This study aims to determine how Generation Z youth perceive social media and the effects of social media on their religious learning. The qualitative aspect of the study was structured using the multiple holistic case design. In the quantitative aspect, descriptive screening, correlational screening designs, causal comparison, and correlational design were employed. The study finds that many variables, such as gender, culture, and socio-economic level, influence religious learning. The study concludes that there are three main factors/orientations that affect religiosity in youth. These factors are understanding orientation, skeptical orientation, and individualization/freedom orientation. The unlimited environment offered by social media negatively impacts young people's perceptions and attitudes towards religion, thus adversely affecting religious learning. It has been observed that young people's inability to apply the situations that interest them in these areas due to religious rules leads to rebellion against and distancing from religion. In addition, it was concluded that the religious information shared by social media influencers, whose source and accuracy are questionable, negatively affects young people's religious learning.
Bu araştırma, Z kuşağı gençlerinin sosyal medyayı nasıl algıladığını ve sosyal medyanın dini öğrenmeleri üzerine etkilerini tespit etmeyi amaçlamaktadır. Araştırmada karma yöntem desenlerinden açıklayıcı karma desen kullanılmıştır. Çalışmanın nitel boyutu, bütüncül çoklu durum desenine uygun olarak yapılandırılmıştır. Nicel boyutunda ise betimsel tarama ve ilişkisel tarama desenlerinden nedensel karşılaştırma ve korelasyonel desen ile çalışılmıştır. Çalışma sonucunda cinsiyet, kültür, sosyo-ekonomik düzey gibi birçok değişkenin dini öğrenmeleri etkilediği görülmüştür. Bu çalışmada gençlik döneminde dindarlığı etkileyen üç temel faktör/yönelim olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu faktörler; anlama yönelimi, şüpheci yönelim ve bireyselleşme/özgürlük yönelimidir. Ayrıca sosyal medyanın sunduğu sınırsız ortamın gençlerin dine yönelik algılarına ve tutumlarına zarar verdiği, dolayısıyla dini öğrenmeleri olumsuz etkilediği sonucuna da varılmıştır. Gençlerin bu alanlarda ilgilerini çeken durumları dini kurallar sebebiyle uygulayamamalarının dine isyana sevk ettiği, daha ileri aşamalarda dinden uzaklaşmaya, dine karşı duyarsız hale gelmeye, hatta dinden çıkmaya götürdüğü görülmüştür. Ayrıca sosyal medyada dini paylaşımlar yapan fenomenlerin paylaştığı, kaynağı ve doğruluğu şüpheli olan dini bilgilerin gençlerin dini öğrenmelerini olumsuz etkilediği sonucuna varılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Values education |
Journal Section | Manuscripts |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | July 23, 2024 |
Acceptance Date | April 26, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: 23 |