The concept of sustainable gastronomy is emerging as a crucial aspect of sustainability in tourism and holds significant importance for food and beverage businesses. On one hand, it involves understanding sustainability as a fundamental aspect of product and service production processes. On the other hand, it signifies an awareness of the obligations owed to society in social, environmental, and economic contexts. At this juncture, it is essential to explore the scope and content of the activities undertaken by restaurant businesses regarding sustainable gastronomy. The primary aim of this study is to investigate the sustainability philosophies of Michelin-starred restaurants that have been awarded the Michelin Green Star, which signifies their commitment to sustainable gastronomy. To achieve this, a total of 12 social media food posts from 4 restaurants in Turkey, each holding both a Michelin Star and a Michelin Green Star, were analyzed using Barthes’ semiotic analysis approach, focusing on denotation and connotation. This analysis seeks to uncover the sustainability philosophies that underpin the culinary creations presented on their plates. The semiotic analysis indicates that restaurants with a Michelin Green Star effectively communicate their understanding of sustainability through their food visuals on social media. These visuals reflect practices such as waste and spoilage prevention, sustainable agriculture, a blend of traditional and modern presentation techniques, the use of local products, and the inclusion of dishes that represent gastronomic heritage on their menus. Consequently, these practices promote sustainability in concrete terms related to environmental, ecological, economic, and health aspects. Thus, the dishes offered to customers serve as a clear reflection of each restaurant's sustainability philosophy and its practical implementations.
Turizmde sürdürülebilirlik anlayışının bir yansıması ve devamı olarak gelişen sürdürülebilir gastronomi anlayışı yiyecek-içecek işletmeleri açısından iki taraflı bir öneme sahiptir. Bir yandan ürün ve hizmet üretim süreçleri için çok önemli olan sürdürülebilirlik anlayışı, diğer yandan sosyal, çevresel ve ekonomik olarak topluma karşı sorumluluk bilinci ile hizmet sunmayı ifade eder. Bu noktada restoran işletmelerinin sürdürülebilir gastronomi açısından gerçekleştirdiği faaliyetlerin kapsamının ve içeriğinin öğrenilmesi faydalı olacaktır. Buradan hareketle sürdürülebilir gastronomiye verdiği önemin aşikâr olduğu Michelin Yeşil Yıldızı almış olan Michelin Yıldızlı restoranların sürdürülebilirlik felsefelerinin araştırılması bu çalışmanın temel amacıdır. Bu amacı yerine getirebilmek için Michelin Yeşil Yıldızına sahip olan Türkiye’deki 4 restorana ait toplam 12 sosyal medya yemek paylaşımı Barthes’in düz anlam/yan anlama dayalı semiyotik analiz yaklaşımı ile incelenmiştir. Böylelikle birbirinden lezzetli yiyeceklerin sunulduğu tabaklarda, görünenin arkasında yatan sürdürülebilirlik felsefesinin keşfedilmesi amaçlanmıştır. Gerçekleştirilen semiyotik analizlerinden hareketle, Michelin Yeşil Yıldızı’na sahip restoranların sürdürülebilirlik anlayışlarını, sosyal medyadaki yemek görsellerinde belirgin şekilde açığa vurdukları söylenebilir. İlgili görseller, Michelin Yıldızlı restoranlarının mutfaklarında benimsedikleri atık ve israf engelleme uygulamalarını, sürdürülebilir tarım uygulamalarını, geleneksellik ile modernize sunum tekniklerinin bir arada kullanımını, yerel ürün kullanımını ve gastronomik miras niteliğindeki yemeklere menülerde yer verilmesini açıkça yansıtmaktadır. Ortaya çıkan bu pratikler somut “çevresel ve ekolojik”, “ekonomik” ve “sağlık” açısından sürdürülebilirliği de tetiklemektedir. Sonuç olarak bir restoranın sürdürülebilirlik felsefesinin ve bu felsefenin pratik uygulamalarının müşterilere sunulan tabaklara belirgin şekilde yansıdığı söylenebilir.
Sürdürülebilir Gastronomi Michelin Yıldızı Yeşil Michelin Yıldızı Restoran Semiyotik Analiz
Mersin Üniversitesi 04.04.2025 tarihli 3 nolu toplantının 75 karar sayılı raporuna göre Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kurulu tarafından uygun bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Gastronomy |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2025 |
Submission Date | May 12, 2025 |
Acceptance Date | May 29, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 6 Issue: 1 |