The quality of a country's accounting education is closely related to the educational programs. Especially in accounting education, the number of accounting courses given, their credits, and course contents significantly affect the results of the education process. For this reason, an international comparison is made in the study to evaluate the quality of accounting education in Türkiye. In the study, first, explanations are made about the education system and accounting education in Türkiye and England. Then, the higher education programs of Marmara University, Faculty of Business Administration, Department of Business Administration, which stands out in accounting education in Türkiye, and the Accounting Department of The University of Manchester, Alliance Manchester Business School in England, are compared. The study results reveal similar and different points regarding accounting education at the higher education level between the two institutions. In the England example, it is seen that entrepreneurial university quality is at the forefront, and there are more application-oriented education programs compared to Türkiye.
Bir ülkenin muhasebe eğitiminin kalitesi, sunulan eğitim programları ile yakın ilişkilidir. Özellikle muhasebe eğitiminde verilen muhasebe alan derslerinin sayısı, kredisi ve ders içerikleri eğitim sürecinin sonuçlarını önemli ölçüde etkilemektedir. Bu nedenle Türkiye’de muhasebe eğitiminin kalitesini değerlendirebilmek için çalışmada uluslararası bir karşılaştırma yapılmaktadır. Çalışmada öncelikle Türkiye ve İngiltere’ye ilişkin eğitim sistemi ile muhasebe eğitimine ilişkin açıklamalar yapılmaktadır. Ardından Türkiye’de muhasebe eğitiminde öne çıkan Marmara Üniversitesi, İşletme Fakültesi, İşletme Bölümü ile İngiltere’deki Manchester Üniversitesi, Alliance Manchester Business School bünyesinde yer alan muhasebe bölümü yükseköğretim programları karşılaştırılmaktadır. Çalışma sonuçları, iki kurum arasında yükseköğretim düzeyinde muhasebe eğitimine ilişkin ortak ve farklı noktaları ortaya koymaktadır. İngiltere örneğinde girişimci üniversite niteliğinin ön planda olduğunu, Türkiye’ye göre daha uygulama odaklı eğitim programlarının bulunduğu görülmektedir.
Çalışma etik kurul izni gerektirmemektedir.
Bu çalışmada herhangi bir resmi, ticari ya da kâr amacı gütmeyen organizasyondan fon desteği alınmamıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Accounting, Auditing and Accountability (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | December 27, 2024 |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | April 4, 2024 |
Acceptance Date | November 6, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 26 Issue: 47 |