl tanımladıklarını, babalığa dair görüşlerini etkileyen faktörlerin neler olduğunu ve kendi babalık rollerine dair algılarını derinlemesine incelemektir. Araştırmada nitel yöntemlerden temel nitel araştırma deseni kullanılmıştır. Çalışmada amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 0-6 yaşları arasında çocuğu olan 12 baba oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Babalarla yapılan görüşmeler çevrimiçi ortamda gerçekleştirilmiş olup kayıt altına alınmıştır. Elde edilen veriler tematik analizi sonucunda, babaların babalığa dair görüşleri üç ana tema altında toplanmıştır: babalığın sosyal-kültürel bağlamı, babalık ve aile yaşantısı, babalık ve toplumsal cinsiyet. Araştırmaya katılan babalar çocuk bakımında anne ve babanın görevlerinin ayrı olduğunu düşünerek çocuk bakımında cinsiyet faktörünü vurgulamışlardır. Babalık ve aile yaşantısına ilişkin baba çocuk ilişkisini kendi babaları ile olan ilişkilerine değinerek ifade eden katılımcılar kendi babalarından gördükleri babalığı daha çok eski zamanlarda yaşanan maddi ve manevi sıkıntılara, örf ve adetlere, babalarının eğitim durumuna dayandırmışlardır. Katılımcılar, babalığa yönelik sorumluluklara ilişkin maddi ve manevi sorumluluklara dikkat çekmişlerdir. Ayrıca babalık kavramına ilişkin toplumsal cinsiyet kavramı çerçevesinde de çeşitli görüşler sunmuşlardır. Bu sonuçlardan hareketle babaların, çocuk gelişimine katkılarının önemini vurgulayan ve çocuk bakımında aktif rol almalarını teşvik eden eğitim programları düzenlenebilir. Babaların rol model aldıkları ya da reddettikleri babalık tarzlarını daha yakından inceleyen çalışmalara yer verilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Early Childhood Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | October 6, 2024 |
Acceptance Date | February 18, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 26 Issue: 1 |