Research Article
BibTex RIS Cite

Will Kymlicka’nın Çokkültürlülük Teorisinin Bhikhu Parekh’in Eleştirileri Üzerinden Bir Değerlendirmesi: Toplumsal Birliğin Geleceği

Year 2025, Issue: 1, 85 - 104, 30.04.2025

Abstract

Bu makalede, Will Kymlicka’nın “liberal azınlık teorisi” ile Bhikhu Parekh’in “esnek çokkültürlülük” anlayışı karşılaştırmalı olarak ele alınacaktır. Bu bağlamda, çokkültürlü toplumlarda toplumsal birliği sağlamanın mümkün olup olmadığı ve eğer mümkünse hangi teorik çerçevenin bunu en iyi şekilde destekleyebileceği temel sorunsalı üzerinden bir tartışma yürütülecektir. Kymlicka, çokkültürlülük kavramının siyasi yansımalarını incelemiş ve liberal siyasi bir teori oluşturmuştur. Geçmişte azınlık gruplarına yapılan muamelelerden yola çıkarak, çokkültürlü toplumlarda azınlık gruplarının haklarının korunması ve tanınmasının nasıl sağlayacağını ele almıştır. Bu amaçla geliştirdiği teorisinin amacını çokkültürlü toplumlarda toplumsal birliğin oluşumu olarak açıklamıştır. Kymlicka’nın çokkültürlülük anlayışı genel olarak kabul görmüş olsa da çeşitli eleştirilerle karşılaşmıştır. Bu eleştirilerden en dikkat çekeni, Kymlicka’nın da belirttiği gibi, Parekh tarafından yapılmıştır. Parekh, Kymlicka’nın liberal çokkültürlülük teorisinin, çokkültürlülük için dar bir çerçeve çizdiğini savunur. Kymlicka’nın çokkültürlülük teorisine liberalizm ile çerçeve çizmesini “paradoksal ve tutarsız bir girişim” olarak nitelendirir ve bu çerçevesinin genişletilmesi gerektiğini belirterek alternatif yaklaşımlar sunar. Parekh’e göre, Kymlicka çokkültürlülük teorisine liberalizm ile sınır çizerek esas amacı olan toplumsal birlik idealinden uzaklaşmakta ve bu ideale engel olmaktadır. Özetle, bu çalışmanın amacı, çokkültürlü toplumlarda uyum ve entegrasyonun teorik ve pratik temellerinin neler olabileceği ve kültürel çoğulculuk içinde birliğin nasıl sağlanabileceği sorunsalına Kymlicka ve Parekh tartışmasının yaptığı katkıları anlamaktır. Metodolojik olarak çalışma karşılaştırmalı felsefi analiz yöntemine dayalıdır. Öncelikle, Kymlicka’nın liberal azınlık teorisi, kendi liberal çerçevesine bağlı kalınarak aktarılmıştır. Parekh’in Kymlicka’nın teorisine getirdiği eleştiriler ve önerdiği esnek çokkültürlülük görüşleri ele alınmıştır. Daha sonra, her iki düşünürün sunduğu modellerin çokkültürlü toplumlarda toplumsal birlik inşası açısından ne ölçüde tutarlı ve uygulanabilir olduğu irdelenmiştir. Son olarak, Kymlicka ve Parekh’in çokkültürlülük teorileri, toplumsal birlik arayışına önemli katkılar sunup birbirlerinin eksiklerini tamamlasa da pratikte bazı eksikler barındırdığı ortaya konmuştur. Kymlicka’nın liberal çerçevesi kültürel çeşitliliğe yeterince esneklik tanımamış; Parekh ise esnek çokkültürlülük teorisinde bireysel hakları yeterince korumadığı için yetersiz kalmıştır. Sonuç olarak, toplumsal birliği sağlayabilecek daha kapsayıcı ve sürdürülebilir politikalar geliştirmek, çağdaş çokkültürlü toplumların en büyük ihtiyacı olmaya devam etmektedir.

Supporting Institution

Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK)

Project Number

122K779

Thanks

Bu çalışma, Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) tarafından 122K779 numaralı proje kapsamında desteklenmiştir. Projeye verdiği destekten ötürü TÜBİTAK’a teşekkürlerimizi sunarız. Ayrıca yazar, çalışmaya sundukları değerli katkılar ve yapıcı geri bildirimler için Dr. Öğretim Üyesi Tuğba Sevinç’e ve Zeynep Altok’a ve makalenin biçimsel düzenlemelerine sağladığı katkılar dolayısıyla Murat Taşdelen’e içten teşekkürlerini sunar.

References

  • Bağlı, M. ve Özensel, E. (2005). Çokkültürlü Vatandaşlık Kanadalı Türklerin Aidiyet Çabaları ve Değer Yapıları. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Bayraktar, L. (2016). Medeniyet ve Felsefe. Ankara: Aktif Düşünce Yayıncılık.
  • Benhabib, S. (2006). Ötekilerin Hakları Yabancılar, Yerliler, Vatandaşlar [The Rights of Others: Aliens, Residents and Citizens]. (B. Akkıyal, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Benhabib, Ş. (2013). Buhran Çağında Haysiyet Zor Zamanlarda İnsan Hakları [Dignity in adversity: Human rights in troubled times]. (B. Yıldırım, Çev.) (1. Baskı.). İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Erincik, S. (2011). Kimlik ve Çokkültürcülük Sorunu. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 52(2), 219-241. doi:10.1501/Ilhfak_0000001086
  • Kymlicka, W. (1989). Liberalism Community and Culture. New York: Oxford Univ. Press.
  • Kymlicka, W. (1991). Liberalism and the Politicization of Ethnicity. Canadian Journal of Law & Jurisprudence, 4(2), 239-256. doi:10.1017/S0841820900002927
  • Kymlicka, W. (1992). The Rights of Minority Cultures: Reply to Kukathas. Political Theory, 20(1), 140-146. doi:10.1177/0090591792020001007
  • Kymlicka, W. (1995). Multicultural Citizenship: A Liberal Theory of Minority Rights. Oxford Political Theory. Oxford : New York: Clarendon Press ; Oxford University Press.
  • Kymlicka, W. (1996). Social Unity in a Liberal State. Social Philosophy and Policy, 13(1), 105-136. doi:10.1017/S0265052500001540
  • Kymlicka, W. (1997). Do We Need a Liberal Theory of Minority Rights? Reply to Carens, Young, Parekh and Forst. Constellations, 4(1), 72-87. doi:10.1111/1467-8675.00038
  • Kymlicka, W. (2001a). Politics in the Vernacular: Nationalism, Multiculturalism, and Citizenship. Oxford, UK New York: Oxford University Press.
  • Kymlicka, W. (2001b). Liberalism,Dialogue and Multiculturalism. Ethnicities, 1(1), 128137. http://www.jstor.org/stable/23890388 adresinden erişildi.
  • Kymlicka, W. (2002). Contemporary political Philosophy: An Introduction (Second edition.). Oxford: Oxford University Press.
  • Kymlicka, W. (2004). Çağdaş Siyaset Felsefesine Giriş [Contemporary Political Philosophy An Introduction]. (E. Kılıç, Çev.) (1. Baskı.). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Kymlicka, W. (2012). Çok Kültürlülük: Başarı, Başarısızlık ve Gelecek [Multiculturalism: Success, Failure, and the Future]. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, 70(2), 297-332.
  • Kymlicka, W. (2015). Solidarity in diverse societies: Beyond Neoliberal Multiculturalism and Welfare Chauvinism. Comparative Migration Studies, 3(1), 1-19. doi:10.1186/s40878015-0017-4
  • Kymlicka, W. (2020). Çok Kültürlü Yurttaşlık: Azınlık Haklarının Liberal Teorisi [Multicultural Citizenship: A Liberal Theory of Minority Rights]. (A. Yılmaz, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Kymlicka, W. (2022). The Ethics of Membership in Multicultural Societies. Raison Publique La Revue Des Humanites Politiques, 1-43. https://raison-publique.fr/3034/ adresinden erişildi.
  • Kymlicka, W. ve Norman, W. (1994). Return of the Citizen: A Survey of Recent Work on Citizenship Theory. Ethics, 104(2), 352-381. doi:10.1086/293605
  • Kymlicka, W. ve Norman, W. (2008). Vatandaşın Dönüşü: Vatandaşlık Kuramındaki Yeni Çalışmalar Üzerine Bir Değerlendirme [Return of the Citizen: A Survey of Recent Work on Citizenship Theory]. A. Kadıoğlu (Ed.), Vatandaşlığın Dönüşümü Üyelikten Haklara içinde (1. Baskı.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Modood, T. (2014). Çokkültürcülük: Bir Yurttaşlık Tasarımı [Multiculturalism: A Civic Idea]. (İ. Yılmaz, Çev.). Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Parekh, B. C. (1997). Dilemmas of a Multicultural Theory of Citizenship. Constellations, 4(1), 54-62. doi:10.1111/1467-8675.00036
  • Parekh, B. C. (1999a). A Varied Moral World. J. Cohen ve M. Howard (Ed.), Is Multiculturalism Bad for Women? içinde (ss. 69-75). Princeton University Press. doi:10.1515/9781400840991-011
  • Parekh, B. C. (1999b). Unity and Diversity in Multicultural Societies. D. Avnon ve A. DeShalit (Ed.), Liberalism and its Practice içinde (ss. 85-100). London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203014516 adresinden erişildi.
  • Parekh, B. C. (1999c). Balancing Unity and Diversity in Multicultural Societies. A. DeShalit ve D. Avnon (Ed.), Liberalism and İts Practice içinde (ss. 54-62). London ; New York: Routledge.
  • Parekh, B. C. (2000). Rethinking Multiculturalism: Cultural Diversity and Political Theory. Cambridge, Mass: Harvard University Press.
  • Parekh, B. C. (2002). Çokkültürlülüğü Yeniden Düşünmek: Kültürel Çeşitlilik ve Siyasi Teori [Rethinking Multiculturalism: Cultural Diversity and Political Theory]. (Tanrıseven, Bilge, Çev.). Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Parekh, B. C. (2003). Contemporary Liberal Responses to Diversity. D. Matravers ve J. E. Pike (Ed.), Debates in Contemporary Political Philosophy: An Anthology içinde (ss. 239-247). London New York: Routledge, in Association with the Open University.
  • Parekh, B. C. (2005). Dialogue Between Cultures. R. Máiz ve F. Requejo (Ed.), Democracy, Nationalism and Multiculturalism içinde , Routledge Innovations in Political Theory (ss. 13-24). London New York: Routledge.
  • Parekh, B. C. (2007). Multiculturalism. J. Baggini ve J. Stangroom (Ed.), What More Philosophers Think içinde (s. 197). London New York: Continuum.
  • Parekh, B. C. (2008). A New politics of Identity: Political Principles for an Interdependent World. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
  • Parekh, B. C. (2019). Ethnocentric Political Theory: The Pursuit of Fawed Universals. International Political Theory. Cham: Palgrave Macmillan.
  • Sevinç, T. (2022). Three Approaches to Social Unity and Solidarity. Critical Review of International Social and doi:10.1080/13698230.2019.1697843 Political Philosophy, 25(4), 459-479.
  • Terzioğlu, S. S. (2007). Uluslararası Hukukta Azınlıklar ve Anadilde Eğitim Hakkı (1. basım.). Ankara: Alp Yayınevi.
  • Uberoi, V. (2015). The ‘Parekh Report’ – National Identities Without Nations and Nationalism. Ethnicities, 15(4), 509-526. doi:10.1177/1468796815577706
  • Yack, B. (2002). Multiculturalism and the Political Theorists. European Journal of Political Theory, 1(1), 107-119. doi:10.1177/1474885102001001008

AN EVALUATION OF WILL KYMLICKA’S THEORY OF MULTICULTURALISM THROUGH BHIKHU PAREKH’S CRITICISMS: THE FUTURE OF SOCIAL UNITY

Year 2025, Issue: 1, 85 - 104, 30.04.2025

Abstract

In this article, Will Kymlicka’s “liberal minority theory” and Bhikhu Parekh’s “flexible multiculturalism” will be discussed comparatively. In this context, a discussion will be conducted on the basic problematic of whether it is possible to achieve social unity in multicultural societies and, if so, which theoretical framework can best support this. Kymlicka analyzed the political implications of the concept of multiculturalism and created a liberal political theory. Based on the treatment of minority groups in the past, he discussed how to ensure the protection and recognition of the rights of minority groups in multicultural societies. He explained the aim of the theory he developed for this purpose as the formation of social unity in multicultural societies. Although Kymlicka’s understanding of multiculturalism has been generally accepted, it has faced various criticisms. The most prominent of these criticisms, as Kymlicka notes, was made by Parekh. Parekh argues that Kymlicka’s liberal theory of multiculturalism draws a narrow framework for multiculturalism. He characterizes Kymlicka’s framing of multiculturalism theory with liberalism as a “paradoxical and inconsistent attempt” and offers alternative approaches by stating that this framework should be expanded. According to Parekh, Kymlicka, by demarcating the theory of multiculturalism with liberalism, moves away from and hinders the ideal of social unity, which was its main purpose. In sum, the aim of this study is to understand the contributions of the Kymlicka and Parekh debate to the problematic of the possible theoretical and practical foundations of cohesion and integration in multicultural societiesand the ways unity can be achieved within cultural pluralism. Methodologically, the study is based on comparative philosophical analysis. Firstly, Kymlicka’s liberal minority theory is presented by adhering to his own liberal framework. Parekh’s criticisms of Kymlicka's theory and the flexible multiculturalism views he proposes are discussed. Then, the extent to which the models presented by both thinkers are consistent and applicable in terms of building social unity in multicultural societies is examined. Finally, although Kymlicka and Parekh’s theories of multiculturalism make important contributions to the search for social unity and complement each other’s shortcomings, it is revealed that they have some practical shortcomings. Kymlicka’s liberal framework does not allow enough flexibility to cultural diversity, while Parekh’s flexible multiculturalism theory is inadequate because it does not adequately protect individual rights. In conclusion, developing more inclusive and sustainable policies that can ensure social cohesion remains the greatest need of contemporary multicultural societies.

Supporting Institution

Scientific and Technological Research Council of Türkiye (TUBITAK)

Project Number

122K779

Thanks

This study was supported by Scientific and Technological Research Council of Türkiye (TUBITAK) under Grant Number 122K779 The authors thank TUBITAK for their support. The author would also like to thank Dr. Tuğba Sevinç Yücel and Zeynep Altok for their valuable contributions and positive feedback.

References

  • Bağlı, M. ve Özensel, E. (2005). Çokkültürlü Vatandaşlık Kanadalı Türklerin Aidiyet Çabaları ve Değer Yapıları. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Bayraktar, L. (2016). Medeniyet ve Felsefe. Ankara: Aktif Düşünce Yayıncılık.
  • Benhabib, S. (2006). Ötekilerin Hakları Yabancılar, Yerliler, Vatandaşlar [The Rights of Others: Aliens, Residents and Citizens]. (B. Akkıyal, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Benhabib, Ş. (2013). Buhran Çağında Haysiyet Zor Zamanlarda İnsan Hakları [Dignity in adversity: Human rights in troubled times]. (B. Yıldırım, Çev.) (1. Baskı.). İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Erincik, S. (2011). Kimlik ve Çokkültürcülük Sorunu. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 52(2), 219-241. doi:10.1501/Ilhfak_0000001086
  • Kymlicka, W. (1989). Liberalism Community and Culture. New York: Oxford Univ. Press.
  • Kymlicka, W. (1991). Liberalism and the Politicization of Ethnicity. Canadian Journal of Law & Jurisprudence, 4(2), 239-256. doi:10.1017/S0841820900002927
  • Kymlicka, W. (1992). The Rights of Minority Cultures: Reply to Kukathas. Political Theory, 20(1), 140-146. doi:10.1177/0090591792020001007
  • Kymlicka, W. (1995). Multicultural Citizenship: A Liberal Theory of Minority Rights. Oxford Political Theory. Oxford : New York: Clarendon Press ; Oxford University Press.
  • Kymlicka, W. (1996). Social Unity in a Liberal State. Social Philosophy and Policy, 13(1), 105-136. doi:10.1017/S0265052500001540
  • Kymlicka, W. (1997). Do We Need a Liberal Theory of Minority Rights? Reply to Carens, Young, Parekh and Forst. Constellations, 4(1), 72-87. doi:10.1111/1467-8675.00038
  • Kymlicka, W. (2001a). Politics in the Vernacular: Nationalism, Multiculturalism, and Citizenship. Oxford, UK New York: Oxford University Press.
  • Kymlicka, W. (2001b). Liberalism,Dialogue and Multiculturalism. Ethnicities, 1(1), 128137. http://www.jstor.org/stable/23890388 adresinden erişildi.
  • Kymlicka, W. (2002). Contemporary political Philosophy: An Introduction (Second edition.). Oxford: Oxford University Press.
  • Kymlicka, W. (2004). Çağdaş Siyaset Felsefesine Giriş [Contemporary Political Philosophy An Introduction]. (E. Kılıç, Çev.) (1. Baskı.). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Kymlicka, W. (2012). Çok Kültürlülük: Başarı, Başarısızlık ve Gelecek [Multiculturalism: Success, Failure, and the Future]. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, 70(2), 297-332.
  • Kymlicka, W. (2015). Solidarity in diverse societies: Beyond Neoliberal Multiculturalism and Welfare Chauvinism. Comparative Migration Studies, 3(1), 1-19. doi:10.1186/s40878015-0017-4
  • Kymlicka, W. (2020). Çok Kültürlü Yurttaşlık: Azınlık Haklarının Liberal Teorisi [Multicultural Citizenship: A Liberal Theory of Minority Rights]. (A. Yılmaz, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Kymlicka, W. (2022). The Ethics of Membership in Multicultural Societies. Raison Publique La Revue Des Humanites Politiques, 1-43. https://raison-publique.fr/3034/ adresinden erişildi.
  • Kymlicka, W. ve Norman, W. (1994). Return of the Citizen: A Survey of Recent Work on Citizenship Theory. Ethics, 104(2), 352-381. doi:10.1086/293605
  • Kymlicka, W. ve Norman, W. (2008). Vatandaşın Dönüşü: Vatandaşlık Kuramındaki Yeni Çalışmalar Üzerine Bir Değerlendirme [Return of the Citizen: A Survey of Recent Work on Citizenship Theory]. A. Kadıoğlu (Ed.), Vatandaşlığın Dönüşümü Üyelikten Haklara içinde (1. Baskı.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Modood, T. (2014). Çokkültürcülük: Bir Yurttaşlık Tasarımı [Multiculturalism: A Civic Idea]. (İ. Yılmaz, Çev.). Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Parekh, B. C. (1997). Dilemmas of a Multicultural Theory of Citizenship. Constellations, 4(1), 54-62. doi:10.1111/1467-8675.00036
  • Parekh, B. C. (1999a). A Varied Moral World. J. Cohen ve M. Howard (Ed.), Is Multiculturalism Bad for Women? içinde (ss. 69-75). Princeton University Press. doi:10.1515/9781400840991-011
  • Parekh, B. C. (1999b). Unity and Diversity in Multicultural Societies. D. Avnon ve A. DeShalit (Ed.), Liberalism and its Practice içinde (ss. 85-100). London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203014516 adresinden erişildi.
  • Parekh, B. C. (1999c). Balancing Unity and Diversity in Multicultural Societies. A. DeShalit ve D. Avnon (Ed.), Liberalism and İts Practice içinde (ss. 54-62). London ; New York: Routledge.
  • Parekh, B. C. (2000). Rethinking Multiculturalism: Cultural Diversity and Political Theory. Cambridge, Mass: Harvard University Press.
  • Parekh, B. C. (2002). Çokkültürlülüğü Yeniden Düşünmek: Kültürel Çeşitlilik ve Siyasi Teori [Rethinking Multiculturalism: Cultural Diversity and Political Theory]. (Tanrıseven, Bilge, Çev.). Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Parekh, B. C. (2003). Contemporary Liberal Responses to Diversity. D. Matravers ve J. E. Pike (Ed.), Debates in Contemporary Political Philosophy: An Anthology içinde (ss. 239-247). London New York: Routledge, in Association with the Open University.
  • Parekh, B. C. (2005). Dialogue Between Cultures. R. Máiz ve F. Requejo (Ed.), Democracy, Nationalism and Multiculturalism içinde , Routledge Innovations in Political Theory (ss. 13-24). London New York: Routledge.
  • Parekh, B. C. (2007). Multiculturalism. J. Baggini ve J. Stangroom (Ed.), What More Philosophers Think içinde (s. 197). London New York: Continuum.
  • Parekh, B. C. (2008). A New politics of Identity: Political Principles for an Interdependent World. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
  • Parekh, B. C. (2019). Ethnocentric Political Theory: The Pursuit of Fawed Universals. International Political Theory. Cham: Palgrave Macmillan.
  • Sevinç, T. (2022). Three Approaches to Social Unity and Solidarity. Critical Review of International Social and doi:10.1080/13698230.2019.1697843 Political Philosophy, 25(4), 459-479.
  • Terzioğlu, S. S. (2007). Uluslararası Hukukta Azınlıklar ve Anadilde Eğitim Hakkı (1. basım.). Ankara: Alp Yayınevi.
  • Uberoi, V. (2015). The ‘Parekh Report’ – National Identities Without Nations and Nationalism. Ethnicities, 15(4), 509-526. doi:10.1177/1468796815577706
  • Yack, B. (2002). Multiculturalism and the Political Theorists. European Journal of Political Theory, 1(1), 107-119. doi:10.1177/1474885102001001008
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Philosophy of Society, Contemporary Philosophy
Journal Section Makaleler
Authors

Bahar Ok 0009-0006-5523-114X

Project Number 122K779
Publication Date April 30, 2025
Submission Date November 7, 2024
Acceptance Date April 26, 2025
Published in Issue Year 2025 Issue: 1

Cite

APA Ok, B. (2025). Will Kymlicka’nın Çokkültürlülük Teorisinin Bhikhu Parekh’in Eleştirileri Üzerinden Bir Değerlendirmesi: Toplumsal Birliğin Geleceği. Kilikya Felsefe Dergisi(1), 85-104.
AMA Ok B. Will Kymlicka’nın Çokkültürlülük Teorisinin Bhikhu Parekh’in Eleştirileri Üzerinden Bir Değerlendirmesi: Toplumsal Birliğin Geleceği. KFD. April 2025;(1):85-104.
Chicago Ok, Bahar. “Will Kymlicka’nın Çokkültürlülük Teorisinin Bhikhu Parekh’in Eleştirileri Üzerinden Bir Değerlendirmesi: Toplumsal Birliğin Geleceği”. Kilikya Felsefe Dergisi, no. 1 (April 2025): 85-104.
EndNote Ok B (April 1, 2025) Will Kymlicka’nın Çokkültürlülük Teorisinin Bhikhu Parekh’in Eleştirileri Üzerinden Bir Değerlendirmesi: Toplumsal Birliğin Geleceği. Kilikya Felsefe Dergisi 1 85–104.
IEEE B. Ok, “Will Kymlicka’nın Çokkültürlülük Teorisinin Bhikhu Parekh’in Eleştirileri Üzerinden Bir Değerlendirmesi: Toplumsal Birliğin Geleceği”, KFD, no. 1, pp. 85–104, April 2025.
ISNAD Ok, Bahar. “Will Kymlicka’nın Çokkültürlülük Teorisinin Bhikhu Parekh’in Eleştirileri Üzerinden Bir Değerlendirmesi: Toplumsal Birliğin Geleceği”. Kilikya Felsefe Dergisi 1 (April 2025), 85-104.
JAMA Ok B. Will Kymlicka’nın Çokkültürlülük Teorisinin Bhikhu Parekh’in Eleştirileri Üzerinden Bir Değerlendirmesi: Toplumsal Birliğin Geleceği. KFD. 2025;:85–104.
MLA Ok, Bahar. “Will Kymlicka’nın Çokkültürlülük Teorisinin Bhikhu Parekh’in Eleştirileri Üzerinden Bir Değerlendirmesi: Toplumsal Birliğin Geleceği”. Kilikya Felsefe Dergisi, no. 1, 2025, pp. 85-104.
Vancouver Ok B. Will Kymlicka’nın Çokkültürlülük Teorisinin Bhikhu Parekh’in Eleştirileri Üzerinden Bir Değerlendirmesi: Toplumsal Birliğin Geleceği. KFD. 2025(1):85-104.