Bu çalışmanın amacı, Türkiye'nin ataerkil toplumunda önyargılı ideolojilerin erkek egemenliği nasıl şekillendirdiğini ve güçlendirdiğini araştırmaktır. Bu çalışma, Eleştirel Söylem Analizini kullanarak, kadınların erkek hegemonik değerleri, gelenekleri ve idealleri temelinde hareket etmesi gerektiği düşüncesine katkıda bulunmada hayati bir role sahip olan seçili müzikal söyleme odaklanmaktadır. Amaç, müzikal söylemdeki gizli ideolojileri ortaya çıkarmaktır. Bu çalışma, İbrahim Tatlıses'in 31 şarkısını nitel yaklaşıma bağlı kalarak ve eleştirel söylem analizi ile feminist eleştirel söylem analizinin temel önermelerini bir araya getirerek incelemektedir. Bu çalışmanın konusuyla ilgili şarkı sözleri, Türkçeden İngilizceye çevrilmiştir. Şarkıların içerik analizi yapıldıktan sonra seçilen sözler Fairclough, van Dijk ve Wodak’ ın eleştirel söylem analizi modelleri aracılığıyla analiz edilmiştir. İlk aşamada veriler toplanıp kodlandıktan ve analiz edildikten sonra dört önemli tema ortaya çıktı: değersiz kadın, cinsel obje olarak kadın, kadına yönelik tehdit ve hakaretler ve erkeği baştan çıkaran kadın. Bu çalışmanın sonucunda, müzikal söylemin erkek hegemonyasının sürdürülmesine zemin hazırladığı tespit edilmiştir. Günlük hayatımızda bilinçli ya da bilinçsiz olarak duyduğumuz ve çocukluğumuzdan beri kulağımıza gelen şarkılarda kadına yönelik hakaret, cinsellik ve şiddet içeren pek çok ifadenin olduğu açıktır. Şarkılar, kadınların toplumun geleneklerine, normlarına ve değerlerine göre hareket etmesi gerektiği ideolojisine vurgu yapmaktadır. Toplumun kültür başlığı altında gündeme getirdiği kadın erkek arasındaki güç eşitsizliğini göstermektedirler. Toplumsal cinsiyet rollerinin çocukluktan itibaren öğrenildiği düşünülürse ataerkil ideoloji çocukluktan itibaren insanların bilinçaltına kazınmıştır.
Makalede çıkar çatışması olmadığını ve herhangi finansal destek alınmadığını beyan ederim.
The purpose of this study is to explore how biased ideologies shaped and strengthened male dominance in Türkiye’s patriarchal society. Employing a critical discourse analysis, this study centers on analyzing a specific musical discourse that contributes to the ideology supporting the notion that women should conform to male hegemonic customs, ideals and rules. The objective is to reveal the hidden ideologies within the musical discourse. This study examines a collection of 31 songs performed by İbrahim Tatlıses using a qualitative approach and employing the principles of feminist critical discourse analysis. The contents of the songs pertaining to the theme have been translated from Turkish to English. Initially, a comprehensive examination of the songs' contents has been carried out. Moreover, an analysis of the chosen lyrics has been performed using three different frameworks produced by Fairclough, van Dijk and Wodak. As a consequence of this study, musical discourse provides a basis for the sustenance of male hegemony. there are many expressions containing insults, sexuality and violence towards women in the songs, which we consciously or unconsciously hear in our daily lives and have come to our ears since childhood. It puts emphasis on the ideology that women should act based on the traditions, norms and values of society. They show the power inequalities between women and men, which have been created by the society under the head of the culture. Considering that gender roles have been learned since childhood, the patriarchal ideology has been engraved in people's subconscious minds since childhood.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Translation and Interpretation Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 20, 2025 |
Submission Date | January 8, 2025 |
Acceptance Date | April 25, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 35 |