Research Article
BibTex RIS Cite

Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğreticilerinin Kültürlerarası Duyarlılıkları: İletişim Yeterliği, Duygusal Zekâ ve Öğretmen Öz Yeterliğinin Yordayıcı Rolü

Year 2025, Volume: 11 Issue: 1, 75 - 98, 30.04.2025
https://doi.org/10.31464/jlere.1588356

Abstract

ÖZ: Bu çalışmanın amacı Türkçe öğreticilerinin kültürlerarası
duyarlılıklarında iletişim yeterliği, duygusal zekâ ve öğretmen öz
yeterliğinin yordayıcı rolünü incelemektir. Çalışma, ilişkisel tarama
desenine göre tasarlanmıştır. Çalışma grubu Türkiye’de üniversitelere
bağlı yabancı dil olarak Türkçe öğretimi yapılan kurumlarda görev
yapan 150 Türkçe öğreticisinden oluşmaktadır. Veriler Kişisel Bilgi
Formu, Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği, İletişim Yeterlilik Ölçeği,
Rotterdam Duygusal Zekâ Ölçeği ve Öğretmen Özyeterlik Ölçeği ile
toplanmıştır. Çalışmanın sonucunda Türkçe öğreticilerinin
kültürlerarası duyarlılıklarının yüksek olduğu ve iletişim yeterliği,
duygusal zekâ ve öğretmen öz yeterliklerinin kültürlerarası
duyarlılıklarını %39 yordadığı belirlenmiştir. Öğreticilerin
kültürlerarası duyarlılıkları, iletişim yeterlikleri, duygusal zekâları ve
öğretmen öz yeterlikleri arasında pozitif yönlü orta düzeyde anlamlı
ilişkiler bulunmuştur. Öğreticilerin kültürlerarası duyarlılıkları cinsiyet,
yaş, Türkçe öğretmek amacıyla yurt dışında bulunma durumlarına göre
farklılaşmazken Türkçe öğretme yılı değişkenine göre anlamlı derecede
farklılaştığı görülmüştür. Sonuçlardan hareketle öğreticilerin
kültürlerarası duyarlılıklarının geliştirilmesinde iletişim yeterliği,
duygusal zekâ ve öğretmen öz yeterliğinden yararlanılabileceği ve bu
faktörleri geliştirmeye yönelik çalışmalar yapılabileceği önerilmiştir.
Anahtar sözcükler: yabancı dil olarak Türkçe, kültürlerarası duyarlılık, iletişim yeterliği, duygusal zekâ, öğretmen öz yeterliği

References

  • Abaslı, K., & Polat, Ş. (2019). Öğrencilerin kültürlerarası duyarlılık ve kültürel zekâya ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 193-202. https://doi.org/10.18506/anemon.419526
  • Ahmad S., & Khan M. R. (2016). A study of the inter-cultural sensitivity among the faculty of English language centre of Jazan University, Saudi Arabia. International Journal of Applied Linguistics and English Literature, 5(7), 226-232. http://dx.doi.org/10.7575/aiac.ijalel.v.5n.7p.226
  • Akay, R. (2005). Kültürel kimlik ve kültürlerarası iletişim. Bilgi Dergisi, 2(11), 108-120.
  • Akcaoğlu, M. Ö., & Kayiş, A. F. (2021). Öğretmen adaylarının çokkültürlü tutum ve öz-yeterliği: Kültürlerarası duyarlılığın aracı rolü. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 50(2), 1241-1262. http://dx.doi.org/10.14812/cufej.884922
  • Akça, F., Ulutaş, E., & Yabancı, C. (2018). Investigation of teachers' self-efficacy beliefs, locus of control and intercultural sensitivities from the perspective of individual differences. Journal of Education and Learning, 7(3), 219-232. https://doi.org/10.5539/jel.v7n3p219
  • Akın, S., & Sözen-Özdoğan, S. (2021). Öğretmen eğitiminde yapıtaşı: Türkiye, Singapur ve Hong Kong’da öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi (JFES), 54(1), 269-312. https://doi.org/10.30964/auebfd.642519
  • Aksoy, A. (2016). Kültürlerarası iletişim eğitiminde öğrencilerin kültürlerarası duyarlılık gelişimi öz değerlendirmeleri üzerine bir inceleme. Selçuk İletişim, 9(3), 34-53. https://doi.org/10.18094/si.55438
  • Aydın, G. (2020). Kültür öğretiminin temel kavramları. G. Aydın (Ed.), Yabancı/ikinci dil öğretiminde kültür ve kültürel etkileşim içinde (s. 1-50). Pegem Akademi.
  • Baleghizadeh, S., & Shakouri, M. (2017). Investigating the relationship between teaching styles and teacher self-efficacy among some Iranian ESP university instructors. Innovations in Education and Teaching International, 54(4), 394-402. http://dx.doi.org/10.1080/14703297.2015.1087329
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. W. H. Freeman and Company.
  • Bayhan, N. (2023). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin çocuk haklarına ilişkin tutumları ile kültürlerarası duyarlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
  • Bayles, P. P. (2009). Assesing the intercultural sensitivity of elementary teachers in bilingual schools in Texas school district (Unpublished doctoral disserttion). Minnesota University, USA.
  • Boran, G., & Arcagök, S. (2017). Temel eğitim bölümü öğretmen adaylarının kültürlerarası duyarlılıklarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. International Journal of Innovative Approaches in Education, 1(1), 1-10. http://dx.doi.org/10.29329/ijiape.2017.84.1
  • Braskamp, L. A., Braskamp, D. C., Merrill, K. C., & Engberg, M. E. (2012). Global perspective inventory (GPI): Its purpose construction, potential uses, and psychometric characteristics. Global Perspective Institute Inc., 1-35.
  • Bulut, C., & Başbay, A. (2014). Öğretmenlerin çokkültürlü yeterlik algılarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 957-978.
  • Cangelosi, J. S. (2014). Sınıf yönetimi stratejileri (R. Hoş & M. Toprak, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Chen, G. M. (1990). Intercultural communication competence: Some perspectives of research. Howard Journal of Communication, 2(3), 243-261. https://doi.org/10.1080/10646179009359718
  • Chen, G. M., & Starosta, W. J. (1996). Intercultural communication competence: A synthesis. Communication Yearbook, 19, 353-383. https://doi.org/10.1080/23808985.1996.11678935
  • Chen, M. G. (1997). A review of the concept of intercultural sensitivity. Erişim adresi: http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED408634.pdf
  • Chen, G. M., & Starosta, W. J. (1997). A review of the concept of intercultural sensitivity. Human Communication, 1, 1-16.
  • Common European Framework of Reference for Languages [CEFR]. (2018). Common European framework of reference for languages: Learning, teaching, assessment. Council of Europe, Strasbourg. Erişim adresi: https://rm.coe.int/cefr-companion-volumewith-new-descriptors-2018/1680787989
  • Çağlayan-Yılmaz, G. (2023). Ortaokul öğretmenlerinin öğretim stilleri ve özyeterlikleri ile duygusal zekâ düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Çakıcı, D. (2017). Duygusal zekâ ve yabancı dil başarısı arasındaki ilişki üzerine bir çalışma. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 5(2), 94-104.
  • Çakmak, K. (2019). İngilizce öğretmen adaylarının duygusal zekâ, sosyal zekâ ve öz yeterlilikleri arasındaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Çam, E. (2021). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının kültürlerarası duyarlılıklarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Niğde.
  • Çapa, Y., Çakıroğlu, J., & Sarıkaya, H. (2005). Öğretmen özyeterlik ölçeği Türkçe uyarlamasının geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Bilim, 30(137), 74-81.
  • Çetinavcı, U. R. (2011). Intercultural communicative competence in English (foreign) language teaching and learning. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 1(2), 59-71.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2021). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LİSREL uygulamaları (6. bs.). Pegem Akademi.
  • Demir, A., & Açık, F. (2011). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kültürlerarası yaklaşım ve seçilecek metinlerde bulunması gereken özellikler. Türklük Bilimi Araştırmaları, 30, 51-72.
  • Demir, S., & Üstün, E. (2017). Öğretmen adaylarının kültürlerarası duyarlılık ve etnik merkezcilik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 182-204.
  • Ekici, G. (2006). Meslek lisesi öğretmenlerinin öğretmen öz-yeterlik inançları üzerine bir araştırma. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(24), 87-96.
  • Ekiz, D. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri: Yaklaşım, yöntem ve teknikler (6. bs.). Anı Yayıncılık.
  • Erdoğan, B. (2018). Sınıf öğretmenlerinin kültürlerarası duyarlılıkları ve çocuk haklarına yönelik tutumlarının incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Ford, T. N., & Quinn L. (2010). First year teacher education candidates: What are their perceptions about multicultural education? Multicultural Education, 17(4), 18-24.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (1990). How to design and evaluate research in education (8th ed.). McGraw-Hill Companies.
  • Fretheim, A. M. (2007). Assessing the intercultural sensitivity of educators in an american international school (Unpublished doctoral dissertation). University of Minnesota, USA.
  • Fritz, W., Graf, A., Henze, J., Möllenberg, A., & Chen, G. M. (2002). Measuring intercultural sensitivity in different cultural contexts. Intercultural Communication Studies, 11(2), 165- 176.
  • Gay, G. (2002). Preparing for culturally responsive teaching. Journal of Teacher Education, 53(2), 106-116.
  • Gençtürk-Erdem, E. (2022). Öğretmenlerin çokkültürlülük kapsamında barışa yönelik tutumları ve kültürlerarası duyarlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Goleman, D. (2000). İşbaşında duygusal zekâ (H. Balkara, Çev.). Varlık Yayınları.
  • Göçer, A. (2012). Dil-kültür ilişkisi ve etkileşimi üzerine. Türk Dili, 729(1), 50-57.
  • Gökberk, S. (2021). İngilizce öğretmenliği adaylarının kültürlerarası duyarlılık ile kültürlerarası iletişim yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çağ Üniversitesi, Mersin.
  • Gudykunst, W. B., & Kim, Y. Y. (1997). Communicating with strangers: An approach to intercultural communication. The McGraw-Hill Companies, Inc.
  • Günday, R., & Aycan, A. (2018). Yabancı dil öğreniminde kültürlerarası iletişim becerisi edinimi. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 6(3), 533-545. http://dx.doi.org/10.18298/ijlet.3100
  • Güner, A., & Levent, A. F. (2018). Öğretmenlerin kültürler arası duyarlılık düzeyleri ile empatik eğilimleri arasındaki ilişki: Halk eğitimi merkezi örneği. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 3(2), 968-984. https://doi.org/10.21733/ibad.471381
  • Güner, A., Güner, Z., & Levent, A. (2020). Kültürler arası duyarlılık ve empatik eğilimler: Bir derleme çalışması. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(10), 259-277.
  • Hargreaves, A. (2001). Emotional geographies of teaching. Teachers College Record, 103(6), 1056-1080. https://doi.org/10.1111/0161-4681.00142
  • Işık-Tertemiz, N., & Aslantaş, S. (2016). Çokkültürlü eğitime dayalı proje çalışmasının sınıf öğretmeni adaylarının kültürlerarası duyarlılık düzeylerine etkisi. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 7-22.
  • İlbuğa, E. U. (2010). Çokkültürlülük, ulus-ötesilik ve kültürlerarası iletişim yeterliği. Çankaya University Journal of Humanities and Social Sciences, 7, 163-180.
  • Karagöz, Y., & Kösterelioğlu, İ. (2015). İletişim becerileri değerlendirme ölçeğinin faktör analizi metodu ile geliştirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 81-97.
  • Karamehmetoğlu, M. (2017). Beden eğitimi öğretmenlerinin duygusal zekâ düzeylerinin mesleki öz yeterlik ve problem çözme becerilerini belirlemedeki rolünün incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi (11. bs.). Nobel Yayınevi.
  • Kasa-Ayten, B., & Köse, İ. (2020). Sınıf öğretmenlerinin yabancı uyruklu öğrencilere yönelik tutumları ile kültürlerarası duyarlılık düzeyleri arasındaki ilişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(14), 56-78. https://doi.org/10.29129/inujgse.790940
  • Kınay, D. E. (2024). Yabancı/ikinci dil olarak Türkçe öğretiminde kültürlerarası iletişim ve kültürlerarası duyarlılığın görünümleri (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Kim, H., & Connelly, J. (2019). Preservice teachers' multicultural attitudes, intercultural sensitivity, and their multicultural teaching efficacy. Educational Research Quarterly, 42(4), 3-20.
  • Koca, G. Ş., & Erigüç, G. (2017). İletişim yeterlilik ölçeği’nin geçerlik ve güvenilirliği. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 13(4), 789-799. https://doi.org/10.17130/ijmeb.2017433408
  • Koç-Akran, S., & Bakır, B. (2019). Öğretmenlerin duygusal zekâlarıyla öz yeterlilikleri arasındaki ilişki. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, 75, 157-173.
  • Korkut, F. (2005). Yetişkinlere yönelik iletişim becerileri eğitimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 143-149.
  • McMurray, A. A. (2007). Measuring intercultural sensitivity of international and domestic college students: The impact of international travel (Unpublished master’s thesis). University of Florida, Florida, USA.
  • Oğuz-Duran, N., & Çalışkan, B. (2020). Psikolojik iyi oluş, cinsiyet, mesleki kıdem ve okuldaki görev süresinin öğretmen kültürlerarası duyarlılığını yordamadaki rolleri. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(1), 198-218. http://dx.doi.org/10.30703/cije.560090
  • Otman, T. (2023). Devlet okullarında ve özel okullarda çalışmakta olan İngilizce öğretmenlerinin kültürlerarası duyarlılık ve etnik merkezcilik seviyelerinin karşılaştırılması: Trabzon ili örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Özdemir-Cihan, M. (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının duygusal zekâ gelişimine yönelik program geliştirilmesi ve etkililiğinin incelenmesi: Karma yöntem çalışması (Yayımlanmamış doktora tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Özyurt-Gülen, D. (2019). Kültürlerarası iletişim kapsamında yabancı dil öğretim yolu ile kültür aktarımı ve duyarlılık kazanımı: Örnek kitap incelemesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Pekaar, K. A., Bakker, A. B., Linden, D., & Born, M. (2017). Self- and other-focused emotional intelligence: development and validation of the rotterdam emotional intelligence scale (REIS). Personality and Individual Differences, 120(2018), 222-233. http://dx.doi.org/10.1016/j.paid.2017.08.045
  • Polat, T. (2001). Avrupalılık bağlamında kültür boyutuyla yabancı dil. Studien Zur Deutschen Sprache und Literatur, 13, 29-40.
  • Rengi, Ö. (2014). Sınıf öğretmenlerinin kültürel farklılık algıları ve kültürlerarası duyarlılıkları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
  • Rengi, Ö., & Polat, S. (2014). Sınıf öğretmenlerinin kültürel farklılık algıları ve kültürlerarası duyarlılıkları. Journal of World of Turks, 6(3), 135-156.
  • Robles, A. S., & González, M. E. P. (2019). Analysis of teachers’ intercultural sensitivity levels in multicultural contexts. Sustainability, 11(11), 1-12. http://dx.doi.org/10.3390/su11113137
  • Ryan, A., & Patrick, H. (2001). The classroom social environment and changes in adolescents’ motivation and engagement during middle school. American Education Research Journal, 38(2), 437-460. https://doi.org/10.3102/00028312038002437
  • Sağlam, H. (2018). Öğretmenlerin duygusal zekâları ve öz yeterlik inançları ile sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kastamonu Üniversitesi, Kastamonu.
  • Salleh, L. M. (2008). Communication competence: A Malaysian perspective. Human Communication, 11(3), 303-312.
  • Saygılı, D., & Kana, F. (2018). Yabancı dil olarak Türkçe öğreten öğretmenlerin kültürlerarası duyarlılığı. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(4), 1041-1063. https://doi.org/10.16916/aded.449622
  • Schwarzer, R., & Hallum, S. (2008). Perceived teacher self‐efficacy as a predictor of job stress and burnout: Mediation analyses. Applied Psychology, 57, 152-171. http://dx.doi.org/10.1111/j.1464-0597.2008.00359.x
  • Sezer, G. O., & Kahraman, P. B. (2017). Sınıf ve okul öncesi öğretmen adaylarının çokkültürlü eğitime yönelik tutumları ile kültürlerarası duyarlılıkları arasındaki ilişki: Uludağ Üniversitesi örneği. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 550-560. https://doi.org/10.17860/mersinefd.336742
  • Shaukat, S., & Iqbal, H. M. (2012). Teacher self-efficacy as a function of student engagement, instructional strategies and classroom management. Pakistan Journal of Social & Clinical Psychology, 9(3), 82-85.
  • Somuncuoğlu, D. (2005). Duygusal zekâ yeterliliklerinin kuramsal çerçevesi ve eğitimdeki rolü. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 269-293.
  • Sowden, C. (2007). Culture and the ‘good teacher’ in the English language classroom. ELT Journal, 61(4), 304-310. http://dx.doi.org/10.1093/elt/ccm049
  • Soylu, A., & Kaysılı, A. (2022). Öğretmenlerin kültürel açıdan duyarlı öğretim öz yeterliliklerinin değerlendirilmesi: bir uyarlama ve uygulama çalışması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 55(55), 1-30. https://doi.org/10.15285/maruaebd.857168
  • Straub, H. (1999). Designing a cross-cultural course. English Forum, 37(3), 2-9.
  • Strekalova, E. (2013). Intercultural sensitivity of teachers working with refugee children (Unpublished doctoral dissertation). State University of New York, Buffalo, USA.
  • Şakar, G. (2018). Psikolojik danışman adaylarının özgeciliklerinin, duygusal zekâ, kültürel duyarlılık ve sosyal beğenirlik açısından yordanması (Yayımlanmamış doktora tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Şengül, K., & Yaprak, N. (2022). Türkçe öğretmenlerinin kültürel değerlere duyarlılıklarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 11(4), 1665-1679.
  • Şentürk, S., & Gülbahar, B. (2023). Yabancı dil olarak Türkçe öğretmenlerinin mesleki öz yeterlikleri ile sınıftaki farklılıkları yönetme yeterlikleri arasındaki ilişki. Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi, 6(2), 223-241. https://doi.org/10.26677/TR1010.2023.1180
  • Tanrıöğen, A., & Türker, Y. (2019). Rotterdam duygusal zekâ ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47, 348-369.
  • Tekbıyık, A. (2019). İlişkisel araştırma yöntemi. H. Özmen, & O. Karamustafaoğlu (Ed.), Eğitimde araştırma yöntemleri içinde (s.163-178). Pegem Akademi.
  • Tschannen-Moran, M., & Woolfolk-Hoy, A. (2001). Teacher effıcacy: Capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17(7), 783-805. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(01)00036-1
  • Tuncay, H. (2001). Yabancı dil öğreniminde duygusal zekâ (EQ). Dil Dergisi, 106, 1-3.
  • Ugeoz, P. (2003) Kültürlerarası iletişim. Üstün Eserler Neşriyatevi.
  • Uğur, M. K. (2019). Kültürlerarası duyarlılık ile kültürel zekâ arasındaki ilişkide çokkültürlü eğitim tutumu, empatik eğilim ve tükenmişliğin aracı rolü (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi, Mersin.
  • United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization [UNESCO]. (1982, August). Mexico city declaration on cultural policies. Paper presented at the World Conference on Cultural Policies, Mexico City, the USA.
  • Uzan, M., & Kana, F. (2018). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin duygusal algı becerilerinin değerlendirilmesi. Journal of History Culture and Art Research, 7(1), 609-627. http://dx.doi.org/10.7596/taksad.v7i1.1430
  • Uztuğ, F. (2003). Halkla ilişkiler ve iletişim. T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını:1482, Açıköğretim Fakültesi Yayını No:792.
  • Ünlü, İ., & Örten, H. (2013). Öğretmen adaylarının çokkültürlülük ve çokkültürlü eğitime yönelik algılarının incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 287-302.
  • Üstüner, M., & Kış, A. (2014). The relationship between communication competence and organizational conflict: A study on head of educational supervisors. Eurasion Journal of Educational Research, 56, 1-24. http://dx.doi.org/10.14689/ejer.2014.56.5
  • Villegas, A. M., & Lucas, T. (2002). Preparing culturally responsive teachers: Rethinking the curriculum. Journal of Teacher Education, 53(1), 20-32. http://dx.doi.org/10.1177/0022487102053001003
  • Wiemann, J. M. (1977). Explication and test of a model of communicative competence. Human Communication Research, 3, 195-213. https://doi.org/10.1111/j.1468-2958.1977.tb00518.x
  • World Medical Association. (2013). World medical association declaration of Helsinki: Ethical principles for medical research involving human subjects. Jama, 310(20), 2191-2194.
  • Yıldırım, K., & Çağlayan, S. (2022). Kültürlerarası duyarlılık ölçeğinin Türkçe uyarlaması: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Sosyolojik Bağlam Dergisi, 3(2), 157-172. https://doi.org/10.52108/2757-5942.3.2.4
  • Yıldız, D., Kılıç, M. Y., & Yavuz, M. (2017). “Öğretmenlerin iletişim becerilerini değerlendirme ölçeği” geliştirme çalışması. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(1), 48- 67. https://doi.org/10.16916/aded.345518
  • Yılmaz, F., & Göçen, S. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının kültürlerarası duyarlılık hakkındaki görüşlerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(15), 373-392.
  • Zakaria, N. (2000). The effects of cross-cultural training on the acculturation process or the global workforce. International Journal of Manpower, 21(6), 492-510. http://dx.doi.org/10.1108/01437720010377837

Intercultural Sensitivity of Turkish as a Foreign Language Teachers: The Predictive Role of Communication Competence, Emotional Intelligence and Teacher Self-Efficacy

Year 2025, Volume: 11 Issue: 1, 75 - 98, 30.04.2025
https://doi.org/10.31464/jlere.1588356

Abstract

Summary: The aim of this study is to examine the predictive role of communication competence, emotional intelligence and teacher self-efficacy in the intercultural sensitivity of Turkish language teachers. The study was designed according to the relational screening design. The study group consists of 150 Turkish language teachers working in institutions affiliated with universities in Turkey where Turkish is taught as a foreign language. Data were collected using the Personal Information Form, Intercultural Sensitivity Scale, Communication Competence Scale, Rotterdam Emotional Intelligence Scale and Teacher Self-efficacy Scale. As a result of the study, it was determined that Turkish language teachers have high intercultural sensitivity and that communication competence, emotional intelligence and teacher self-efficacy predict their intercultural sensitivity by 39%. Positive moderately significant relationships were found between teachers' intercultural sensitivity, communication competence, emotional intelligence and teacher self-efficacy. While the intercultural sensitivity of the teachers did not differ according to gender, age, and whether they had been abroad to teach Turkish, it was observed that it differed significantly according to the variable of the year they had taught Turkish. Based on the results, it was suggested that communication competence, emotional intelligence and teacher self-efficacy could be used in the development of the intercultural sensitivity of the teachers and that studies could be conducted to develop these factors.

Keywords: Turkish as a foreign language, intercultural sensitivity, communication competence, emotional intelligence, teacher self-efficacy

References

  • Abaslı, K., & Polat, Ş. (2019). Öğrencilerin kültürlerarası duyarlılık ve kültürel zekâya ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 193-202. https://doi.org/10.18506/anemon.419526
  • Ahmad S., & Khan M. R. (2016). A study of the inter-cultural sensitivity among the faculty of English language centre of Jazan University, Saudi Arabia. International Journal of Applied Linguistics and English Literature, 5(7), 226-232. http://dx.doi.org/10.7575/aiac.ijalel.v.5n.7p.226
  • Akay, R. (2005). Kültürel kimlik ve kültürlerarası iletişim. Bilgi Dergisi, 2(11), 108-120.
  • Akcaoğlu, M. Ö., & Kayiş, A. F. (2021). Öğretmen adaylarının çokkültürlü tutum ve öz-yeterliği: Kültürlerarası duyarlılığın aracı rolü. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 50(2), 1241-1262. http://dx.doi.org/10.14812/cufej.884922
  • Akça, F., Ulutaş, E., & Yabancı, C. (2018). Investigation of teachers' self-efficacy beliefs, locus of control and intercultural sensitivities from the perspective of individual differences. Journal of Education and Learning, 7(3), 219-232. https://doi.org/10.5539/jel.v7n3p219
  • Akın, S., & Sözen-Özdoğan, S. (2021). Öğretmen eğitiminde yapıtaşı: Türkiye, Singapur ve Hong Kong’da öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi (JFES), 54(1), 269-312. https://doi.org/10.30964/auebfd.642519
  • Aksoy, A. (2016). Kültürlerarası iletişim eğitiminde öğrencilerin kültürlerarası duyarlılık gelişimi öz değerlendirmeleri üzerine bir inceleme. Selçuk İletişim, 9(3), 34-53. https://doi.org/10.18094/si.55438
  • Aydın, G. (2020). Kültür öğretiminin temel kavramları. G. Aydın (Ed.), Yabancı/ikinci dil öğretiminde kültür ve kültürel etkileşim içinde (s. 1-50). Pegem Akademi.
  • Baleghizadeh, S., & Shakouri, M. (2017). Investigating the relationship between teaching styles and teacher self-efficacy among some Iranian ESP university instructors. Innovations in Education and Teaching International, 54(4), 394-402. http://dx.doi.org/10.1080/14703297.2015.1087329
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. W. H. Freeman and Company.
  • Bayhan, N. (2023). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin çocuk haklarına ilişkin tutumları ile kültürlerarası duyarlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
  • Bayles, P. P. (2009). Assesing the intercultural sensitivity of elementary teachers in bilingual schools in Texas school district (Unpublished doctoral disserttion). Minnesota University, USA.
  • Boran, G., & Arcagök, S. (2017). Temel eğitim bölümü öğretmen adaylarının kültürlerarası duyarlılıklarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. International Journal of Innovative Approaches in Education, 1(1), 1-10. http://dx.doi.org/10.29329/ijiape.2017.84.1
  • Braskamp, L. A., Braskamp, D. C., Merrill, K. C., & Engberg, M. E. (2012). Global perspective inventory (GPI): Its purpose construction, potential uses, and psychometric characteristics. Global Perspective Institute Inc., 1-35.
  • Bulut, C., & Başbay, A. (2014). Öğretmenlerin çokkültürlü yeterlik algılarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 957-978.
  • Cangelosi, J. S. (2014). Sınıf yönetimi stratejileri (R. Hoş & M. Toprak, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Chen, G. M. (1990). Intercultural communication competence: Some perspectives of research. Howard Journal of Communication, 2(3), 243-261. https://doi.org/10.1080/10646179009359718
  • Chen, G. M., & Starosta, W. J. (1996). Intercultural communication competence: A synthesis. Communication Yearbook, 19, 353-383. https://doi.org/10.1080/23808985.1996.11678935
  • Chen, M. G. (1997). A review of the concept of intercultural sensitivity. Erişim adresi: http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED408634.pdf
  • Chen, G. M., & Starosta, W. J. (1997). A review of the concept of intercultural sensitivity. Human Communication, 1, 1-16.
  • Common European Framework of Reference for Languages [CEFR]. (2018). Common European framework of reference for languages: Learning, teaching, assessment. Council of Europe, Strasbourg. Erişim adresi: https://rm.coe.int/cefr-companion-volumewith-new-descriptors-2018/1680787989
  • Çağlayan-Yılmaz, G. (2023). Ortaokul öğretmenlerinin öğretim stilleri ve özyeterlikleri ile duygusal zekâ düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Çakıcı, D. (2017). Duygusal zekâ ve yabancı dil başarısı arasındaki ilişki üzerine bir çalışma. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 5(2), 94-104.
  • Çakmak, K. (2019). İngilizce öğretmen adaylarının duygusal zekâ, sosyal zekâ ve öz yeterlilikleri arasındaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Çam, E. (2021). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının kültürlerarası duyarlılıklarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Niğde.
  • Çapa, Y., Çakıroğlu, J., & Sarıkaya, H. (2005). Öğretmen özyeterlik ölçeği Türkçe uyarlamasının geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Bilim, 30(137), 74-81.
  • Çetinavcı, U. R. (2011). Intercultural communicative competence in English (foreign) language teaching and learning. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 1(2), 59-71.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2021). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LİSREL uygulamaları (6. bs.). Pegem Akademi.
  • Demir, A., & Açık, F. (2011). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kültürlerarası yaklaşım ve seçilecek metinlerde bulunması gereken özellikler. Türklük Bilimi Araştırmaları, 30, 51-72.
  • Demir, S., & Üstün, E. (2017). Öğretmen adaylarının kültürlerarası duyarlılık ve etnik merkezcilik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 182-204.
  • Ekici, G. (2006). Meslek lisesi öğretmenlerinin öğretmen öz-yeterlik inançları üzerine bir araştırma. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(24), 87-96.
  • Ekiz, D. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri: Yaklaşım, yöntem ve teknikler (6. bs.). Anı Yayıncılık.
  • Erdoğan, B. (2018). Sınıf öğretmenlerinin kültürlerarası duyarlılıkları ve çocuk haklarına yönelik tutumlarının incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Ford, T. N., & Quinn L. (2010). First year teacher education candidates: What are their perceptions about multicultural education? Multicultural Education, 17(4), 18-24.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (1990). How to design and evaluate research in education (8th ed.). McGraw-Hill Companies.
  • Fretheim, A. M. (2007). Assessing the intercultural sensitivity of educators in an american international school (Unpublished doctoral dissertation). University of Minnesota, USA.
  • Fritz, W., Graf, A., Henze, J., Möllenberg, A., & Chen, G. M. (2002). Measuring intercultural sensitivity in different cultural contexts. Intercultural Communication Studies, 11(2), 165- 176.
  • Gay, G. (2002). Preparing for culturally responsive teaching. Journal of Teacher Education, 53(2), 106-116.
  • Gençtürk-Erdem, E. (2022). Öğretmenlerin çokkültürlülük kapsamında barışa yönelik tutumları ve kültürlerarası duyarlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Goleman, D. (2000). İşbaşında duygusal zekâ (H. Balkara, Çev.). Varlık Yayınları.
  • Göçer, A. (2012). Dil-kültür ilişkisi ve etkileşimi üzerine. Türk Dili, 729(1), 50-57.
  • Gökberk, S. (2021). İngilizce öğretmenliği adaylarının kültürlerarası duyarlılık ile kültürlerarası iletişim yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çağ Üniversitesi, Mersin.
  • Gudykunst, W. B., & Kim, Y. Y. (1997). Communicating with strangers: An approach to intercultural communication. The McGraw-Hill Companies, Inc.
  • Günday, R., & Aycan, A. (2018). Yabancı dil öğreniminde kültürlerarası iletişim becerisi edinimi. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 6(3), 533-545. http://dx.doi.org/10.18298/ijlet.3100
  • Güner, A., & Levent, A. F. (2018). Öğretmenlerin kültürler arası duyarlılık düzeyleri ile empatik eğilimleri arasındaki ilişki: Halk eğitimi merkezi örneği. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 3(2), 968-984. https://doi.org/10.21733/ibad.471381
  • Güner, A., Güner, Z., & Levent, A. (2020). Kültürler arası duyarlılık ve empatik eğilimler: Bir derleme çalışması. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(10), 259-277.
  • Hargreaves, A. (2001). Emotional geographies of teaching. Teachers College Record, 103(6), 1056-1080. https://doi.org/10.1111/0161-4681.00142
  • Işık-Tertemiz, N., & Aslantaş, S. (2016). Çokkültürlü eğitime dayalı proje çalışmasının sınıf öğretmeni adaylarının kültürlerarası duyarlılık düzeylerine etkisi. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 7-22.
  • İlbuğa, E. U. (2010). Çokkültürlülük, ulus-ötesilik ve kültürlerarası iletişim yeterliği. Çankaya University Journal of Humanities and Social Sciences, 7, 163-180.
  • Karagöz, Y., & Kösterelioğlu, İ. (2015). İletişim becerileri değerlendirme ölçeğinin faktör analizi metodu ile geliştirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 81-97.
  • Karamehmetoğlu, M. (2017). Beden eğitimi öğretmenlerinin duygusal zekâ düzeylerinin mesleki öz yeterlik ve problem çözme becerilerini belirlemedeki rolünün incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi (11. bs.). Nobel Yayınevi.
  • Kasa-Ayten, B., & Köse, İ. (2020). Sınıf öğretmenlerinin yabancı uyruklu öğrencilere yönelik tutumları ile kültürlerarası duyarlılık düzeyleri arasındaki ilişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(14), 56-78. https://doi.org/10.29129/inujgse.790940
  • Kınay, D. E. (2024). Yabancı/ikinci dil olarak Türkçe öğretiminde kültürlerarası iletişim ve kültürlerarası duyarlılığın görünümleri (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Kim, H., & Connelly, J. (2019). Preservice teachers' multicultural attitudes, intercultural sensitivity, and their multicultural teaching efficacy. Educational Research Quarterly, 42(4), 3-20.
  • Koca, G. Ş., & Erigüç, G. (2017). İletişim yeterlilik ölçeği’nin geçerlik ve güvenilirliği. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 13(4), 789-799. https://doi.org/10.17130/ijmeb.2017433408
  • Koç-Akran, S., & Bakır, B. (2019). Öğretmenlerin duygusal zekâlarıyla öz yeterlilikleri arasındaki ilişki. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, 75, 157-173.
  • Korkut, F. (2005). Yetişkinlere yönelik iletişim becerileri eğitimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 143-149.
  • McMurray, A. A. (2007). Measuring intercultural sensitivity of international and domestic college students: The impact of international travel (Unpublished master’s thesis). University of Florida, Florida, USA.
  • Oğuz-Duran, N., & Çalışkan, B. (2020). Psikolojik iyi oluş, cinsiyet, mesleki kıdem ve okuldaki görev süresinin öğretmen kültürlerarası duyarlılığını yordamadaki rolleri. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(1), 198-218. http://dx.doi.org/10.30703/cije.560090
  • Otman, T. (2023). Devlet okullarında ve özel okullarda çalışmakta olan İngilizce öğretmenlerinin kültürlerarası duyarlılık ve etnik merkezcilik seviyelerinin karşılaştırılması: Trabzon ili örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Özdemir-Cihan, M. (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının duygusal zekâ gelişimine yönelik program geliştirilmesi ve etkililiğinin incelenmesi: Karma yöntem çalışması (Yayımlanmamış doktora tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Özyurt-Gülen, D. (2019). Kültürlerarası iletişim kapsamında yabancı dil öğretim yolu ile kültür aktarımı ve duyarlılık kazanımı: Örnek kitap incelemesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Pekaar, K. A., Bakker, A. B., Linden, D., & Born, M. (2017). Self- and other-focused emotional intelligence: development and validation of the rotterdam emotional intelligence scale (REIS). Personality and Individual Differences, 120(2018), 222-233. http://dx.doi.org/10.1016/j.paid.2017.08.045
  • Polat, T. (2001). Avrupalılık bağlamında kültür boyutuyla yabancı dil. Studien Zur Deutschen Sprache und Literatur, 13, 29-40.
  • Rengi, Ö. (2014). Sınıf öğretmenlerinin kültürel farklılık algıları ve kültürlerarası duyarlılıkları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
  • Rengi, Ö., & Polat, S. (2014). Sınıf öğretmenlerinin kültürel farklılık algıları ve kültürlerarası duyarlılıkları. Journal of World of Turks, 6(3), 135-156.
  • Robles, A. S., & González, M. E. P. (2019). Analysis of teachers’ intercultural sensitivity levels in multicultural contexts. Sustainability, 11(11), 1-12. http://dx.doi.org/10.3390/su11113137
  • Ryan, A., & Patrick, H. (2001). The classroom social environment and changes in adolescents’ motivation and engagement during middle school. American Education Research Journal, 38(2), 437-460. https://doi.org/10.3102/00028312038002437
  • Sağlam, H. (2018). Öğretmenlerin duygusal zekâları ve öz yeterlik inançları ile sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kastamonu Üniversitesi, Kastamonu.
  • Salleh, L. M. (2008). Communication competence: A Malaysian perspective. Human Communication, 11(3), 303-312.
  • Saygılı, D., & Kana, F. (2018). Yabancı dil olarak Türkçe öğreten öğretmenlerin kültürlerarası duyarlılığı. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(4), 1041-1063. https://doi.org/10.16916/aded.449622
  • Schwarzer, R., & Hallum, S. (2008). Perceived teacher self‐efficacy as a predictor of job stress and burnout: Mediation analyses. Applied Psychology, 57, 152-171. http://dx.doi.org/10.1111/j.1464-0597.2008.00359.x
  • Sezer, G. O., & Kahraman, P. B. (2017). Sınıf ve okul öncesi öğretmen adaylarının çokkültürlü eğitime yönelik tutumları ile kültürlerarası duyarlılıkları arasındaki ilişki: Uludağ Üniversitesi örneği. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 550-560. https://doi.org/10.17860/mersinefd.336742
  • Shaukat, S., & Iqbal, H. M. (2012). Teacher self-efficacy as a function of student engagement, instructional strategies and classroom management. Pakistan Journal of Social & Clinical Psychology, 9(3), 82-85.
  • Somuncuoğlu, D. (2005). Duygusal zekâ yeterliliklerinin kuramsal çerçevesi ve eğitimdeki rolü. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 269-293.
  • Sowden, C. (2007). Culture and the ‘good teacher’ in the English language classroom. ELT Journal, 61(4), 304-310. http://dx.doi.org/10.1093/elt/ccm049
  • Soylu, A., & Kaysılı, A. (2022). Öğretmenlerin kültürel açıdan duyarlı öğretim öz yeterliliklerinin değerlendirilmesi: bir uyarlama ve uygulama çalışması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 55(55), 1-30. https://doi.org/10.15285/maruaebd.857168
  • Straub, H. (1999). Designing a cross-cultural course. English Forum, 37(3), 2-9.
  • Strekalova, E. (2013). Intercultural sensitivity of teachers working with refugee children (Unpublished doctoral dissertation). State University of New York, Buffalo, USA.
  • Şakar, G. (2018). Psikolojik danışman adaylarının özgeciliklerinin, duygusal zekâ, kültürel duyarlılık ve sosyal beğenirlik açısından yordanması (Yayımlanmamış doktora tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Şengül, K., & Yaprak, N. (2022). Türkçe öğretmenlerinin kültürel değerlere duyarlılıklarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 11(4), 1665-1679.
  • Şentürk, S., & Gülbahar, B. (2023). Yabancı dil olarak Türkçe öğretmenlerinin mesleki öz yeterlikleri ile sınıftaki farklılıkları yönetme yeterlikleri arasındaki ilişki. Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi, 6(2), 223-241. https://doi.org/10.26677/TR1010.2023.1180
  • Tanrıöğen, A., & Türker, Y. (2019). Rotterdam duygusal zekâ ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47, 348-369.
  • Tekbıyık, A. (2019). İlişkisel araştırma yöntemi. H. Özmen, & O. Karamustafaoğlu (Ed.), Eğitimde araştırma yöntemleri içinde (s.163-178). Pegem Akademi.
  • Tschannen-Moran, M., & Woolfolk-Hoy, A. (2001). Teacher effıcacy: Capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17(7), 783-805. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(01)00036-1
  • Tuncay, H. (2001). Yabancı dil öğreniminde duygusal zekâ (EQ). Dil Dergisi, 106, 1-3.
  • Ugeoz, P. (2003) Kültürlerarası iletişim. Üstün Eserler Neşriyatevi.
  • Uğur, M. K. (2019). Kültürlerarası duyarlılık ile kültürel zekâ arasındaki ilişkide çokkültürlü eğitim tutumu, empatik eğilim ve tükenmişliğin aracı rolü (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi, Mersin.
  • United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization [UNESCO]. (1982, August). Mexico city declaration on cultural policies. Paper presented at the World Conference on Cultural Policies, Mexico City, the USA.
  • Uzan, M., & Kana, F. (2018). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin duygusal algı becerilerinin değerlendirilmesi. Journal of History Culture and Art Research, 7(1), 609-627. http://dx.doi.org/10.7596/taksad.v7i1.1430
  • Uztuğ, F. (2003). Halkla ilişkiler ve iletişim. T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını:1482, Açıköğretim Fakültesi Yayını No:792.
  • Ünlü, İ., & Örten, H. (2013). Öğretmen adaylarının çokkültürlülük ve çokkültürlü eğitime yönelik algılarının incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 287-302.
  • Üstüner, M., & Kış, A. (2014). The relationship between communication competence and organizational conflict: A study on head of educational supervisors. Eurasion Journal of Educational Research, 56, 1-24. http://dx.doi.org/10.14689/ejer.2014.56.5
  • Villegas, A. M., & Lucas, T. (2002). Preparing culturally responsive teachers: Rethinking the curriculum. Journal of Teacher Education, 53(1), 20-32. http://dx.doi.org/10.1177/0022487102053001003
  • Wiemann, J. M. (1977). Explication and test of a model of communicative competence. Human Communication Research, 3, 195-213. https://doi.org/10.1111/j.1468-2958.1977.tb00518.x
  • World Medical Association. (2013). World medical association declaration of Helsinki: Ethical principles for medical research involving human subjects. Jama, 310(20), 2191-2194.
  • Yıldırım, K., & Çağlayan, S. (2022). Kültürlerarası duyarlılık ölçeğinin Türkçe uyarlaması: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Sosyolojik Bağlam Dergisi, 3(2), 157-172. https://doi.org/10.52108/2757-5942.3.2.4
  • Yıldız, D., Kılıç, M. Y., & Yavuz, M. (2017). “Öğretmenlerin iletişim becerilerini değerlendirme ölçeği” geliştirme çalışması. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(1), 48- 67. https://doi.org/10.16916/aded.345518
  • Yılmaz, F., & Göçen, S. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının kültürlerarası duyarlılık hakkındaki görüşlerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(15), 373-392.
  • Zakaria, N. (2000). The effects of cross-cultural training on the acculturation process or the global workforce. International Journal of Manpower, 21(6), 492-510. http://dx.doi.org/10.1108/01437720010377837
There are 101 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Language Studies (Other), Turkish Education
Journal Section Research Articles
Authors

Merve Yılmaz 0009-0009-4490-8102

Bircan Eyüp 0000-0001-8061-1159

Early Pub Date April 30, 2025
Publication Date April 30, 2025
Submission Date November 20, 2024
Acceptance Date January 31, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 11 Issue: 1

Cite

APA Yılmaz, M., & Eyüp, B. (2025). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğreticilerinin Kültürlerarası Duyarlılıkları: İletişim Yeterliği, Duygusal Zekâ ve Öğretmen Öz Yeterliğinin Yordayıcı Rolü. Dil Eğitimi Ve Araştırmaları Dergisi, 11(1), 75-98. https://doi.org/10.31464/jlere.1588356

________________________________________________

Journal of Language Education and Research (JLERE)
Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi

https://dergipark.org.tr/en/pub/jlere

ISSN: 2149-5602
Facebook Grup
Copyright © Journal of Language Education and Research