Üniversite hayatı, gençlerin ergenlik ve yetişkinlik arasında bulunduğu ve çeşitli problemlerle karşılaştığı bir dönemdir. Bu dönemde bireyler karşılaştığı sorunların çözümü için çeşitli becerilerini kullanmaktadır. Sosyal problem çözme becerisi olarak isimlendirilebilecek bu beceriler bireylerin kriz anına yönelik yaratıcı çözümler bulmalarına yardımcı olmaktadır. Bu araştırma da üniversite öğrencilerinin sosyal problem çözme becerilerinin demografik değişkenlere göre değerlendirilmesi amacıyla tasarlanmıştır. Bu doğrultuda cinsiyete göre probleme olumlu ve olumsuz yönelimin değiştiği, psikolojik destek almamanın olumsuz yönelimi arttırdığı, spor ve sanatsal faaliyetlere katılmanın sosyal problem çözme becerilerini olumlu etkilediği, şiddet görmenin olumsuz yönelimi arttırdığı, aile tutumlarının sosyal problem çözme becerileri üzerine etkisinin bulunduğu bulgularına ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda üniversite öğrencilerinin sosyal problem çözme becerilerinin arttırılması yönünde çözüm önerileri sunulmuştur.
University life is a period in which young individuals transition between adolescence and adulthood and encounter various challenges. During this time, individuals utilize different skills to address the problems they face. These skills, which can be referred to as social problem-solving skills, help individuals find creative solutions in times of crisis. This study was designed to evaluate university students' social problem-solving skills in relation to demographic variables. In this context, findings indicate that positive and negative orientations toward problems vary by gender, that not receiving psychological support increases negative orientation, that participation in sports and artistic activities positively influences social problem-solving skills, that experiencing violence increases negative orientation, and that family attitudes have an impact on social problem-solving skills. Based on the results of the study, recommendations have been proposed to enhance university students' social problem-solving skills.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 29, 2025 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | February 11, 2025 |
Acceptance Date | June 26, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 6 Issue: 1 |