Research Article
BibTex RIS Cite

User Interaction And Interface Analysis Of Digital News Sites: The Case Of “Ensonhaber” Site

Year 2025, Issue: 35, 211 - 236, 20.06.2025
https://doi.org/10.56597/kausbed.1592352

Abstract

The fact that journalism is done in new digital environments has brought the reader and the content provider as close as a keyboard key. Readers who have the opportunity to see the news they read in detail want to express their thoughts instantly. Within the scope of the study, web interfaces were comparatively examined in order to reveal whether there is a separate area for readers' comments and opinions on news sites in Turkey and which news types are commented on more. As a result of the study, the news published by the Ensonhaber news site, which received the most comments, was examined using descriptive analysis and literature review methods. In the light of the data obtained, it was revealed that the "agenda" category had the highest comment rate, while categories such as sports and culture-art received less attention. The study contributes to the literature by offering suggestions for design and content strategies to increase user interaction in digital journalism.

References

  • Akyazı, A. (2018). Gazetecilikte dijitalleşme ve haber üretimine yansıması: Robot gazeteciler. O. Uçak (Ed) Dijital medya ve Gazetecilik, içinde (ss.15-31). Konya: Eğitim yayınevi.
  • Alanka, Ö., Çimen, Ü. ve Akköprü, B. (2024). Yeni medya ile ortaya çıkan gazetecilik türlerinin yerel medya haber üretim süreçleri üzerine etkileri: Van ili örneği Yeni Medya Elektronik Dergisi, 8 (2), 293-324.
  • Alp, H. ve Turan E. (2018). Gelenekselden dijitale medyanın dönüşümü çerçevesinde CNNTürk ve NTV internet sitelerinin karşılaştırmalı analizi. Journal of Turkish Studies. 14221 Sayfa Sayısı: 1-18 Yıl-Sayı: 2018-Volume 13 Issue 29.
  • Aydoğan, T. (2020). Ekonomi politik perspektiften Hakkâri basın tarihi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayınevi.
  • Birsen, H. (2013). İnternet haberciliği ve aktif izlerkitle ilişkisi çerçevesinde etik tartışmalar. Selçuk İletişim. 3 (4). 68-79.
  • Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage Publications.
  • Çalışır, G. (2019). Hakla ilişkiler aracı olarak amasya yerel gazetelerinin web siteleri ve sosyal medya hesaplarının kullanımı üzerine bir araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. 7(3). 1533-1548.
  • Değirmencioğlu, G. (2011). Yerel basında yeni medya ve sosyal paylaşım sitelerinin kullanımı: Kocaeli’de Yayımlanan yerel gazetelerin internet siteleri üzerine bir inceleme. AJIT-e: Academic Journal of Information Technology. 2 (5). 19-31.
  • Denizer, M. C. (2019). Türkiye’de ilk dönem internet sağlayıcıları: Bir arşiv denemesi (Derleyen: Erkan Saka). Yeni Medya Çalışmaları-V Türkiye İnternet Tarihi. 418-423. Dingil, A. E. (2015). Türkçe haber siteleri tasarımları ve görsel kullanımı. International Journal of Social Sciences and Education R. 1 (1). 250-261.
  • Duman, K. (2019). Haber kaynağı olarak sosyal ağların kullanımı: Türk internet haber siteleri üzerine bir analiz. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, e-gifder. cilt: 7. Uluslararası Türk Dünyası Basın Sempozyumu Özel Sayısı, Aralık, 2019, 1637-1654.
  • Fırlar F.B. ve Deniz Ş. (2010). Dijital gazeteler ve pazarlama: Türkiye’deki dijital gazetelerin pazarlama dinamiklerinin değerlendirilmesine ilişkin bir analiz. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. Cilt: 3 /11. 314-328
  • Jenkins, H. (2006). Convergence culture: Where old and new media collide. NYU Press.
  • Karahisar, T. (2011). Özel hayatın gizliliği ve internette işlenen suçlar. Fırat Üniversitesi İletişim Fakültesi II. Medya ve Etik Sempozyumu (Medya-Kültür İlişkisinde Etik) Bildiri Kitapçığı, 13-15 Ekim 2011, Elâzığ, 599-606.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Köse, H. (2007). Alternatif medya. İstanbul: Yirmidört Yayınevi.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage Publications.
  • Narmanlıoğlu, H. (2016). İnternet Haber sitelerinde eşik bekçiliği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 20(1). 153-168.
  • Özcan, A. ve Tugen, B. (2014). Geleneksel Medya olarak gazete ve radyoda yeni iletişim uygulamalar. III. Türkiye Lisansüstü Çalışmalar Kongresi Bildireler Kitabı-III (Siyaset-Uluslararası İlişkiler-İktisat-İletişim). 15-18 Mayıs 2014. Sakarya. 259-270.
  • Pavlik, J. V. (2013). Yeni medya ve gazetecilik. Çev. M. Demir & B. Kalsın. Ankara: Phonix.
  • Strauss, A. ve Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. SAGE Publications.
  • Şen, A. F. ve Yılar, Ö. E. (2020). Türkiye’de gazeteciliğin dijital dönüşümü: Ensonhaber, Hürriyet ve Medyascope haber siteleri örnekleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 30 (2). 391-414.
  • Topbaş, B. (2021). Video içerik üretiminde geleneksel medya organlarının yeni medyaya adaptasyonu: CNNTürk Örneği. Turkish Online Journal of Design Art and Communication. 11 (2). 393-402.
  • Toruk, İ. (2008). Gutenberg’ten dijital çağa gazetecilik. Konya: Literatürk Yayınları. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.

DİJİTAL HABER SİTELERİNİN KULLANICI ETKİLEŞİMİ VE ARAYÜZ ANALİZİ: “ENSONHABER” SİTESİ ÖRNEĞİ

Year 2025, Issue: 35, 211 - 236, 20.06.2025
https://doi.org/10.56597/kausbed.1592352

Abstract

Haberciliğin yeni dijital ortamlarda yapılması beraberinde okur ve içerik sağlayıcıyı bir klavye tuşu kadar yakınlığa taşımıştır. Okuduğu haberleri detaylıca görme imkânı bulan okuyucu, düşüncelerini anlık olarak ifade etmek istemektedir. Çalışma kapsamında Türkiye’deki haber sitelerinde okuyucuların yorum ve görüşleri için ayrı bir alan olup olmadığı ve hangi haber türlerine daha fazla yorum yapıldığı ortaya çıkarılmak üzere web arayüzleri karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. İnceleme sonucunda en fazla yorum alan Ensonhaber haber sitesinin yayınladığı haberler betimsel analiz ve literatür taraması yöntemleri ile incelenerek elde edilen veriler ışığında, "gündem" kategorisinin en yüksek yorum oranına sahip olduğu, spor ve kültür-sanat gibi kategorilerin ise daha az ilgi gördüğü ortaya çıkarılmıştır. Çalışma, dijital gazetecilikte kullanıcı etkileşimini artırmak için tasarım ve içerik stratejilerine yönelik öneriler sunarak literatüre katkıda bulunmaktadır.

References

  • Akyazı, A. (2018). Gazetecilikte dijitalleşme ve haber üretimine yansıması: Robot gazeteciler. O. Uçak (Ed) Dijital medya ve Gazetecilik, içinde (ss.15-31). Konya: Eğitim yayınevi.
  • Alanka, Ö., Çimen, Ü. ve Akköprü, B. (2024). Yeni medya ile ortaya çıkan gazetecilik türlerinin yerel medya haber üretim süreçleri üzerine etkileri: Van ili örneği Yeni Medya Elektronik Dergisi, 8 (2), 293-324.
  • Alp, H. ve Turan E. (2018). Gelenekselden dijitale medyanın dönüşümü çerçevesinde CNNTürk ve NTV internet sitelerinin karşılaştırmalı analizi. Journal of Turkish Studies. 14221 Sayfa Sayısı: 1-18 Yıl-Sayı: 2018-Volume 13 Issue 29.
  • Aydoğan, T. (2020). Ekonomi politik perspektiften Hakkâri basın tarihi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayınevi.
  • Birsen, H. (2013). İnternet haberciliği ve aktif izlerkitle ilişkisi çerçevesinde etik tartışmalar. Selçuk İletişim. 3 (4). 68-79.
  • Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage Publications.
  • Çalışır, G. (2019). Hakla ilişkiler aracı olarak amasya yerel gazetelerinin web siteleri ve sosyal medya hesaplarının kullanımı üzerine bir araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. 7(3). 1533-1548.
  • Değirmencioğlu, G. (2011). Yerel basında yeni medya ve sosyal paylaşım sitelerinin kullanımı: Kocaeli’de Yayımlanan yerel gazetelerin internet siteleri üzerine bir inceleme. AJIT-e: Academic Journal of Information Technology. 2 (5). 19-31.
  • Denizer, M. C. (2019). Türkiye’de ilk dönem internet sağlayıcıları: Bir arşiv denemesi (Derleyen: Erkan Saka). Yeni Medya Çalışmaları-V Türkiye İnternet Tarihi. 418-423. Dingil, A. E. (2015). Türkçe haber siteleri tasarımları ve görsel kullanımı. International Journal of Social Sciences and Education R. 1 (1). 250-261.
  • Duman, K. (2019). Haber kaynağı olarak sosyal ağların kullanımı: Türk internet haber siteleri üzerine bir analiz. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, e-gifder. cilt: 7. Uluslararası Türk Dünyası Basın Sempozyumu Özel Sayısı, Aralık, 2019, 1637-1654.
  • Fırlar F.B. ve Deniz Ş. (2010). Dijital gazeteler ve pazarlama: Türkiye’deki dijital gazetelerin pazarlama dinamiklerinin değerlendirilmesine ilişkin bir analiz. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. Cilt: 3 /11. 314-328
  • Jenkins, H. (2006). Convergence culture: Where old and new media collide. NYU Press.
  • Karahisar, T. (2011). Özel hayatın gizliliği ve internette işlenen suçlar. Fırat Üniversitesi İletişim Fakültesi II. Medya ve Etik Sempozyumu (Medya-Kültür İlişkisinde Etik) Bildiri Kitapçığı, 13-15 Ekim 2011, Elâzığ, 599-606.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Köse, H. (2007). Alternatif medya. İstanbul: Yirmidört Yayınevi.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage Publications.
  • Narmanlıoğlu, H. (2016). İnternet Haber sitelerinde eşik bekçiliği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 20(1). 153-168.
  • Özcan, A. ve Tugen, B. (2014). Geleneksel Medya olarak gazete ve radyoda yeni iletişim uygulamalar. III. Türkiye Lisansüstü Çalışmalar Kongresi Bildireler Kitabı-III (Siyaset-Uluslararası İlişkiler-İktisat-İletişim). 15-18 Mayıs 2014. Sakarya. 259-270.
  • Pavlik, J. V. (2013). Yeni medya ve gazetecilik. Çev. M. Demir & B. Kalsın. Ankara: Phonix.
  • Strauss, A. ve Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. SAGE Publications.
  • Şen, A. F. ve Yılar, Ö. E. (2020). Türkiye’de gazeteciliğin dijital dönüşümü: Ensonhaber, Hürriyet ve Medyascope haber siteleri örnekleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 30 (2). 391-414.
  • Topbaş, B. (2021). Video içerik üretiminde geleneksel medya organlarının yeni medyaya adaptasyonu: CNNTürk Örneği. Turkish Online Journal of Design Art and Communication. 11 (2). 393-402.
  • Toruk, İ. (2008). Gutenberg’ten dijital çağa gazetecilik. Konya: Literatürk Yayınları. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication Studies
Journal Section Research Articles
Authors

İrfan Akpınar 0000-0003-4719-5207

Publication Date June 20, 2025
Submission Date November 27, 2024
Acceptance Date January 29, 2025
Published in Issue Year 2025 Issue: 35

Cite

APA Akpınar, İ. (2025). DİJİTAL HABER SİTELERİNİN KULLANICI ETKİLEŞİMİ VE ARAYÜZ ANALİZİ: “ENSONHABER” SİTESİ ÖRNEĞİ. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(35), 211-236. https://doi.org/10.56597/kausbed.1592352