Research Article
BibTex RIS Cite

The Role of Technology in Language Teaching to the Youth: The ‘Rosetta Stone’ Program in Arabic Teaching

Year 2025, Volume: 2 Issue: 2, 123 - 132, 30.06.2025

Abstract

This study examines the role of technology in teaching languages to the youth, with special referrence to the ‘Rosetta Stone’ programme for teaching Arabic. The integration of technology in language teaching has radically changed learning processes and offered innovative solutions, especially in the teaching of a language such as Arabic. This study systematically examines the pedagogical structure of the Arabic module of the Rosetta Stone programme, analysing its curriculum, its approach to language skills (vocabulary, grammar, pronunciation) and its integration. Arabic presents unique learning challenges distinct from other languages due to its non-Latin script, phonological complexities, and diglossic nature (dialectal diversity). Conventional classroom settings often prove inadequate in addressing these challenges comprehensively. Technology plays a critical role in bridging these gaps through interactive content, instant feedback and personalised learning paths. Rosetta Stone has been employing a method called 'immersion' in language learning for over 3 decades. Its basic principle is to present vocabulary and grammar in context, mimicking native language learning. The fact that Rosetta Stone does not focus on dialects used in everyday communication can be seen as a shortcoming. It is recommended to support the learning process with online language exchange platforms or cultural content (films, podcasts). Rosetta Stone is an effective tool that embodies the benefits of technology in Arabic language learning. However, it is essential for the holistic development of language skills to be supported by an extended curriculum and hybrid learning models to cover the socio-cultural dimension of the language.

References

  • Avrupa Konseyi. Diller İçin Avrupa Ortak Başvuru Metni: Öğrenme, Öğretme ve Değerlendirme Tamamlayıcı Cilt, 2021.
  • Campell, Russell. “Immersion models of foreign language education.” English Teaching 50/3 (Fall 1995), 169-182.
  • Cummins, Jim. “Immersion Education for the Millennium: What We Have Learned from 30 Years of Research on Second Language Immersion”. Learning through Two Languages: Research and Practice. Second Katoh Gakuen International Symposium on Immersion and Bilingual Education. ed. Katoh Gakuen. 34-47. Japan, 1998.
  • Çelik, Nilgün- Kaban, Burcu. “Yabancı Dil Öğretiminde Kaygı Üzerine Yapılan Çalışmaların İncelenmesi”. Aydın Tömer Dil Dergisi 7/2 (29 Eylül 2022), 151-182.
  • Lord, Gillian. “Rosetta Stone for language learning: An exploratory study. IALLT Journal of Language Learning Technologies”. IALLT Journal of Language Learning Technologies 46/1 (2016), 1-35. https://doi.org/10.17161/iallt.v46i1.8568
  • Marangozoğlu, Cemal. Arapça Öğretiminde Teknolojik İmkanlar Kullanmanın Önemi ve Rolü. Yalova: Yalova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans, 2019.
  • MEB, DOGM. AİHLAD, Anadolu İmam Hatip Lisesi Arapça Dersi (9 ve 10. Sınıflar) Öğretim Programı. 19 (25 Şubat 2022).
  • MEB, DOGM. İADÖP, İlköğretim Arapça Dersi (2, 3, 4, 5, 6, 7 VE 8. SINIFLAR) Öğretim Programı. 45123216-101-E.10248111 (26 Eylül 2016).
  • MEB, DOGM. OİYDAD, Ortaöğretim İkinci Yabancı Dil Arapça Dersi (9, 10, 11 VE 12. Sınıflar) Öğretim Programı. (2017).
  • MEB, TTKB. OKHDÇ, Ortaöğretim Kurumları Haftalık Ders Çizelgesi. 56 (19 Şubat 2018).
  • Şanverdi, Mehmet. “The use of Rosetta Stone application for vocabulary improvement in English: A review study.” In Language education and technology: Current trends and practices. 85-91, 2021.
  • TTKB. AİHLHDÇ, Anadolu İmam Hatip Lisesi ve Hazırlık Sınıfı Bulunan Anadolu İmam Hatip Lisesi Haftalık Ders Çizelgesi. 39 (24 Ağustos 2023).
  • “İlahiyat Programı Bulunan Tüm Üniversiteler | YÖK Lisans Atlası”. 16 Nisan 2025. Erişim 16 Nisan 2025. https://yokatlas.yok.gov.tr/lisans-bolum.php?b=20041
  • “İslami İlimler Programı Bulunan Tüm Üniversiteler | YÖK Lisans Atlası”. 2025. Erişim 16 Nisan 2025. https://yokatlas.yok.gov.tr/lisans-bolum.php?b=21300
  • “Rosetta Stone Arabic”. IXL Learning, 1992.
  • “Rosetta Stone Arabic Review- It May Not Be Very Useful For Most”. 03 Ekim 2023. Erişim 16 Nisan 2025. https://www.alllanguageresources.com/rosetta-stone-arabic/
  • “Rosetta Stone ile Dil Öğren- Google Play’de Uygulamalar”. 2025. Erişim 16 Nisan 2025. https://play.google.com/store/apps/details?id=air.com.rosettastone.mobile.CoursePlayer&hl=tr

Gençlere Dil Öğretiminde Teknolojinin Rolü: Arapça Öğretiminde ‘Rosetta Stone’ Programı

Year 2025, Volume: 2 Issue: 2, 123 - 132, 30.06.2025

Abstract

Bu çalışma, gençlere dil öğretiminde teknolojinin rolünü, özellikle Arapça öğretiminde Rosetta Stone programını merkeze alarak incelemektedir. Teknolojinin dil eğitimine entegrasyonu, öğrenme süreçlerini kökten dönüştürmüş ve özellikle Arapça gibi bir dilin öğretiminde yenilikçi çözümler sunmuştur. Bu çalışmada, Rosetta Stone programının Arapça modülünün pedagojik yapısı sistematik olarak incelenmiş, programın müfredatı, dil becerilerine yaklaşımı (kelime, gramer, telaffuz) ve entegrasyonu analiz edilmiştir. Arapça, harf sistemleri, telaffuz zorlukları ve lehçe çeşitliliği nedeniyle öğrenenler için diğer dillerden farklı bazı süreçlere sahiptir. Geleneksel sınıf ortamları bu süreçleri aşmakta kimi zaman yetersiz kalabilir. Teknoloji ise etkileşimli içerikler, anlık geri bildirim ve kişiselleştirilmiş öğrenme yollarıyla bu sınırları aşmada kritik bir rol oynar. Rosetta Stone, 30 yılı aşkın süredir dil öğreniminde "daldırma yöntemi" (immersion) adlı yöntemi kullanmaktadır. Temel prensibi, ana dil öğrenimini taklit ederek kelime ve grameri bağlamsal ilişkilerle sunmaktır. Rosetta Stone'un günlük iletişimde yaygın olan lehçelere odaklanmaması bir eksiklik olarak değerlendirilebilir. Programla beraber öğrenme sürecinin çevrimiçi dil değişim platformları veya kültürel içeriklerle (film, podcast) desteklenmesi önerilir. Rosetta Stone, Arapça öğreniminde teknolojinin sağladığı avantajları somutlaştıran etkili bir araçtır. Ancak dilin sosyokültürel boyutunu kapsayacak şekilde genişletilmiş bir müfredat ve hibrit öğrenme modelleriyle desteklenmesi, dil becerilerinin bütüncül gelişimi açısından elzemdir.

Ethical Statement

Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi İlahiyat Fakültesi ev sahipliğinde 24-26 Nisan 2025 tarihlerinde Ankara’da gerçekleştirilecek olan Uluslararası Gençlik ve Teknoloji Sempozyumu’nda “Gençlere Dil Öğretiminde Teknolojinin Rolü: Arapça Öğretiminde ‘Rosetta Stone’ Programı” başlıklı bildiri olarak sunulacak tebliğden üretilmiştir.

References

  • Avrupa Konseyi. Diller İçin Avrupa Ortak Başvuru Metni: Öğrenme, Öğretme ve Değerlendirme Tamamlayıcı Cilt, 2021.
  • Campell, Russell. “Immersion models of foreign language education.” English Teaching 50/3 (Fall 1995), 169-182.
  • Cummins, Jim. “Immersion Education for the Millennium: What We Have Learned from 30 Years of Research on Second Language Immersion”. Learning through Two Languages: Research and Practice. Second Katoh Gakuen International Symposium on Immersion and Bilingual Education. ed. Katoh Gakuen. 34-47. Japan, 1998.
  • Çelik, Nilgün- Kaban, Burcu. “Yabancı Dil Öğretiminde Kaygı Üzerine Yapılan Çalışmaların İncelenmesi”. Aydın Tömer Dil Dergisi 7/2 (29 Eylül 2022), 151-182.
  • Lord, Gillian. “Rosetta Stone for language learning: An exploratory study. IALLT Journal of Language Learning Technologies”. IALLT Journal of Language Learning Technologies 46/1 (2016), 1-35. https://doi.org/10.17161/iallt.v46i1.8568
  • Marangozoğlu, Cemal. Arapça Öğretiminde Teknolojik İmkanlar Kullanmanın Önemi ve Rolü. Yalova: Yalova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans, 2019.
  • MEB, DOGM. AİHLAD, Anadolu İmam Hatip Lisesi Arapça Dersi (9 ve 10. Sınıflar) Öğretim Programı. 19 (25 Şubat 2022).
  • MEB, DOGM. İADÖP, İlköğretim Arapça Dersi (2, 3, 4, 5, 6, 7 VE 8. SINIFLAR) Öğretim Programı. 45123216-101-E.10248111 (26 Eylül 2016).
  • MEB, DOGM. OİYDAD, Ortaöğretim İkinci Yabancı Dil Arapça Dersi (9, 10, 11 VE 12. Sınıflar) Öğretim Programı. (2017).
  • MEB, TTKB. OKHDÇ, Ortaöğretim Kurumları Haftalık Ders Çizelgesi. 56 (19 Şubat 2018).
  • Şanverdi, Mehmet. “The use of Rosetta Stone application for vocabulary improvement in English: A review study.” In Language education and technology: Current trends and practices. 85-91, 2021.
  • TTKB. AİHLHDÇ, Anadolu İmam Hatip Lisesi ve Hazırlık Sınıfı Bulunan Anadolu İmam Hatip Lisesi Haftalık Ders Çizelgesi. 39 (24 Ağustos 2023).
  • “İlahiyat Programı Bulunan Tüm Üniversiteler | YÖK Lisans Atlası”. 16 Nisan 2025. Erişim 16 Nisan 2025. https://yokatlas.yok.gov.tr/lisans-bolum.php?b=20041
  • “İslami İlimler Programı Bulunan Tüm Üniversiteler | YÖK Lisans Atlası”. 2025. Erişim 16 Nisan 2025. https://yokatlas.yok.gov.tr/lisans-bolum.php?b=21300
  • “Rosetta Stone Arabic”. IXL Learning, 1992.
  • “Rosetta Stone Arabic Review- It May Not Be Very Useful For Most”. 03 Ekim 2023. Erişim 16 Nisan 2025. https://www.alllanguageresources.com/rosetta-stone-arabic/
  • “Rosetta Stone ile Dil Öğren- Google Play’de Uygulamalar”. 2025. Erişim 16 Nisan 2025. https://play.google.com/store/apps/details?id=air.com.rosettastone.mobile.CoursePlayer&hl=tr
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Arabic Language and Rhetoric
Journal Section Research Article
Authors

İsmail Erken 0000-0002-4327-4496

Publication Date June 30, 2025
Submission Date April 18, 2025
Acceptance Date April 30, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 2 Issue: 2

Cite

ISNAD Erken, İsmail. “Gençlere Dil Öğretiminde Teknolojinin Rolü: Arapça Öğretiminde ‘Rosetta Stone’ Programı”. İtkan Akademik Araştırmalar Dergisi 2/2 (June 2025), 123-132.

🔹 Call for Papers – Issue 3 🔹

Announcement for Interested Scholars:
İtkan Journal of Academic Research will be accepting scholarly articles and research papers for its third issue (December 2025) from April 15, 2025 until October 30, 2025.