Research Article
BibTex RIS Cite

Teachers' Views on the Use of Artificial Intelligence in the Education Process

Year 2025, Volume: 12 Issue: 1, 107 - 125
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.1511789

Abstract

This study aims to reveal teachers' thoughts on AI. Thus, from the teacher’s perspective, it is to expose the positive and negative effects of AI technology on students and the educational process and to create a source for predicting the problems that may be encountered during its integration into the education system. Phenomenological design, one of the qualitative research methods, was used. The participant group of the study consisted of eight teachers from different branches formed by the maximum variation, one of the purposeful sampling types. In the interview conducted with the focus group interview, the questions in the semi-structured interview form prepared by taking expert opinions were asked to the participants, and the data of the research were collected. The collected data were analyzed with descriptive analysis and coding was executed. The research findings indicate that AI is perceived differently by teachers, that its applications vary, that technology presents both advantages and downsides and that there are individual and societal concerns that warrant attention. Teachers generally exhibit amazing, helpful, useful, and favorable attitudes toward the increasingly widespread usage of AI, demonstrating a high level of awareness of the technology. It is recommended to conduct applied research on the use of AI in education to clarify its positive and negative aspects.

References

  • Acemoglu, D., & Restrepo, P. (2020). The wrong kind of AI? Artificial intelligence and the future of labour demand. Cambridge Journal of Regions, Economy and Society, 13(1), 25-35.
  • Adams, C., Pente, P., Lemermeyer, G., & Rockwell, G. (2023). Ethical principles for artificial intelligence in K-12 education. Computers and Education: Artificial Intelligence, 4. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2023.100131
  • Ağmaz, R. F., & Ergulec, F. (2024). Öğretmen adaylarının eğitimde yapay zeka algıları: Bir metafor analizi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Ereğli Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 589-605.
  • Akdeniz, M., & Özdinç, F. (2021). Eğitimde yapay zeka konusunda Türkiye adresli çalışmaların incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 912-932. https://doi.org/10.33711/yyuefd.938734
  • Akman Dömbekçi, H., & Erişen, M. A. (2022). Nitel araştırmalarda görüşme tekniği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 141-160.
  • Aktay, S. (2022). The usability of Images Generated by Artificial Intelligence (AI) in Education. International Technology and Education Journal, 6(2), 51-62.
  • Aktay, S., Gök, S., & Uzunoğlu, D. (2023). ChatGPT in Education. Türk Akademik Yayınlar Dergisi (TAY Journal), 7(2), 378-406.
  • Akyel, Y. & Tur, E., (2024). Eğitim Bilimlerinde yapay zekânın potansiyeli ve beklentiler, zorluklar ve gelecek yönelimleri. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 645-711.
  • Alanoğlu, M., & Karabatak, S. (2020). Eğitimde yapay zeka. In F. Güçlü Yılmaz & M. Naillioğlu Kaymak (Eds.), Eğitim Araştırmaları-2020 (pp. 175-185). EYUDER.
  • Alpaydın, E. (2011). Yapay öğrenme. Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Altun, E. (2024). Yapay zekâ ve pedagoji: Eğitimde fırsatlar ve zorluklar. Dijital Teknolojiler ve Eğitim Dergisi, 3(1), 80–95. https://doi.org/10.5281/zenodo.12637335
  • Altundal, B. (2024). A Review of Artificial Intelligence and Its Use in Education. Artificial Intelligence in Educational Research, 1(1), 28–38. https://doi.org/10.5281/zenodo.11241932
  • Arslan, K. (2020). Eğitimde yapay zeka ve uygulamaları. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(1), 71-88.
  • Aruğaslan, E., & Çivril, H. (2021). Türkiye’de eğitim alanında yapılan veri madenciliği ve yapay zeka çalışmaları. Uluslararası Teknolojik Bilimler Dergisi, 13(2), 81-89.
  • Athanasios, S., & Ioannidou, R. (2012). Artificial intelligence in special education: A decade review. International Journal of Engineering Education, 28(6), 1366-1372.
  • Baker, R. S., Corbett, A. T., Koedinger, K. R., & Roll, I. (2009). Developing a generalizable model for detecting student unproductive behaviors using intelligent tutoring systems. In Intelligent Tutoring Systems (Lecture Notes in Computer Science, Vol. 5734). Springer.
  • Banaz, E., & Demirel, O. (2024). Türkçe öğretmen adaylarının yapay zekâ okuryazarlıklarının farklı değişkenlere göre incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi (60), 1516-1529. https://doi.org/10.53444/deubefd.1461048
  • Bayraktar, B., Gülderen, S., Akça, S., & Serin, E. (2023). Yapay zekâ teknolojilerinin eğitimde kullanımına yönelik öğretmen görüşleri. Ulusal Eğitim Dergisi, 3(11), 2012-2030.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Ceylan Çapar, M., & Ceylan, M. (2022). Durum çalışması ve olgubilim desenlerinin karşılaştırılması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Special issue 2), 295-312.
  • Chassignol, M., Khoroshavin, A., Klimova, A., & Bilyatdinova, A. (2018). Artificial intelligence trends in education: A narrative overview. Procedia Computer Science, 136, 16-24. https://doi.org/10.1016/j.procs.2018.08.233
  • Chen, L., Chen, P., & Lin, Z. (2020). Artificial intelligence in education: A review. Ieee Access, 8, 75264-75278.
  • Chi, M. T. H., Siler, S., Jeong, H., McEwan, W., et al. (2001). Learning from human tutoring. Trends in Cognitive Sciences, 25(4), 471-533.
  • Conati, C., & Kardan, S. (2013). Student modeling: Supporting personalized instruction, from problem-solving to exploratory open-ended activities. AI Magazine, 34(3), 13–26.
  • Corbett, A. T., & Anderson, J. R. (1995). Knowledge tracing: Modeling the acquisition of procedural knowledge. User Modeling and User-Adapted Interaction, 4(4), 253–278.
  • Coşkun, F., & Gülleroğlu, H. D. (2021). Yapay zekanın tarih içindeki gelişimi ve eğitimde kullanılması. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 54(3), 947-966. https://doi.org/10.30964/auebfd.916220
  • Creswell, J. W. (2018). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (S. B. Demir and M. Bütün, Trans.). Siyasal.
  • Çam, M. B., Çelik, N., Turan Güntepe, E., & Durulan, Ü. G. (2021). Öğretmen adaylarının yapay zeka teknolojileri ile ilgili farkındalıklarının belirlenmesi. Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(48), 263-285.
  • Çavuş, M. N. (2024). Eğitimde yapay zekâ tabanlı ölçme ve değerlendirme üzerine bir derleme. International Journal of English for Specific Purposes, 2(1), 39-54.
  • Çetin, M., & Aktaş, A. (2021). Yapay zeka ve eğitimde gelecek senaryoları. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11, 4225-4268. https://doi.org/10.26466/opus.911444
  • Çetin, M., & Yıldız Baklavacı, G. (2024). Endüstri 4.0 perspektifinde yapay zekanın eğitimde uygulanabilirliği ile ilgili öğretmen görüşlerinin incelenmesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Girişimcilik Dergisi, 7(14), 1-21. https://doi.org/10.55830/tje.1404165
  • Çokluk, Ö., Yılmaz, K., & Oğuz, E. (2011). Nitel bir görüşme yöntemi: Odak grup görüşmesi. Kuramsal Eğitimbilim, 4(1), 95-107.
  • Çolak Yazıcı, S., & Erkoç, M. (2023). Fen bilimleri grubu öğretmenlerinin uzaktan eğitim sürecinde yapay zekâ kullanma durumlarının analizi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi (58), 2682-2704. https://doi.org/10.53444/deubefd.1316144
  • Dakakni, D., & Safa, N. (2023). Artificial intelligence in the L2 classroom: Implications and challenges on ethics and equity in higher education: A 21st century Pandora’s box. Computers and Education: Artificial Intelligence, 5. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2023.100179
  • Demir Dülger, E., & Gümüşeli, A. İ. (2023). Okul müdürleri ve öğretmenlerin eğitimde yapay zeka kullanmasına ilişkin görüşleri. International Journal of Social Sciences & Humanities, 7, 133-153. https://doi.org/10.5281/zenodo.7766578
  • D'Mello, S. K., & Graesser, A. C. (2015). Feeling, thinking, and computing with affect-aware learning technologies. In R. A. Calvo, S. K. D'Mello, J. Gratch, & A. Kappas (Eds.), The Oxford handbook of affective computing (pp. 419–434). Oxford University Press.
  • Edmonds, W., & Kennedy, T. (2017). An applied guide to research designs. SAGE Publications. https://doi.org/https://doi.org/10.4135/9781071802779
  • Freeman, A., Adams Becker, S., Cummins, M., Davis, A., & Hall Giesinger, C. (2017). NMC/CoSN Horizon Report: 2017 K–12 Edition. Austin, Texas: The new media consortium.
  • Gülcan, C. (2021). Nitel bir veri toplama aracı: Odak (focus) grup tekniğinin uygulanışı ve geçerliliği üzerine bir çalışma. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü e-Dergisi, 4(2), 94-109.
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B., & Taşğın, S. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (2th ed.). Seçkin.
  • Haenlein, M., & Kaplan, A. (2019). A brief history of artificial intelligence: On the past, present, and future of artificial intelligence. California Management Review, 4, 5-14. https://doi.org/10.1177/0008125619864925
  • Heffernan, N. T., & Heffernan, C. L. (2014). The ASSISTments ecosystem: Building a platform that brings scientists and teachers together for minimally invasive research on human learning and teaching. International Journal of Artificial Intelligence in Education, 24(4), 470–497.
  • Holmes, W., & Porayska-Pomsta, K. (2023). The ethics of artificial intelligence in education: Practices, challenges, and debates. Routledge Taylor.
  • İçöz, S., & İçöz, E. (2024). Türkçe öğretmen adaylarının yapay zekâ uygulamalarına yönelik farkındalık düzeylerinin incelenmesi. Ulusal Eğitim Dergisi, 4(3), 987-1001.
  • İncemen, S., & Öztürk, G. (2024). Farklı eğitim alanlarında yapay zekâ: Uygulama örnekleri. International Journal of Computers in Education, 7(1), 27-49.
  • İşler, B., & Kılıç, M. Y. (2021). Eğitimde yapay zeka kullanımı ve gelişimi. Electronic Journal of New Media, 1, 1-11. https://doi.org/10.17932/iau.ejnm.25480200.2021/ejnm_v5i1001
  • Karbuz, N., & Aydınlı, H. İ. (2024). Hizmet içi eğitimde yapay zeka uygulamaları eğilim analizi. Okul Yönetimi, 4(2), 158-168.
  • Kaya, N. B. (2023). Yapay zeka tabanlı dil modelleri ile ilgili öğretmen görüşlerinin incelenmesi [Unpublished master’s thesis]. Düzce University.
  • Kazu, İ. Y., & Özdemir, O. (2009). Öğrencilerin bireysel özelliklerinin yapay zekâ ile belirlenmesi (Bulanık mantık örneği). Akademik Bilişim, 457-466.
  • Keser Ateş, S., Kaleci, F., & Erdoğan, A. (2025). Artificial intelligence in education: A bibliometric analysis. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 14-36.
  • Kılıçer, K. (2011). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik profilleri [Unpublished doctoral dissertation]. Anadolu University.
  • Kış, A. (2019). Eğitimde yapay zeka. In Y. Kondakçı, S. Emil & K. Beycioğlu (Eds.), The 14th International Congress on Educational Administration Proceedings Book (pp. 197-202). ODTÜ METU.
  • Koedinger, K. R., Anderson, J. R., Hadley, W. H., & Mark, M. A. (1997). Intelligent tutoring goes to school in the big city. International Journal of Artificial Intelligence in Education, 8, 30–43.
  • Komalavalli, K., Hemalatha, R., & Dhanalakshmi, S. (2020). A survey of artificial intelligence in smart phones and its applications among the students of higher education in and around chennai city. Shanlax International Journal of Education, 3, 89-95. https://doi.org/10.34293/education.v8i3.2379
  • Kutlucan, E., & Seferoğlu, S. S. (2024). Eğitimde yapay zekâ kullanımı: ChatGPT’nin KEFE ve PEST analizi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 22(2), 1059-1083. https://doi.org/10.37217/tebd.1368821
  • Küçükali, R., & Coşkun, H. C. (2021). Eğitimde dijitalleşme ve yapay zekânın okul yöneticiliğindeki yeri. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 4(2), 124-135. https://doi.org/10.52848/ijls.852119
  • Küçükkara, M. F., Ünal, M., & Sezer, T. (2024). Okul Öncesi Eğitimi Öğretmenlerinin Yapay Zekâya İlişkin Görüşleri. Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 17-28.
  • McCarthy, J., Minsky, M. L., Rochester, N., & Shannon, C. E. (2006). A proposal for the dartmouth summer research project on artificial intelligence. AI Magazine, 27(4), 12-14.
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel araştırma - Desen ve uygulama için bir rehber (S. Turan, Trans.). Nobel.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Sage Publications.
  • Nayıroğlu, B., & Tutak, T. (2024). Matematik öğretiminde yapay zekanın rolü: Eğitimde kullanılan araçların incelenmesi. Turkish Journal of Educational Studies, 11(1), 65-78. https://doi.org/10.33907/turkjes.1415591
  • Naviyev, V., & Erümit, A. K. (2021). Yapay zekanın temelleri. In V. Naviyev & A. K. Erümit (Eds.), Eğitimde Yapay Zeka Kuramdan Uygulamaya (pp. 2-37). Pegem Akademi.
  • Öksüz Gül, F. (2024). Eğitimde yapay zekâ: Eğitim fakültesi akademisyenleri için fırsatlar ve riskler. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(2), 71-97.
  • Özer, S., Yazıcı, A. S., Akgül, S., & Yıldırım, A. (2023). Okullarda yapay zeka kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. Ulusal Eğitim Dergisi, 3(10), 1776-1794.
  • Özmen, H., & Karamustafaoğlu, O. (2023). Eğitimde araştırma yöntemleri (3th ed.). Pegem Akademi.
  • Papamitsiou, Z., & Economides, A. A. (2014). Learning analytics and educational data mining in practice: A systematic literature review of empirical evidence. Educational Technology & Society, 17(4), 49–64.
  • Patton, M. Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün and S. B. Demir, Trans.). Pegem Akademi.
  • Popenici, S. A. D., & Kerr, S. (2017). Exploring the impact of artificial intelligence on teaching and learning in higher education. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 1, 1-13. https://doi.org/10.1186/s41039-017-0062-8
  • Romero, C., & Ventura, S. (2007). Educational data mining: A review of the state of the art. IEEE Transactions on Systems, Man, and Cybernetics – Part C: Applications and Reviews, 40(6), 601–618.
  • Saengudomlert, P., & Wongwanich, S. (2019). The negative impact of artificial intelligence (AI) on education: Perspectives from thai teachers. IEEE 6th International Conference on Industrial Engineering and Applications (ICIEA).
  • Savaş, S. (2021). Artificial intelligence and innovative applications in education: The case of Turkey. Journal of Information Systems and Management Research, 3(1), 14-26.
  • Selwyn, N. (2017). Education and technology: Key issues and debates. Bloomsbury Publishing.
  • Soydemi̇r Bor, S., & Alkış Küçükaydın, M. (2021). Yapay zeka temalı sosyobilimsel konu öğretiminin ilkokul öğrencilerinin problem çözme ve yaratıcı yazma becerilerine etkisi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(2), 432-446.
  • Spector, J. M., & Ma, S. (2019). Inquiry and critical thinking skills for the next generation: From artificial intelligence back to human intelligence. Smart Learning Environments, 8, 1-11. https://doi.org/10.1186/s40561-019-0088-z
  • Tamer, H. Y., & Övgün, B. (2020). Yapay zeka bağlamında dijital dönüşüm ofisi. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 75(2), 775-803. https://doi.org/10.33630/ausbf.691119
  • Taşçı, G., & Çelebi, M. (2020). Eğitimde yeni bir paradigma: “Yükseköğretimde yapay zeka”. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 29, 2346-2370. https://doi.org/10.26466/opus.747634
  • Tekgüç, U., & Adalıer, A. (2019). Eğitimde derin öğrenme uygulamaları. In A. Şişman, H. F. Odabaşı, & B. Akkoyunlu (Eds.), Eğitim Teknolojisi okumaları (pp. 243-260). Pegem Akademi.
  • Tekin, N. (2023). Eğitimde yapay zekâ: Türkiye kaynaklı araştırmaların eğilimleri üzerine bir içerik analizi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Ereğli Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(Özel Sayı), 387-411.
  • Tekindal, S. (2021). Nicel, nitel, karma yöntem araştırma desenleri ve istatistik. Nobel.
  • Teng, X. (2019). Discussion about artificial intelligence’s advantages and disadvantages compete with natural intelligence. Journal of Physics: Conference Series, 3, 1-7. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1187/3/032083
  • Uzun, Y., Tümtürk, A. Y., & Öztürk, H. (2021). Günümüzde ve gelecekte eğitim alanında kullanılan yapay zeka. 1st International Conference on Applied Engineering and Natural Sciences (pp. 1-6). ICAENS.
  • Ünsal, H. (2024). Yapay zekâ ve yapay zekânın eğitimin geleceğine ilişkin olası doğurguları. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 10(5), 674-682.
  • VanLehn, K. (2011). The relative effectiveness of human tutoring, intelligent tutoring systems, and other tutoring systems: A meta-analysis. Educational Psychologist, 46(4), 197–221.
  • Verma, M. (2018). Artificial intelligence and its scope in different areas with special reference to the field of education. International Journal of Advanced Educational Research, 3(1), 5-10.
  • Vetter, M. A., Lucia, B., Jiang, J., & Othman, M. (2024). Towards a framework for local interrogation of AI ethics: A case study on text generators, academic integrity, and composing with ChatGPT. Computers and Composition, 71. https://doi.org/10.1016/j.compcom.2024.102831
  • Will, M., & Mishra, P. (2021). The teacher's perspective on AI integration in classrooms. Journal of Educational Technology Research, 33(2), 101-117.
  • Yeşilyurt, S., Dündar, R., & Demir, R. Z. (2024). Türkiye’de yapay zekâ ve eğitim ilişkisini inceleyen lisansüstü tezlerin analizi: Bir meta sentez çalışması. Journal of Innovative Research in Social Studies, 7(1), 47-73. https://doi.org/10.47503/jirss.1484848
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12th ed.). Seçkin.
  • Yigit, G. (2024). Development of artificial intelligence technologies and language learning. Artificial Intelligence in Educational Research, 1(1), 54–64. https://doi.org/10.5281/zenodo.11243867
  • Yu, Z., Wang, Z., & Lin, C. (2021). Teachers' perceptions of AI in education: Barriers and opportunities. Education and Information Technologies, 26(4), 4515–4534.
  • Zawacki‐Richter, O., Marín, V. I., Bond, M., & Gouverneur, F. (2019). Systematic review of research on artificial intelligence applications in higher education – Where are the educators? International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16(1), 39.
  • Zileli, E. N. (2023). Yabancı dil olarak Türkçe öğreniminde ChatGPT örneği. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 42-51.
Year 2025, Volume: 12 Issue: 1, 107 - 125
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.1511789

Abstract

References

  • Acemoglu, D., & Restrepo, P. (2020). The wrong kind of AI? Artificial intelligence and the future of labour demand. Cambridge Journal of Regions, Economy and Society, 13(1), 25-35.
  • Adams, C., Pente, P., Lemermeyer, G., & Rockwell, G. (2023). Ethical principles for artificial intelligence in K-12 education. Computers and Education: Artificial Intelligence, 4. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2023.100131
  • Ağmaz, R. F., & Ergulec, F. (2024). Öğretmen adaylarının eğitimde yapay zeka algıları: Bir metafor analizi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Ereğli Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 589-605.
  • Akdeniz, M., & Özdinç, F. (2021). Eğitimde yapay zeka konusunda Türkiye adresli çalışmaların incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 912-932. https://doi.org/10.33711/yyuefd.938734
  • Akman Dömbekçi, H., & Erişen, M. A. (2022). Nitel araştırmalarda görüşme tekniği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 141-160.
  • Aktay, S. (2022). The usability of Images Generated by Artificial Intelligence (AI) in Education. International Technology and Education Journal, 6(2), 51-62.
  • Aktay, S., Gök, S., & Uzunoğlu, D. (2023). ChatGPT in Education. Türk Akademik Yayınlar Dergisi (TAY Journal), 7(2), 378-406.
  • Akyel, Y. & Tur, E., (2024). Eğitim Bilimlerinde yapay zekânın potansiyeli ve beklentiler, zorluklar ve gelecek yönelimleri. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 645-711.
  • Alanoğlu, M., & Karabatak, S. (2020). Eğitimde yapay zeka. In F. Güçlü Yılmaz & M. Naillioğlu Kaymak (Eds.), Eğitim Araştırmaları-2020 (pp. 175-185). EYUDER.
  • Alpaydın, E. (2011). Yapay öğrenme. Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Altun, E. (2024). Yapay zekâ ve pedagoji: Eğitimde fırsatlar ve zorluklar. Dijital Teknolojiler ve Eğitim Dergisi, 3(1), 80–95. https://doi.org/10.5281/zenodo.12637335
  • Altundal, B. (2024). A Review of Artificial Intelligence and Its Use in Education. Artificial Intelligence in Educational Research, 1(1), 28–38. https://doi.org/10.5281/zenodo.11241932
  • Arslan, K. (2020). Eğitimde yapay zeka ve uygulamaları. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(1), 71-88.
  • Aruğaslan, E., & Çivril, H. (2021). Türkiye’de eğitim alanında yapılan veri madenciliği ve yapay zeka çalışmaları. Uluslararası Teknolojik Bilimler Dergisi, 13(2), 81-89.
  • Athanasios, S., & Ioannidou, R. (2012). Artificial intelligence in special education: A decade review. International Journal of Engineering Education, 28(6), 1366-1372.
  • Baker, R. S., Corbett, A. T., Koedinger, K. R., & Roll, I. (2009). Developing a generalizable model for detecting student unproductive behaviors using intelligent tutoring systems. In Intelligent Tutoring Systems (Lecture Notes in Computer Science, Vol. 5734). Springer.
  • Banaz, E., & Demirel, O. (2024). Türkçe öğretmen adaylarının yapay zekâ okuryazarlıklarının farklı değişkenlere göre incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi (60), 1516-1529. https://doi.org/10.53444/deubefd.1461048
  • Bayraktar, B., Gülderen, S., Akça, S., & Serin, E. (2023). Yapay zekâ teknolojilerinin eğitimde kullanımına yönelik öğretmen görüşleri. Ulusal Eğitim Dergisi, 3(11), 2012-2030.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Ceylan Çapar, M., & Ceylan, M. (2022). Durum çalışması ve olgubilim desenlerinin karşılaştırılması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Special issue 2), 295-312.
  • Chassignol, M., Khoroshavin, A., Klimova, A., & Bilyatdinova, A. (2018). Artificial intelligence trends in education: A narrative overview. Procedia Computer Science, 136, 16-24. https://doi.org/10.1016/j.procs.2018.08.233
  • Chen, L., Chen, P., & Lin, Z. (2020). Artificial intelligence in education: A review. Ieee Access, 8, 75264-75278.
  • Chi, M. T. H., Siler, S., Jeong, H., McEwan, W., et al. (2001). Learning from human tutoring. Trends in Cognitive Sciences, 25(4), 471-533.
  • Conati, C., & Kardan, S. (2013). Student modeling: Supporting personalized instruction, from problem-solving to exploratory open-ended activities. AI Magazine, 34(3), 13–26.
  • Corbett, A. T., & Anderson, J. R. (1995). Knowledge tracing: Modeling the acquisition of procedural knowledge. User Modeling and User-Adapted Interaction, 4(4), 253–278.
  • Coşkun, F., & Gülleroğlu, H. D. (2021). Yapay zekanın tarih içindeki gelişimi ve eğitimde kullanılması. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 54(3), 947-966. https://doi.org/10.30964/auebfd.916220
  • Creswell, J. W. (2018). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (S. B. Demir and M. Bütün, Trans.). Siyasal.
  • Çam, M. B., Çelik, N., Turan Güntepe, E., & Durulan, Ü. G. (2021). Öğretmen adaylarının yapay zeka teknolojileri ile ilgili farkındalıklarının belirlenmesi. Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(48), 263-285.
  • Çavuş, M. N. (2024). Eğitimde yapay zekâ tabanlı ölçme ve değerlendirme üzerine bir derleme. International Journal of English for Specific Purposes, 2(1), 39-54.
  • Çetin, M., & Aktaş, A. (2021). Yapay zeka ve eğitimde gelecek senaryoları. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11, 4225-4268. https://doi.org/10.26466/opus.911444
  • Çetin, M., & Yıldız Baklavacı, G. (2024). Endüstri 4.0 perspektifinde yapay zekanın eğitimde uygulanabilirliği ile ilgili öğretmen görüşlerinin incelenmesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Girişimcilik Dergisi, 7(14), 1-21. https://doi.org/10.55830/tje.1404165
  • Çokluk, Ö., Yılmaz, K., & Oğuz, E. (2011). Nitel bir görüşme yöntemi: Odak grup görüşmesi. Kuramsal Eğitimbilim, 4(1), 95-107.
  • Çolak Yazıcı, S., & Erkoç, M. (2023). Fen bilimleri grubu öğretmenlerinin uzaktan eğitim sürecinde yapay zekâ kullanma durumlarının analizi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi (58), 2682-2704. https://doi.org/10.53444/deubefd.1316144
  • Dakakni, D., & Safa, N. (2023). Artificial intelligence in the L2 classroom: Implications and challenges on ethics and equity in higher education: A 21st century Pandora’s box. Computers and Education: Artificial Intelligence, 5. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2023.100179
  • Demir Dülger, E., & Gümüşeli, A. İ. (2023). Okul müdürleri ve öğretmenlerin eğitimde yapay zeka kullanmasına ilişkin görüşleri. International Journal of Social Sciences & Humanities, 7, 133-153. https://doi.org/10.5281/zenodo.7766578
  • D'Mello, S. K., & Graesser, A. C. (2015). Feeling, thinking, and computing with affect-aware learning technologies. In R. A. Calvo, S. K. D'Mello, J. Gratch, & A. Kappas (Eds.), The Oxford handbook of affective computing (pp. 419–434). Oxford University Press.
  • Edmonds, W., & Kennedy, T. (2017). An applied guide to research designs. SAGE Publications. https://doi.org/https://doi.org/10.4135/9781071802779
  • Freeman, A., Adams Becker, S., Cummins, M., Davis, A., & Hall Giesinger, C. (2017). NMC/CoSN Horizon Report: 2017 K–12 Edition. Austin, Texas: The new media consortium.
  • Gülcan, C. (2021). Nitel bir veri toplama aracı: Odak (focus) grup tekniğinin uygulanışı ve geçerliliği üzerine bir çalışma. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü e-Dergisi, 4(2), 94-109.
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B., & Taşğın, S. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (2th ed.). Seçkin.
  • Haenlein, M., & Kaplan, A. (2019). A brief history of artificial intelligence: On the past, present, and future of artificial intelligence. California Management Review, 4, 5-14. https://doi.org/10.1177/0008125619864925
  • Heffernan, N. T., & Heffernan, C. L. (2014). The ASSISTments ecosystem: Building a platform that brings scientists and teachers together for minimally invasive research on human learning and teaching. International Journal of Artificial Intelligence in Education, 24(4), 470–497.
  • Holmes, W., & Porayska-Pomsta, K. (2023). The ethics of artificial intelligence in education: Practices, challenges, and debates. Routledge Taylor.
  • İçöz, S., & İçöz, E. (2024). Türkçe öğretmen adaylarının yapay zekâ uygulamalarına yönelik farkındalık düzeylerinin incelenmesi. Ulusal Eğitim Dergisi, 4(3), 987-1001.
  • İncemen, S., & Öztürk, G. (2024). Farklı eğitim alanlarında yapay zekâ: Uygulama örnekleri. International Journal of Computers in Education, 7(1), 27-49.
  • İşler, B., & Kılıç, M. Y. (2021). Eğitimde yapay zeka kullanımı ve gelişimi. Electronic Journal of New Media, 1, 1-11. https://doi.org/10.17932/iau.ejnm.25480200.2021/ejnm_v5i1001
  • Karbuz, N., & Aydınlı, H. İ. (2024). Hizmet içi eğitimde yapay zeka uygulamaları eğilim analizi. Okul Yönetimi, 4(2), 158-168.
  • Kaya, N. B. (2023). Yapay zeka tabanlı dil modelleri ile ilgili öğretmen görüşlerinin incelenmesi [Unpublished master’s thesis]. Düzce University.
  • Kazu, İ. Y., & Özdemir, O. (2009). Öğrencilerin bireysel özelliklerinin yapay zekâ ile belirlenmesi (Bulanık mantık örneği). Akademik Bilişim, 457-466.
  • Keser Ateş, S., Kaleci, F., & Erdoğan, A. (2025). Artificial intelligence in education: A bibliometric analysis. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 14-36.
  • Kılıçer, K. (2011). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik profilleri [Unpublished doctoral dissertation]. Anadolu University.
  • Kış, A. (2019). Eğitimde yapay zeka. In Y. Kondakçı, S. Emil & K. Beycioğlu (Eds.), The 14th International Congress on Educational Administration Proceedings Book (pp. 197-202). ODTÜ METU.
  • Koedinger, K. R., Anderson, J. R., Hadley, W. H., & Mark, M. A. (1997). Intelligent tutoring goes to school in the big city. International Journal of Artificial Intelligence in Education, 8, 30–43.
  • Komalavalli, K., Hemalatha, R., & Dhanalakshmi, S. (2020). A survey of artificial intelligence in smart phones and its applications among the students of higher education in and around chennai city. Shanlax International Journal of Education, 3, 89-95. https://doi.org/10.34293/education.v8i3.2379
  • Kutlucan, E., & Seferoğlu, S. S. (2024). Eğitimde yapay zekâ kullanımı: ChatGPT’nin KEFE ve PEST analizi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 22(2), 1059-1083. https://doi.org/10.37217/tebd.1368821
  • Küçükali, R., & Coşkun, H. C. (2021). Eğitimde dijitalleşme ve yapay zekânın okul yöneticiliğindeki yeri. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 4(2), 124-135. https://doi.org/10.52848/ijls.852119
  • Küçükkara, M. F., Ünal, M., & Sezer, T. (2024). Okul Öncesi Eğitimi Öğretmenlerinin Yapay Zekâya İlişkin Görüşleri. Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 17-28.
  • McCarthy, J., Minsky, M. L., Rochester, N., & Shannon, C. E. (2006). A proposal for the dartmouth summer research project on artificial intelligence. AI Magazine, 27(4), 12-14.
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel araştırma - Desen ve uygulama için bir rehber (S. Turan, Trans.). Nobel.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Sage Publications.
  • Nayıroğlu, B., & Tutak, T. (2024). Matematik öğretiminde yapay zekanın rolü: Eğitimde kullanılan araçların incelenmesi. Turkish Journal of Educational Studies, 11(1), 65-78. https://doi.org/10.33907/turkjes.1415591
  • Naviyev, V., & Erümit, A. K. (2021). Yapay zekanın temelleri. In V. Naviyev & A. K. Erümit (Eds.), Eğitimde Yapay Zeka Kuramdan Uygulamaya (pp. 2-37). Pegem Akademi.
  • Öksüz Gül, F. (2024). Eğitimde yapay zekâ: Eğitim fakültesi akademisyenleri için fırsatlar ve riskler. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(2), 71-97.
  • Özer, S., Yazıcı, A. S., Akgül, S., & Yıldırım, A. (2023). Okullarda yapay zeka kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. Ulusal Eğitim Dergisi, 3(10), 1776-1794.
  • Özmen, H., & Karamustafaoğlu, O. (2023). Eğitimde araştırma yöntemleri (3th ed.). Pegem Akademi.
  • Papamitsiou, Z., & Economides, A. A. (2014). Learning analytics and educational data mining in practice: A systematic literature review of empirical evidence. Educational Technology & Society, 17(4), 49–64.
  • Patton, M. Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün and S. B. Demir, Trans.). Pegem Akademi.
  • Popenici, S. A. D., & Kerr, S. (2017). Exploring the impact of artificial intelligence on teaching and learning in higher education. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 1, 1-13. https://doi.org/10.1186/s41039-017-0062-8
  • Romero, C., & Ventura, S. (2007). Educational data mining: A review of the state of the art. IEEE Transactions on Systems, Man, and Cybernetics – Part C: Applications and Reviews, 40(6), 601–618.
  • Saengudomlert, P., & Wongwanich, S. (2019). The negative impact of artificial intelligence (AI) on education: Perspectives from thai teachers. IEEE 6th International Conference on Industrial Engineering and Applications (ICIEA).
  • Savaş, S. (2021). Artificial intelligence and innovative applications in education: The case of Turkey. Journal of Information Systems and Management Research, 3(1), 14-26.
  • Selwyn, N. (2017). Education and technology: Key issues and debates. Bloomsbury Publishing.
  • Soydemi̇r Bor, S., & Alkış Küçükaydın, M. (2021). Yapay zeka temalı sosyobilimsel konu öğretiminin ilkokul öğrencilerinin problem çözme ve yaratıcı yazma becerilerine etkisi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(2), 432-446.
  • Spector, J. M., & Ma, S. (2019). Inquiry and critical thinking skills for the next generation: From artificial intelligence back to human intelligence. Smart Learning Environments, 8, 1-11. https://doi.org/10.1186/s40561-019-0088-z
  • Tamer, H. Y., & Övgün, B. (2020). Yapay zeka bağlamında dijital dönüşüm ofisi. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 75(2), 775-803. https://doi.org/10.33630/ausbf.691119
  • Taşçı, G., & Çelebi, M. (2020). Eğitimde yeni bir paradigma: “Yükseköğretimde yapay zeka”. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 29, 2346-2370. https://doi.org/10.26466/opus.747634
  • Tekgüç, U., & Adalıer, A. (2019). Eğitimde derin öğrenme uygulamaları. In A. Şişman, H. F. Odabaşı, & B. Akkoyunlu (Eds.), Eğitim Teknolojisi okumaları (pp. 243-260). Pegem Akademi.
  • Tekin, N. (2023). Eğitimde yapay zekâ: Türkiye kaynaklı araştırmaların eğilimleri üzerine bir içerik analizi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Ereğli Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(Özel Sayı), 387-411.
  • Tekindal, S. (2021). Nicel, nitel, karma yöntem araştırma desenleri ve istatistik. Nobel.
  • Teng, X. (2019). Discussion about artificial intelligence’s advantages and disadvantages compete with natural intelligence. Journal of Physics: Conference Series, 3, 1-7. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1187/3/032083
  • Uzun, Y., Tümtürk, A. Y., & Öztürk, H. (2021). Günümüzde ve gelecekte eğitim alanında kullanılan yapay zeka. 1st International Conference on Applied Engineering and Natural Sciences (pp. 1-6). ICAENS.
  • Ünsal, H. (2024). Yapay zekâ ve yapay zekânın eğitimin geleceğine ilişkin olası doğurguları. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 10(5), 674-682.
  • VanLehn, K. (2011). The relative effectiveness of human tutoring, intelligent tutoring systems, and other tutoring systems: A meta-analysis. Educational Psychologist, 46(4), 197–221.
  • Verma, M. (2018). Artificial intelligence and its scope in different areas with special reference to the field of education. International Journal of Advanced Educational Research, 3(1), 5-10.
  • Vetter, M. A., Lucia, B., Jiang, J., & Othman, M. (2024). Towards a framework for local interrogation of AI ethics: A case study on text generators, academic integrity, and composing with ChatGPT. Computers and Composition, 71. https://doi.org/10.1016/j.compcom.2024.102831
  • Will, M., & Mishra, P. (2021). The teacher's perspective on AI integration in classrooms. Journal of Educational Technology Research, 33(2), 101-117.
  • Yeşilyurt, S., Dündar, R., & Demir, R. Z. (2024). Türkiye’de yapay zekâ ve eğitim ilişkisini inceleyen lisansüstü tezlerin analizi: Bir meta sentez çalışması. Journal of Innovative Research in Social Studies, 7(1), 47-73. https://doi.org/10.47503/jirss.1484848
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12th ed.). Seçkin.
  • Yigit, G. (2024). Development of artificial intelligence technologies and language learning. Artificial Intelligence in Educational Research, 1(1), 54–64. https://doi.org/10.5281/zenodo.11243867
  • Yu, Z., Wang, Z., & Lin, C. (2021). Teachers' perceptions of AI in education: Barriers and opportunities. Education and Information Technologies, 26(4), 4515–4534.
  • Zawacki‐Richter, O., Marín, V. I., Bond, M., & Gouverneur, F. (2019). Systematic review of research on artificial intelligence applications in higher education – Where are the educators? International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16(1), 39.
  • Zileli, E. N. (2023). Yabancı dil olarak Türkçe öğreniminde ChatGPT örneği. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 42-51.
There are 92 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Instructional Technologies, Teacher Education and Professional Development of Educators, Educational Technology and Computing
Journal Section Articles
Authors

Sedat Adıgüzel 0000-0002-8866-2919

Yalçın Karalı 0000-0002-8977-5034

Hasan Aydemir 0000-0002-3073-9194

Early Pub Date April 6, 2025
Publication Date
Submission Date July 8, 2024
Acceptance Date February 21, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 12 Issue: 1

Cite

APA Adıgüzel, S., Karalı, Y., & Aydemir, H. (2025). Teachers’ Views on the Use of Artificial Intelligence in the Education Process. E-Kafkas Journal of Educational Research, 12(1), 107-125. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.1511789

19190       23681     19386        19387