The aim of the research is determining the effect of teachers' person-organization fit on work- family conflict and life satisfaction. The research sample consists of teachers working in schools affiliated with the Ministry of Education in Istanbul Sultanbeyli, Sancaktepe, Kartal, Pendik, Maltepe, and Tuzla. In the study, data were collected from 461 teachers with a questionnaire technique. The research was carried out with quantitative techniques. Frequency values, reliability and factor analysis, difference tests, correlation, and regression analysis were used in the analysis. According to the research findings; It has been determined that person-organization fit has a negative effect on teachers' work-family conflict. It was concluded that the person-organization fit does not have a significant effect on teachers' family-work conflict. Also, it was determined that the person-organization fit of teachers has a positive effect on teachers' life satisfaction. It was determined that the levels of work-family conflict and family-work conflict negatively affect teachers' life satisfaction. As a result of the different tests; It has been determined that there are significant differences in perceptions of person-organization fit, life satisfaction, and work-family conflict in terms of teachers' gender, marital status, age, total experience duration, and school-level they work.
Bu araştırmada farklı türdeki okullarda görev yapan öğretmenlerin kişi-örgüt uyumlarının iş-aile çatışmasına ve yaşam doyumuna etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. İstanbul ili Sultanbeyli, Sancaktepe, Kartal, Pendik, Maltepe ve Tuzla ilçelerinde MEB’e bağlı devlet okullarında görev yapan öğretmenlerden basit tesadüfi örneklem yöntemi ile belirlenen 461 öğretmenden anket tekniği ile veri toplanmıştır. Veriler SPSS 21.0 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma nicel tekniklerle gerçekleştirilmiştir.
Araştırma bulgularına göre; Kişi-örgüt uyumunun öğretmenlerin iş aile çatışması üzerinde negatif bir etkiye sahip olduğu; Kişi-örgüt uyumunun öğretmenlerin aile-iş çatışması üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olmadığı; öğretmenlerin kişi-örgüt uyumunun öğretmenlerin yaşam doyumu üzerinde pozitif yönde etkisinin olduğu; İş- aile çatışması ve aile-iş çatışması düzeylerinin öğretmenlerin yaşam doyumunu negatif yönde etkilediği bulgularına ulaşılmıştır. Fark testleri sonucunda; öğretmenlerin cinsiyetleri, medeni durumları, yaşları, toplam deneyim süreleri ve çalıştıkları okul kademesi açısından kişi-örgüt uyumu, yaşam doyumu ve iş-aile çatışması algılarında anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir.
Öğretmenlerin kişisel değerlerinin okul değerleri ile uyum içinde olması halinde öğretmenler hayatlarından memnun oldukları ve iş verimliliklerinin arttığı sonucuna varılarak alana katkı sağlamayı amaçlamıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Teacher and Student Wellbeing |
Journal Section | Eğitim Bilimleri |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | February 13, 2025 |
Acceptance Date | April 20, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 20 |
The Aim of The Journal
The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.
JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.
JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.
JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education