This research examines the digital inequalities that visually impaired students studying at universities encounter in accessing information. Semi-structured in-depth interviews were conducted with 16 visually impaired students and 3 teachers from state and foundation universities. The main purpose of the study is to determine the difficulties these students experience when using information and communication technologies and to offer solution suggestions. The focus of the study is particularly on access barriers encountered in university libraries and digital platforms. The results show that current services are inadequate to meet the needs of visually impaired students and that there are deficiencies in digital accessibility. In this context, the study aims to raise awareness about the equality and participation of disabled individuals and to offer concrete solution suggestions.
Bu araştırma, üniversitelerde öğrenim gören görme engelli öğrencilerin bilgiye erişimde karşılaştıkları dijital eşitsizlikleri incelemektedir. Devlet ve Vakıf üniversitelerinden 16 görme engelli öğrenci ve 3 öğretmenle yarı yapılandırılmış derinlemesine mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın temel amacı, bu öğrencilerin bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanırken yaşadıkları zorlukları belirlemek ve çözüm önerileri sunmaktır. Özellikle üniversite kütüphaneleri ve dijital platformlarda karşılaşılan erişim engelleri araştırmanın odak noktasını oluşturmaktadır. Sonuçlar, mevcut hizmetlerin görme engelli öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılamada yetersiz kaldığını ve dijital erişilebilirlik konusunda eksiklikler bulunduğunu göstermektedir. Bu bağlamda, çalışma engelli bireylerin eşitlik ve katılımı konusunda farkındalık yaratmayı ve somut çözüm önerileri sunmayı hedeflemektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Cultural Studies (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | May 27, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | December 25, 2024 |
Acceptance Date | March 2, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 1 |
JOEEP is published as two issues per year June and December and all publication policies and processes are conducted according to the international standards. JOEEP accepts and publishes the research articles in the fields of economics, political economy, fiscal economics, applied economics, business economics, labour economics and econometrics. JOEEP, without depending on any institution or organization, is a non-profit journal that has an International Editorial Board specialist on their fields. All “Publication Process” and “Writing Guidelines” are explained in the related title and it is expected from authors to Show a complete match to the rules. JOEEP is an open Access journal.