Tanzimat sonrası dönemde, kız eğitimine de önem verilmesiyle beraber, Dârülmuallimât ve inas rüşdiyeleri açılmıştır. Ancak günümüzdeki ortaokul seviyesine denk sayılabilecek olan rüşdiyeler ile yüksekokul seviyesine muadil bulunan Dârülmual8 limât arasında, eğitim8öğretime köprü oluşturacak lise seviyesinde yeni okulların kurulması, bir ihtiyaç haline dönüşmüştür. Bu ihtiyacı karşılamak için, ilk kez başkent İstanbul’da Yedikule İnas Sanayi Mektebi kurulmuştur. Bu girişimin ardından açılan ve bu çalışmanın odak noktasını teşkil eden Aksaray Nehari İnas Sanayi Mektebi ile onun ardılı olan Selçuk Hatun İnas Sultanîsi çalışmada tetkik edilmiştir. Bu mektep İstanbul’un tarihi merkezi olan Suriçi’nde yer alan bir kız okuludur. Araştırmamızda bu okulun takip ettiği müfredat, gösterdiği gelişim ve öğrenci profili ele alınmıştır. Bu bağlamda Osmanlı’dan Cumhuriyet’e giden süreçte okulun tarihi önemi araştırılıp değerlendirilmiştir.
In the post8Tanzimat era, with increasing emphasis on girls’ education, institutions such as the Dârülmuallimât (Teacher Training Schools for Women) and inas rüşdiyeleri (secondary schools for girls) were established. However, a gap remained between these secondary schools 8 equivalent to today’s middle schools 8 and the higher education level represented by the Dârülmuallimât. This gap created a need for the establishment of new schools at the high school level to serve as an educational bridge. To meet this need, the first girls’ industrial school, the Yedikule Girls’ Industrial School (Yedikule İnas Sanayi Mektebi), was founded in the capital, Istanbul. This study focuses on one of the subsequent institutions, the Aksaray Girls’ Industrial Day School (Aksaray Nehari İnas Sanayi Mektebi), and its successor, the Selçuk Hatun Girls’ Sultanî (Imperial) school (Selçuk Hatun İnas Sultanîsi). Located in Istanbul’s historic walled city (Suriçi), this school served as an important institution for girls’ education. The study examines the curriculum followed by the school, its institutional development, and the student profile. Within this framework, the historical significance of the school in the transition from the Ottoman Empire to the Republic is analyzed and evaluated.
Girls’ Education Secondary Education Tanzimat Ottoman Empire Selçuk Girls’ (İnas) Sultanî (Imperial School)
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | General Turkish History (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2025 |
Submission Date | November 11, 2024 |
Acceptance Date | March 25, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 47 |