This study aims to determine the factors affecting the valuation of modern software companies. In this direction, an analysis was carried out on 97 companies traded on NASDAQ and operating in the software industry. To determine the necessary data within the scope of the study, a set of questions was first created and the content analysis method, one of the qualitative research methods, was used to reach the answers to these questions. In this process, the official websites, annual reports, financial reports and sustainability reports of the identified companies were analyzed in detail. In the analysis phase of the research, the multiple linear regression method was applied. According to the findings of the analysis, it was determined that the increase in the number of employees, engineer staff, technological competence, intangible fixed assets, staff development quality, growth strategy, risk management activities, donation and social responsibility activities, sales growth and net profit increase, which are among the independent variables, significantly affect the value of software companies.
Bu çalışmada, modern yazılım firmalarının değerlemesini etkileyen faktörlerin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Bu doğrultuda, NASDAQ’da işlem gören ve yazılım sektöründe faaliyet gösteren 97 şirket üzerinde bir analiz gerçekleştirilmiştir. Çalışma kapsamında gerekli verilerin tespit edilmesi amacıyla öncelikle bir soru seti oluşturulmuş ve bu soruların yanıtlarına ulaşmak için nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Bu süreçte, belirlenen şirketlerin resmi internet siteleri, faaliyet raporları, finansal raporları ve sürdürülebilirlik raporları detaylı bir şekilde incelenmiştir. Araştırmanın analiz aşamasında ise çoklu doğrusal regresyon yöntemi uygulanmıştır. Analiz bulgularına göre, bağımsız değişkenler arasında yer alan çalışan sayısındaki artış, mühendis kadrosu, teknolojik yetkinlik, maddi olmayan duran varlıklar, personel gelişim kalitesi, büyüme stratejisi, risk yönetimi çalışmaları, bağış ve sosyal sorumluluk faaliyetleri, satış büyümesi ve net kâr artışı gibi unsurların yazılım firmalarının değerini anlamlı bir şekilde etkilediği belirlenmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Finance |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | June 11, 2025 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | February 14, 2025 |
Acceptance Date | June 11, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 1 |
JOEEP is published as two issues per year June and December and all publication policies and processes are conducted according to the international standards. JOEEP accepts and publishes the research articles in the fields of economics, political economy, fiscal economics, applied economics, business economics, labour economics and econometrics. JOEEP, without depending on any institution or organization, is a non-profit journal that has an International Editorial Board specialist on their fields. All “Publication Process” and “Writing Guidelines” are explained in the related title and it is expected from authors to Show a complete match to the rules. JOEEP is an open Access journal.