Research Article
BibTex RIS Cite

Vegan Gastronomy on Instagram: Representation of Gastronomic Identities through the #Veganfood Hashtag

Year 2025, Volume: 6 Issue: 1, 19 - 30, 28.06.2025
https://doi.org/10.58768/joinntt.1642646

Abstract

This study aims to examine how posts shared on Instagram with the "#veganfood" hashtag reflect individuals' gastronomic identities. Utilizing a content analysis method, 150 popular posts prominently featured by Instagram's algorithm under the #veganfood hashtag were selected and classified into three categories: main dishes, desserts, and snacks. Parameters such as post type (photo or reels), number of likes, comments, sharing rates, and aesthetic elements were evaluated. Engagement rates were analyzed using a standard formula calculated based on likes and comments. The findings revealed that dessert-related content achieved the highest engagement rates due to visual aesthetic elements, while reels garnered more interest compared to photo-based posts. Additionally, the use of hashtags and descriptive captions was found to be effective in increasing engagement rates. Ultimately, vegan food posts play a significant role in expressing gastronomic identity and in disseminating veganism within the digital environment.

References

  • Akbulut, B. A., & Yazıcıoğlu, İ. (2020). Destinasyon markası oluşumunda gastronomik kimlik ve imaj: Konya örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(1), 100-120. https://doi.org/10.26677/TR1010.2020.302
  • Araujo, T., Neijens, P., & Vliegenthart, R. (2017). Getting the word out on Twitter: The role of influential users in digital engagement. International Journal of Advertising, 36(1), 496-513.
  • Baycar, A. (2022). Yerel gastronomik kimlik oluşum unsuru olarak gastronomi müzeleri: Safranbolu Türk Kahve Müzesi örneği. Aydın Gastronomy, 6(2), 119-136.
  • Demirel, G., & Karanfiloğlu, M. (2020). Sosyal Medyada Yemek Fotoğraflarının Kimlik İnşası Bağlamında Tüketimi: Instagram Örneği. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(34), 236-259.
  • Elo, S., & Kyngäs, H. (2008). The qualitative content analysis process. Journal of Advanced Nursing, 62(1), 107–115.
  • Erdoğan, Z., & Gürbüz, E. (2023). Vegan tüketim uygulamaları üzerinde sürdürülebilirlik yaklaşımı. Pazarlama Ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 16(3), 697-730.
  • Hjalager, A.-M., & Richards, G. (2002). Tourism and Gastronomy. Routledge.
  • Hsieh, H.-F., & Shannon, S. E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative Health Research, 15(9), 1277–1288.
  • Huang, Z., & Benyoucef, M. (2015). User preferences for social commerce: A content analysis approach. Information & Management, 52(2), 165-176.
  • Krippendorff, K. (2004). Content analysis: An introduction to its methodology (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • McCay-Peet, L., & Quan-Haase, A. (2016). What is social media and what questions can social media research help us answer? In The SAGE Handbook of Social Media Research Methods. SAGE Publications.
  • Özdemir, S. (2019). Sosyal medyada yemek paylaşımı: Kültürel bir değişim analizi. Anadolu Akademi. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/anadoluakademi/issue/47554/600658
  • Pilař, L., Pilařová, L., Chalupová, M., Kvasničková Stanislavská, L., & Pitrová, J. (2022). Food Bloggers on the Twitter Social Network: Yummy, Healthy, Homemade, and Vegan Food. Foods, 11(18), 2798.
  • Pranoto, I. Y., & Darmaningtyas, N. (2020). Measurement of engagement rate on Instagram for business marketing (Case study MSME of dowry in Jember). Proceedings of the International Conference on Information Technology and Business. Retrieved from https://sipora.polije.ac.id/
  • Tekten Aksürmeli, Z. S., & Beşirli, H. (2019). Vegan kimliğin oluşumu: Vegan olmak ve vegan kalmak. Akademik Hassasiyetler, 6(12), 223-249.
  • Tiggemann, M., & Zaccardo, M. (2018). "Strong is the new skinny": A content analysis of fitspiration images on Instagram. Body Image, 25, 59-64.
  • Uçan Kayaalp, B. (2023). Veganizm ve gastronomi. IV. International Gastronomy Tourism Studies Congress, 19-21 Eylül, Nevşehir HBV Üniversitesi, Nevşehir, ss. 374-422.
  • Zellner, D. A., Lappas, C. M., & Kanodia, R. N. (2010). Cueing virtue as a substitute for eating vegetables: Undergraduates consume more soda and less healthy food at a meal. Appetite, 55(2), 343–346.

Instagram’da Vegan Gastronomi: #Veganfood Etiketi ile Gastronomik Kimliklerin Yansıtılması

Year 2025, Volume: 6 Issue: 1, 19 - 30, 28.06.2025
https://doi.org/10.58768/joinntt.1642646

Abstract

Bu çalışma Instagram’da "#veganfood" etiketiyle paylaşılan gönderilerin bireylerin gastronomik kimliklerini nasıl yansıttıklarını incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. İçerik analizi yöntemiyle Instagram algoritmasının veganfood etiketi ile paylaşılmış popüler gönderiler arasında öne çıkardığı 150 gönderi seçilerek ana yemek, tatlı ve aperatifler olarak sınıflandırılmıştır. Gönderi türü (fotoğraf, reels), beğeni ve yorum sayıları, paylaşım oranları ve estetik unsurlar gibi parametreler değerlendirilmiştir. Etkileşim oranları ise beğeni ve yorum sayılarına dayalı olarak hesaplanan standart bir formülle analiz edilmiştir. Bulgular, tatlı içeriklerin görsel estetik unsurları nedeniyle en yüksek etkileşim oranlarına sahip olduğunu, reels paylaşımlarının ise fotoğraf içeriklerine kıyasla daha fazla ilgi gördüğünü ortaya koymuştur. Ayrıca etiket kullanımı ve açıklama metinlerinin etkileşim oranlarını artırmada etkili olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak vegan yemek paylaşımlarının gastronomik kimlik ifadesi ve veganizmin dijital ortamda yayılmasında önemli bir rol oynadığı belirlenmiştir.

References

  • Akbulut, B. A., & Yazıcıoğlu, İ. (2020). Destinasyon markası oluşumunda gastronomik kimlik ve imaj: Konya örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(1), 100-120. https://doi.org/10.26677/TR1010.2020.302
  • Araujo, T., Neijens, P., & Vliegenthart, R. (2017). Getting the word out on Twitter: The role of influential users in digital engagement. International Journal of Advertising, 36(1), 496-513.
  • Baycar, A. (2022). Yerel gastronomik kimlik oluşum unsuru olarak gastronomi müzeleri: Safranbolu Türk Kahve Müzesi örneği. Aydın Gastronomy, 6(2), 119-136.
  • Demirel, G., & Karanfiloğlu, M. (2020). Sosyal Medyada Yemek Fotoğraflarının Kimlik İnşası Bağlamında Tüketimi: Instagram Örneği. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(34), 236-259.
  • Elo, S., & Kyngäs, H. (2008). The qualitative content analysis process. Journal of Advanced Nursing, 62(1), 107–115.
  • Erdoğan, Z., & Gürbüz, E. (2023). Vegan tüketim uygulamaları üzerinde sürdürülebilirlik yaklaşımı. Pazarlama Ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 16(3), 697-730.
  • Hjalager, A.-M., & Richards, G. (2002). Tourism and Gastronomy. Routledge.
  • Hsieh, H.-F., & Shannon, S. E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative Health Research, 15(9), 1277–1288.
  • Huang, Z., & Benyoucef, M. (2015). User preferences for social commerce: A content analysis approach. Information & Management, 52(2), 165-176.
  • Krippendorff, K. (2004). Content analysis: An introduction to its methodology (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • McCay-Peet, L., & Quan-Haase, A. (2016). What is social media and what questions can social media research help us answer? In The SAGE Handbook of Social Media Research Methods. SAGE Publications.
  • Özdemir, S. (2019). Sosyal medyada yemek paylaşımı: Kültürel bir değişim analizi. Anadolu Akademi. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/anadoluakademi/issue/47554/600658
  • Pilař, L., Pilařová, L., Chalupová, M., Kvasničková Stanislavská, L., & Pitrová, J. (2022). Food Bloggers on the Twitter Social Network: Yummy, Healthy, Homemade, and Vegan Food. Foods, 11(18), 2798.
  • Pranoto, I. Y., & Darmaningtyas, N. (2020). Measurement of engagement rate on Instagram for business marketing (Case study MSME of dowry in Jember). Proceedings of the International Conference on Information Technology and Business. Retrieved from https://sipora.polije.ac.id/
  • Tekten Aksürmeli, Z. S., & Beşirli, H. (2019). Vegan kimliğin oluşumu: Vegan olmak ve vegan kalmak. Akademik Hassasiyetler, 6(12), 223-249.
  • Tiggemann, M., & Zaccardo, M. (2018). "Strong is the new skinny": A content analysis of fitspiration images on Instagram. Body Image, 25, 59-64.
  • Uçan Kayaalp, B. (2023). Veganizm ve gastronomi. IV. International Gastronomy Tourism Studies Congress, 19-21 Eylül, Nevşehir HBV Üniversitesi, Nevşehir, ss. 374-422.
  • Zellner, D. A., Lappas, C. M., & Kanodia, R. N. (2010). Cueing virtue as a substitute for eating vegetables: Undergraduates consume more soda and less healthy food at a meal. Appetite, 55(2), 343–346.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Gastronomy
Journal Section Research Articles
Authors

Tolga Çetinkaya 0000-0001-7134-4749

Publication Date June 28, 2025
Submission Date February 19, 2025
Acceptance Date May 16, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Çetinkaya, T. (2025). Instagram’da Vegan Gastronomi: #Veganfood Etiketi ile Gastronomik Kimliklerin Yansıtılması. Journal of New Tourism Trends, 6(1), 19-30. https://doi.org/10.58768/joinntt.1642646