Yetkin bir yazma becerisinin temelini yazmanın akıcı olması oluşturur. Akıcılık, günlük dilde sıklıkla kullanılmasına rağmen el yazısında akıcılık ele alındığında net bir teknik tanımlama ve ölçüm sınırının bulunmadığı görülür. Tanımlamalarda genel olarak yazının ana dilli konuşucusunun yazdığı netlikte olup olmamasından yola çıkılır ve bir yazı örneğindeki üretim miktarının akıcılık verisini sağladığı belirtilir. Alanyazında yer alan bu bilgilerden hareketle bu çalışmada akıcı el yazısı yazma becerisi ve bu beceriyi oluşturan bileşenlerin ne olduğu (patlamalar ve duraklamalar) incelenmiştir. Ayrıca akıcı el yazısı yazma becerisinin gerçek zamanlı ölçümünün neden önemli olduğu açıklanmaya çalışılmış ve bu ölçümlerde kullanılan HandSpy yazılımına ilişkin kısa bir bilgi verilmiştir. Sonuç olarak akıcı bir el yazısı becerisi edinmek ve geliştirmenin yalnızca ilk okuma-yazma eğitimiyle sınırlandırılamayacak ve sonlandırılamayacak bir beceri olduğu söylenebilir. Bu nedenle tüm öğrencilerde bu çalışmada da değinilen gerçek zamanlı ölçümler aracılığıyla akıcı el yazısı değerlendirmelerinin yapılması ve izlenmesi, becerinin istendik düzeye ulaşması için farklı çalışmaların yapılması önemlidir.
TÜBİTAK
The development of proficient writing skills is fundamentally rooted in writing fluency. Although the concept of fluency is frequently used in everyday discourse, it becomes apparent that there is no definitive technical definition or clear boundaries for measuring handwriting fluency. Typically, definitions of fluency are predicated on whether the writing exhibits clarity comparable to that a native speaker, with the volume of written output often serving as an indicator of fluency. Drawing upon literature, this study investigates the skill of fluent handwriting and the underlying components contributing to this proficiency, such as bursts and pauses. Furthermore, the study emphasizes the significance of real-time measurement in the assessment of fluent handwriting skills and, provides a brief overview of the HandSpy software utilized for these assessments. Therefore, as highlighted in this study, for all students, and to implement various strategies to achieve the desired proficiency level. Consequently, it can be asserted that the acquisition and development of fluent handwriting is not a skill that can be solely confined or concluded during initial literacy instruction. Accordingly, it is crucial to assess and monitor fluent handwriting through real-time measurements, as emphasized in this research, across all student populations, and to conduct different studies to ensure that the skill reaches the desired level.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Applied Linguistics and Educational Linguistics, Turkish Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | April 30, 2025 |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | January 28, 2025 |
Acceptance Date | March 2, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 11 Issue: 1 |
________________________________________________
Journal of Language Education and Research (JLERE)
Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi
https://dergipark.org.tr/en/pub/jlere
ISSN: 2149-5602
Facebook Grup
Copyright © Journal of Language Education and Research