ÖZ: Yabancı dil öğretiminde öğrenicilerin yeterliklerini gözlemlemek için ölçülmesi hedeflenen becerilerine göre sınavlar hazırlanmaktadır. Konuşma ve yazma gibi üretici becerilerde kişiler yazılı veya sözlü performans göstermekte ve bu performanslar değerlendiriciler tarafından yorumlanarak değerlendirilmektedir. Puanlama anahtarlarının kullanılmadığı durumlarda değerlendirmeler arasında farklılıklar gözlenebilmekte ve bu farklılıkların nedenlerinin açıklanması güç olabilmektedir. Bu farklılıklar farklı türlerde puanlama anahtarları kullanan kişiler ve kurumlar arasında da görülmektedir. Bu nedenle belirli standartlar gözetilerek oluşturulmuş puanlama araçlarının kullanılması öğretim sürecinin ve öğrenici yeterliğinin doğru biçimde saptanması açısından önemlidir. Bu nedenle başlangıç düzeyi olan A1’den itibaren düzeylere, becerilere ve gerekirse etkinliklere göre puanlama araçları oluşturulmalıdır. Bu çalışmada yabancı dil olarak Türkçe öğrenenler için A1 ve A2 düzeylerinde genel olarak yeterliklerini değerlendirmede kullanılacak puanlama anahtarları geliştirilmek amaçlanmış ve bu amaçla oluşturulan puanlama anahtarının geçerlik güvenirlik çalışmalarının sonuçlarına yer verilmiştir. Bununla birlikte çalışmaya katılan değerlendiricilerin deneyimlerinin değerlendirmelerini etkileyip etkilemediğine dair testlere de yer verilmiştir. Çalışma sonucunda puanlama anahtarları geçerlik ve güvenirlik testlerini sağlamıştır.
Anahtar sözcükler: yabancı dil olarak Türkçe, konuşma becerisi, dereceli puanlama anahtarı, ölçme ve değerlendirme
Yabancı dil olarak Türkçe Konuşma becerisi Dereceli puanlama anahtarı Ölçme ve değerlendirme
ABSTRACT: In order to observe the competence of learners in foreign language teaching, exams are prepared according to the skills that are targeted to be measured. In productive skills such as speaking and writing, individuals show written or oral performance and these performances are assessed by being interpreted by assesors. In cases where scoring keys are not used, differences can be observed between assessments and it can be difficult to explain the reasons for these differences. These differences are also seen among individuals and institutions that use different types of rubrics. Therefore, using scoring tools that are created by observing certain standards is important in terms of correctly determining the teaching process and learner competence. Therefore, starting from the initial level of A1, scoring tools should be created according to levels, skills and, if necessary, activities. In this study, it is aimed to develop rubrics that will be used in assessing the general competence of learners of Turkish as a foreign language at A1 and A2 levels and the results of the validity and reliability studies of the rubric created for this purpose were included. In addition, tests were also included to determine whether the experiences of the evaluators participating in the study affected their evaluations. As a result of the study, the rubrics provided validity and reliability tests.
Keywords: Turkish as a foreign language, speaking skills, rubrics, assessment and evaluation
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | April 30, 2025 |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | July 30, 2024 |
Acceptance Date | January 8, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 11 Issue: 1 |
________________________________________________
Journal of Language Education and Research (JLERE)
Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi
https://dergipark.org.tr/en/pub/jlere
ISSN: 2149-5602
Facebook Grup
Copyright © Journal of Language Education and Research