İslam, ameli hükümleri ile bir hukuk sistemine sahiptir. Hz. Peygamber’den (s.a.s) itibaren özellikle müçtehit imamlar döneminde tasnif ve tedvin yoluyla hukukî yapısı düzenlenmiş, uygulama alanı buldukça da sonraki asırlarda gelişimini sürdürmüştür. İslam hukukunun genel ilkeleri olarak da nitelenen asıllar, Kur'ân-ı Kerîm'e ve kendisini az sözle çok mana ifade eden Hz. Peygamber'in (s.a.s) sözlerine dayanmaktadır. Fıkıh ilmi ortaya çıkmadan, yazıya geçirilip tedvin edilmeden önce bu ilkeler, hüküm elde etmede müçtehitlerin zihninde temel ilkeler olarak yer almakta, hüküm elde edilmesinde dikkate alınmaktaydı. İslam hukukçularının birincil delillere ek olarak ürettikleri hüküm istinbat yöntemleri ile elde ettikleri hükümler ve bu hükümler üzerinden belirledikleri hukukun temel ilkeleri şeklindeki prensipler de İslam hukukunun evrensel ve sürekli niteliğini anlaşılır ve uygulanabilir kılan önemli özelliklerindendir. İslam hukukçuları Kitap, Sünnet, sahabe uygulaması ve fıkıh konularının içtihatlarından elde ettikleri genel kurallar doğrultusunda bazı ilkeler belirlemişler, kavâid ve davâbıtı fıkıhta itibar edilen önemli bir ilim haline getirmişlerdir. Bu doğrultuda fıkıh ilminin konu başlıklarıyla tasnif ve tedvin edilmeye başlandığı hicri ikinci asırdan itibaren meselelerin izahında fıkhî ilkelere yer verilmeye başlanmış, fıkhın temel ilkelerini yansıtan ve hukuki meselelerin çözümünde önem arz eden asıllar, genel ilkeler şeklinde belirlenerek her alanda olduğu gibi mali bir ibadet olan zekâtta da uygulanmıştır. Zekât konusunda fıkıh ilkelerinin uygulanışını gösteren önemli eserlerden biri de Hanefi fukahâsından İmam Serahsî’nin (öl. 483/1090) el-Mebsût adlı kitabıdır. Hanefî mezhebinin zahirü’r-rivâye görüşlerini Mebsût adlı eserinde analitik ve kısmen mukayeseli bir şekilde şerh eden Serahsî, meseleleri asıllar üzerine inşa etmektedir.
Zekâtın ödeme şekli, zekâta tabi olan mallar, ödeme vasıtaları, ortak değer ölçüleri ve mal niteliğine sahip eşyalarla doğrudan bağlantılı olduğu gibi, zekâtın geçerlilik şartlarından biri olan temlik ile de yakından ilişkilidir. Zekât olarak ödenecek malın veya onun değerinin, zekât yerine geçebilmesi ve zekât yükümlüsünü borcundan kurtarabilmesi için, söz konusu malın mülkiyete intikal edebilmesi, yani temlik şartını taşıması gerekmektedir. Bu bağlamda, malın temlike elverişli olup olmadığı, zekâtın hem dini hem de hukuki açıdan geçerliliği açısından dikkate alınması gereken temel unsurlardan biridir.
Bu makalede İmam Serahsî’nin Mebsût adlı eserinin sadece zekât bölümünde zekâtın ödenmesi ile ilgili asıllar tespit edilecek, zekât ödeme şekilleri belirlenecektir. Bu tespitle fıkıh ilminin bir takım kural ve temel ilkelerle birlikte delil ve yöntemler üzerine inşa edildiği zekât ödemesi üzerinden ispatlanmaya çalışılacaktır. Bunu gerçekleştirirken belirlenen asıllardan hareketle, metinde doğrudan yer almasa da dâbıt olmaya elverişli temel prensipler tespit edilecek, fıkhî anlamlarına değinilecek, uygulamadaki yeri üzerinde durulacak, gerektiğinde fıkhî değerlendirmeler yapılacaktır. Fıkhî asıllar, genel olarak kitabın konu akışına riayet edilerek incelenecektir. Bununla birlikte birbirini tamamlayıcı veya açıklayıcı mahiyetteki asıllara, kitabın düzeni terk edilerek arka arkaya yer verilmeye çalışılacak, böylece konu bütünlüğünün sağlanması, kâidenin anlaşılmasının kolay kılınması hedeflenecektir.
Bu makale ile kısaca şu sonuçlara ulaşılmıştır: Fıkıh ilminin oluşumunda delil ve yöntemlerle birlikte hukukun temel ilke ve kaideleri de yer almıştır. Hanefî mezhebinin zahirü’r-rivâye görüşlerini Mebsût adlı eserinde şerh eden Serahsî, meseleleri Fıkıh ilminin genel ilkeleri de denilen asıllar üzerine inşa etmiştir. Mebsût'ta mal ile yapılan zekât ibadetinde de temel prensipler anlamındaki asıllara yer verilmiştir. Külli kaideler de denilen asıllar, fıkhî konuların anlaşılmasında etkili olmuştur. Bu asıllardan hareketle Mebsût’ta zekâtın, zekâta tabi aynî maldan, nakit paradan veya bir başka aynî maldan olmak üzere üç şekilde ödenebildiği tespit edilmiştir.
Bu makale etik kurallara uygun hazırlanmıştır.
Islam has a legal system with its practical provisions. Since The Prophet (pbuh), its legal structure has been organised through classification and compilation, especially during the period of mujtahid imāms, and it has continued its development in the following centuries as it found a field of application. The principles, which are also described as the general principles of Islamic law, are based on the Qur'an and the words of The Prophet (pbuh), who expressed a lot of meaning with few words. Before the emergence of the science of fiqh, before it was written down and codified, these principles were in the minds of the mujtahids as basic principles and were taken into consideration in obtaining judgements. In addition to primary evidences, the rulings derived by Islamic jurists through methods of deduction (istinbāṭ) and the principles formulated thereby constitute key aspects that render Islamic law’s universal and continuous nature both comprehensible and applicable. In the following periods, Islamic jurists determined some principles in line with the general rules they obtained from The Book, The Sunnah, the practice of the companions and the judgements of fiqh subjects, and made qawāʿid and ḍawābiṭ a highly regarded discipline in the science of fiqh.
In this direction, from the second century of Hijri, when the science of fiqh began to be classified and edited with subject headings, fiqh principles began to be included in the explanation of the issues, and the principles that reflect the basic principles of fiqh and are important in the solution of legal issues were determined as general principles and applied in zakāt, which is a financial worship, as in every field. One of the important works showing the application of fiqh principles in zakāt is the book of the Hanafī jurist Imām Sarahsī (d. 483/1090) titled al-Mabsūṭ. Sarahsī, who annotated the opinions of the Hanafī madhhab's zahir al-rivāya in his book Mabsūṭ in an analytical and partially comparative way, builds the issues on the principles.
The method of payment of zakāt is directly related to the goods subject to zakāt, the means of payment, the common measures of value and the items that have the characteristics of goods, as well as being closely related to the assignment, which is one of the conditions of the validity of zakāt. In order for the property to be paid as zakāt or its value to be a substitute for zakāt and to relieve the zakāt obligor from his debt, the property in question must be able to be transferred to ownership, that is, it must fulfil the condition of assignment. In this context, whether the property is suitable for assignment or not is one of the main factors to be taken into consideration in terms of both the religious and legal validity of zakāt.
In this study, the principles related to the payment of zakāt will be determined only in the zakāt section of Imām Sarahsī’s Mabsūṭ, and the forms of zakāt payment will be determined. With this determination, it will be tried to prove that the science of fiqh is built on a set of rules and basic principles together with evidence and methods through the payment of zakāt. In doing so, based on the principles identified, the basic principles that are suitable for being ḍābiṭ, even if they are not directly mentioned in the text, will be identified, their jurisprudential meanings will be mentioned, and their place in practice will be emphasised. Fiqhī principles (uṣūl) will be analysed in accordance with the subject flow of the book in general. However, the principles that are complementary or explanatory to each other will be tried to be included one after the other by abandoning the order of the book, thus aiming to ensure the integrity of the subject and contribute to the understanding of the qāidah.
The following conclusions have been reached in this article: In the formation of the science of fiqh, the basic principles and rules of law were included along with the evidence and methods. Sarahsī, who commented on the zahir al-rivāya views of the Hanafī madhhab in his work Mabsūṭ, built the issues on the principles, which are also called the general principles of Fiqh. In the Mabsūṭ, the essentials in the sense of basic principles are also included in the worship of zakāt with property. Principals, also called universal principles, have been effective in understanding the subjects of fiqh. Based on these principles, it has been determined in the Mabsūṭ that zakāt can be paid in three ways: from the property in kind subject to zakāt, from cash or from another property in kind.
This article has been prepared in accordance with ethical rules.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Islamic Law |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | February 12, 2025 |
Acceptance Date | June 16, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: 1 |