Araştırmanın amacı Türkçe dersi öğretmenlerinin okuma alışkanlıklarını etkileyen değişkenlerin neler olduğunun belirlenmesidir. Bu amaç doğrultusunda araştırmacılar tarafından hazırlanan anket ile veriler toplanmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemi ve tarama deseni kullanılarak Muş il merkezindeki katılımcılara uygun örneklem yöntemiyle ulaşılmıştır. Yapılan sıklık ve frekans analizine göre ulaşılan sonuçlar tablolaştırılmış ve bu tablolar yorumlanmıştır. Buna göre Türkçe öğretmenlerinin okuma alışkanlıkları üniversite döneminde çok yüksek olmasına rağmen meslek hayatına atıldıktan sonra öğretmenlerin çoğunun okuma alışkanlıklarında belirgin düşüş olduğu tespit edilmiştir. Bu sonuç öğretmenlerin iş yoğunluğu ve okuma için yeterli zaman bulamamaları ile ilişkilendirilmiştir. Türkçe öğretmenlerinin okuma alışkanlıklarının öğrencilerin okuma alışkanlığı üzerinde etkisi olduğu düşünüldüğünden bu durumun öğrencilerin okuma alışkanlıkları üzerindeki olası etkileri tartışılmıştır. Bu tartışmalara ışığında öğretmenlerin okuma alışkanlığına gereken önem vermediği görülmektedir. Bunun nedeni ise öğretmenlerin programda okuma öğretimine yeterli önemin verilmediğine ilişkin düşünceleri ile ilişkilendirilmiştir. Ulaşılan sonuçlara göre araştırmalarda iş yoğunluğu, zaman bulamama, teknolojik aletlerin engel olması gibi sorunlar nedeniyle okuma imkanları ve zamanları yeterli olmayan Türkçe öğretmenlerinin bu sorunlarının çözüm yolları üzerinde durulması gerektiği önerilmiştir.
Anahtar Sözcükler: Değişken, Okuma alışkanlığı, Türkçe öğretmeni
The aim of the study is to determine the variables that affect the reading habits of Turkish lesson teachers. Data were collected through a questionnaire prepared by the researchers for this purpose. Using the quantitative research method and survey design, participants in the central district of Muş were reached through a purposive sampling method. Results obtained from frequency and percentage analyses were presented in tables and interpreted accordingly. The findings indicate that while Turkish language teachers' reading habits were very high during their university years, a significant decline was observed after they began their professional careers. This decline is associated with teachers' workload and lack of sufficient time for reading. Considering that Turkish language teachers' reading habits are believed to influence students' reading habits, the potential impacts of this situation on students' reading behaviors were discussed. Based on these discussions, it is evident that teachers do not give sufficient importance to reading habits. This is attributed to their belief that reading instruction is not adequately emphasized in the curriculum. According to the findings, it is recommended to focus on solutions to the problems faced by Turkish teachers, such as workload, lack of time, and technological distractions, which limit their opportunities and time for reading.
Keywords: Variable, Reading habit, Turkish language teacher.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Applied Linguistics and Educational Linguistics |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | April 30, 2025 |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | March 6, 2025 |
Acceptance Date | April 28, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 11 Issue: 1 |
________________________________________________
Journal of Language Education and Research (JLERE)
Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi
https://dergipark.org.tr/en/pub/jlere
ISSN: 2149-5602
Facebook Grup
Copyright © Journal of Language Education and Research