The digital world has become an integral part of the daily lives of millions of people today. While online activities facilitate communication, enable quick information flow about current events, and provide easy access to information and experiences from different cultures, the negative effects, particularly on children, cannot be ignored. In addition to the dangers posed to children's development and mental health, the violation of rights is also one of these negative effects. From the perspective of children's rights, ensuring the safety of children on digital platforms is important within the framework of the United Nations Convention on the Rights of the Child and the Turkish Penal Code. This article discusses the violation of children's rights in the digital world and the risks children face on digital platforms, as well as ways to protect them from these risks. To address these risks, it is essential for parents, educators, and society to make a concerted effort.
Dijital dünya, günümüzde milyonlarca insanın günlük yaşamının ayrılmaz bir parçası haline gelmiştir. Çevrimiçi aktivitelerin, iletişimi kolaylaştırma, güncel olaylar hakkında hızlı bilgi akışını toplumsal bir bilinç yaratabilirme, bireylerin farklı kültürlerden gelen bilgilere ve deneyimlere kolayca erişme gibi imkanlar sağlayarak topluma faydalı etkileri göz önüne alınsa da, özellikle çocuklar üzerinde olumsuz etkileri de göz ardı edilemez. Çocukların gelişimi ve ruh sağlığı üzerindeki tehlikelere ek olarak hak ihlali de bu olumsuz etkilerden biridir. Çocuk hakları açısından, Birleşmiş Milletler Çocuk Haklarına Dair Sözleşme ve Türk Ceza Kanunu çerçevesinde çocukların dijital platformlarda güvenliğinin sağlanması önemlidir. Bu makalede, dijital dünyada çocuk haklarının ihlali üzerinde durulmuş ve çocukların dijital platformlarda karşılaştığı riskler ile bunlardan korunma yolları tartışılmıştır. Bu risklerle başa çıkmak için ebeveynler, eğitimciler ve toplumun ortak bir çaba içinde olması gerekmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Law and Society and Socio-Legal Research, Social Psychology, Child and Adolescent Development, Educational Psychology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 20, 2025 |
Submission Date | December 17, 2024 |
Acceptance Date | May 2, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 35 |