Amaç: Bu araştırmada kadın tüketicilerin çevrimiçi alışveriş bağımlılıklarında sosyal medya kullanım yoğunluklarının, çevrimiçi sosyal karşılaştırmalarının ve psikolojik sağlamlıklarının rolünü incelemek amaçlanmıştır.
Tasarım/Yöntem: Çalışmanın örneklemine sosyal medya kullanan ve çevrimiçi alışveriş yapan 400 kadın dâhil edilmiştir. Kolayda örnekleme ve gözatım metodu ile veriler toplanmıştır. Kısmi en küçük kareler yapısal eşitlik modellemesi (PLS-SEM) ile geçerlik, güvenilirlik analizleri ve hipotez testleri yapılmıştır.
Bulgular: Çevrimiçi alışveriş bağımlılığı üzerinde sosyal medya kullanım yoğunluğunun ve çevrimiçi sosyal karşılaştırmanın olumlu yönde bir etkisi tespit edilirken, psikolojik sağlamlığın etkisi bulunmamıştır. Sosyal medya kullanım yoğunluğunun çevrimiçi sosyal karşılaştırma ve psikolojik sağlamlık üzerinde olumlu yönde bir etkisi ortaya çıkmıştır. Çevrimiçi sosyal karşılaştırmanın psikolojik sağlamlık üzerinde negatif yönde bir etkisi tespit edilmiştir. Sosyal medya kullanım yoğunluğunun çevrimiçi alışveriş bağımlılığı ve psikolojik sağlamlık üzerine etkisinde çevrimiçi sosyal karşılaştırmanın aracılık etkisi bulunmuştur.
Sınırlılıklar: Çalışma sadece kadın tüketiciler üzerinde yapılmıştır. Dolayısıyla, çalışmanın bulguları cinsiyet açısından bir kısıta sahiptir.
Özgünlük/Değer: Literatürde sınırlı bir şekilde incenelen çevrimiçi alışveriş bağımlılığının Sosyal Karşılaştırma Teorisi temel alınarak çevrimiçi sosyal karşılaştırma, sosyal medya kullanım yoğunluğu ve psikolojik sağlamlık açısından incelenmesi pazarlama alanındaki literatürü genişleterek ilgili teoriye ve uygulamaya yönelik katkı sağlayabilecektir. Kadın tüketicilerin çevrimiçi alışveriş bağımlılıklarını ele alarak ulaşılan sonuçlar çalışmanın özgün değerini oluşturmaktadır.
Çevrimiçi alışveriş bağımlılığı sosyal medya kullanım yoğunluğu çevrimiçi sosyal karşılaştırma psikolojik sağlamlık
Purpose: This study aimed to examine the role of social media use intensity, online social comparison, and resilience in female consumers' online shopping addiction.
Design/Methodology: The universe of the study is female consumers who use social media and shop online. 400 female consumers were reached with the convenience sampling and observation method. The measurement model and structural model were evaluated within the scope of partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM). While evaluating the structural model, boostrapping method and PLSpredict analysis were performed in the SmartPLS program.
Findings: While social media usage intensity and online social comparison had a positive effect on online shopping addiction, resilience had no effect. Social media usage intensity had a positive effect on online social comparison. No significant effect of social media usage intensity and online social comparison on resilience was found. Online social comparison mediated the effect of social media usage intensity on online shopping addiction.
Limitations: The study was conducted only on female consumers. The findings of the study have a limitation in terms of gender.
Originality/Value: Examining online shopping addiction, which has been examined in a limited way in the literature, in terms of online social comparison, social media usage intensity and resilience based on Social Comparison Theory will expand the literature in the field of marketing and contribute to the relevant theory and practice. The results obtained by addressing the online shopping addiction of female consumers constitute the original value of the study.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Strategy, Management and Organisational Behaviour (Other) |
Journal Section | RESEARCH PAPERS |
Authors | |
Publication Date | May 30, 2025 |
Submission Date | February 15, 2025 |
Acceptance Date | April 28, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 17 Issue: 32 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.