Research Article
BibTex RIS Cite

İkinci/Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde A1-A2 Düzeylerinde Konuşma Puanlama Anahtarı Önerisi

Year 2025, Volume: 11 Issue: 1, 188 - 206, 30.04.2025
https://doi.org/10.31464/jlere.1524713

Abstract

ÖZ: Yabancı dil öğretiminde öğrenicilerin yeterliklerini gözlemlemek için ölçülmesi hedeflenen becerilerine göre sınavlar hazırlanmaktadır. Konuşma ve yazma gibi üretici becerilerde kişiler yazılı veya sözlü performans göstermekte ve bu performanslar değerlendiriciler tarafından yorumlanarak değerlendirilmektedir. Puanlama anahtarlarının kullanılmadığı durumlarda değerlendirmeler arasında farklılıklar gözlenebilmekte ve bu farklılıkların nedenlerinin açıklanması güç olabilmektedir. Bu farklılıklar farklı türlerde puanlama anahtarları kullanan kişiler ve kurumlar arasında da görülmektedir. Bu nedenle belirli standartlar gözetilerek oluşturulmuş puanlama araçlarının kullanılması öğretim sürecinin ve öğrenici yeterliğinin doğru biçimde saptanması açısından önemlidir. Bu nedenle başlangıç düzeyi olan A1’den itibaren düzeylere, becerilere ve gerekirse etkinliklere göre puanlama araçları oluşturulmalıdır. Bu çalışmada yabancı dil olarak Türkçe öğrenenler için A1 ve A2 düzeylerinde genel olarak yeterliklerini değerlendirmede kullanılacak puanlama anahtarları geliştirilmek amaçlanmış ve bu amaçla oluşturulan puanlama anahtarının geçerlik güvenirlik çalışmalarının sonuçlarına yer verilmiştir. Bununla birlikte çalışmaya katılan değerlendiricilerin deneyimlerinin değerlendirmelerini etkileyip etkilemediğine dair testlere de yer verilmiştir. Çalışma sonucunda puanlama anahtarları geçerlik ve güvenirlik testlerini sağlamıştır.
Anahtar sözcükler: yabancı dil olarak Türkçe, konuşma becerisi, dereceli puanlama anahtarı, ölçme ve değerlendirme

References

  • Avrupa Konseyi. (2013). Diller için Avrupa ortak öneriler çerçevesi: Öğrenim, öğretim ve değerlendirme (2. baskı). TELC GmbH.
  • Ayverdi, T. (2023). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde C1 düzeyi konuşma becerisi analitik dereceli puanlama anahtarı geliştirilmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Barkaoui, K. (2010). Explaining ESL essay holistic scores: A multilevel modeling approach. Language Testing, 27(4), 515–535. https://doi.org/10.1177/0265532210368717
  • Berger, A. (2015). Validating analytic rating scales. Peter Lang. https://doi.org/10.3726/978-3-653-06183-3
  • Boylu, E. (2019). Yabancılara Türkçe öğretiminde ölçme değerlendirme uygulamaları ve standart oluşturma. [Yayınlanmamış doktora tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Boylu, E., & Başar, U. (2016). Türkçe öğretim merkezleri̇ni̇n güncel durumu ve standartlaştırılması üzeri̇ne. The Journal of Academic Social Sciences, 24(24), 309–309. https://doi.org/10.16992/asos.1042
  • Brookhart, S. M. (2013). How to create and use rubrics for formative assessment and grading. ASCD.
  • Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö., & Köklü, N. (2020). Sosyal bilimler için istatistik (24. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cambridge. (2011). Level-A2 assessing speaking performance. https://static.cambridge.org/content/id/urn:cambridge.org:id:article:S1366728920000747/resource/name/S1366728920000747sup001.pdf#page=1.00
  • Çerçi, A. (2018). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde konuşma becerisini ölçme değerlendirmede karşılaşılan sorunlar üzerine yabancılara Türkçe öğretenlerin görüşleri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 3–16. https://doi.org/10.19171/uefad.430138
  • Creswell, J. W. (2021). Karma yöntem araştırmalarına giriş (M. Sözbilir (ed.); 3. baskı). Pegem Akademi. https://doi.org/10.14527/9786053184720
  • Davis, L. (2018). Analytic, holistic, and primary trait marking scales. The TESOL Encyclopedia of English Language Teaching içinde (ss. 1–6). John Wiley & Sons, Inc. https://doi.org/10.1002/9781118784235.eelt0365
  • Deygers, B., Van Gorp, K., Luyten, L., & Joos, S. (2013). Rating scale design: A comparative study of two analytic rating scales in a task-based test. E. Galaczi & C. Weir (Ed.), Exploring language frameworks. Proceedings from the ALTE Kraków conference içinde (ss. 273–289). Cambridge University Press. https://www.alte.org/resources/Documents/SILT 36 FOR PRINT.pdf
  • Fulcher, G., & Davidson, F. (2012). The Routledge handbook of language testing. G. Fulcher & F. Davidson (Ed.), The Routledge handbook of language testing içinde. Taylor & Francis Routledge.
  • Fulcher, G., Davidson, F., & Kemp, J. (2011). Effective rating scale development for speaking tests: Performance decision trees. Language Testing, 28(1), 5–29. https://doi.org/10.1177/0265532209359514
  • Gehlbach, H., & Brinkworth, M. E. (2011). Measure twice, cut down error: A process for enhancing the validity of survey scales. Review of General Psychology, 15(4), 380–387. https://doi.org/10.1037/a0025704
  • Gwet, K. L. (2020). Her yönüyle puanlayıcılar arası güvenirlik rehberi (İ. Karakaya & H. Yürekli (ed.); F. Elkonca, G. Ceylan, İ. Karakaya, H. Yürekli, & E. C. Çorbacı (çev.)). Pegem Akademi.
  • Harsch, C., & Martin, G. (2013). Comparing holistic and analytic scoring methods: Issues of validity and reliability. Assessment in Education: Principles, Policy and Practice, 20(3), 281–307. https://doi.org/10.1080/0969594X.2012.742422
  • Jeong, H. (2015). Rubrics in the classroom: do teachers really follow them? Language Testing in Asia, 5(1). https://doi.org/10.1186/s40468-015-0013-5
  • Kocayanak, D. (2021). Yabancı dil olarak Türkçe öğretenlerin konuşma becerisini ölçme sürecine yönelik uygulamaları. [Yayınlanmamış doktora tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Kocayanak, D., & Tecelli, N. T. (2023). Yabancı dil olarak türkçe öğretiminde konuşma becerisini değerlendirme ölçütleri. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 38, 245–267. https://dergipark.org.tr/en/pub/turkiyat/issue/77208/1267689
  • Köse, D. (2008). Türkçenin yabancı di̇l olarak öğreti̇mi̇nde sınavların hazırlanması ve uygulanması. Dil Dergisi, 36–47. https://doi.org/10.1501/dilder_0000000089
  • Lawshe, C. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28(4), 563–575. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x
  • Metruk, R. (2018). Ethical issues in the assessment of speaking skills. Communications - Scientific Letters of the University of Žilina, 20(1PartA), 109–114. https://doi.org/10.26552/com.c.2018.1a.101-114
  • O’Sullivan, B. (2015). Technical report: Aptis test development approach. http://www.britishcouncil.org/sites/britishcouncil.uk2/files/tech_001_barry_osullivan_aptis_test_-_v5.pdf
  • O’Sullivan, B., & Dunlea, J. (2019). Appendix H : Rating scales for speaking and writing speaking task 1. https://aptisonline.com/wp-content/uploads/2019/05/Speaking-and-Writing-Rating-Scales-aptis_general_technical_manual_v-1.0.pdf
  • Schmidt, R. C. (1997). Managing Delphi surveys using nonparametric statistical techniques. Decision Sciences, 28(3), 763–774. https://doi.org/10.1111/j.1540-5915.1997.tb01330.x
  • Şimşek, A. (2022). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde konuşma becerisine yönelik biçimlendirici değerlendirme temelli dereceli puanlama anahtarı geliştirme çalışması (B2 ve C1 düzeyi için). [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Kocaeli Üniversitesi.
  • Stevens, D. D., & Levi, A. J. (2005). Introduction to rubrics: An assessment tool to save grading time, convey effective feedback and promote student learning. Stylus Publishing.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yorgancı, O. K. (2021). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde podcast (sesli yayın) kullanımının üretici dil becerilerine etkisi. [Yayınlanmamış doktora tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi.

Proposal of Speaking Rubrics at A1-A2 Levels in Teaching Turkish as a Second/Foreign Language

Year 2025, Volume: 11 Issue: 1, 188 - 206, 30.04.2025
https://doi.org/10.31464/jlere.1524713

Abstract

ABSTRACT: In order to observe the competence of learners in foreign language teaching, exams are prepared according to the skills that are targeted to be measured. In productive skills such as speaking and writing, individuals show written or oral performance and these performances are assessed by being interpreted by assesors. In cases where scoring keys are not used, differences can be observed between assessments and it can be difficult to explain the reasons for these differences. These differences are also seen among individuals and institutions that use different types of rubrics. Therefore, using scoring tools that are created by observing certain standards is important in terms of correctly determining the teaching process and learner competence. Therefore, starting from the initial level of A1, scoring tools should be created according to levels, skills and, if necessary, activities. In this study, it is aimed to develop rubrics that will be used in assessing the general competence of learners of Turkish as a foreign language at A1 and A2 levels and the results of the validity and reliability studies of the rubric created for this purpose were included. In addition, tests were also included to determine whether the experiences of the evaluators participating in the study affected their evaluations. As a result of the study, the rubrics provided validity and reliability tests.
Keywords: Turkish as a foreign language, speaking skills, rubrics, assessment and evaluation

References

  • Avrupa Konseyi. (2013). Diller için Avrupa ortak öneriler çerçevesi: Öğrenim, öğretim ve değerlendirme (2. baskı). TELC GmbH.
  • Ayverdi, T. (2023). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde C1 düzeyi konuşma becerisi analitik dereceli puanlama anahtarı geliştirilmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Barkaoui, K. (2010). Explaining ESL essay holistic scores: A multilevel modeling approach. Language Testing, 27(4), 515–535. https://doi.org/10.1177/0265532210368717
  • Berger, A. (2015). Validating analytic rating scales. Peter Lang. https://doi.org/10.3726/978-3-653-06183-3
  • Boylu, E. (2019). Yabancılara Türkçe öğretiminde ölçme değerlendirme uygulamaları ve standart oluşturma. [Yayınlanmamış doktora tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Boylu, E., & Başar, U. (2016). Türkçe öğretim merkezleri̇ni̇n güncel durumu ve standartlaştırılması üzeri̇ne. The Journal of Academic Social Sciences, 24(24), 309–309. https://doi.org/10.16992/asos.1042
  • Brookhart, S. M. (2013). How to create and use rubrics for formative assessment and grading. ASCD.
  • Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö., & Köklü, N. (2020). Sosyal bilimler için istatistik (24. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cambridge. (2011). Level-A2 assessing speaking performance. https://static.cambridge.org/content/id/urn:cambridge.org:id:article:S1366728920000747/resource/name/S1366728920000747sup001.pdf#page=1.00
  • Çerçi, A. (2018). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde konuşma becerisini ölçme değerlendirmede karşılaşılan sorunlar üzerine yabancılara Türkçe öğretenlerin görüşleri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 3–16. https://doi.org/10.19171/uefad.430138
  • Creswell, J. W. (2021). Karma yöntem araştırmalarına giriş (M. Sözbilir (ed.); 3. baskı). Pegem Akademi. https://doi.org/10.14527/9786053184720
  • Davis, L. (2018). Analytic, holistic, and primary trait marking scales. The TESOL Encyclopedia of English Language Teaching içinde (ss. 1–6). John Wiley & Sons, Inc. https://doi.org/10.1002/9781118784235.eelt0365
  • Deygers, B., Van Gorp, K., Luyten, L., & Joos, S. (2013). Rating scale design: A comparative study of two analytic rating scales in a task-based test. E. Galaczi & C. Weir (Ed.), Exploring language frameworks. Proceedings from the ALTE Kraków conference içinde (ss. 273–289). Cambridge University Press. https://www.alte.org/resources/Documents/SILT 36 FOR PRINT.pdf
  • Fulcher, G., & Davidson, F. (2012). The Routledge handbook of language testing. G. Fulcher & F. Davidson (Ed.), The Routledge handbook of language testing içinde. Taylor & Francis Routledge.
  • Fulcher, G., Davidson, F., & Kemp, J. (2011). Effective rating scale development for speaking tests: Performance decision trees. Language Testing, 28(1), 5–29. https://doi.org/10.1177/0265532209359514
  • Gehlbach, H., & Brinkworth, M. E. (2011). Measure twice, cut down error: A process for enhancing the validity of survey scales. Review of General Psychology, 15(4), 380–387. https://doi.org/10.1037/a0025704
  • Gwet, K. L. (2020). Her yönüyle puanlayıcılar arası güvenirlik rehberi (İ. Karakaya & H. Yürekli (ed.); F. Elkonca, G. Ceylan, İ. Karakaya, H. Yürekli, & E. C. Çorbacı (çev.)). Pegem Akademi.
  • Harsch, C., & Martin, G. (2013). Comparing holistic and analytic scoring methods: Issues of validity and reliability. Assessment in Education: Principles, Policy and Practice, 20(3), 281–307. https://doi.org/10.1080/0969594X.2012.742422
  • Jeong, H. (2015). Rubrics in the classroom: do teachers really follow them? Language Testing in Asia, 5(1). https://doi.org/10.1186/s40468-015-0013-5
  • Kocayanak, D. (2021). Yabancı dil olarak Türkçe öğretenlerin konuşma becerisini ölçme sürecine yönelik uygulamaları. [Yayınlanmamış doktora tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Kocayanak, D., & Tecelli, N. T. (2023). Yabancı dil olarak türkçe öğretiminde konuşma becerisini değerlendirme ölçütleri. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 38, 245–267. https://dergipark.org.tr/en/pub/turkiyat/issue/77208/1267689
  • Köse, D. (2008). Türkçenin yabancı di̇l olarak öğreti̇mi̇nde sınavların hazırlanması ve uygulanması. Dil Dergisi, 36–47. https://doi.org/10.1501/dilder_0000000089
  • Lawshe, C. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28(4), 563–575. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x
  • Metruk, R. (2018). Ethical issues in the assessment of speaking skills. Communications - Scientific Letters of the University of Žilina, 20(1PartA), 109–114. https://doi.org/10.26552/com.c.2018.1a.101-114
  • O’Sullivan, B. (2015). Technical report: Aptis test development approach. http://www.britishcouncil.org/sites/britishcouncil.uk2/files/tech_001_barry_osullivan_aptis_test_-_v5.pdf
  • O’Sullivan, B., & Dunlea, J. (2019). Appendix H : Rating scales for speaking and writing speaking task 1. https://aptisonline.com/wp-content/uploads/2019/05/Speaking-and-Writing-Rating-Scales-aptis_general_technical_manual_v-1.0.pdf
  • Schmidt, R. C. (1997). Managing Delphi surveys using nonparametric statistical techniques. Decision Sciences, 28(3), 763–774. https://doi.org/10.1111/j.1540-5915.1997.tb01330.x
  • Şimşek, A. (2022). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde konuşma becerisine yönelik biçimlendirici değerlendirme temelli dereceli puanlama anahtarı geliştirme çalışması (B2 ve C1 düzeyi için). [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Kocaeli Üniversitesi.
  • Stevens, D. D., & Levi, A. J. (2005). Introduction to rubrics: An assessment tool to save grading time, convey effective feedback and promote student learning. Stylus Publishing.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yorgancı, O. K. (2021). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde podcast (sesli yayın) kullanımının üretici dil becerilerine etkisi. [Yayınlanmamış doktora tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Turkish Education
Journal Section Research Articles
Authors

Günsu Taşköprü 0000-0002-9724-4698

Early Pub Date April 30, 2025
Publication Date April 30, 2025
Submission Date July 30, 2024
Acceptance Date January 8, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 11 Issue: 1

Cite

APA Taşköprü, G. (2025). İkinci/Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde A1-A2 Düzeylerinde Konuşma Puanlama Anahtarı Önerisi. Dil Eğitimi Ve Araştırmaları Dergisi, 11(1), 188-206. https://doi.org/10.31464/jlere.1524713

________________________________________________

Journal of Language Education and Research (JLERE)
Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi

https://dergipark.org.tr/en/pub/jlere

ISSN: 2149-5602
Facebook Grup
Copyright © Journal of Language Education and Research