Türk sineması, köklü bir geçmişe sahip olan zengin bir kültürel mirası temsil etmektedir. 1914 yılında çekilen ilk Türk filmi olan Ayastefanos'taki Rus Abidesinin Yıkılışı ile başlayan bu yolculuk, zaman içinde pek çok dönem ve tarzı bünyesinde barındırarak gelişimini sürdürmüştür. Bu bağlamda, 1950'lerde başlayan Yeşilçam dönemi, Türk sinemasının altın çağlarından biri olarak ön plana çıkmaktadır. Renkli melodramlar, aşk filmleri ve sürükleyici hikayelerle dolu bu dönem, Türk sinemasının popülerliğini zirveye taşıyan filmleri sinemaya kazandırmıştır. Yeşilçam dönemi, halkın beğenisini kazanan karakterler ve konular ile sinemaya geniş bir seyirci kitlesi kazandırmış, toplumsal gerçekliklerle harmanlanmış hikâyeleriyle izleyicilerin ilgisini çekmeyi başarmıştır. 1990’lar ve 2000’lere gelindiğinde ise yeni anlatı tarzlarına sahip auteurleriyle kendine özgü bir atmosfer oluşturmayı sürdürmüştür. Bu çalışma da bir auteur olarak Reha Erdem’in kimliğini incelemek ve Türk sinemasının dil gelişimine katkılarını değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Bu bağlamda Sarris’in auteur kuramı çerçevesinde, IMDb’de en yüksek puan alan A Ay (1988), Kaç Para Kaç (1999), Korkuyorum Anne (2004), Beş Vakit (2006), Hayat Var (2008) ve Kosmos (2010) filmleri analiz edilerek Erdem’in özgün anlatı dili ve sinemasal estetiği ele alınmaktadır. Auteur ölçütleri çerçevesinde okunan filmler, Erdem’in Türk sinemasının dil oluşum sürecine yaptığı katkıları ortaya çıkarmakta ve “kendine özgü” bir sinema evreni oluşturduğunu gözler önüne sermektedir. Bu çerçevede çalışmanın sinema ve dil üzerine yapılacak akademik araştırmalara katkı sunması hedeflenmektedir.
Turkish cinema represents a rich cultural heritage with a deep-rooted past. This journey, which began with the first Turkish film, The Fall of the Russian Monument in Ayastefanos, shot in 1914, has continued to develop over time by incorporating many periods and styles. In this context, the Yeşilçam period, which began in the 1950s, stands out as one of the golden ages of Turkish cinema. This period, full of colorful melodramas, love stories and gripping stories, brought films that brought the popularity of Turkish cinema to the peak. The Yeşilçam period brought a wide audience to cinema with characters and subjects that won the appreciation of the public, and managed to attract the attention of viewers with stories blended with social realities. In the 1990s and 2000s, it continued to create a unique atmosphere with its auteurs who had new narrative styles. This study aims to examine the identity of Reha Erdem as an auteur and evaluate his contributions to the language development of Turkish cinema. In this context, within the framework of Sarris's auteur theory, the films with the highest ratings on IMDb, A Ay (1988), Kaç Para Kaç (1999), Korkuyorum Anne (2004), Beş Vakit (2006), Hayat Var (2008) and Kosmos (2010), are analyzed to address Erdem's unique narrative language and cinematic aesthetics. The films, read within the framework of auteur criteria, reveal Erdem's contributions to the language formation process of Turkish cinema and reveal that he has created a "unique" cinematic universe. In this context, the study is aimed to contribute to academic research on cinema and language
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Movie Review |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 20, 2025 |
Submission Date | December 27, 2024 |
Acceptance Date | March 5, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 35 |