The fact that journalism is done in new digital environments has brought the reader and the content provider as close as a keyboard key. Readers who have the opportunity to see the news they read in detail want to express their thoughts instantly. Within the scope of the study, web interfaces were comparatively examined in order to reveal whether there is a separate area for readers' comments and opinions on news sites in Turkey and which news types are commented on more. As a result of the study, the news published by the Ensonhaber news site, which received the most comments, was examined using descriptive analysis and literature review methods. In the light of the data obtained, it was revealed that the "agenda" category had the highest comment rate, while categories such as sports and culture-art received less attention. The study contributes to the literature by offering suggestions for design and content strategies to increase user interaction in digital journalism.
Haberciliğin yeni dijital ortamlarda yapılması beraberinde okur ve içerik sağlayıcıyı bir klavye tuşu kadar yakınlığa taşımıştır. Okuduğu haberleri detaylıca görme imkânı bulan okuyucu, düşüncelerini anlık olarak ifade etmek istemektedir. Çalışma kapsamında Türkiye’deki haber sitelerinde okuyucuların yorum ve görüşleri için ayrı bir alan olup olmadığı ve hangi haber türlerine daha fazla yorum yapıldığı ortaya çıkarılmak üzere web arayüzleri karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. İnceleme sonucunda en fazla yorum alan Ensonhaber haber sitesinin yayınladığı haberler betimsel analiz ve literatür taraması yöntemleri ile incelenerek elde edilen veriler ışığında, "gündem" kategorisinin en yüksek yorum oranına sahip olduğu, spor ve kültür-sanat gibi kategorilerin ise daha az ilgi gördüğü ortaya çıkarılmıştır. Çalışma, dijital gazetecilikte kullanıcı etkileşimini artırmak için tasarım ve içerik stratejilerine yönelik öneriler sunarak literatüre katkıda bulunmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 20, 2025 |
Submission Date | November 27, 2024 |
Acceptance Date | January 29, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 35 |