Batı metafizik düşünce geleneği etkisini günümüze kadar devam ettirirken “öteki”, “ötekilik”
ve “ötekileştirme” pratiklerinin kullanımı Aydınlanma hareketi sonrası artış göstermiştir.
Aklı hayatın merkezine alarak kendisini merkezde konumlandıran Batılı özne dışında her
şey nesneleşmiştir, ötekileştirilmiştir. Bu çalışmanın amacı Yılmaz Güney’in Yol filmini
ötekileştirme bağlamında değerlendirmektir. Bu bağlamda Yol filminde neyin ötekileştirildiği
eleştiriye tabi tutulurken, Güney’in Yol filminde Alman şarkiyatçılığının izleri sürülmüştür.
While the tradition of Western metaphysics has continued its influence until today, the
practices of "other", "otherness" and "otherization” increased after the Enlightenment
movement. Everything, except the Western subject that places itself in the center by taking
rationality center of life, is objectified and otherized. The purpose of this study is to evaluate
Yılmaz Güney's Road Film in the context of German Orientalism. Within this context, while
what had been marginalized in the movie The Road was criticized, German orientalism were
traced back, too.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 8, 2021 |
Submission Date | January 9, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 9 Issue: 19 |