Research Article
BibTex RIS Cite

SOSYAL SORUMLULUK KAMPANYASI BAĞLAMINDA, ERGENLERDE ZORBALIK KONULU AFİŞ UYGULAMALARI

Year 2024, Volume: 1 Issue: 1, 30 - 46, 26.12.2025

Abstract

Sosyal sorumluluk kavramı kurumlar için kadar toplum için de önem arz etmektedir. İnsanlar yakın çevreleri için olduğu kadar toplum için de bir şeyler yapmak istemektedirler. Bu çabalar sosyal sorumluluk kavramının gelişmesine neden olmuştur. Bu araştırmanın temel amacı; “Cüce Değilim, Kepçe Değilim, Dört Göz Değilim!” sloganları ile zorbalık kavramı hakkında insanlarda farkındalık oluşması ve önlenmesi noktasına katkı sağlamaktır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden literatür taraması ve içerik analizi kullanılmıştır. Bir sosyal sorumluluk kampanyası olarak akran zorbalığına dikkat çekmek isteyen çalışma da iletilmek istenen mesaj açık ve net bir şekilde ortaya koymaktadır. Çalışma da mesajın daha iyi anlaşılabilmesi ve gerçeği daha net bir şekilde yansıtması adına fotoğraflar kullanılmıştır. Çalışmanın temasını oluşturan akran zorbalığında kullanılan sözcüklerde tasarım da yerini almıştır. Problemi net bir şekilde ortaya koyan üç seri afiş ve diğer mecralara uygulanmış tasarımlarla birlikte tamamlanmıştır. Çocuklar üzerindeki psikolojik ve sosyolojik etkileri sadece okul yıllarıyla sınırlı kalmayıp yaşamın sonraki dönemlerinde de devam etmektedir. Bu etki sadece zorbalığa maruz kalan çocukların değil, aynı zamanda zorbalığa tanık olanların ve zorbaca davranışları alışkanlık haline getiren çocukların da gelişimini olumsuz biçimde etkilemektedir. Çocukların psikolojik sağlıklarının zedelenmesi bugün her toplumda yaygın olarak görülmekte olup toplum sağlığı açısından çözüm yolu bulunması gereken bir konudur. Çağımızda hızlı bir değişme ve gelişme, yaşanmaktadır. Toplum; standartların, değer yargılarının alt üst olduğu, kültürel tehdidin bulunduğu bir dönem yaşamaktadır. Bu çalışmada akran zorbalığı ve sosyal sorumluluk içerikli iki olgu üzerinde durulmuştur. Sonuç olarak zorbalığa karşı önlemlerin alınması ve farkındalık oluşması bireyin psikolojik durumu açısından önem arz etmektedir.

References

  • Aksoy, N. (2003). Eylem Araştırması: Eğitimsel Uygulamaları İyileştirme Ve Değiştirmede Kullanılacak Bir Yöntem. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 474 - 489.
  • Akyıldız, F. (2007). Türkiye'de Sosyal Devlete İlişkin Algılamayı Dnüştürme Amacı Olarak ""Sosyal Sorumluluk Kampanyaları". Memleket Siyaset Yönetim, 138-183.
  • Atbaşı, Z. (2021). Akran Zorbalığı Kavramının Lisansüstü Tezlerde İncelenmesi. Turkish Special Education Journal: International, 1 - 19.
  • Büyükdoğan, B. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Küresel Sosyal Sorumluluk Algılarının Değerlendirilmesi. Yeni Medya Elektronik Dergi, 203-215.
  • Ceylan, Ö. M. (2019). Üniversitelerin Yeri Ve Türkiye'deki Devlet Üniversiteleri İle Vakıf Üniversitelerinin Sosyal Sorumluluk Uygulamaları Konusunda Bir Karşılaştırma. Yök Ulusal Tez Merkezi, 296-312.
  • Çankaya, İ. (2011). İlköğretimde Akran Zorbalığı. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 81-92.
  • Doğan, N. (2008). Kurumsal Sosyal Sorumluluk Girişimleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 517 - 538.
  • Dölek, N. (2002). Öğrencilerde Zorbaca Davranışların Araştırılması Ve Bir Önleyici Program Modeli. Yök Ulusal Tez Merkezi, 23-39.
  • Erdem, S. E. (2020). Çocuğa Kendini Koruma Bilinci Kazandırma Amaçlı Çevrimiçi Ortamlar Ölçeği Geliştirme Çalışması. Dergipark, 20-41.
  • Eren, A. T. (2011). İlköğretim Öğrencilerinin Okul Sosyal İklimine İlişkin Algıları Ve Etkili Faktörler. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi , 45.
  • Ergün, D. (2011). Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'nde Ortaöğretim 6., 7., Ve 8. Sınıf Öğrencilerinde Akran Zorbalığı Yaygınlığı Ve Risk Faktörlerinin Belirlenmesi. Uluslararası Yök Tez, 25.
  • Gümüş, Ç. (2018). Sosyal Sorumuluk Projelerinde Kavramsal Sanatın Yeri Ve Önemi. Journal Of Interdisciplinary And Intercultural Art, 47.
  • İlter, G. B. (2007). Sosyal Pazarlama: Engeller Ve Öneriler. Ege Akademik Bakış, 117-132 .
  • İnan, H. Z. (2005). Okullarda Çocuklar Arası Zorbalık. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 161-170 .
  • Korkmaz, T. (2021). Akran Zorbalığı Kavramının Lisansüstü Tezlerde İncelenmesi. Turkish Special Education Journal: International, 1 - 19.
  • Külcü, D. P. (2021). Çocuklarda Akran Zorbalığı Ve Benlik Saygısının İncelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 263.
  • Lee, N., & Philip Kotler. (2008). Kurumsal Sosyal Sorumluluk. İstanbul: Mediacat.
  • Özdemir, H. (2021). Akran Zorbalığı Temalı Çocuk Edebiyatı Okuma Etkinliklerinin Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Akran Zorbalığıyla Başa Çıkma Stratejilerini Kullanmalarrına Etkisi. Eskişehir: Yök.
  • Özen, Y. (2011). Sorumluluk Bağlamında İş Ahlakı Ve Sosyal Sorumluluk: Sosyal Psikolojik Bir Yaklaşım. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 173-189.
  • Özüpek, N. (2005). Kurum İmajı Ve Sosyal Sorumluluk. İstanbul: Tablet Yayınevi.
  • Patan, İ. (2019). Türkiye’de Yapılan Kurumsal Sosyal Sorumluluk Projelerinin Sosyal Girişimler Bağlamında Sınıflandırılması Koç Holding Ve Turkcell Örneği. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi, 51 - 62.
  • Sohodol, Ç., İdil, K., & İpek, A. (2009). Kurumsal Sosyal Sorumluluk Yönelimi Ve İşveren Çekiciliği. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 2303 - 2326.
  • Sucu, İ. (2020). Kurumsal Sosyal Sorumluluk Kampanyalarının Marka İmajına Etkisi:. Yalova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 1-8. Whitted K. S. Ve David, R. D. (2005). ‘‘Best Practises For Preventing Orreducing Bullying In Schools’’. Children And Schools, 26-32.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, A. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. İstanbul: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, R. (2012). Akran Zorbalığı. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 39 - 51.
Year 2024, Volume: 1 Issue: 1, 30 - 46, 26.12.2025

Abstract

References

  • Aksoy, N. (2003). Eylem Araştırması: Eğitimsel Uygulamaları İyileştirme Ve Değiştirmede Kullanılacak Bir Yöntem. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 474 - 489.
  • Akyıldız, F. (2007). Türkiye'de Sosyal Devlete İlişkin Algılamayı Dnüştürme Amacı Olarak ""Sosyal Sorumluluk Kampanyaları". Memleket Siyaset Yönetim, 138-183.
  • Atbaşı, Z. (2021). Akran Zorbalığı Kavramının Lisansüstü Tezlerde İncelenmesi. Turkish Special Education Journal: International, 1 - 19.
  • Büyükdoğan, B. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Küresel Sosyal Sorumluluk Algılarının Değerlendirilmesi. Yeni Medya Elektronik Dergi, 203-215.
  • Ceylan, Ö. M. (2019). Üniversitelerin Yeri Ve Türkiye'deki Devlet Üniversiteleri İle Vakıf Üniversitelerinin Sosyal Sorumluluk Uygulamaları Konusunda Bir Karşılaştırma. Yök Ulusal Tez Merkezi, 296-312.
  • Çankaya, İ. (2011). İlköğretimde Akran Zorbalığı. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 81-92.
  • Doğan, N. (2008). Kurumsal Sosyal Sorumluluk Girişimleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 517 - 538.
  • Dölek, N. (2002). Öğrencilerde Zorbaca Davranışların Araştırılması Ve Bir Önleyici Program Modeli. Yök Ulusal Tez Merkezi, 23-39.
  • Erdem, S. E. (2020). Çocuğa Kendini Koruma Bilinci Kazandırma Amaçlı Çevrimiçi Ortamlar Ölçeği Geliştirme Çalışması. Dergipark, 20-41.
  • Eren, A. T. (2011). İlköğretim Öğrencilerinin Okul Sosyal İklimine İlişkin Algıları Ve Etkili Faktörler. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi , 45.
  • Ergün, D. (2011). Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'nde Ortaöğretim 6., 7., Ve 8. Sınıf Öğrencilerinde Akran Zorbalığı Yaygınlığı Ve Risk Faktörlerinin Belirlenmesi. Uluslararası Yök Tez, 25.
  • Gümüş, Ç. (2018). Sosyal Sorumuluk Projelerinde Kavramsal Sanatın Yeri Ve Önemi. Journal Of Interdisciplinary And Intercultural Art, 47.
  • İlter, G. B. (2007). Sosyal Pazarlama: Engeller Ve Öneriler. Ege Akademik Bakış, 117-132 .
  • İnan, H. Z. (2005). Okullarda Çocuklar Arası Zorbalık. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 161-170 .
  • Korkmaz, T. (2021). Akran Zorbalığı Kavramının Lisansüstü Tezlerde İncelenmesi. Turkish Special Education Journal: International, 1 - 19.
  • Külcü, D. P. (2021). Çocuklarda Akran Zorbalığı Ve Benlik Saygısının İncelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 263.
  • Lee, N., & Philip Kotler. (2008). Kurumsal Sosyal Sorumluluk. İstanbul: Mediacat.
  • Özdemir, H. (2021). Akran Zorbalığı Temalı Çocuk Edebiyatı Okuma Etkinliklerinin Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Akran Zorbalığıyla Başa Çıkma Stratejilerini Kullanmalarrına Etkisi. Eskişehir: Yök.
  • Özen, Y. (2011). Sorumluluk Bağlamında İş Ahlakı Ve Sosyal Sorumluluk: Sosyal Psikolojik Bir Yaklaşım. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 173-189.
  • Özüpek, N. (2005). Kurum İmajı Ve Sosyal Sorumluluk. İstanbul: Tablet Yayınevi.
  • Patan, İ. (2019). Türkiye’de Yapılan Kurumsal Sosyal Sorumluluk Projelerinin Sosyal Girişimler Bağlamında Sınıflandırılması Koç Holding Ve Turkcell Örneği. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi, 51 - 62.
  • Sohodol, Ç., İdil, K., & İpek, A. (2009). Kurumsal Sosyal Sorumluluk Yönelimi Ve İşveren Çekiciliği. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 2303 - 2326.
  • Sucu, İ. (2020). Kurumsal Sosyal Sorumluluk Kampanyalarının Marka İmajına Etkisi:. Yalova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 1-8. Whitted K. S. Ve David, R. D. (2005). ‘‘Best Practises For Preventing Orreducing Bullying In Schools’’. Children And Schools, 26-32.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, A. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. İstanbul: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, R. (2012). Akran Zorbalığı. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 39 - 51.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Visual Design, Graphic Design
Journal Section Articles
Authors

Eda Sezerer Albayrak 0000-0002-2195-0772

Şerife Nur Başsoy 0009-0005-2613-7288

Publication Date December 26, 2025
Submission Date December 19, 2024
Acceptance Date December 31, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Sezerer Albayrak, E., & Başsoy, Ş. N. (2025). SOSYAL SORUMLULUK KAMPANYASI BAĞLAMINDA, ERGENLERDE ZORBALIK KONULU AFİŞ UYGULAMALARI. Karatay Sanat Ve Tasarım Dergisi, 1(1), 30-46.