Unutulmaz Yerel Gıda Deneyimi, Turist Memnuniyeti ve Tekrar Ziyaret Etme Niyeti: Yabancı Turistler Özelinde Bir İnceleme
Year 2025,
Volume: 6 Issue: 1, 103 - 115, 28.06.2025
Yunus Emre Sağır
,
Özkan Süzer
Abstract
Bu araştırmada, unutulmaz yerel gıda deneyiminin turist memnuniyeti ve tekrar ziyaret etme niyetine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada betimsel araştırma türü olan genel tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli tercih edilmiştir. Veri toplama aracı olarak anket yöntemi kullanılmış, Eylül ve Kasım 2024 tarihleri arasında Türkiye’yi ziyaret eden 471 yabancı turist ile görüşme yapılarak anketler toplanmış ve veri analizi bu veri seti üzerinden gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda unutulmaz yerel gıda deneyiminin turist memnuniyetine ve tekrar ziyaret etme niyetine anlamlı ve olumlu etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Yapılan araştırma neticesinde, yerel gıdaların destinasyonlarda yalnızca bir defaya mahsus bir deneyim unsuru olarak sunulmaması, aksine sürekli güncellenen ve yenilikçi içeriklerle desteklenen, sürdürülebilir bir turizm öğesi olarak değerlendirilmesi gerektiği ifade edilebilir. Bu yaklaşım hem turist memnuniyetinin artırılması hem de destinasyon sadakatinin güçlendirilmesi açısından stratejik bir önem arz etmektedir.
References
- Aşık, N. A. (2018). Turistlerin yerel mutfak tüketim değeri boyutlarının destinasyona yönelik olumlu tutum, tavsiye etme ve tekrar ziyaret etme niyetine etkisi. Journal of Tourism ve Gastronomy Studies, 6(2), 548-562.
- Apak, Ö. C. (2024). Restoranlarda yalnız yemek yiyen müşterilerin fiziksel ve psikolojik unsur algılarının davranışsal niyetler üzerine etkisi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 35(1), 17-28.
- Ayaz, N. ve Çobanoğlu, S. (2017). Ev kadınlarının turizm amaçlı yöresel yemek üretimine bakış açıları: Bartın ili örneği. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 413-427.
- Badu‐Baiden, F. ve Kim, S. (2022). Is local food consumption memorable? Exploration of a multidimensional measurement scale to explain tourists' memorable local food consumption experiences. International Journal of Tourism Research, 24(6), 739-758.
- Baker, D. A., & Crompton, J. L. (2000). Quality, satisfaction and behavioral intentions. Annals of tourism research, 27(3), 785-804.
- Björk, P. ve Kauppinen-Räisänen, H. (2014). Culinary-gastronomic tourism–a search for local food experiences. Nutrition ve Food Science, 44(4), 294-309.
- Björk, P., & Kauppinen-Räisänen, H. (2016). Local food: a source for destination attraction. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 28(1), 177-194.
- Bayrakçı, S. ve Akdağ, G. (2016). Yerel yemek tüketim motivasyonlarının turistlerin tekrar ziyaret eğilimlerine etkisi: Gaziantep'i ziyaret eden yerli turistler üzerine bir araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 27(1), 96 – 110.
- Chen, J. V., Htaik, S., Hiele, T. M. ve Chen, C. (2017). Investigating international tourists’ intention to revisit Myanmar based on need gratification, flow experience and perceived risk. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 18(1), 25-44.
- Chi, C. G. Q. ve Qu, H. (2008). Examining the structural relationships of destination image, tourist satisfaction and destination loyalty: An integrated approach. Tourism Management, 29(4), 624-636.
- Cohen, E. ve Avieli, N. (2004). Food in tourism: Attraction and impediment. Annals of Tourism Research, 31(4), 755-778.
- Cömert, M., & Sökmen, A. (2017). Türkiye’de gastronomi turizmi: Antalya’da konaklayan turistler üzerine bir araştırma. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 14(3), 6-26.
- Çakır, M. ve Bostan, A. (2000). Turizm sektörünün ekonominin diğer sektörleri ile bağlantılarının girdi-çıktı analizi ile değerlendirilmesi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 11(2), 35-44.
- Çeşmeci, N., Çulfacı, G., ve Kılıçhan, R. (2023). Turistlerin yerel mutfak yeme eğilimleri ile unutulmaz turizm deneyimleri arasındaki ilişki: Kayseri örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 7(1), 84-105.
- Daşdemir, A., & Madenci, A. B. (2021). Gastronomi turizmi kapsamında yerel yiyecek tüketim motivasyonlarının yerli turistlerin tekrar ziyaret etme niyetlerine etkisinin belirlenmesi: Van kahvaltısı örneği. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 5(2), 155-176.
- DiPietro, R. B. ve Campbell, J. (2014). The influence of servicescape and local food attributes on pleasure and revisit intention in an upscale-casual dining restaurant. Hospitality Review, 31(4), 1.
- Erol, E. ve Ünalsoy, S. (2022). Gıda özgünlüğü, gıda kalitesi, hizmet kalitesi ve fiziksel çevrenin yöresel gıda deneyimlerinde tekrar ziyaret etme niyetine etkisi. Journal of Gastronomy, Hospitality and Travel, 5(4), 1783-1794
- Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of marketing research, 18(1), 39-50.
- Girgin, G. K. (2018). Yerel gıdaların tüketilmesine yönelik turist motivasyonlarının ölçülmesi: Antalya’da bir uygulama. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 793-810.
- Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E. (2014). Multivariate data analysis: Global perspective. Pearson Education. New Jersey: Prentice Hall.
- Hall, C. M., ve Page, S. J. (2014). The geography of tourism and recreation: Environment, place and space. Routledge.
- Haven-Tang, C., & Jones, E. (2005). Using local food and drink to differentiate tourism destinations through a sense of place: A story from Wales-dining at Monmouthshire's great table. Journal of Culinary Science & Technology, 4(4), 69-86
- Hendijani, R. (2016). Effect of food experience on tourist satisfaction: the case of Indonesia. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, 10(3), 272-282.
- Henseler, J., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2015). A new criterion for assessing discriminant validity in variance-based structural equation modeling. Journal of the academy of marketing science, 43, 115-135.
- İnan, R., Kılıç, B., & Urlu, H. (2023). Sırt çantalı gezginlerin unutulmaz yemek deneyiminin tekrar ziyaret niyeti üzerindeki etkisi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 7(2), 602-620.
- Karacaoğlu, S., ve Cankül, D. (2024). The effects of food neophobia and openness to different cultures on ethnic food consumption: The case of tourism students. Anais Brasileiros de Estudos Turísticos, 14(1)
- Karim Ab, M. S., Chua, B. L., ve Salleh, H. (2009). Malaysia as a culinary tourism destination: international tourists’ perspective. Journal of Tourism, Hospitality ve Culinary Arts, 1(3), 1-16.
- Kim, Y. G., Eves, A., ve Scarles, C. (2009). Building a model of local food consumption on trips and holidays: A grounded theory approach. International Journal of Hospitality Management, 28(3), 423-431.
- Kivela, J., ve Crotts, J. C. (2006). Tourism and gastronomy: Gastronomy's influence on how tourists experience a destination. Journal of Hospitality ve Tourism Research, 30(3), 354-377.
- Li, T. T., Liu, F. ve Soutar, G. N. (2021). Experiences, post-trip destination image, satisfaction and loyalty: A study in an ecotourism context. Journal of Destination Marketing & Management, 19, 100547.
- Nield, K., Kozak, M. ve LeGrys, G. (2000). The role of food service in tourist satisfaction. International Journal of Hospitality Management, 19(4), 375-384.
- Oh, H., Fiore, A. M., & Jeoung, M. (2007). Measuring experience economy concepts: Tourism applications. Journal of travel research, 46(2), 119-132.
- Quan, S. ve Wang, N. (2004). Towards a structural model of the tourist experience: An illustration from food experiences in tourism. Tourism Management, 25(3), 297-305.
- Pine, B. J. ve Gilmore, J. H. (1998). Welcome to the experience economy. Harvard Business Review.
- Shahzalal, M. (2016). Positive and negative impacts of tourism on culture: A critical review of examples from the contemporary literature. Journal of Tourism, Hospitality and Sports, 20(1), 30-34.
- Sims, R. (2009). Food, place and authenticity: local food and the sustainable tourism experience. Journal of sustainable tourism, 17(3), 321-336.
- Süzer, Ö. ve Doğdubay, M. (2022). Sürdürülebilir turizm hareketliliğinde yerel gıdaların önemi ve rekabet avantajı (kavramsal bir analiz). Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2), 255-269.
- Şengül, S. ve Türkay, O. (2018). Yöresel mutfak marka değeri algısının destinasyon farkındalığı ve destinasyon sadakati üzerindeki etkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(1), 223-235.
- Torusdağ, G. B., Özkan Önem, E., Sami, F. ve Kızıldemir, Ö. (2022). Yerel mutfakların gastronomi turizmi çerçevesinde değerlendirilmesi. Journal of Gastronomy, Hospitality And Travel, 66-82.
- TÜRSAB (2025). Ziyaretçi Sayıları, 2 Şubat 2025 tarihinde https://www.tursab.org.tr/turkiye-turizm-istatistikleri/ziyaretci-sayilari adresinden edinilmiştir.
- Wang, C. Y. ve Hsu, M. K. (2010). The relationships of destination image, satisfaction, and behavioral intentions: An integrated model. Journal of Travel ve Tourism Marketing, 27(8), 829-843.
- Yıldız, Ö. E. (2016). Turistik ürün olarak gastronomi. Hülya K. ve Demet B. Ö. (Ed.), Gastronomi ve Turizm içinde (s. 27-44). Ankara: Detay Yayıncılık.
- Yıldız, Z. (2011). Turizmin sektörünün gelişimi ve istihdam üzerindeki etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 3(5), 54-71.
- Yoon, Y., & Uysal, M. (2005). An examination of the effects of motivation and satisfaction on destination loyalty: a structural model. Tourism Management, 26(1), 45-56.
Memorable Local Food Experience, Tourist Satisfaction and Revisit Intention: A Study on Foreign Tourists
Year 2025,
Volume: 6 Issue: 1, 103 - 115, 28.06.2025
Yunus Emre Sağır
,
Özkan Süzer
Abstract
This study aims to examine the effects of memorable local food experiences on tourist satisfaction and revisit intention. A relational survey model, one of the general descriptive research designs, was employed for the research. Data were collected through a questionnaire administered to 471 international tourists visiting Turkiye between September and November 2024, and the analysis was conducted based on this dataset. The findings indicate that memorable local food experiences have a statistically significant and positive effect on both tourist satisfaction and revisit intention. Based on the results, it can be stated that local foods should not be presented merely as one-time experiences, but rather as sustainable tourism components supported by continuously renewed and innovative content. This approach is considered to have strategic importance in terms of enhancing tourist satisfaction and strengthening destination loyalty.
References
- Aşık, N. A. (2018). Turistlerin yerel mutfak tüketim değeri boyutlarının destinasyona yönelik olumlu tutum, tavsiye etme ve tekrar ziyaret etme niyetine etkisi. Journal of Tourism ve Gastronomy Studies, 6(2), 548-562.
- Apak, Ö. C. (2024). Restoranlarda yalnız yemek yiyen müşterilerin fiziksel ve psikolojik unsur algılarının davranışsal niyetler üzerine etkisi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 35(1), 17-28.
- Ayaz, N. ve Çobanoğlu, S. (2017). Ev kadınlarının turizm amaçlı yöresel yemek üretimine bakış açıları: Bartın ili örneği. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 413-427.
- Badu‐Baiden, F. ve Kim, S. (2022). Is local food consumption memorable? Exploration of a multidimensional measurement scale to explain tourists' memorable local food consumption experiences. International Journal of Tourism Research, 24(6), 739-758.
- Baker, D. A., & Crompton, J. L. (2000). Quality, satisfaction and behavioral intentions. Annals of tourism research, 27(3), 785-804.
- Björk, P. ve Kauppinen-Räisänen, H. (2014). Culinary-gastronomic tourism–a search for local food experiences. Nutrition ve Food Science, 44(4), 294-309.
- Björk, P., & Kauppinen-Räisänen, H. (2016). Local food: a source for destination attraction. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 28(1), 177-194.
- Bayrakçı, S. ve Akdağ, G. (2016). Yerel yemek tüketim motivasyonlarının turistlerin tekrar ziyaret eğilimlerine etkisi: Gaziantep'i ziyaret eden yerli turistler üzerine bir araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 27(1), 96 – 110.
- Chen, J. V., Htaik, S., Hiele, T. M. ve Chen, C. (2017). Investigating international tourists’ intention to revisit Myanmar based on need gratification, flow experience and perceived risk. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 18(1), 25-44.
- Chi, C. G. Q. ve Qu, H. (2008). Examining the structural relationships of destination image, tourist satisfaction and destination loyalty: An integrated approach. Tourism Management, 29(4), 624-636.
- Cohen, E. ve Avieli, N. (2004). Food in tourism: Attraction and impediment. Annals of Tourism Research, 31(4), 755-778.
- Cömert, M., & Sökmen, A. (2017). Türkiye’de gastronomi turizmi: Antalya’da konaklayan turistler üzerine bir araştırma. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 14(3), 6-26.
- Çakır, M. ve Bostan, A. (2000). Turizm sektörünün ekonominin diğer sektörleri ile bağlantılarının girdi-çıktı analizi ile değerlendirilmesi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 11(2), 35-44.
- Çeşmeci, N., Çulfacı, G., ve Kılıçhan, R. (2023). Turistlerin yerel mutfak yeme eğilimleri ile unutulmaz turizm deneyimleri arasındaki ilişki: Kayseri örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 7(1), 84-105.
- Daşdemir, A., & Madenci, A. B. (2021). Gastronomi turizmi kapsamında yerel yiyecek tüketim motivasyonlarının yerli turistlerin tekrar ziyaret etme niyetlerine etkisinin belirlenmesi: Van kahvaltısı örneği. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 5(2), 155-176.
- DiPietro, R. B. ve Campbell, J. (2014). The influence of servicescape and local food attributes on pleasure and revisit intention in an upscale-casual dining restaurant. Hospitality Review, 31(4), 1.
- Erol, E. ve Ünalsoy, S. (2022). Gıda özgünlüğü, gıda kalitesi, hizmet kalitesi ve fiziksel çevrenin yöresel gıda deneyimlerinde tekrar ziyaret etme niyetine etkisi. Journal of Gastronomy, Hospitality and Travel, 5(4), 1783-1794
- Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of marketing research, 18(1), 39-50.
- Girgin, G. K. (2018). Yerel gıdaların tüketilmesine yönelik turist motivasyonlarının ölçülmesi: Antalya’da bir uygulama. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 793-810.
- Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E. (2014). Multivariate data analysis: Global perspective. Pearson Education. New Jersey: Prentice Hall.
- Hall, C. M., ve Page, S. J. (2014). The geography of tourism and recreation: Environment, place and space. Routledge.
- Haven-Tang, C., & Jones, E. (2005). Using local food and drink to differentiate tourism destinations through a sense of place: A story from Wales-dining at Monmouthshire's great table. Journal of Culinary Science & Technology, 4(4), 69-86
- Hendijani, R. (2016). Effect of food experience on tourist satisfaction: the case of Indonesia. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, 10(3), 272-282.
- Henseler, J., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2015). A new criterion for assessing discriminant validity in variance-based structural equation modeling. Journal of the academy of marketing science, 43, 115-135.
- İnan, R., Kılıç, B., & Urlu, H. (2023). Sırt çantalı gezginlerin unutulmaz yemek deneyiminin tekrar ziyaret niyeti üzerindeki etkisi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 7(2), 602-620.
- Karacaoğlu, S., ve Cankül, D. (2024). The effects of food neophobia and openness to different cultures on ethnic food consumption: The case of tourism students. Anais Brasileiros de Estudos Turísticos, 14(1)
- Karim Ab, M. S., Chua, B. L., ve Salleh, H. (2009). Malaysia as a culinary tourism destination: international tourists’ perspective. Journal of Tourism, Hospitality ve Culinary Arts, 1(3), 1-16.
- Kim, Y. G., Eves, A., ve Scarles, C. (2009). Building a model of local food consumption on trips and holidays: A grounded theory approach. International Journal of Hospitality Management, 28(3), 423-431.
- Kivela, J., ve Crotts, J. C. (2006). Tourism and gastronomy: Gastronomy's influence on how tourists experience a destination. Journal of Hospitality ve Tourism Research, 30(3), 354-377.
- Li, T. T., Liu, F. ve Soutar, G. N. (2021). Experiences, post-trip destination image, satisfaction and loyalty: A study in an ecotourism context. Journal of Destination Marketing & Management, 19, 100547.
- Nield, K., Kozak, M. ve LeGrys, G. (2000). The role of food service in tourist satisfaction. International Journal of Hospitality Management, 19(4), 375-384.
- Oh, H., Fiore, A. M., & Jeoung, M. (2007). Measuring experience economy concepts: Tourism applications. Journal of travel research, 46(2), 119-132.
- Quan, S. ve Wang, N. (2004). Towards a structural model of the tourist experience: An illustration from food experiences in tourism. Tourism Management, 25(3), 297-305.
- Pine, B. J. ve Gilmore, J. H. (1998). Welcome to the experience economy. Harvard Business Review.
- Shahzalal, M. (2016). Positive and negative impacts of tourism on culture: A critical review of examples from the contemporary literature. Journal of Tourism, Hospitality and Sports, 20(1), 30-34.
- Sims, R. (2009). Food, place and authenticity: local food and the sustainable tourism experience. Journal of sustainable tourism, 17(3), 321-336.
- Süzer, Ö. ve Doğdubay, M. (2022). Sürdürülebilir turizm hareketliliğinde yerel gıdaların önemi ve rekabet avantajı (kavramsal bir analiz). Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2), 255-269.
- Şengül, S. ve Türkay, O. (2018). Yöresel mutfak marka değeri algısının destinasyon farkındalığı ve destinasyon sadakati üzerindeki etkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(1), 223-235.
- Torusdağ, G. B., Özkan Önem, E., Sami, F. ve Kızıldemir, Ö. (2022). Yerel mutfakların gastronomi turizmi çerçevesinde değerlendirilmesi. Journal of Gastronomy, Hospitality And Travel, 66-82.
- TÜRSAB (2025). Ziyaretçi Sayıları, 2 Şubat 2025 tarihinde https://www.tursab.org.tr/turkiye-turizm-istatistikleri/ziyaretci-sayilari adresinden edinilmiştir.
- Wang, C. Y. ve Hsu, M. K. (2010). The relationships of destination image, satisfaction, and behavioral intentions: An integrated model. Journal of Travel ve Tourism Marketing, 27(8), 829-843.
- Yıldız, Ö. E. (2016). Turistik ürün olarak gastronomi. Hülya K. ve Demet B. Ö. (Ed.), Gastronomi ve Turizm içinde (s. 27-44). Ankara: Detay Yayıncılık.
- Yıldız, Z. (2011). Turizmin sektörünün gelişimi ve istihdam üzerindeki etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 3(5), 54-71.
- Yoon, Y., & Uysal, M. (2005). An examination of the effects of motivation and satisfaction on destination loyalty: a structural model. Tourism Management, 26(1), 45-56.