Didem Madak, who had a brief yet productive literary period in literary context from the late 1990s to the early 2000s, despite utilizing modern expressive techniques extensively, developed a poetic style that significantly differed from the dominant literary approach of her time. Madak’s poetry, in which biographical influence and “pain” are intensely present, occupies a distinctive and rebellious position within its era. As an original poet who diverged from the conventions of her contemporaries in terms of formal choices, vocabulary, and the representation of emotions, Madak reflects all her life impressions and experiences through the lens of “pain.” To dilute the intensity of this perspective, irony is the rhetorical device she employs most frequently. Didem Madak, who published her first poems in 1995, has three poetry books. The first book, Tissue Papers, was first published in 2000. In this book, memories of the author's childhood, longing for her mother and an unhappy youth constitute the source of the pain in the poems. The second book, published in 2002, is titled The Tree of Sighs. In The Tree of Sighs is observed that Madak carries his pain intensely into his poetry. His last book, Pulbiber Neighborhood, was published in 2007. Containing more optimistic poems than the first books, Pulbiber Neighborhood is dominated by ironic discourse. It is possible to see the concept of pain as a dominant element in all of Madak's poems.
Modern şiirleri, şairin biyografisini ve duygularını odağa alarak yorumlamak çok tercih edilen bir yöntem değildir. Modern metotlar, şairin hayatını ve tecrübelerini şiirden ayrı bir düzlemde konumlandırır. Oysa şairin veya yarattığı şiirsel personanın, bizzat kendi yaşamı ve “acı” ile arasında çok güçlü bir ilişki mevcuttur ve bu ilişki şiire yansır. 1990’lı yılların sonundan 2000’li yılların başına kadar, edebî bağlamda kısa ve verimli dönemini yaşayan Didem Madak, şiirlerinde modern ifade yöntemlerinden yararlanmasına rağmen, kendi dönemindeki şiir anlayışından oldukça farklı bir şiir oluşturmuştur. Biyografik etkinin ve “acı”nın yoğun olduğu gözlemlenen Madak şiiri, çağına göre ayrıksı ve isyankâr bir konumdadır. Biçimsel tercihleri, kelime kadrosu ve duyguların yansıtılması açısından özgün bir şair olan Madak, şiirlerinde, yaşamı boyunca edindiği tüm izlenim ve deneyimleri “acı” perspektifinden yansıtır. Bu perspektifin yoğunluğunu seyreltmek için ironi en çok başvurduğu söyleyiş biçimidir. İlk şiirlerini 1995’te yayımlayan Didem Madak’ın üç şiir kitabı bulunmaktadır. İlk kitap olan Grapon Kâğıtları 2000 yılında ilk baskısını yapar. Bu kitapta yazarın çocukluğuna dair hatıralar, anne özlemi ve mutsuz geçen bir gençlik şiirlerdeki acının kaynağını oluşturur. 2002’de basılan ikinci kitap Ah’lar Ağacı ismini taşır. Ah’lar Ağacı’nda Madak’ın acısını yoğun biçimde şiirine taşıdığı gözlemlenir. Bu dönemde acıları ile baş etmek için tercih ettiği 3 yıllık inançlı ve münzevi yaşam biçimi de şiirlerine etki eder. Son kitabı olan Pulbiber Mahallesi de 2007 yılında basılır. İlk kitaplara göre daha iyimser şiirler içerek Pulbiber Mahallesi’nde ironik söyleyiş baskındır. Madak’ın tüm şiirlerinde baskın bir unsur olarak acı kavramını görmek mümkündür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Modern Turkish Literature in Turkiye Field |
Journal Section | Turkish Language and Literature |
Authors | |
Publication Date | April 29, 2025 |
Submission Date | February 8, 2025 |
Acceptance Date | April 7, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 24 Issue: 2 |