Orman Okulu Uygulamalarının Uygulayıcı Öğretmenlerce Değerlendirilmesi
Year 2025,
Volume: 10 Issue: 1, 75 - 97, 30.06.2025
Dilan Kaya Durna
,
Meltem Akın Kösterelioğlu
Abstract
Bu çalışmada ülkemizde bulunan orman okullarında görev yapmakta olan öğretmenlerin okullarında yapılan uygulamalara ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji kullanılmıştır. Çalışmanın çalışma grubunu 2022-2023 eğitim öğretim yılında Türkiye’de bulunan orman okullarında görev yapan farklı branşlardaki 17 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin orman okullarında yürüttükleri uygulamalara yönelik görüşleri alınmış ve alt problemlere ilişkin olarak kodlamalar oluşturularak tablolar halinde sunulmuştur. Bulgular değerlendirildiğinde öğretmenlerin görüşlerinin; uygulamalarını sınıf/okul içerisinde yapılan uygulamalardan farklı kılan özelliğin en çok yaparak-yaşayarak kalıcı öğrenme ve doğa ile temas ederek öğrenme sağladığını; uygulamalarda en çok karşılaştıkları sorunların, malzeme temininde yaşanan aksaklıklar olduğunu; uygulamalarında en çok karşılaştıkları risklere ilişkin olarak açık alanda/ormanda yaralanma riski; uygulamalarında en çok kullandıkları araç-gereç/materyallerin doğadaki canlı varlıklar, doğal materyaller şeklinde olduğunu; uygulamalarının öğrencilere en çok sağladığı yararlarla ilgili olarak yaparak yaşayarak öğrenme; uygulamalarında en çok yapmayı düşündükleri yenilikler/farklılıklara ilişkin olarak farklı alanlarda yeni etkinlikler geliştirmek ve son olarak öğretmenleri orman okulunda çalışmaya teşvik eden nedenlere ilişkin olarak ise doğaya ve tarımsal üretime ilgilerinin olması şeklinde sonuçlara ulaşılmıştır.
References
- Arslan, E. (2022). "Nitel araştırmalarda geçerlilik ve güvenilirlik", Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (51), 395-407. https://doi.org/10.30794/pausbed.1116878
- Aydın, Y., ve Aykırı, K. (2023). Hayat Bilgisi Öğretiminde Orman Okulunun Rolü Üzerine Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri. E-International Journal of Educational Research, 14(4), 320-324. https://doi.org/10.19160/e-ijer.1294534
- Aykırı, K., ve Aydın, Y. (2023). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Orman Okulunun Rolü Üzerine Öğretmen Deneyimleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (57), 2176-2202. https://doi.org/10.19160/e-ijer.1294534
- Baltacı, A. (2017). Nitel veri analizinde Miles-Huberman modeli. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 1-14.
- Bilici, C. S. (2019). Fenomenolojik araştırma (olgubilim) yöntemi. İçinde H. Özmen & O. Karamustafaoğlu (Eds.), Eğitimde Araştırma Yöntemleri. (ss. 55-80). Pegem Akademi.
- Buldur, A. (2023). Orman Okuluna Devam Eden Çocukların Çevreye Yönelik Tutum ve Farkındalıkları. Eğitim Bilim ve Araştırma Dergisi, 4(2), 293-310. https://doi.org/10.54637/ebad.1273141
- Demirer, K., Kahya, İ. ve Karasu, C. (2023). Çocuk hakları perspektifinden orman okulu eğitiminin önemi. Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu Akademik Dergisi, 6 (11), 117-136. https://doi.org/10.59162/tihek.1300397
- Edeş, H. (2022). Orman okulu yaklaşımı eğitimi alan okul öncesi öğretmenlerinin mesleki yeterliklerine ilişkin algı düzeylerinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Maltepe Üniversitesi.
- Erşan, Ş., ve Erşan, M.N. (2022). Alternatif bir eğitim modeli olarak Orman Okulları. S. Karabatak İçinde, Eğitim&Bilim 2022-II (s.117-132). Sinop: Efe Akademi.
- Forest School Association (2016). Forest School Association. https://forestschoolassociation.org/what-is-forest-school/
- Frances Harris (2017). The nature of learning at forest school: practitioners' perspectives’, Education 3-13, 45 (2), 272-291. https://doi.org/10.1080/03004279.2015.1078833
- Harris, F. (2018). Outdoor learning spaces: The case of forest school. Area, 50(2), 222-231. https://doi.org/10.1111/area.12360
- Kabar, E. (2022). Farklı ülkelerde orman okullarının çocuğun gelişimine etkisi ve öğretmenin rolü ile ilgili öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. KTO Karatay Üniversitesi.
- Kanyılmaz Canlı, E. S. (2022). Orman okulu temelli prososyal destek programının 4-6 yaş çocuklarının prososyal davranışlarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi.
- Kanyılmaz Canlı, E. S., ve Temel, F. (2022). Bir orman okulu uygulamasının değerlendirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (62), 431-454. https://doi.org/10.21764/maeuefd.1040654
- Konoralp, E. (2024). Türkiye’de orman okulları uygulamalarının eğitim felsefesi ve pedagojik etkileri. Ulusal Toplum ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(3), 1-20. https://ulusalteb.com/index.php/pub/article/view/9
- Koyuncu, M. (2019). Okul öncesi eğitimde alternatif yaklaşım: Orman okullarında öğretmen, veli ve yönetici görüşlerinin incelenmesi Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Yıldırım Beyazıt Üniversitesi.
- Maynard, T. (2007). Forest schools in great britain: An initial exploration. Contemporary Issues in Early Childhood, 8(4), 320-331. https://journals.sagepub.com/doi/10.2304/ciec.2007.8.4.320
- O'Brien, L. (2009). Learning outdoors: the Forest School approach. Education 3–13, 37(1), 45-60.
- Palaz, T., ve Çepni, O. (2021). Çevre eğitiminde okul dışı öğrenme ortamları. İçinde H. Tokcan & Y. Topkaya (Eds), Çevre Eğitimi. (ss. 323-345). Pegem Akademi
- Paslı, A.M. (2019). Doğal çevre, kent ve çocuk İlişkisini yeniden kurmak: İskandinavya’da doğa temelli eğitim ve İsveç orman okulu örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul Şehir Üniversitesi.
- Tekindal, M., ve Uğuz Arsu, Ş. (2020). Nitel araştırma yöntemi olarak fenomenolojik yaklaşımın kapsamı ve sürecine yönelik bir derleme. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 20 (1), 153- 182. https://dergipark.org.tr/tr/pub/uobild/issue/58856/813813
- The Early Years Blog (2023). Forest Schools: A philosophy of child led learning: https://novakdjokovicfoundation.org/forest-schools-child-led-learning/
- Yalçın, F., ve Erden, F. T. (2021). Açık hava oyunları üzerine kültürlerarası bir çalışma: Öğretmenlerin inanç ve uygulamaları. Eğitim ve Bilim, 46(206), 131-159. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2021.9640
- Yıldırım, A., ve Simsek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. bs). Seçkin Yayınları.
Evaluation of Forest School Practices by Practitioner Teachers
Year 2025,
Volume: 10 Issue: 1, 75 - 97, 30.06.2025
Dilan Kaya Durna
,
Meltem Akın Kösterelioğlu
Abstract
In this study, it is aimed to determine the opinions of teachers working in forest schools in our country about the practices carried out in their schools. The study was conducted using phenomenology, one of the qualitative research methods. The study group of the study consisted of 17 teachers from different branches working in forest schools in Turkey in the 2022-2023 academic year. As a result of the research, the opinions of the teachers about the practices they carried out in forest schools were taken and coding was created and presented in tables regarding the sub-problems. When the findings are evaluated, it is seen that the opinions of the teachers; the feature that makes their practices different from the practices carried out in the classroom/school is that they provide permanent learning by doing-living and learning by contacting with nature; the most common problems they encounter in their practices are the problems encountered in the supply of materials; the most common risks they encounter in their practices are the risk of injury in the open field/forest; the most common tools/materials they use in their practices are living beings in nature and natural materials; the most common benefits of their practices for students are learning by doing and experiencing; the most common innovations/differences they think of doing in their practices are developing new activities in different areas; and finally, the reasons that encourage teachers to work in forest schools are that they are interested in nature and agricultural production.
References
- Arslan, E. (2022). "Nitel araştırmalarda geçerlilik ve güvenilirlik", Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (51), 395-407. https://doi.org/10.30794/pausbed.1116878
- Aydın, Y., ve Aykırı, K. (2023). Hayat Bilgisi Öğretiminde Orman Okulunun Rolü Üzerine Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri. E-International Journal of Educational Research, 14(4), 320-324. https://doi.org/10.19160/e-ijer.1294534
- Aykırı, K., ve Aydın, Y. (2023). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Orman Okulunun Rolü Üzerine Öğretmen Deneyimleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (57), 2176-2202. https://doi.org/10.19160/e-ijer.1294534
- Baltacı, A. (2017). Nitel veri analizinde Miles-Huberman modeli. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 1-14.
- Bilici, C. S. (2019). Fenomenolojik araştırma (olgubilim) yöntemi. İçinde H. Özmen & O. Karamustafaoğlu (Eds.), Eğitimde Araştırma Yöntemleri. (ss. 55-80). Pegem Akademi.
- Buldur, A. (2023). Orman Okuluna Devam Eden Çocukların Çevreye Yönelik Tutum ve Farkındalıkları. Eğitim Bilim ve Araştırma Dergisi, 4(2), 293-310. https://doi.org/10.54637/ebad.1273141
- Demirer, K., Kahya, İ. ve Karasu, C. (2023). Çocuk hakları perspektifinden orman okulu eğitiminin önemi. Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu Akademik Dergisi, 6 (11), 117-136. https://doi.org/10.59162/tihek.1300397
- Edeş, H. (2022). Orman okulu yaklaşımı eğitimi alan okul öncesi öğretmenlerinin mesleki yeterliklerine ilişkin algı düzeylerinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Maltepe Üniversitesi.
- Erşan, Ş., ve Erşan, M.N. (2022). Alternatif bir eğitim modeli olarak Orman Okulları. S. Karabatak İçinde, Eğitim&Bilim 2022-II (s.117-132). Sinop: Efe Akademi.
- Forest School Association (2016). Forest School Association. https://forestschoolassociation.org/what-is-forest-school/
- Frances Harris (2017). The nature of learning at forest school: practitioners' perspectives’, Education 3-13, 45 (2), 272-291. https://doi.org/10.1080/03004279.2015.1078833
- Harris, F. (2018). Outdoor learning spaces: The case of forest school. Area, 50(2), 222-231. https://doi.org/10.1111/area.12360
- Kabar, E. (2022). Farklı ülkelerde orman okullarının çocuğun gelişimine etkisi ve öğretmenin rolü ile ilgili öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. KTO Karatay Üniversitesi.
- Kanyılmaz Canlı, E. S. (2022). Orman okulu temelli prososyal destek programının 4-6 yaş çocuklarının prososyal davranışlarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi.
- Kanyılmaz Canlı, E. S., ve Temel, F. (2022). Bir orman okulu uygulamasının değerlendirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (62), 431-454. https://doi.org/10.21764/maeuefd.1040654
- Konoralp, E. (2024). Türkiye’de orman okulları uygulamalarının eğitim felsefesi ve pedagojik etkileri. Ulusal Toplum ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(3), 1-20. https://ulusalteb.com/index.php/pub/article/view/9
- Koyuncu, M. (2019). Okul öncesi eğitimde alternatif yaklaşım: Orman okullarında öğretmen, veli ve yönetici görüşlerinin incelenmesi Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Yıldırım Beyazıt Üniversitesi.
- Maynard, T. (2007). Forest schools in great britain: An initial exploration. Contemporary Issues in Early Childhood, 8(4), 320-331. https://journals.sagepub.com/doi/10.2304/ciec.2007.8.4.320
- O'Brien, L. (2009). Learning outdoors: the Forest School approach. Education 3–13, 37(1), 45-60.
- Palaz, T., ve Çepni, O. (2021). Çevre eğitiminde okul dışı öğrenme ortamları. İçinde H. Tokcan & Y. Topkaya (Eds), Çevre Eğitimi. (ss. 323-345). Pegem Akademi
- Paslı, A.M. (2019). Doğal çevre, kent ve çocuk İlişkisini yeniden kurmak: İskandinavya’da doğa temelli eğitim ve İsveç orman okulu örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul Şehir Üniversitesi.
- Tekindal, M., ve Uğuz Arsu, Ş. (2020). Nitel araştırma yöntemi olarak fenomenolojik yaklaşımın kapsamı ve sürecine yönelik bir derleme. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 20 (1), 153- 182. https://dergipark.org.tr/tr/pub/uobild/issue/58856/813813
- The Early Years Blog (2023). Forest Schools: A philosophy of child led learning: https://novakdjokovicfoundation.org/forest-schools-child-led-learning/
- Yalçın, F., ve Erden, F. T. (2021). Açık hava oyunları üzerine kültürlerarası bir çalışma: Öğretmenlerin inanç ve uygulamaları. Eğitim ve Bilim, 46(206), 131-159. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2021.9640
- Yıldırım, A., ve Simsek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. bs). Seçkin Yayınları.