In the process of the development of societies with today's technology, universities act as locomotives and are periodically referred to with concepts such as first, second, third and new generation. The aim of the concept of “New Generation University” is to transform from traditional academic approaches to a “digitalized education approach”. With this digitalization, universities, in particular vocational colleges, increase their academic success in direct proportion to their success in corporate communication activities. The aim of this study is to investigate the impact of corporate communication activities carried out in new generation vocational colleges on students' satisfaction levels and career opportunities after graduation. In line with this purpose, it is aimed to investigate whether there are demographic differences and relationship levels between institutional communication dimensions and participants' satisfaction. The population of the study consisted of 805 students enrolled in Malatya OSB Vocational School. In line with the stratified sampling method, an online survey was applied to 321 students by random method according to the proportions of the departments in the total number. In the study, it was concluded that students were more than moderately satisfied with the corporate communication activities of the new generation vocational college and that these satisfactions differed according to gender and department/program. In this study, in which institutional communication was examined in 7 dimensions, the highest satisfaction of the participants with institutional communication was “Satisfaction Dimension Related to Measurement and Evaluation of Teaching Staff” with X̅=3.90, while the lowest satisfaction was “Satisfaction Dimension Related to Services Provided in Social Areas” with X̅=2.75. In line with this study, it is concluded that sustainable success can be achieved effectively by ensuring a correct corporate communication in institutions due to the positive strong relationship between the dimensions.
Günümüz teknolojisi ile beraber toplumların gelişmesi sürecinde üniversiteler, lokomotif görevi görmekte ve dönemsel olarak birinci, ikinci, üçüncü ve yeni nesil gibi kavramlar ile anılmaktadır. “Yeni Nesil Üniversite” kavramı ile amaç geleneksel akademik yaklaşımlardan “dijitalleşen eğitim anlayışına” dönüşmektir. Bu dijitalleşme ile beraber meslek yüksekokulları özelinde üniversiteler, kurumsal iletişim faaliyetlerindeki başarıları ile doğru orantılı bir şekilde akademik başarısını artırmaktadır. Bu çalışmanın amacı, yeni nesil meslek yüksekokullarında yürütülen kurumsal iletişim çalışmalarının öğrencilerin memnuniyet düzeylerine ve mezuniyet sonrası kariyer olanaklarına etkisini araştırmaktır. Bu doğrultuda kurumsal iletişim boyutları ve katılımcıların memnuniyeti arasında demografik farklılıklar ve ilişki düzeylerinin olup olmadığının araştırılması amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini, Malatya OSB MYO’na ders kaydını yaptıran 805 öğrenci oluşturmuştur. Tabakalandırılmış örneklem yöntemi doğrultusunda bölümlerin toplam sayıdaki oranlarına göre tesadüfi yöntem ile 321 öğrenciye çevrim içi anket uygulanmıştır. Yapılan çalışmada öğrencilerin yeni nesil meslek yüksekokulunun kurumsal iletişim çalışmalarından orta düzeyin üstünde memnun olduğu ve bu memnuniyetlerin cinsiyet ve bölüm/programlara göre farklılık gösterdiği sonuçları elde edilmiştir. Kurumsal iletişimin 7 boyutta incelendiği bu çalışmada katılımcıların en fazla kurumsal iletişim memnuniyeti X̅=3.90 ile “Öğretim Elemanları Ölçme ve Değerlendirme ile İlgili Memnuniyet Boyutu” olurken en az memnuniyeti ise X̅=2.75 ile “Sosyal Alanlar ile ilgili Sunulan Hizmetler ile İlgili Memnuniyet Boyutu” olmuştur. Bu çalışma doğrultusunda boyutlar arasındaki pozitif güçlü ilişkiden dolayı kurumlarda doğru bir kurumsal iletişimin sağlanması ile sürdürülebilir başarının etkin bir şekilde elde edilebileceği sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication Studies |
Journal Section | Political Science and International Relations |
Authors | |
Publication Date | April 29, 2025 |
Submission Date | November 16, 2024 |
Acceptance Date | April 2, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 24 Issue: 2 |