Çalışmanın amacı: Çoklu zekâ temelli (ÇZT) öğretim, her öğrenciye ulaşmak için öğretim yöntemlerinin ve değerlendirmelerin çoğullaştırılması ve kişiselleştirilmesi gibi eğitim için hayati vaatlere sahiptir. Bu nedenle, ÇZ teorisi kısa sürede birçok ülkede, Türkiye’de ise 2000’li yılların başında eğitimde bir trend haline gelmiştir. Bu çalışmanın amacı, Ocak 2007-Mart 2023 tarihleri arasında ÇZ temelli öğretimin etkisi üzerine yazılmış araştırma makalelerini içerik, amaç, katılımcı, materyal, desen, sonuç ve yayın yılları açısından sistematik ve eleştirel bir şekilde analiz etmektir.
Materyal ve Yöntem: Bu sistematik inceleme çalışmasında PRISMA (Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analysis) kullanılmış ve belirlenen uygunluk kriterleri aracılığıyla 68 araştırma makalesi analize dâhil edilmiştir. Çoklu zekâ temelli öğretimin etkileri üzerine yapılan 68 araştırmayı düzenlemek ve analiz etmek için betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır.
Bulgular: Bulgular, analiz edilen çalışmalarda, çoklu zekâ temelli öğretimin (1) başarı, (2) tutumlar, (3) kalıcılık ve (4) öğretmen ve öğrencilerin çoklu zekâ temelli öğretimin etkililiğine ilişkin görüşleri üzerindeki etkisi olmak üzere dört ana temanın baskın olduğunu ortaya koymuştur. Çoklu zekâ temelli öğretimin başarıya etkisinin en çok çalışılan tema olması ve deneysel desenli çalışmaların nitel olanlara kıyasla baskın olması nedeniyle, analiz edilen çaışmalarda, sınav odaklı anlayışın ve pozitivist araştırma geleneğinin baskınlığı oldukça belirgindir.
Önemli Vurgular: Bulgular, konuya yönelik artan ve azalan ilgiyi açıkça ortaya koymuştur. Çoklu zekâ kuramının 2004 yılında ulusal eğitim programına dâhil edilmesinin ardından çoklu zekâ kuramına olan ilgi ve dikkat artmış, ancak 2006 yılından sonra, bu ilgi kısa sürede giderek azalmıştır. Öte yandan, gelecekteki araştırmalarda dikkate alınması gereken bazı eksiklikler de bulunmaktadır. Örneğin, bu derleme çalışması, ÇZ temelli öğretim üzerine yapılan çalışmalarda teorinin doğası ve metodolojik seçimler arasında tutarsızlıklar olduğunu ortaya koymuştur.
Purpose: The implementation of Multiple Intelligences (MI)-based instruction holds significant promise for educational advancement, facilitating the pluralization and personalization of pedagogical methods and assessments to engage diverse learners effectively. This study aims to systematically and critically evaluate research articles published on the effects of MI-based instruction from January 2007 to March 2023 within the context of Türkiye, examining their content, objectives, participants, materials, methodologies, outcomes, and publication years.
Design/Methodology/Approach: The PRISMA (Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analysis) framework was employed, and 68 research articles were determined using the specified eligibility criteria. A descriptive analysis was conducted to synthesize findings from these studies.
Findings: Findings were discussed through the four predominant themes regarding the effect of MI-based instruction on (1) achievement, (2) attitudes, (3) retention, and (4) teachers' and students' views on the effectiveness of MI-based instruction. The dominance of exam-oriented understanding and the positivist research tradition was quite prominent since the effect of MI-based instruction on achievement was the most studied theme, and experimental design studies were dominant compared to qualitative ones.
Highlights: Findings explicitly revealed the increasing and decreasing attention to the subject and showed inconsistencies between the nature of the theory and methodological choices of studies on MI-based instruction.
Multiple-intelligences theory Multiple-intelligences based instruction Systematic review Türkiye
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Curriculum Design Instructional Theories |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 25, 2025 |
Submission Date | January 31, 2024 |
Acceptance Date | February 19, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 33 Issue: 2 |