Purpose: This review study addresses athlete education and development programs through a multidimensional approach, examining the individual, cognitive, social, and ethical development processes of athletes.
Method: For this purpose, the scanning model, which is one of the qualitative research methods, was used in the research. The theoretical foundations of athlete education are evaluated within the frameworks of behaviorist, cognitive, constructivist, humanistic, and social learning theories.
Results: It is emphasized that the educational process varies according to age groups, and educational approaches are shaped in line with the developmental characteristics from childhood to adulthood. The qualifications and roles of educators are among the key determinants in ensuring the continuity of athlete development. The Long-Term Athlete Development (LTAD) model is used to systematically address critical periods in the transition from grassroots to elite level, talent development centers, and athlete monitoring and evaluation processes. Furthermore, the role of education throughout the athletic life cycle, its contribution to talent identification and development, and its multidimensional impact on athlete growth are examined. Ethical value acquisition and career planning are also highlighted as fundamental elements in athlete education. This comprehensive approach reveals the need for a holistic educational model that supports athlete development.
Conclusion: In conclusion, athlete education is a multifaceted process that requires structured programs to support an individual’s physical, mental, and ethical development. Successful and sustainable athlete development is only possible through a planned, theoretically grounded, and holistic educational approach throughout the athletic life cycle.
Athlete Development Sports Education Long-Term Athlete Development (LTAD) Holistic Training Approach
Bu derleme çalışması, sporcu eğitimi ve gelişim programlarını çok boyutlu bir yaklaşımla ele alarak, sporcuların bireysel, bilişsel, sosyal ve etik gelişim süreçlerini incelemektedir. Bu amaç doğrultusunda araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan tarama modeli kullanılmıştır. Sporcu eğitiminin kuramsal temelleri; davranışçı, bilişsel, yapılandırmacı, insancıl ve sosyal öğrenme kuramları çerçevesinde değerlendirilmiştir. Eğitim sürecinin yaş gruplarına göre farklılık gösterdiği; çocukluktan yetişkinliğe kadar değişen dönemsel özellikler doğrultusunda eğitim yaklaşımlarının şekillendiği vurgulanmaktadır. Eğiticilerin nitelikleri ve rolleri, sporcu gelişiminin sürekliliğinde temel belirleyiciler arasında yer almaktadır. Uzun Vadeli Sporcu Gelişim Modeli (LTAD) ile altyapıdan elit seviyeye geçişte kritik dönemler, yetenek gelişim merkezleri ve sporcu izleme-değerlendirme süreçleri sistematik bir biçimde ele alınmıştır. Ayrıca, spor yaşam döngüsü boyunca eğitimin rolü, yetenek seçimi ve gelişimi ile eğitimin sporcuya olan çok boyutlu katkısı incelenmiştir. Etik değerlerin kazandırılması ve kariyer planlamasının da sporcu eğitiminde temel unsurlar olduğu belirtilmiştir. Bu kapsamlı yaklaşım, sporcu gelişimini destekleyen bütüncül bir eğitim modeline ihtiyaç olduğunu ortaya koymaktadır. Sonuç olarak, sporcu eğitimi çok yönlü bir süreç olup, bireyin fiziksel, zihinsel ve etik gelişimini destekleyen yapılandırılmış programlara ihtiyaç duymaktadır. Başarılı ve sürdürülebilir sporcu gelişimi, yaşam döngüsü boyunca planlı, kuramsal temelli ve bütüncül bir eğitim yaklaşımıyla mümkündür.
Çalışma derleme türünde olduğundan dolayı etik kurul kararı alınmamıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Activity Management |
Journal Section | Derlemeler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | May 19, 2025 |
Acceptance Date | June 2, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 5 Issue: 2 |
Spor Bilimleri alanındaki çalışmaları içeren hakemli dergi olarak yayımlanan Kafkas Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi'nin Eylül 2025'te çıkacak olan sayısı için dergimizin kapsamı dahilinde olan konularla ilgili özgün araştırma ve derleme türünde makaleler kabul edilecektir. Bu anlamda ilgili sayı için makaleler 2025 yılının Ağustos ayı sonuna kadar gönderilebilir.
Bilgilerinize sunulur.
Editör
Dr. Öğr. Üyesi Tarkan HAVADAR