Review Article
BibTex RIS Cite

Türkiye’deki Özel Hastaneler ve Üniversite Hastanelerinin Misyon ve Vizyon İfadelerinin Girişimcilik Özelliklerine Göre Analizi

Year 2025, Volume: 14 Issue: 1, 1 - 18, 30.06.2025

Abstract

Amaç: Bu çalışma, özel hastaneler ve üniversite hastanelerinin misyon ve vizyon ifadelerini girişimcilik özelliklerine göre analiz etmeyi amaçlamaktadır.
Yöntem: Çalışmada hastanelerin misyon ve vizyon ifadeleri girişimcilik özellikleri dikkate alınarak içerik analizine göre değerlendirilmiştir.
Bulgular: Hastanelerin misyon ve vizyon ifadeleri girişimcilik özelliklerine göre incelendiğinde hem özel hastanelerin hem üniversite hastanelerinin misyon ifadelerinde en fazla yer verilen girişimcilik özelliğinin “yenilikçilik”; vizyon ifadelerinde en fazla yer verilen girişimcilik özelliğinin ise “rekabetçilik” olduğu görülmektedir.
Sonuç: Çalışmanın sonuçları, girişimcilik özelliklerinin ağırlıklı olarak vizyon ifadelerinde yer aldığını; üniversite hastanelerinin özel hastanelere göre girişimcilik özelliklerine daha fazla yer verdiğini ve misyon ve vizyonlarda farklı girişimcilik özelliklerinin ön plana çıktığını ortaya koymaktadır.
Özgünlük: İşletmelerin varoluş nedenini açıklayan misyon ve işletmelerin gelecekte olmayı arzuladıkları yeri ifade eden vizyon kavramları, işletmelerin sürekli değişen çevrede uzun dönemde yaşamlarını sürdürmelerini ve rakiplerine karşı rekabet üstünlüğü kazanmalarını sağlayan stratejik yönetimin başlangıç aşamaları olarak ifade edilmektedir. Belirlenen bu ifadeler, işletmelerin stratejilerinin önünde yer almakta ve bu stratejileri uygulanabilir hale getirmektedir. Ancak işletmelerin sürdürülebilir rekabet avantajları oluşturmaları stratejik yönetim davranışlarının yanı sıra değişim ve yeniliklerin oluşmasında temel etken olan girişimcilik davranışlarını da gerektirmektedir. Bu bağlamda, işletmelerin misyon ve vizyon ifadelerini girişimcilik özelliklerine göre oluşturmaları, işletmelerin stratejik yönetim çerçevesinde daha olumlu sonuçlar almasını sağlayacaktır. Bu çalışmanın, sağlık sektöründe önemli paya sahip olan hastanelerin misyon ve vizyon ifadelerini analiz etmesi açısından bu konuda yapılmış olan sınırlı çalışmalara yenisini ekleyerek literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Anahtar kelimeler : Misyon, vizyon, girişimcilik, stratejik girişimcilik, özel ve üniversite hastaneleri.
JEL Sınıflandırması : I10, I11, M13

References

  • Ahn. C.Y., Kim, H.S., Kim, W., Oh, C., Hong, J.Y., Kim, E.Y. & Lee, M.S. (2017). “Analysis of vision statements in 6th community health plan of local government in Korea”, J Agric Med Community Health, 42(1), 1-12.
  • Alawneh, A.A. (2015). “The impact of mission statement on performance: An exploratory study in the Jordanian banking ındustry”, Journal of Management Policy and Practice, 16(4), 73-87.
  • Alkoç, G.P. (2010). Misyon ve vizyon ifadelerinin işletme stratejisindeki yeri ve işletme performansı üzerindeki etkileri, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 46, 70-71.
  • Altuntaş, G. (2014). “The relationship between entrepreneurship and strategic management: A new model and test of strategic entrepreneurship”, Research Journal of Business and Management. 1(2), 103-129.
  • Atasever, M. & Işık, H. (2018). Stratejik yönetimde misyon ve vizyon ifadelerinin önemi: Türkiye ve Japonya karşılaştırması. Türkiye: İksad Publishing.
  • Bart, C.K. (1996). “The impact of mission on firm innovativeness”, International Journal Technology Management, 11(3/4), 479-493.
  • Bart, C.K. & Baetz, M.C. (1998). “The relationship between mission statements and firm performance: An exploratory study”, Journal of Management Studies, 35(6), 823-583.
  • Bart, C.K. (2001). “Exploring the application of mission statements on the world wide web”, Internet Research: Electronic Networking Applications and Policy, 11(4), 360-368.
  • Bart, C.K., Bontiss, N. & Taggar, S. (2001). “A model of the impact of mission statements on firm performance”, Management Decision, 39(1), 19-35.
  • Bowen, S.A. (2018). “Mission and vision”, The International Encyclopedia of Strategic Communication. DOI: 10.1002/9781119010722.iesc0111.
  • Candemir, A. & Zalluhoğlu, A.E. (2013). “Exploring the innovativeness and market orientation through mission and vision statements: The case of İstanbul Stock Exchange Companies”, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 99(2013), 619-628.
  • Demir, Ö. & Öztürk, Z. (2019). “Kamu hastanelerinde ve özel hastanelerde yapılan dış çevre analizinin vizyon ve misyon oluşturma ile ilişkisi hakkında yönetici görüşleri (Ankara ilinde bir uygulama)”, İşletme Bilimi Dergisi, 8(1), 141-165.
  • Demirci, Ş. & Uğurluoğlu, Ö. (2019). “Kamu ve özel hastane misyon ifadelerinin pazarlama bileşenleri açısından incelenmesi”, Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 471-492.
  • Doğan, N. (2015). “The ıntersection of entrepreneurship and strategic management: Strategic entrepreneurship”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 195(2015), 1288–1294.
  • Erol, Y. & Kanbur, E. (2014). “Misyon ve vizyon ifadelerine göre Türkiye’nin ilk 100 büyük şirketinin girişimcilik özellikleri”, Business and Economics Research Journal, 5(3), 149-165.
  • Eun-Kyung, K., Se Young, K. & Eunpyo, L. (2015). “Analysis of mission statements and organizational performance of hospitals in South Korea”, Journal Korean Acad Nurs, 45(4), 565-575.
  • Godiwalla, Y. & Godiwalla, S. (1991). “Strategic management in hospital”, Journal of Health and Human Resources Administration, 13(3), 336-351.
  • Gulati, R. (2015). Understand vision and ıts role in healthcare environment, Doctor of Philosophy, Universtiy of Texas, School of Public Health, Texas, 27.
  • Ireland, R.D., Michael, A.H. & Sirmon, D.G. (2003). “A model of strategic entrepreneurship: The construct and its dimensions”, Journal of Management, 29(6), 963-989.
  • Ireland, R.D. & Webb, J.W. (2007). “Strategic entrepreneurship: Creating competitive advantage through streams of innovation”, Business Horizon, 50, 49-59.
  • İnce, A.R. (2015). “Türkiye’nin ikinci 500 büyük şirketinin misyon ve vizyon ifadelerine göre girişimcilik özellikleri”, Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(2), 143-155.
  • Jonyo, B.O. (2018). “The Effect of Mission and Vision on Organizational Performancе within Private Universities in Kenya”, European Journal of Educational Sciences, 5(2), 15-33.
  • Kartal, N. & Uğurluoğlu, Ö. (2020). “Sağlık kuruluşlarının vizyon ifadelerinin içerik analizi ile incelenmesi”, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 16(2), 385-400.
  • Kraus, S. & Kauranen, I. (2009). “Strategic management and entrepreneurship: Friends or foes?”, Journal of Business Science and Applied Management, 4(1), 38-50.
  • Kılıç, M. (2010). “Stratejik yönetim sürecinde değerler, vizyon ve misyon kavramları arasındaki ilişki”, Sosyoekonomi, 2010(2), 80-97.
  • Köseoğlu, M.A. & Ocak, S. (2010). “Misyon ifadelerinde kullanılan öğeler işletmelerin mülkiyet yapısına göre değişir mi?: Özel ve kamu hastaneleri üzerine bir araştırma”, Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 13(1), 63-82.
  • Metin, O. Ve Ünal, Ş. (2022). “İçerik analizi tekniği: İletişim bilimlerinde ve sosyolojide doktora tezlerinde kullanımı”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 273-294.
  • Muslu, Ş. (2014). “Örgütlerde misyon ve vizyon kavramlarının önemi”, Emek ve Toplum, 3(5), 150-171. Perunovic, B., Dunk, L. & Aylott, J. (2017). Strategic management. Godbole, P. & Burke, D. (Eds.) Why hospitals fails between theory and practice. United Kingdom: Springer International Publishing.
  • Sağlık Bakanlığı (2024). Sağlık istatistikleri yıllığı-2022. https://sbsgm.saglik.gov.tr/Eklenti/40564/0/saglik-istatistikleri-yilligi-2019pdf.pdf. (Erişim: 01/11/2024).
  • Sağlık Bakanlığı Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü Özel Hastaneler Dairesi Başkanlığı (2021). Özel hastane listesi. https://shgmozelhasdb.saglik.gov.tr/TR,53567/ozel-hastane-listesi-faal.html. (Erişim: 01/11/2024).
  • Şahin, F. (2019, September 17-19). An analysis of mission, vision statements. Presented at the 2nd International Symposium of Bandirma and its Surroundings, Bandırma, Turkey.
  • Şahin, T. & Ocak, S. (2020). “Türkiye’deki kamu ve özel hastanelerin vizyon ifadelerinin içerik analizi ile değerlendirilmesi”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(3), 1265-1278. Türkiye Kamu ve Özel Sağlık Kurumları Rehberi (2024). Üniversite hastaneleri listesi.
  • https://www.trhastane.com/universite-hastanesi-rehberi.html. (Erişim: 01/11/2024).
  • Uğurluoğlu, Ö. (2011). “Kamu ve özel hastane misyon ifadelerinin içerikleri bakımından karşılaştırılması”, Toplum ve Sosyal Hizmet, 22(1), 49-61.
  • Ülgen, H. & Mirze S.K. (2020). İşletmelerde stratejik yönetim. (10. Baskı). İstanbul: Beta Yayıncılık. 7, 461-464. Vandijk, D., Desmidt, S. & Buelens, M. (2007). “Relevance of mission statements in Flemish not-for-profit healthcare organizations”, Journal of Nursing Management, 15, 131–141.
  • Yavuz, M. & Döven, M.S. (2018). “Misyon ve vizyon ifadeleri kurumu ifade etmekte midir: Kamu Hastane Birlikleri örneği”, Stratejik Yönetim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 67-100.
  • Yokomizo, B. (2020). Strategic vision and mission statements: exploring qualitative perspectives in health and human services, A Dissertation Submitted in partial fulfillment of the Requirements for the degree Doctor of Public Administration, California Baptist University, Department of Public Administration. Wordart (2024). https://wordart.com/dashboard, (Erişim: 10.11.2024).

Analysıs of Mission and Vision Statements of Private and University Hospitals in Turkey According To Entrepreneurship Characteristics

Year 2025, Volume: 14 Issue: 1, 1 - 18, 30.06.2025

Abstract

Purpose: This study aims to analyze the mission and vision statements of private hospitals and university hospitals according to their entrepreneurial characteristics.
Method: In the study, the mission and vision statements of hospitals were evaluated according to content analysis, taking into account their entrepreneurial characteristics.
Findings: When the mission and vision statements of hospitals are examined according to their entrepreneurial characteristics, the most mentioned entrepreneurial feature in the mission statements of both private and university hospitals is "innovation"; It is seen that the entrepreneurship feature most mentioned in vision statements is "competitiveness".
Conclusion: The results of the study show that entrepreneurial characteristics are mainly included in vision statements; It reveals that university hospitals give more space to entrepreneurial features than private hospitals and that different entrepreneurial features come to the fore in their missions and visions.
Originality: The concepts of mission, which explains the reason for the existence of businesses, and vision, which expresses where businesses want to be in the future, are expressed as the initial stages of strategic management that enable businesses to survive in the long term in an ever-changing environment and gain competitive advantage over their competitors. These determined expressions are ahead of the strategies of businesses and make these strategies applicable. However, businesses' ability to create sustainable competitive advantages requires strategic management behaviors as well as entrepreneurial behaviors, which are the main factors in the formation of change and innovation. In this context, creating mission and vision statements of businesses according to their entrepreneurial characteristics will enable businesses to achieve more positive results within the framework of strategic management. It is thought that this study will contribute to the literature by adding a new one to the limited studies on this subject in terms of analyzing the mission and vision statements of hospitals that have a significant share in the health sector.
Keywords : Mission, vision, entrepreneurship, strategic entrepreneurship, private and university hospitals.
JEL Classification: I10, I11, M13

References

  • Ahn. C.Y., Kim, H.S., Kim, W., Oh, C., Hong, J.Y., Kim, E.Y. & Lee, M.S. (2017). “Analysis of vision statements in 6th community health plan of local government in Korea”, J Agric Med Community Health, 42(1), 1-12.
  • Alawneh, A.A. (2015). “The impact of mission statement on performance: An exploratory study in the Jordanian banking ındustry”, Journal of Management Policy and Practice, 16(4), 73-87.
  • Alkoç, G.P. (2010). Misyon ve vizyon ifadelerinin işletme stratejisindeki yeri ve işletme performansı üzerindeki etkileri, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 46, 70-71.
  • Altuntaş, G. (2014). “The relationship between entrepreneurship and strategic management: A new model and test of strategic entrepreneurship”, Research Journal of Business and Management. 1(2), 103-129.
  • Atasever, M. & Işık, H. (2018). Stratejik yönetimde misyon ve vizyon ifadelerinin önemi: Türkiye ve Japonya karşılaştırması. Türkiye: İksad Publishing.
  • Bart, C.K. (1996). “The impact of mission on firm innovativeness”, International Journal Technology Management, 11(3/4), 479-493.
  • Bart, C.K. & Baetz, M.C. (1998). “The relationship between mission statements and firm performance: An exploratory study”, Journal of Management Studies, 35(6), 823-583.
  • Bart, C.K. (2001). “Exploring the application of mission statements on the world wide web”, Internet Research: Electronic Networking Applications and Policy, 11(4), 360-368.
  • Bart, C.K., Bontiss, N. & Taggar, S. (2001). “A model of the impact of mission statements on firm performance”, Management Decision, 39(1), 19-35.
  • Bowen, S.A. (2018). “Mission and vision”, The International Encyclopedia of Strategic Communication. DOI: 10.1002/9781119010722.iesc0111.
  • Candemir, A. & Zalluhoğlu, A.E. (2013). “Exploring the innovativeness and market orientation through mission and vision statements: The case of İstanbul Stock Exchange Companies”, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 99(2013), 619-628.
  • Demir, Ö. & Öztürk, Z. (2019). “Kamu hastanelerinde ve özel hastanelerde yapılan dış çevre analizinin vizyon ve misyon oluşturma ile ilişkisi hakkında yönetici görüşleri (Ankara ilinde bir uygulama)”, İşletme Bilimi Dergisi, 8(1), 141-165.
  • Demirci, Ş. & Uğurluoğlu, Ö. (2019). “Kamu ve özel hastane misyon ifadelerinin pazarlama bileşenleri açısından incelenmesi”, Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 471-492.
  • Doğan, N. (2015). “The ıntersection of entrepreneurship and strategic management: Strategic entrepreneurship”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 195(2015), 1288–1294.
  • Erol, Y. & Kanbur, E. (2014). “Misyon ve vizyon ifadelerine göre Türkiye’nin ilk 100 büyük şirketinin girişimcilik özellikleri”, Business and Economics Research Journal, 5(3), 149-165.
  • Eun-Kyung, K., Se Young, K. & Eunpyo, L. (2015). “Analysis of mission statements and organizational performance of hospitals in South Korea”, Journal Korean Acad Nurs, 45(4), 565-575.
  • Godiwalla, Y. & Godiwalla, S. (1991). “Strategic management in hospital”, Journal of Health and Human Resources Administration, 13(3), 336-351.
  • Gulati, R. (2015). Understand vision and ıts role in healthcare environment, Doctor of Philosophy, Universtiy of Texas, School of Public Health, Texas, 27.
  • Ireland, R.D., Michael, A.H. & Sirmon, D.G. (2003). “A model of strategic entrepreneurship: The construct and its dimensions”, Journal of Management, 29(6), 963-989.
  • Ireland, R.D. & Webb, J.W. (2007). “Strategic entrepreneurship: Creating competitive advantage through streams of innovation”, Business Horizon, 50, 49-59.
  • İnce, A.R. (2015). “Türkiye’nin ikinci 500 büyük şirketinin misyon ve vizyon ifadelerine göre girişimcilik özellikleri”, Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(2), 143-155.
  • Jonyo, B.O. (2018). “The Effect of Mission and Vision on Organizational Performancе within Private Universities in Kenya”, European Journal of Educational Sciences, 5(2), 15-33.
  • Kartal, N. & Uğurluoğlu, Ö. (2020). “Sağlık kuruluşlarının vizyon ifadelerinin içerik analizi ile incelenmesi”, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 16(2), 385-400.
  • Kraus, S. & Kauranen, I. (2009). “Strategic management and entrepreneurship: Friends or foes?”, Journal of Business Science and Applied Management, 4(1), 38-50.
  • Kılıç, M. (2010). “Stratejik yönetim sürecinde değerler, vizyon ve misyon kavramları arasındaki ilişki”, Sosyoekonomi, 2010(2), 80-97.
  • Köseoğlu, M.A. & Ocak, S. (2010). “Misyon ifadelerinde kullanılan öğeler işletmelerin mülkiyet yapısına göre değişir mi?: Özel ve kamu hastaneleri üzerine bir araştırma”, Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 13(1), 63-82.
  • Metin, O. Ve Ünal, Ş. (2022). “İçerik analizi tekniği: İletişim bilimlerinde ve sosyolojide doktora tezlerinde kullanımı”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 273-294.
  • Muslu, Ş. (2014). “Örgütlerde misyon ve vizyon kavramlarının önemi”, Emek ve Toplum, 3(5), 150-171. Perunovic, B., Dunk, L. & Aylott, J. (2017). Strategic management. Godbole, P. & Burke, D. (Eds.) Why hospitals fails between theory and practice. United Kingdom: Springer International Publishing.
  • Sağlık Bakanlığı (2024). Sağlık istatistikleri yıllığı-2022. https://sbsgm.saglik.gov.tr/Eklenti/40564/0/saglik-istatistikleri-yilligi-2019pdf.pdf. (Erişim: 01/11/2024).
  • Sağlık Bakanlığı Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü Özel Hastaneler Dairesi Başkanlığı (2021). Özel hastane listesi. https://shgmozelhasdb.saglik.gov.tr/TR,53567/ozel-hastane-listesi-faal.html. (Erişim: 01/11/2024).
  • Şahin, F. (2019, September 17-19). An analysis of mission, vision statements. Presented at the 2nd International Symposium of Bandirma and its Surroundings, Bandırma, Turkey.
  • Şahin, T. & Ocak, S. (2020). “Türkiye’deki kamu ve özel hastanelerin vizyon ifadelerinin içerik analizi ile değerlendirilmesi”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(3), 1265-1278. Türkiye Kamu ve Özel Sağlık Kurumları Rehberi (2024). Üniversite hastaneleri listesi.
  • https://www.trhastane.com/universite-hastanesi-rehberi.html. (Erişim: 01/11/2024).
  • Uğurluoğlu, Ö. (2011). “Kamu ve özel hastane misyon ifadelerinin içerikleri bakımından karşılaştırılması”, Toplum ve Sosyal Hizmet, 22(1), 49-61.
  • Ülgen, H. & Mirze S.K. (2020). İşletmelerde stratejik yönetim. (10. Baskı). İstanbul: Beta Yayıncılık. 7, 461-464. Vandijk, D., Desmidt, S. & Buelens, M. (2007). “Relevance of mission statements in Flemish not-for-profit healthcare organizations”, Journal of Nursing Management, 15, 131–141.
  • Yavuz, M. & Döven, M.S. (2018). “Misyon ve vizyon ifadeleri kurumu ifade etmekte midir: Kamu Hastane Birlikleri örneği”, Stratejik Yönetim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 67-100.
  • Yokomizo, B. (2020). Strategic vision and mission statements: exploring qualitative perspectives in health and human services, A Dissertation Submitted in partial fulfillment of the Requirements for the degree Doctor of Public Administration, California Baptist University, Department of Public Administration. Wordart (2024). https://wordart.com/dashboard, (Erişim: 10.11.2024).
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Entrepreneurship
Journal Section Research Articles
Authors

Zekai Öztürk

Tuğçe Nur Temiz 0000-0002-1788-7766

Publication Date June 30, 2025
Submission Date July 20, 2024
Acceptance Date April 20, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 14 Issue: 1

Cite

APA Öztürk, Z., & Temiz, T. N. (2025). Türkiye’deki Özel Hastaneler ve Üniversite Hastanelerinin Misyon ve Vizyon İfadelerinin Girişimcilik Özelliklerine Göre Analizi. Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, 14(1), 1-18.