Bu çalışmanın amacı, müşteri iletişim danışmanı olarak görev yapan çalışanların kurumsal yönetişim konusundaki algılarının işte kendini yetiştirme davranışı üzerindeki etkisinde işyeri mutluluğunun aracı, çalışan sesliliğinin düzenleyici rolünü incelemektedir. Bu amaçla çalışmada kurumsal yönetişim, işte kendini yetiştirme, işyeri mutluluğu ve çalışan sesliliği ölçekleri kullanılmıştır. Araştırmanın evreni, Türkiye’de çağrı merkezi olarak faaliyetlerini sürdüren iki farklı kurumda görev yapan 874 çalışandan oluşmaktadır. Araştırmanın verileri ankete katılan 449 çalışandan (205’i erkek, 244’ü kadın) elde edilmiştir Araştırmada ölçeklerin faktörlerinin doğrulanabilmesi için AMOS 24 uygulaması kullanılmıştır. Değişkenlerin analizinde ise SPSS 27 kullanılmıştır ve SPSS PROCESS MACRO model 14 ile araştırmanın aracılık ve düzenleyicilik rolü değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre kurumsal yönetişim algısının işte kendini yetiştirme üzerindeki etkisinde işyeri mutluluğunun aracılık rolüne sahip olduğu ve kurumsal yönetişimin (işyeri mutluluğu yoluyla) işte kendini yetiştirme üzerindeki dolaylı etkisinde çalışan sesliliğinin düzenleyici rolünün bulunduğu tespit edilmiştir. Dolayısıyla kurumsal yönetişimin artırılması ve çalışan mutluluğunun desteklenmesi ile çalışanların işte kendini yetiştirebilecekleri ortam sağlanabilir ve çalışan sesliliğinin de bu süreçte önemli bir rol oynadığı söylenebilir.
The purpose of this study is to examine the mediating role of workplace happiness and the moderating role of employee voice in the effect of employees' perceptions of corporate governance working as customer communication consultants on thriving at work. For this purpose, corporate governance, thriving at work, workplace happiness, and employee voice scales were used in the study. The population of the study consists of 874 employees working in two different institutions operating as call centers in Türkiye. The data of the study was obtained from 449 employees (205 male, 244 female) who participated in the survey. AMOS 24 application was used to verify the factors of the scales in the study. SPSS 27 was used in the analysis of the variables and the mediation and moderation role of the research was evaluated with SPSS PROCESS MACRO model 14. According to the results of the research, it was determined that workplace happiness had a mediating role in the effect of corporate governance perception on thriving at work, and employee voice had a moderating role in the indirect effect of corporate governance (through workplace happiness) thriving at work. Therefore, increasing corporate governance and supporting employee happiness can create an environment where employees can thrive at work, and employee voice plays an important role in this process.
Corporate governance thriving at work workplace happiness employee voice call center employee.
var
yok
yok
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Entrepreneurship |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 27, 2025 |
Submission Date | December 5, 2024 |
Acceptance Date | March 25, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 16 Issue: 31 |
KAUJEASF is the corporate journal of Kafkas University, Faculty of Economics and Administrative Sciences Journal Publishing.
KAUJEASF has been included in Web of Science since 2022 and started to be indexed in the Emerging Sources Citation Index (ESCI ), a Clarivate product.
2025 June and December quota for the Business Administration has been completed. Submissions in the scope of Business Administration will not be evaluated until further notice. Manuscript acceptance and evaluation of other fields within the scope of our journal continues.