This study investigates the spatial distribution and accessibility of parking facilities in İzmir, Türkiye, with a focus on their integration with public transportation systems. The analysis examines three types of parking facilities: on-street parking, off-street outdoor parking, and off-street indoor parking (parking garages). Using GIS-based methods, service areas were delineated for each parking type based on 400m and 800m walking thresholds, evaluating their proximity to public transportation stations, including rail transit stations, transfer hubs, and ferry ports. The results indicate that on-street parking is concentrated in high-density commercial areas, while off-street indoor parking is primarily located near major urban attractions. However, access to public transportation stations is limited, especially for off-street indoor parking facilities. In contrast, off-street outdoor parking facilities, although high in capacity, face challenges with public transport accessibility, particularly in the southern parts of the city. Strategic parking placement in areas such as Karşıyaka, close to rail stations and ferry terminals, illustrates a more effective multimodal transport integration. The study emphasizes the need for improved parking management and a more balanced distribution of parking infrastructure across the city to enhance accessibility to public transportation and promote sustainable urban mobility.
The authors obtained the parking data from the İzmir Metropolitan Municipality (IBB) open data portal and express their gratitude to IBB for granting access to this data.
Bu çalışma, İzmir, Türkiye'deki otoparkların mekânsal dağılımını ve erişilebilirliğini, özellikle de toplu taşıma sistemleriyle entegrasyonlarını incelemektedir. Analiz, üç tür otoparkı ele almaktadır: yol üzeri otoparklar, açık alan otoparkları ve kapalı alan otoparkları. GIS tabanlı yöntemler kullanarak, her otopark tipi için 400 m ve 800 m yürüme mesafeleriyle hizmet alanları belirlenmiş, bunların demir yolu istasyonları, transfer noktaları ve feribot terminalleri gibi toplu taşıma istasyonlarına yakınlıkları değerlendirilmiştir. Sonuçlar, yol üzeri otoparkların yoğun ticaret alanlarında yoğunlaştığını, kapalı alan otoparklarının ise genellikle büyük kentsel cazibe noktalarına yakın olduğunu göstermektedir. Ancak, özellikle kapalı alan otoparklarının toplu taşıma istasyonlarına erişimi sınırlıdır. Diğer taraftan, açık alan otoparkları, yüksek kapasiteye sahip olmalarına rağmen, özellikle şehrin güney kesimlerinde toplu taşıma duraklarına erişimi sınırlıdır. Karşıyaka ilçesinde, demir yolu istasyonlarına ve feribot istasyonlarına yakın stratejik otopark yerleşimi, daha etkili bir çoklu taşımacılık entegrasyonunu göstermektedir. Çalışma, daha iyi bir otopark yönetimi ve şehrin genelinde daha dengeli bir otopark altyapısı dağılımının gerektiğine, bunun da toplu taşıma erişilebilirliğini artırarak sürdürülebilir kentsel mobiliteyi teşvik edeceğine vurgu yapmaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Transportation and Traffic |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 29, 2025 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | March 3, 2025 |
Acceptance Date | June 20, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 1 |