Research Article
BibTex RIS Cite

Bir Söylemi Yıkmak: “Ruhsuz Müslüman Kadın” Oryantalist Stereotipine Batı’dan Bir Eleştiri

Year 2025, Volume: 14 Issue: 2, 1048 - 1068, 30.06.2025
https://doi.org/10.15869/itobiad.1569196

Abstract

Öz
19. yüzyıl Batı söyleminde, İslam’da kadınların “ruhu olmadığı” yönündeki iddia özellikle “ruh” kelimesi üzerinden yaygın bir şekilde yerleşmişti. Bu düşünce, Avrupalı seyyahların edebiyatında, misyoner raporlarında ve Oryantalist metinlerde geniş biçimde yer aldı. Bu yazınlarda Müslüman Türk kadınları; baskı altında, görünmez ve bireysel kimlikten yoksun kişiler olarak tasvir ediliyordu. “Ruh” kavramı, Türk kadınlarını kapalı, pasif ve evle sınırlı nesneler olarak betimlemenin ideolojik bir aracı haline geldi. Bu anlatılar yalnızca Osmanlı kadınlarının toplumsal konumunu tarif etmekle kalmadı, aynı zamanda İslam dünyasını geri kalmış olarak göstermek ve Batı müdahalesini meşrulaştırmak için de kullanıldı. Türk kadınları çoğu zaman ilkel bir toplumun sembolü olarak sunuldu ve modernleşme misyonunu haklı çıkarmada araçsallaştırıldı. Ancak tüm Batılı gözlemciler bu indirgemeci temsilleri benimsemedi. Bazı seyyahlar ve yazarlar, Osmanlı kadınlarının günlük yaşamlarını yakından gözlemleyerek onların aile içindeki rollerini, toplumsal etkilerini ve gördükleri saygıyı inceledi. Bu gözlemler, Osmanlı kadınlarının aileleri ve toplulukları içinde özerklik, etki ve saygınlık sahibi olduklarını ortaya koydu. Hatta bazı Batılı yazarlar, İslam’ın kadına verdiği değeri göstermek için Kur’an ayetlerine dahi atıfta bulundu. Bu alternatif bakış açıları, Osmanlı kadınının daha karmaşık ve dinamik toplumsal rollerini gün yüzüne çıkardı. Bu çalışmanın bulguları, Batılı seyahat anlatılarında Oryantalist kalıplara karşı çıkan bir karşı söylemin varlığını ortaya koymaktadır. Bu metinler, Osmanlı kadınlarının yalnızca edilgen figürler değil; toplumsal görünürlüğe, aile içi otoriteye ve dini temellere dayanan bir onura sahip etkin öznelere dönüştüğünü göstermektedir. Bu seslerin görünür kılınması, 19. yüzyılda Batı'nın kadın tasavvurlarındaki çok katmanlılığı gözler önüne sererek Oryantalist genellemelerin sınırlarını sorgulayan daha derin bir kültürlerarası temsiller tartışmasına katkı sunmaktadır.

References

  • Acar, H. (2019). Türk kültür ve devlet geleneğinde kadın. İnsan & İnsan, 6(21), 395–411. https://doi.org/10.29224/insanveinsan.536610
  • Açıl, O. (2016). İlk Türk devletlerinde kadın algısı ve kadın hakları. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(3), 63–72.
  • Aftab, S. (2024) Equality and dignity: Islam’s revolutionary stance on women’s rights. Kashmir Reader. Retrieved November 20, 2024, from https://kashmirreader.com/2024/11/14/equality-and-dignity-islams-revolutionary-stance-on-womens-rights/
  • Ahmed, L. (1992). Women and gender in Islam: Historical roots of a modern debate. Yale University Press.
  • Akbulut, A. (2024). Din-kültür ilişkisi üzerine. In Y. Kara (Ed.), Dini cevaplar 3: İslam’da kadın (pp. 41-83). İstanbul Yayınevi.
  • Akman, B. F. (2018). Ottoman women - In the eyes of Western travelers. Kopernik.
  • Aksoy, R. (2021). İslam öncesi toplumlarda ve İslam’da kadının statüsü. Journal of International Social and Educational Sciences, 15, 20-39. https://doi.org/10.20860/ijoses.929270
  • Allaw, I. H. (2022). Islamic historiography methodology between Muslim historians and Orientalists: A comparative study. In Uluslararası Prof. Dr. Halil İnalcık Tarih ve Tarihçilik Sempozyumu: Bildiriler (Vol. 1, pp. 113-130). Türk Tarih Kurumu.
  • Âmin, Q. (2000). The liberation of women; and, the new woman: Two documents in the history of Egyptian feminism. American University in Cairo Press.
  • Asad, T. (2003). Formations of the secular: Christianity, Islam, modernity. Stanford University Press.
  • Asad, T. (2008). Antropoloji ve sömürgecilik. Ütopya.
  • Aziz M. & Al- Bayati H (2019). Tolerance, religious freedom, and ways to combat violent extremism (Paperback). Rosedog Books.
  • Budak, H., & Aslantaş, N. S. (2022). Kadınların İslam aile hukukunda mehr hakkına bakış açıları ve tecrübeleri üzerine bir değerlendirme. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 29, 36-68.
  • Charrad, M. M. (2011). Gender in the Middle East: Islam, state, agency. Annual Review of Sociology, 37, 417-437.
  • Child, M. L. (1840). The history of the condition of women in various ages and nations. Boston: Broaders & Co. Press.
  • Dallh, M. (2023). Accumulate but distribute: Islamic emphasis on the establishment of waqf (pious endowment). Religion & Development, 2(1), 21-40. https://doi.org/10.30965/27507955-20230014
  • Davey, R. (1907). The sultans and his subjects. Chatto & Windus Press.
  • Demir, Ç. (2026). The first Turkish woman novelist, Fatma Aliye, and the patriarchal social system. OÜSOBİAD, 15, 177-183.
  • Dixon, T., Cantor, G., & Pumfrey, S. (Eds.). (2010). Islam, Christianity, and the conflict thesis. In Science and religion: New historical perspectives (pp. 111-131). Cambridge Press.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı. (n.d.). Kur’an-ı Kerim: Nisâ Suresi. Retrieved June 10, 2024, from https://kuran.diyanet.gov.tr
  • Diyanet İşleri Başkanlığı. (n.d.). Tevbe Suresi 71–72. Ayet Tefsiri. Retrieved June 10, 2024, from https://kuran.diyanet.gov.tr/tefsir/Tevbe-suresi/1306/71-72-ayet-tefsiri
  • Diyanet İşleri Başkanlığı. (n.d.). Mümtehine Suresi 10–11. Ayet Tefsiri. Retrieved June 10, 2024, from https://kuran.diyanet.gov.tr/tefsir/Mumtehine-suresi/1412/10-11-ayet-tefsiri
  • Doğan, A. M. (2013). American Board of Commissioners for Foreign Missions (ABCFM) and “Nominal Christians”: Elias Riggs (1810-1901) and American missionary activities in the Ottoman Empire (Doctoral dissertation). The University of Utah.
  • Duckett, Z. D. (1911). Turkey and the Turks. London: Mills & Boon.
  • Ellison, G. (2017). İstanbul’da bir konak ve yeni kadınlar: İngiliz kadın gazetecisinin gözüyle Türk evleri ve gündelik hayat. Dergâh Yayınları.
  • Ergin, M. (1989). Orhun Abideleri (15. baskı). Boğaziçi Yayınları.
  • Erul, B. (2012). Veda tutbesi. TDV İslam Ansiklopedisi, 42, 591-593. Ankara: TDV Yayınları.
  • Esposito, L. J. (2005). Islam: The straight path. Oxford Press.
  • Ezer, Ö. (2012). Üç kadın seyyahımızın kaleminden Doğu, Batı ve kadın: 1913–1930. Kitap Yayınevi.
  • Garnett, M. J. (1895). Women under Islam: Their social status and legal rights. The Eclectic Magazine of Foreign Literature, Science, and Art. CreateSpace Independent Publishing Platform.
  • Gómez Nogales, S. (1980). How Ibn Sina became Avicenna: Transmitted to Europe, his writings sparked off an intellectual revival. The UNESCO Courier: A window open on the world, XXXIII (10), 32-35,
  • Gümrükçüoğlu, S. O. (2020). Osmanlı toplumunda kadınlar (16. ve 17. yüzyıllar). In Ş. Albayrak (Ed.), Kadın olmak: İslam, gelenek, modernlik ve ötesi (pp. 275-299). İz Yayınları.
  • Hak, S. (2008). Family law in Islam: Divorce, marriage and women in the Muslim world. I.B. Tauris.
  • İçli, T. (1992). Atatürk ve Türk kadını. Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, 9(25), 67–72.
  • Harman, F. Ö. (1991). Asiye. TDV İslam Ansiklopedisi, 3, 487. Ankara: TDV Yayınları.
  • Harman, F. Ö. (2004). Meryem. TDV İslam Ansiklopedisi, 29, 236-242. Ankara: TDV Yayınları.
  • Hester, D. J. (1911). Behind Turkish bars: The story of a Turkish woman’s life. Kessinger Publishing.
  • Karakuş, A. (2019). Kur’an perspektifinden kadın. Şarkiyat, 11(2), 841-859. https://doi.org/10.26791/sarkiat.561769
  • Kay, D. J. (1883). Sketches of Turkey in 1831 and 1832. J. & J. Harper.
  • Khan, S. M. (2016). Status of women in Islam. A.P.H Publishing.
  • Kırbaşoğlu, H. M. (1997). Kadın konusunda Kur’an’a yöneltilen başlıca eleştiriler. İslami Araştırmaları Dergisi, 10(04), 259-270.
  • Kısakürek, F. N. (2021). İdeolocya örgüsü. Büyük Doğu Yayınları.
  • Koç, T. Ç. (2019). Modernleşme sürecinde Batı’da ve Osmanlı’da feminizm ve kadın dergileri (1869-1927). İstanbul: Gece Akademi Yayınları.
  • KuranMeali.com. (n.d.). Kur’an Meali: Nahl 97, Ahkaf 15, Zuhruf 43. Retrieved June 15, 2024, from https://kuranmeali.com
  • Küçük, H. B. (2010). Islam, Christianity, and the conflict thesis. In T. Dixon, G. Cantor, & S. Pumfrey (Eds.), Science and religion: New historical perspectives (pp. 111-131). Cambridge Press.
  • Mark, J. J. (2025, May 18). Women in ancient Egypt. World History Encyclopedia. Retrieved from https://www.worldhistory.org/article/623/women-in-ancient-egypt/
  • Marr, T. (2006). The cultural roots of American Islamicism. Cambridge University Press.
  • Millingen, V. A. (1906). Constantinople. London: Black.
  • Monroe, S. W. (1907). Turkey and the Turks: An account of the lands, the peoples, and the institutions of the Ottoman Empire. Boston: L. C. Page.
  • Mutahhari, M. (1998). The rights of women in Islam. World Organization for Islamic Services. Retrieved November 16, 2024, from https://www.najaf.org/books/pdf/240.pdf
  • Müderrisoğlu, A. (2021). Batılı kadınların Osmanlı hemcinslerine yaklaşımı: Oryantalizm perspektifinden “özgürlük”, “harem” ve “çok eşlilik”. In A. Müderrisoğlu (Ed.), Kadının değişen dünyası: Osmanlı sosyal ve kültürel yaşamından izler (pp. 170-210). Kronik Yayınları.
  • Nehir, N. (2021). Arşiv belgeleri ışığında Osmanlı’da kadın. İksad Yayınevi.
  • Nogales, S. G. (1980). How Ibn Sina became Avicenna: Transmitted to Europe, his writings sparked off an intellectual revival. The UNESCO Courier: A window open on the world, XXXIII(10), 32–35.
  • Ortaylı, İ. (2009). Osmanlı toplumunda aile. Pan Yayınları.
  • Peirce, L. (1993). The imperial harem: Women and sovereignty in the Ottoman Empire. Oxford University Press.
  • Ramsay, W. (1912). Turkey and its people. London: Methuen & Co.
  • Roberts, J. M. (2004). Avrupa tarihi: Rönesans’tan bugüne (F. Aytuna, Çev.). İnkılap Kitapevi.
  • Sadıkoğlu, R. M. (2017). Hz. Havva’dan günümüze kadın, insan insana emanet. Yayınları.
  • Quran.com. (n.d.). Al-Baqarah. Retrieved November 20, 2024, from https://quran.com/al-baqarah/223-233
  • Said, E. W. (2003). Şarkiyatçılık. Metis.
  • Shaw, J. S. (2002). History of the Ottoman Empire and Modern Turkey: Volume 1, Empire of the Gazis: The Rise and Decline of the Ottoman Empire 1280–1808. Cambridge Press.
  • Stowasser, B. F. (2005). The Qur'an and history. In A. El-Azhary Sonbol (Ed.), Beyond the exotic: Women's histories in Islamic societies (Gender, Culture, and Politics in the Middle East, pp. 15-37). Syracuse University Press.
  • Taslaman, C., & Taslaman, F. (2019). İslam ve kadın. İstanbul Yayınları.
  • Tuğ, B. (2023). Hukuk ve evlilik özneleri olarak Osmanlı kadınları. In C. Woodhead (Ed.), Osmanlı Dünyası (pp. 465-485). Alfa Tarih. (G. Çağalı Güven, Trans.)
  • Vuola, E. (2019). The Virgin Mary across cultures: Devotion among Costa Rican Catholic and Finnish Orthodox women. Routledge.
  • Younos, F. (2002). Gender equality in Islam. Bloomington: USA.
  • Uğurcan, S. (1999). Osmanlı'dan cumhuriyete Türk kadını. Erdem, 11(33), 989-998, Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Yayınları.

Deconstructing a Discourse: A Western Critique of the Orientalist Stereotype of the “Soulless Muslim Woman”

Year 2025, Volume: 14 Issue: 2, 1048 - 1068, 30.06.2025
https://doi.org/10.15869/itobiad.1569196

Abstract

In 19th-century Western discourse, the assertion that women in Islam had no soul was deeply ingrained, particularly through the recurrent use of the word “soul.” This notion proliferated in European travel literature, missionary reports, and Orientalist writings, where Muslim Turkish women were portrayed as oppressed, invisible, and devoid of individual identity. The term “soul” became an ideological tool to portray Turkish women as closed-off, passive, and objectified beings confined to the domestic sphere. These narratives not only described the position of Ottoman women but also functioned as a rhetorical strategy to depict Islamic societies as backward and in need of Western intervention. Turkish women were often symbolized as emblems of a primitive civilization, instrumentalized to justify the civilizing mission of the West. However, not all Western observers endorsed such reductionist portrayals. Some travellers and writers offered more nuanced accounts, closely observing Ottoman women’s daily lives, social roles, and influence within their families and communities. They highlighted the autonomy and respect women enjoyed, occasionally citing Islamic sources to challenge prevailing narratives. These alternative perspectives helped uncover the complex and dynamic realities of Ottoman womanhood. The findings of this study reveal that a counter-discourse existed within Western travel narratives that resisted Orientalist stereotypes. These writings demonstrated that Ottoman women were not merely passive subjects, but active agents with social visibility, familial authority, and religiously grounded dignity. By bringing these voices to light, the study exposes the multiplicity of gender perceptions in the 19th-century Western gaze and contributes to a deeper understanding of cross-cultural representations and the limitations of Orientalist generalizations.

References

  • Acar, H. (2019). Türk kültür ve devlet geleneğinde kadın. İnsan & İnsan, 6(21), 395–411. https://doi.org/10.29224/insanveinsan.536610
  • Açıl, O. (2016). İlk Türk devletlerinde kadın algısı ve kadın hakları. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(3), 63–72.
  • Aftab, S. (2024) Equality and dignity: Islam’s revolutionary stance on women’s rights. Kashmir Reader. Retrieved November 20, 2024, from https://kashmirreader.com/2024/11/14/equality-and-dignity-islams-revolutionary-stance-on-womens-rights/
  • Ahmed, L. (1992). Women and gender in Islam: Historical roots of a modern debate. Yale University Press.
  • Akbulut, A. (2024). Din-kültür ilişkisi üzerine. In Y. Kara (Ed.), Dini cevaplar 3: İslam’da kadın (pp. 41-83). İstanbul Yayınevi.
  • Akman, B. F. (2018). Ottoman women - In the eyes of Western travelers. Kopernik.
  • Aksoy, R. (2021). İslam öncesi toplumlarda ve İslam’da kadının statüsü. Journal of International Social and Educational Sciences, 15, 20-39. https://doi.org/10.20860/ijoses.929270
  • Allaw, I. H. (2022). Islamic historiography methodology between Muslim historians and Orientalists: A comparative study. In Uluslararası Prof. Dr. Halil İnalcık Tarih ve Tarihçilik Sempozyumu: Bildiriler (Vol. 1, pp. 113-130). Türk Tarih Kurumu.
  • Âmin, Q. (2000). The liberation of women; and, the new woman: Two documents in the history of Egyptian feminism. American University in Cairo Press.
  • Asad, T. (2003). Formations of the secular: Christianity, Islam, modernity. Stanford University Press.
  • Asad, T. (2008). Antropoloji ve sömürgecilik. Ütopya.
  • Aziz M. & Al- Bayati H (2019). Tolerance, religious freedom, and ways to combat violent extremism (Paperback). Rosedog Books.
  • Budak, H., & Aslantaş, N. S. (2022). Kadınların İslam aile hukukunda mehr hakkına bakış açıları ve tecrübeleri üzerine bir değerlendirme. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 29, 36-68.
  • Charrad, M. M. (2011). Gender in the Middle East: Islam, state, agency. Annual Review of Sociology, 37, 417-437.
  • Child, M. L. (1840). The history of the condition of women in various ages and nations. Boston: Broaders & Co. Press.
  • Dallh, M. (2023). Accumulate but distribute: Islamic emphasis on the establishment of waqf (pious endowment). Religion & Development, 2(1), 21-40. https://doi.org/10.30965/27507955-20230014
  • Davey, R. (1907). The sultans and his subjects. Chatto & Windus Press.
  • Demir, Ç. (2026). The first Turkish woman novelist, Fatma Aliye, and the patriarchal social system. OÜSOBİAD, 15, 177-183.
  • Dixon, T., Cantor, G., & Pumfrey, S. (Eds.). (2010). Islam, Christianity, and the conflict thesis. In Science and religion: New historical perspectives (pp. 111-131). Cambridge Press.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı. (n.d.). Kur’an-ı Kerim: Nisâ Suresi. Retrieved June 10, 2024, from https://kuran.diyanet.gov.tr
  • Diyanet İşleri Başkanlığı. (n.d.). Tevbe Suresi 71–72. Ayet Tefsiri. Retrieved June 10, 2024, from https://kuran.diyanet.gov.tr/tefsir/Tevbe-suresi/1306/71-72-ayet-tefsiri
  • Diyanet İşleri Başkanlığı. (n.d.). Mümtehine Suresi 10–11. Ayet Tefsiri. Retrieved June 10, 2024, from https://kuran.diyanet.gov.tr/tefsir/Mumtehine-suresi/1412/10-11-ayet-tefsiri
  • Doğan, A. M. (2013). American Board of Commissioners for Foreign Missions (ABCFM) and “Nominal Christians”: Elias Riggs (1810-1901) and American missionary activities in the Ottoman Empire (Doctoral dissertation). The University of Utah.
  • Duckett, Z. D. (1911). Turkey and the Turks. London: Mills & Boon.
  • Ellison, G. (2017). İstanbul’da bir konak ve yeni kadınlar: İngiliz kadın gazetecisinin gözüyle Türk evleri ve gündelik hayat. Dergâh Yayınları.
  • Ergin, M. (1989). Orhun Abideleri (15. baskı). Boğaziçi Yayınları.
  • Erul, B. (2012). Veda tutbesi. TDV İslam Ansiklopedisi, 42, 591-593. Ankara: TDV Yayınları.
  • Esposito, L. J. (2005). Islam: The straight path. Oxford Press.
  • Ezer, Ö. (2012). Üç kadın seyyahımızın kaleminden Doğu, Batı ve kadın: 1913–1930. Kitap Yayınevi.
  • Garnett, M. J. (1895). Women under Islam: Their social status and legal rights. The Eclectic Magazine of Foreign Literature, Science, and Art. CreateSpace Independent Publishing Platform.
  • Gómez Nogales, S. (1980). How Ibn Sina became Avicenna: Transmitted to Europe, his writings sparked off an intellectual revival. The UNESCO Courier: A window open on the world, XXXIII (10), 32-35,
  • Gümrükçüoğlu, S. O. (2020). Osmanlı toplumunda kadınlar (16. ve 17. yüzyıllar). In Ş. Albayrak (Ed.), Kadın olmak: İslam, gelenek, modernlik ve ötesi (pp. 275-299). İz Yayınları.
  • Hak, S. (2008). Family law in Islam: Divorce, marriage and women in the Muslim world. I.B. Tauris.
  • İçli, T. (1992). Atatürk ve Türk kadını. Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, 9(25), 67–72.
  • Harman, F. Ö. (1991). Asiye. TDV İslam Ansiklopedisi, 3, 487. Ankara: TDV Yayınları.
  • Harman, F. Ö. (2004). Meryem. TDV İslam Ansiklopedisi, 29, 236-242. Ankara: TDV Yayınları.
  • Hester, D. J. (1911). Behind Turkish bars: The story of a Turkish woman’s life. Kessinger Publishing.
  • Karakuş, A. (2019). Kur’an perspektifinden kadın. Şarkiyat, 11(2), 841-859. https://doi.org/10.26791/sarkiat.561769
  • Kay, D. J. (1883). Sketches of Turkey in 1831 and 1832. J. & J. Harper.
  • Khan, S. M. (2016). Status of women in Islam. A.P.H Publishing.
  • Kırbaşoğlu, H. M. (1997). Kadın konusunda Kur’an’a yöneltilen başlıca eleştiriler. İslami Araştırmaları Dergisi, 10(04), 259-270.
  • Kısakürek, F. N. (2021). İdeolocya örgüsü. Büyük Doğu Yayınları.
  • Koç, T. Ç. (2019). Modernleşme sürecinde Batı’da ve Osmanlı’da feminizm ve kadın dergileri (1869-1927). İstanbul: Gece Akademi Yayınları.
  • KuranMeali.com. (n.d.). Kur’an Meali: Nahl 97, Ahkaf 15, Zuhruf 43. Retrieved June 15, 2024, from https://kuranmeali.com
  • Küçük, H. B. (2010). Islam, Christianity, and the conflict thesis. In T. Dixon, G. Cantor, & S. Pumfrey (Eds.), Science and religion: New historical perspectives (pp. 111-131). Cambridge Press.
  • Mark, J. J. (2025, May 18). Women in ancient Egypt. World History Encyclopedia. Retrieved from https://www.worldhistory.org/article/623/women-in-ancient-egypt/
  • Marr, T. (2006). The cultural roots of American Islamicism. Cambridge University Press.
  • Millingen, V. A. (1906). Constantinople. London: Black.
  • Monroe, S. W. (1907). Turkey and the Turks: An account of the lands, the peoples, and the institutions of the Ottoman Empire. Boston: L. C. Page.
  • Mutahhari, M. (1998). The rights of women in Islam. World Organization for Islamic Services. Retrieved November 16, 2024, from https://www.najaf.org/books/pdf/240.pdf
  • Müderrisoğlu, A. (2021). Batılı kadınların Osmanlı hemcinslerine yaklaşımı: Oryantalizm perspektifinden “özgürlük”, “harem” ve “çok eşlilik”. In A. Müderrisoğlu (Ed.), Kadının değişen dünyası: Osmanlı sosyal ve kültürel yaşamından izler (pp. 170-210). Kronik Yayınları.
  • Nehir, N. (2021). Arşiv belgeleri ışığında Osmanlı’da kadın. İksad Yayınevi.
  • Nogales, S. G. (1980). How Ibn Sina became Avicenna: Transmitted to Europe, his writings sparked off an intellectual revival. The UNESCO Courier: A window open on the world, XXXIII(10), 32–35.
  • Ortaylı, İ. (2009). Osmanlı toplumunda aile. Pan Yayınları.
  • Peirce, L. (1993). The imperial harem: Women and sovereignty in the Ottoman Empire. Oxford University Press.
  • Ramsay, W. (1912). Turkey and its people. London: Methuen & Co.
  • Roberts, J. M. (2004). Avrupa tarihi: Rönesans’tan bugüne (F. Aytuna, Çev.). İnkılap Kitapevi.
  • Sadıkoğlu, R. M. (2017). Hz. Havva’dan günümüze kadın, insan insana emanet. Yayınları.
  • Quran.com. (n.d.). Al-Baqarah. Retrieved November 20, 2024, from https://quran.com/al-baqarah/223-233
  • Said, E. W. (2003). Şarkiyatçılık. Metis.
  • Shaw, J. S. (2002). History of the Ottoman Empire and Modern Turkey: Volume 1, Empire of the Gazis: The Rise and Decline of the Ottoman Empire 1280–1808. Cambridge Press.
  • Stowasser, B. F. (2005). The Qur'an and history. In A. El-Azhary Sonbol (Ed.), Beyond the exotic: Women's histories in Islamic societies (Gender, Culture, and Politics in the Middle East, pp. 15-37). Syracuse University Press.
  • Taslaman, C., & Taslaman, F. (2019). İslam ve kadın. İstanbul Yayınları.
  • Tuğ, B. (2023). Hukuk ve evlilik özneleri olarak Osmanlı kadınları. In C. Woodhead (Ed.), Osmanlı Dünyası (pp. 465-485). Alfa Tarih. (G. Çağalı Güven, Trans.)
  • Vuola, E. (2019). The Virgin Mary across cultures: Devotion among Costa Rican Catholic and Finnish Orthodox women. Routledge.
  • Younos, F. (2002). Gender equality in Islam. Bloomington: USA.
  • Uğurcan, S. (1999). Osmanlı'dan cumhuriyete Türk kadını. Erdem, 11(33), 989-998, Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Yayınları.
There are 67 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Islamic Studies (Other)
Journal Section Articles
Authors

Bahar Karataş 0000-0001-8782-6785

Early Pub Date June 23, 2025
Publication Date June 30, 2025
Submission Date October 17, 2024
Acceptance Date June 16, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 14 Issue: 2

Cite

APA Karataş, B. (2025). Deconstructing a Discourse: A Western Critique of the Orientalist Stereotype of the “Soulless Muslim Woman”. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 14(2), 1048-1068. https://doi.org/10.15869/itobiad.1569196

Journal of the Human and Social Science Researches is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).