Amaç: Bu çalışma, özel hastaneler ve üniversite hastanelerinin misyon ve vizyon ifadelerini girişimcilik özelliklerine göre analiz etmeyi amaçlamaktadır.
Yöntem: Çalışmada hastanelerin misyon ve vizyon ifadeleri girişimcilik özellikleri dikkate alınarak içerik analizine göre değerlendirilmiştir.
Bulgular: Hastanelerin misyon ve vizyon ifadeleri girişimcilik özelliklerine göre incelendiğinde hem özel hastanelerin hem üniversite hastanelerinin misyon ifadelerinde en fazla yer verilen girişimcilik özelliğinin “yenilikçilik”; vizyon ifadelerinde en fazla yer verilen girişimcilik özelliğinin ise “rekabetçilik” olduğu görülmektedir.
Sonuç: Çalışmanın sonuçları, girişimcilik özelliklerinin ağırlıklı olarak vizyon ifadelerinde yer aldığını; üniversite hastanelerinin özel hastanelere göre girişimcilik özelliklerine daha fazla yer verdiğini ve misyon ve vizyonlarda farklı girişimcilik özelliklerinin ön plana çıktığını ortaya koymaktadır.
Özgünlük: İşletmelerin varoluş nedenini açıklayan misyon ve işletmelerin gelecekte olmayı arzuladıkları yeri ifade eden vizyon kavramları, işletmelerin sürekli değişen çevrede uzun dönemde yaşamlarını sürdürmelerini ve rakiplerine karşı rekabet üstünlüğü kazanmalarını sağlayan stratejik yönetimin başlangıç aşamaları olarak ifade edilmektedir. Belirlenen bu ifadeler, işletmelerin stratejilerinin önünde yer almakta ve bu stratejileri uygulanabilir hale getirmektedir. Ancak işletmelerin sürdürülebilir rekabet avantajları oluşturmaları stratejik yönetim davranışlarının yanı sıra değişim ve yeniliklerin oluşmasında temel etken olan girişimcilik davranışlarını da gerektirmektedir. Bu bağlamda, işletmelerin misyon ve vizyon ifadelerini girişimcilik özelliklerine göre oluşturmaları, işletmelerin stratejik yönetim çerçevesinde daha olumlu sonuçlar almasını sağlayacaktır. Bu çalışmanın, sağlık sektöründe önemli paya sahip olan hastanelerin misyon ve vizyon ifadelerini analiz etmesi açısından bu konuda yapılmış olan sınırlı çalışmalara yenisini ekleyerek literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Anahtar kelimeler : Misyon, vizyon, girişimcilik, stratejik girişimcilik, özel ve üniversite hastaneleri.
JEL Sınıflandırması : I10, I11, M13
Purpose: This study aims to analyze the mission and vision statements of private hospitals and university hospitals according to their entrepreneurial characteristics.
Method: In the study, the mission and vision statements of hospitals were evaluated according to content analysis, taking into account their entrepreneurial characteristics.
Findings: When the mission and vision statements of hospitals are examined according to their entrepreneurial characteristics, the most mentioned entrepreneurial feature in the mission statements of both private and university hospitals is "innovation"; It is seen that the entrepreneurship feature most mentioned in vision statements is "competitiveness".
Conclusion: The results of the study show that entrepreneurial characteristics are mainly included in vision statements; It reveals that university hospitals give more space to entrepreneurial features than private hospitals and that different entrepreneurial features come to the fore in their missions and visions.
Originality: The concepts of mission, which explains the reason for the existence of businesses, and vision, which expresses where businesses want to be in the future, are expressed as the initial stages of strategic management that enable businesses to survive in the long term in an ever-changing environment and gain competitive advantage over their competitors. These determined expressions are ahead of the strategies of businesses and make these strategies applicable. However, businesses' ability to create sustainable competitive advantages requires strategic management behaviors as well as entrepreneurial behaviors, which are the main factors in the formation of change and innovation. In this context, creating mission and vision statements of businesses according to their entrepreneurial characteristics will enable businesses to achieve more positive results within the framework of strategic management. It is thought that this study will contribute to the literature by adding a new one to the limited studies on this subject in terms of analyzing the mission and vision statements of hospitals that have a significant share in the health sector.
Keywords : Mission, vision, entrepreneurship, strategic entrepreneurship, private and university hospitals.
JEL Classification: I10, I11, M13
Mission vision entrepreneurship strategic entrepreneurship private and university hospitals.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Entrepreneurship |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | July 20, 2024 |
Acceptance Date | April 20, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 14 Issue: 1 |