İnfografikler, bilgi ile görseli birleştirerek karmaşık bilgileri basit ve anlaşılır hâle getiren materyallerdir. İlk kez Maarif Model-Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda (2024) metin türü olarak yer almıştır. Öğrenmeyi kolaylaştırarak kalıcı hâle getirmesi ve ilgi çekici olması eğitim öğretim sürecinde tercih edilmesini sağlamıştır. Bu çalışmada Türkçe Dersi Öğretim Programı (2024) ve Türkçe ders kitabı infografiklere yer verilmesi bakımından incelenmiştir. Yapılan çalışmayla infografik kullanımı, infografik kullanımının Türkçe eğitiminde hedeflenen öğrenme çıktılarının gerçekleştirilmesinde sağladığı avantajları, değer aktarımı, okuryazarlık ve sosyal duygusal öğrenme becerileri kazandırmadaki rolünü ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi çerçevesinde doküman inceleme tekniği kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde betimsel analize başvurulmuştur. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin infografik kullanmasına ve hazırlamasına önem verildiği; konuşma ve yazma becerisine yönelik öğrenme çıktılarının kazandırılmasında infografiklerden yararlanıldığı tespit edilmiştir. Sağlıklı yaşam, temizlik, mahremiyet ve sorumluluk gibi değerlerin aktarımına; bilgi okuryazarlığı, dijital okuryazarlık, görsel okuryazarlık, kültür okuryazarlığı ve veri okuryazarlığı becerilerinin geliştirilmesine yönelik çalışmalara yer verildiği saptanmıştır. Araştırmanın sonuçlarından hareketle iş birliği, güvenli internet kullanımı ve görsel okuma becerisinin desteklenmesini içeren önerilerde bulunulmuştur.
Infographics are materials that combine information and visuals to simplify and clarify complex content. They were first included as a text type in the Maarif Model-Turkish Course Curriculum (2024). By facilitating learning, making it more permanent, and engaging, they have become a preferred tool in the educational process. In this study, the Turkish Course Curriculum (2024) and the Turkish textbook were examined in terms of their inclusion of infographics. The aim of the study was to highlight the use of infographics, the advantages of using infographics in achieving the intended learning outcomes in Turkish education, their role in transferring values, literacy, and developing social-emotional learning skills. The research followed a qualitative research method, using a document analysis technique. Descriptive analysis was used in the analysis of the data collected. As a result of the study, it was found that students are encouraged to use and create infographics, and that infographics are utilized to achieve learning outcomes related to speaking and writing skills. It was also determined that studies aimed at the transmission of values such as healthy living, hygiene, privacy, and responsibility were included, as well as activities to develop information literacy, digital literacy, visual literacy, cultural literacy, and data literacy skills. Based on the findings of the research, suggestions were made to support collaboration, safe internet use, and visual reading skills.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 3, 2025 |
Submission Date | March 21, 2025 |
Acceptance Date | May 25, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 2 |