Trakya’daki yerleşimler, tarih öncesi dönemlerden itibaren farklı topluluklara ev sahipliği yapmıştır. MS 600 yılından itibaren bölgeyi yöneten Roma İmparatorluğu, birçok mimari yapı bırakmıştır. Bunların arasında öne çıkan, Via Militaris olarak bilinen ve Roma’dan Konstantinopolis’e Belgrad (Singidunum) üzerinden uzanan askeri yoldur. Yaklaşık 2.000 yıl boyunca kullanılan bu güzergâh, Osmanlı İmparatorluğu tarafından da onarılmış ve korunmuştur. 13. ve 14. yüzyıla ait seyyah kayıtları, Via Militaris’in iyi durumda olduğunu, köprülerin inşa edilip belirli dönemlerde onarıldığını göstermektedir. Trakya’nın stratejik önemi göz önüne alındığında, köprü inşaatlarının erken dönemde başladığı ve özellikle Ergene Havzası üzerindeki nehirler boyunca köprülerin inşa edildiği düşünülebilir. Büyükkarıştıran Köprüsü, klasik 16. yüzyıl Osmanlı mimari özelliklerini yansıtmakta olup, anıt envanterlerinde Mimar Sinan’a atfedilmektedir. Ancak, yapılan değerlendirmeler, köprünün yalnızca mimari üslubuna dayanarak değil, bölgenin askeri ve ekonomik önemine bağlı olarak Sinan öncesi döneme ait olabileceğini düşündürmektedir. Köprünün karmaşık yapısı, 16. yüzyılda kapsamlı onarımlar geçirdiğine işaret etmektedir. Bu çalışma, köprünün hasarlı ve farklı dönemlerde yapılan müdahaleler sonucu değişime uğramış bölümlerini belgeleyerek, gelecekteki koruma çalışmalarına rehberlik edecek bir restorasyon projesi ortaya koymaktadır. Restorasyon projesi ile yapının özgün niteliklerinin korunarak gelecek kuşaklara aktarılması hedeflemektedir.
The settlements in Thrace have hosted various communities since prehistoric times. From 600 AD, the Roman Empire ruled the region, leaving behind numerous architectural structures. Among these, the one that stands out is Via Militaris, a military road connecting Rome to Constantinople via Belgrade (Singidunum). This route remained in use for nearly 2,000 years and was later repaired and maintained by the Ottoman Empire. Travelers’ records from the 13th and 14th centuries confirm that Via Militaris was well-preserved, with bridges built and repaired over time. Given the strategic importance of Thrace, bridge construction likely started early, especially across rivers in the Ergene Basin. The Büyükkarıştıran Bridge, reflecting classical 16th-century Ottoman architectural features, is attributed to Sinan the Architect in monument inventories. However, a reevaluation suggests its origins might predate Sinan’s era due to the region’s military and economic significance. Its complex structure indicates major renovations during the 16th century. This study documents the bridge’s deterioration that have been altered by interventions carried out during different periods and presents a restoration project designed to guide future conservation efforts. The restoration project aims to preserve the structure’s original characteristics, ensuring they are passed on to future generations.
This article is derived from the master's thesis titled “Büyükkarıştıran Köprüsü Restorasyon Önerisi” (2018), written by Burcu Funda Ayberkin under the supervision of Assist. Prof. Dr. Tuğba Erdil Dinçel at Haliç University, Institute of Graduate Studies in Sciences, Department of Architecture.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Architectural Design, Materials and Technology in Architecture, Architecture (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 29, 2025 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | February 21, 2025 |
Acceptance Date | May 28, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 1 |