ÖZ: Bu çalışmanın amacı Türkçe öğreticilerinin kültürlerarası
duyarlılıklarında iletişim yeterliği, duygusal zekâ ve öğretmen öz
yeterliğinin yordayıcı rolünü incelemektir. Çalışma, ilişkisel tarama
desenine göre tasarlanmıştır. Çalışma grubu Türkiye’de üniversitelere
bağlı yabancı dil olarak Türkçe öğretimi yapılan kurumlarda görev
yapan 150 Türkçe öğreticisinden oluşmaktadır. Veriler Kişisel Bilgi
Formu, Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği, İletişim Yeterlilik Ölçeği,
Rotterdam Duygusal Zekâ Ölçeği ve Öğretmen Özyeterlik Ölçeği ile
toplanmıştır. Çalışmanın sonucunda Türkçe öğreticilerinin
kültürlerarası duyarlılıklarının yüksek olduğu ve iletişim yeterliği,
duygusal zekâ ve öğretmen öz yeterliklerinin kültürlerarası
duyarlılıklarını %39 yordadığı belirlenmiştir. Öğreticilerin
kültürlerarası duyarlılıkları, iletişim yeterlikleri, duygusal zekâları ve
öğretmen öz yeterlikleri arasında pozitif yönlü orta düzeyde anlamlı
ilişkiler bulunmuştur. Öğreticilerin kültürlerarası duyarlılıkları cinsiyet,
yaş, Türkçe öğretmek amacıyla yurt dışında bulunma durumlarına göre
farklılaşmazken Türkçe öğretme yılı değişkenine göre anlamlı derecede
farklılaştığı görülmüştür. Sonuçlardan hareketle öğreticilerin
kültürlerarası duyarlılıklarının geliştirilmesinde iletişim yeterliği,
duygusal zekâ ve öğretmen öz yeterliğinden yararlanılabileceği ve bu
faktörleri geliştirmeye yönelik çalışmalar yapılabileceği önerilmiştir.
Anahtar sözcükler: yabancı dil olarak Türkçe, kültürlerarası duyarlılık, iletişim yeterliği, duygusal zekâ, öğretmen öz yeterliği
yabancı dil olarak Türkçe iletişim yeterliği duygusal zekâ öğretmen öz yeterliği kültürlerarası duyarlılık
Summary: The aim of this study is to examine the predictive role of communication competence, emotional intelligence and teacher self-efficacy in the intercultural sensitivity of Turkish language teachers. The study was designed according to the relational screening design. The study group consists of 150 Turkish language teachers working in institutions affiliated with universities in Turkey where Turkish is taught as a foreign language. Data were collected using the Personal Information Form, Intercultural Sensitivity Scale, Communication Competence Scale, Rotterdam Emotional Intelligence Scale and Teacher Self-efficacy Scale. As a result of the study, it was determined that Turkish language teachers have high intercultural sensitivity and that communication competence, emotional intelligence and teacher self-efficacy predict their intercultural sensitivity by 39%. Positive moderately significant relationships were found between teachers' intercultural sensitivity, communication competence, emotional intelligence and teacher self-efficacy. While the intercultural sensitivity of the teachers did not differ according to gender, age, and whether they had been abroad to teach Turkish, it was observed that it differed significantly according to the variable of the year they had taught Turkish. Based on the results, it was suggested that communication competence, emotional intelligence and teacher self-efficacy could be used in the development of the intercultural sensitivity of the teachers and that studies could be conducted to develop these factors.
Keywords: Turkish as a foreign language, intercultural sensitivity, communication competence, emotional intelligence, teacher self-efficacy
intercultural sensitivity communication competence emotional intelligence Turkish as a foreign language teacher self-efficacy
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Language Studies (Other), Turkish Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | April 30, 2025 |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | November 20, 2024 |
Acceptance Date | January 31, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 11 Issue: 1 |
________________________________________________
Journal of Language Education and Research (JLERE)
Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi
https://dergipark.org.tr/en/pub/jlere
ISSN: 2149-5602
Facebook Grup
Copyright © Journal of Language Education and Research