Uçuş gecikmeleri havacılık sektöründe risk yönetiminde önemli bir öneme sahiptir ve havayolu operasyonlarını, yolcu memnuniyetini ve hava trafiği yönetimini etkiler. Mevcut çalışmalar öncelikli olarak uçuş gecikmesi tahmininde hava durumuyla ilgili faktörlere odaklanırken, bu çalışma havaalanı trafik yoğunluğunun gecikmeler üzerindeki etkisini havacılık risk yönetimi perspektifinden araştırmaktadır. Veri madenciliği tekniklerini kullanarak çalışma, gecikme tahmini için tahmini modeller geliştirmek üzere EUROCONTROL'den havaalanı trafiği ve rota gecikmesi veri kümelerini entegre etmektedir. Metodoloji, veri ön işleme, özellik mühendisliği, kümeleme ve Random Forest algoritmasını kullanarak tahmini modellemeyi içeren yapılandırılmış bir yaklaşımı takip etmektedir. Bulgular, havaalanı trafik yoğunluğunun mevsimsel ve bölgesel faktörlerin yanı sıra gecikmelerin kritik bir tahmincisi olduğunu göstermektedir. Regresyon analizi, özellikle yoğun seyahat dönemlerinde tıkanıklık seviyeleri ve gecikme şiddeti arasında güçlü bir korelasyon olduğunu vurgulamaktadır. Kümeleme sonuçları, ekipman arızaları ve olumsuz hava koşulları nedeniyle operasyonel kesintilerdeki değişiklikleri yansıtan dört farklı gecikme modelini ortaya koymaktadır. Random Forest modeli, gecikme tahmini için sağlamlığını doğrulayan düşük hata oranlarıyla yüksek tahmini doğruluk göstermektedir. Bu çalışma, uçuş gecikmelerine ilişkin veri odaklı tahminler sağlayarak ve havayolu ve havaalanı operatörleri için stratejik karar alma araçları sunarak havacılık risk yönetimine katkıda bulunmaktadır. Sonuçlar, iyileştirilmiş hava sahası tahsisi ve geliştirilmiş bakım süreçleri gibi proaktif gecikme azaltma stratejilerine olan ihtiyacı vurgulamaktadır. Gelecekteki araştırmalar, tahmin yeteneklerini daha da geliştirmek için olayla ilgili kesintiler gibi ek gecikme faktörlerini dahil ederek bu yaklaşımı genişletebilir. Operasyonel verileri ve gelişmiş analitiği entegre ederek, bu çalışma gecikme tahminini iyileştirmek ve uçuş operasyonlarını optimize etmek için yeni bir çerçeve sunmaktadır.
Havacılık Uçuş gecikmeleri Tahmine dayalı modelleme Rastgele orman algoritması Risk yönetimi
Flight delays are significantly important in risk management for the aviation industry, impacting airline operations, passenger satisfaction, and air traffic management. While existing studies primarily focus on weather-related factors in flight delay prediction, this study explores the influence of airport traffic density on delays from an aviation risk management perspective. Using data mining techniques, the study integrates airport traffic and en-route delay datasets from EUROCONTROL to develop predictive models for delay estimation. The methodology follows a structured approach, including data preprocessing, feature engineering, clustering, and predictive modeling using the Random Forest algorithm. The findings indicate that airport traffic density is a critical predictor of delays, alongside seasonal and regional factors. Regression analysis highlights a strong correlation between congestion levels and delay severity, particularly in peak travel periods. The clustering results reveal four distinct delay patterns, reflecting variations in operational disruptions due to equipment failures and adverse weather conditions. The Random Forest model demonstrates high predictive accuracy, with low error rates confirming its robustness for delay estimation. This study contributes to aviation risk management by providing data-driven insights into flight delays and offering strategic decision-making tools for airline and airport operators. The results emphasize the need for proactive delay mitigation strategies, such as improved airspace allocation and enhanced maintenance processes. Future research could extend this approach by incorporating additional delay factors, such as incident-related disruptions, to further enhance predictive capabilities. By integrating operational data and advanced analytics, this study presents a novel framework for improving delay forecasting and optimizing flight operations.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Air-Space Transportation, Air Transportation and Freight Services |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2025 |
Submission Date | February 12, 2025 |
Acceptance Date | May 14, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 2 |
Journal of Aviation - JAV |
This journal is licenced under a Creative Commons Attiribution-NonCommerical 4.0 İnternational Licence