Bu çalışmada fen bilimleri öğretmenlerinin STEM etkinliklerini gerçekleştirme esnasında beceri ölçme açısından yaşadıkları sorunları araştırılmıştır. Çalışmada, nitel araştırma yönteminin özelliklerine uygun olarak, fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Fen bilimleri dersinde STEM etkinliklerini uygulayan öğretmenler tercih edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 eğitim-öğretim yılında K*** ve N*** illerinde görev yapmakta olan yedi fen bilimleri öğretmeni oluşturmaktadır. İki açık uçlu sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşmeler birinci araştırmacı tarafından çevrimiçi olarak gerçekleştirilmiş ve katılımcılardan izin alınarak ses kaydı alınmıştır. Ses kayıtları yazıya döküldükten sonra kategoriler, alt kategoriler ve kodlar oluşturularak içerik analizi yapılmıştır. Çalışma sonucunda STEM etkinliklerinde beceri ölçerken fen bilimleri öğretmenlerinin kazanım, süre, öğrenci, aktif katılım ve STEM disiplinlerinin entegrasyonu açılarından çeşitli problemlere sahip olduğu ortaya çıkmıştır. Bu problemler arasında; alternatif ölçme aracı bulamama, öğrencilerin beceri sorularını yetiştirememesi, öğrencilerin geleneksel ölçme araçlarına daha alışkın olması, düşük hazır bulunuşluk, entegrasyonda beceri ölçümü yapılamaması ve sınıfların kalabalık olması vardır.
This study examined the challenges that science teachers encounter when assessing students' skills in STEM tasks. The research employed a phenomenological design consistent with the attributes of qualitative research. Teachers who incorporate STEM activities in scientific curricula are favored. The research study group comprises seven science teachers employed in K*** and N*** provinces for the 2021-2022 academic year. Semi-structured interviews comprising two open-ended questions were executed. The first researcher performed online interviews, obtaining audio recordings with the participants' consent. Following the transcription of the audio recordings, a content analysis was performed by establishing categories, subcategories, and codes. The study found that science teachers encounter multiple challenges regarding accomplishment, time, student engagement, active participation, and integration of STEM disciplines while assessing skills in STEM activities. These issues include the lack of alternative assessment tools, students' difficulty in addressing skill-based questions, their familiarity with conventional assessment methods, insufficient preparedness, the challenge of measuring integrated skills, and overcrowded classrooms.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Science and Mathematics Education (Other), Development of Science, Technology and Engineering Education and Programs |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 27, 2025 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | January 18, 2025 |
Acceptance Date | April 18, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 6 Issue: 1 |
Cappadocia Journal of Education (KAPED) is indexed by H.W. Wilson Index Education Source Coverage List, H.W. Wilson Education Source Ultimate Database Coverage List, EBSCO, EuroPub Database, Directory of Research Journal Indexing, Idealonline, ROAD Index, Turkish Religious Foundation Islamic Studies Center (ISAM), Eurasian Scientific Journal Index, AcarIndeks, and OJOP. The review process for many other indexes continues.
The content of the Cappadocia Journal of Education (KAPED) is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-Share Alike Licence 4.0 (CC BY-NC-SA 4.0).